650b för randonnybörjare ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum

s-o

Aktiv medlem
Jag har en gammal titanram som hänger i vardagsrumstaket och skräpar, och har väl så smått tänkt mig att den skulle få bli basen för vinterns byggprojekt. Målet är att bygget ska se ut som en klassiskt randonneuse, med Honjo-skärmar, styrändsreglage, kanske en liten löjlig Nitto-pakethållare för styrväskan osv. Helt enkelt en riktig randonneur-lajvcykel. Och då behöver jag ju bygga 650b-hjul.

Finns det någonting sådant som en assymetrisk bakfälg i 650b som ändå har ett litet mer klassiskt utseende, och också går att köpa i polerad alu-finish?

Jag gillar finishen på Velo Oranges Diagonal-fälgar: http://www.velo-orange.com/vodi65ri.html , men skulle nog hellre ha ett par Velocity Synergy om de fanns i någonting lite mer spegelblankt än Velocitys silveranodisering ...

/s-o

Bild, bild! Och angående fälgarna; polera velocity fälgen. "Du har ju hela vintern på dig". Blir det canti eller centerbromsar?

Än så länge är det inte så mycket att visa upp. Jag har har haft den här ramen ett tag utan att riktigt veta vad jag ska göra med den. Eftersom den har ganska avslappnade vinklar och utrymme för däck upp till 35 mm + skärmar borde den kunna fungera som bas för ett randonneur-liknande bygge. Dessutom är jag lite nyfiken på 650b-hjul för landsvägsbruk, och att avanodisera Velocity-fälgarna och polera upp dem känns som ett lagom vinterkvällsprojekt.

Ramen är en Crescent Executive från mitten av sjuttiotalet, ihopsvetsad av brittiska Speedwell i olegerad titan.

Trevliga små detaljer:

file=92706.jpg

Inga fästen för canti-bromsar.

file=92705.jpg

Den nuvarande placeringen:

file=92702.jpg

Jakten på passande delar fortsätter. Om någon har ett par TA-vevar eller liknande som låter mig köra 48/28-klingor är jag klart intresserad :-)

/s-o

s-o skrev:
-------------------------------------------------------

> Ramen är en Crescent Executive

WHAT???? Det måste ju vara bland det mest exotiska man kan få tag i. Grymt coola dom där. Bygg den rejält exekutivt nu. En riktig kostymcruiser med blankpolerat överallt :)

titan5.jpg

Senast redigerad av en moderator:
s-o skrev:
> Ramen är en Crescent Executive från mitten av
> sjuttiotalet, ihopsvetsad av brittiska Speedwell i
> olegerad titan.

Är det inte så att många av dessa 70-tals titanramar väldigt ofta går sönder?
(Pga både material, design o tillvekning)

Att restaurera den till originalutrutsning och ha den som kompl cykel istf enbart ram i vardagsrummet är väl det självklara alternativet.

Men om du väljer att bygga en cykel för att använda bör du inte välja de lättaste prylarna,
åtminstone inte vad gäller gaffel o hjul.
Den blir troligen alltför sladdíg jämfört med en modern ram annars, men med en styv gaffel och sttyva hjul kan den bli riktigt användbar.

/Håkan

" Direktörscykeln, cyklarnas Rolls-Royce, exklusiv i varje detalj, kostar 4000:- på gatan. Då är den inte ens lacerad, men frontemblemet är i guldduble"

vill ha...

HåkanC skrev:
> Är det inte så att många av dessa 70-tals
> titanramar väldigt ofta går sönder?
> (Pga både material, design o tillvekning)
>

Dom blir väldigt svaga efter tillvekningen :-) (sorry jag kunde inte låta bli..)

HåkanC skrev:

Håkan, varför är du alltid en vissen gammal gubbe som inte unnar någon någonting? Tycker inte du att det är kul att cykla? Har du aldrig upplevt det fina med att köpa eller få en ny cykel som är skitsnygg men inte jättebra, som ger cykelglädje men inte vinner några tester i tour?

HåkanC skrev:
> (Pga både material, design o tillvekning)

Jo, det jag läst om den är att den både var lätt och vek intill wobblingens gräns, och att man förmodligen inte bör försöka köra alltför inspirerat utför serpentinvägar med den.
Andra sidan av det myntet borde vara att den förmodligen är ganska bekväm på lite ojämnare vägar :-)

> Att restaurera den till originalutrutsning och ha
> den som kompl cykel istf enbart ram i
> vardagsrummet är väl det självklara
> alternativet.

Jag vill ju gärna kunna använda den för lite finåkning, men eftersom jag inte riktigt har något behov av en exklusiv stadscykel är målet att bygga någonting jag har användning för.
Så länge jag inte gör några permanenta ändringar på ramen går det alltid att bygga originalhoj senare, och självklart är det så att om de rätta delarna för ett originalbygge dyker upp kommer jag att samla på mig dem.

Alla originaldelarna från just den här cykeln är tyvärr bortplockade för minst trettio år sedan.
Förre ägaren köpte den ny som komplett cykel i mitten av sjuttiotalet. Några år senare sålde han den till någon som egentligen behövde en större cykel, så de fixade en ny ram från Fåglumarnas lager och flyttade över alla delar. Sedan stod den här ramen och samlade damm tills jag fick köpa den i våras.

> Men om du väljer att bygga en cykel för att
> använda bör du inte välja de lättaste
> prylarna,
> åtminstone inte vad gäller gaffel o hjul.
> Den blir troligen alltför sladdíg jämfört med
> en modern ram annars, men med en styv gaffel och
> sttyva hjul kan den bli riktigt användbar.
>

Det skulle vara lite kul att kunna använda originalgaffeln, och om det hela skulle bli på tok för mjukt och sladdrigt har jag min gamla pepita-ram i Reynolds 531 som jag kan flytta över alla bitar till, så även om projektet inte fungerar har jag inte förlorat någonting annat än lite arbets- och mektid.

/s-o

s-o skrev:
> Jag har en gammal titanram som hänger i
> vardagsrumstaket och skräpar, och har väl så
> smått tänkt mig att den skulle få bli basen
> för vinterns byggprojekt. Målet är att bygget
> ska se ut som en klassiskt randonneuse, med
> Honjo-skärmar, styrändsreglage, kanske en liten
> löjlig Nitto-pakethållare för styrväskan osv.
> Helt enkelt en riktig randonneur-lajvcykel. Och
> då behöver jag ju bygga 650b-hjul.
>
> Finns det någonting sådant som en assymetrisk
> bakfälg i 650b som ändå har ett litet mer
> klassiskt utseende, och också går att köpa i
> polerad alu-finish?
>
> Jag gillar finishen på Velo Oranges
> Diagonal-fälgar:
> http://www.velo-orange.com/vodi65ri.html , men
> skulle nog hellre ha ett par Velocity Synergy om
> de fanns i någonting lite mer spegelblankt än
> Velocitys silveranodisering ...
>
> /s-o

Vilket fynd! Håller själv på med ett 650B bygge och tycker du är inne på helt rätt spår. Ramar gjorda av olegerade titanium rör har mycket bra vibrationsdämpande egenskaper och med 650B däckens större luftkammare blir det nog en väldigt bekväm cykel vilket sparar en hel del energi på längre lopp.
Men vad man bör tänka på är att olegerad titanium har större benägenhet att spricka vid slag eller likande stress. Detta gav dåtidens racerramar kort livslängd och titanium och aluminium fick med rätta länge dras med dåligt ryckte. Men denna modell var aldrig tänkt att användas av några TdF cyklister och Speedwell har säkert använt rör av lite kraftigare gods. Det finns gott om råd ang. konvertering på nätet:

http://www.freewebs.com/650b/conversions.htm
http://www.bikeman.com/component/option,com_myblog/blogger,650B Ed/Itemid,146/
http://www.confreriedes650.org/eng-index.php
http://phred.org/mailman/listinfo/650b
http://www.flickr.com/photos/hiawathacyclery/sets/72157604007236645/

Så länge du köper dina prylar från Velo orange kan det ju inte bli fel på något vis. Blankpolerade fälgar och originalgaffel ska du så klart ha. Någon prestandamaskin är det ju inte heller från början. Caferäser-randonörd kanske. Det här kan ju bli det roligast bygget på länge att följa.

Rippa skrev:
> Så länge du köper dina prylar från Velo orange
> kan det ju inte bli fel på något vis.

Åjo. Det kan det nog. Ingenting är omöjligt för en händig kille :-)
Jag har sett en del chopperbyggen där alla delar kommer från samma katalog, och i teorin passar allting bra ihop. Problemet med de byggena är att de har en tendens att se ut just som en samling delar i stället för att vara en balanserad enhet, och det problemet vill jag gärna undvika ...

> Blankpolerade fälgar och originalgaffel ska du
> så klart ha. Någon prestandamaskin är det ju
> inte heller från början. Caferäser-randonörd
> kanske. Det här kan ju bli det roligast bygget
> på länge att följa.

Exakt. Det här ska bli en väldigt blank maskin med klassiskt stuk för lugna tjugo- och trettiomilsturer i fint väder :-)

Byggandet börjar på allvar strax efter nyår, då jag förhoppningsvis har flyttat och fått ordning på det nya hobbyrummet.

/s-o

[edit: satvfel, katt på tangentbordet]

mzi skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte så att många av dessa 70-tals
> > titanramar väldigt ofta går sönder?
>
> Håkan, varför är du alltid en vissen gammal
> gubbe som inte unnar någon någonting? Tycker
> inte du att det är kul att cykla? Har du aldrig
> upplevt det fina med att köpa eller få en ny
> cykel som är skitsnygg men inte jättebra, som
> ger cykelglädje men inte vinner några tester i
> tour?

Samtidigt är det ju bra att HåkanC varnar. Hade jag inte läst en del om Speedwell-ramarna och hört åsikterna om deras mer eller mindre varierande kvalité, så hade jag nog kunnat bli rätt besviken om rameländet nu skulle börja spricka efter ett tag.

Men nu går jag ju in i bygget hyfsat välinformerad med öppna ögon, och fullt medveten om att om allt skulle "go wahoonie-shaped" kan jag alltid flytta över prylarna till min pepitaram i Reynolds 531 i stället. Excecutiven är ju trots allt bara en pepitaracer i titan.

/s-o

[edit: idag var det svårstavat]

Hej! Jag håller på att bygga upp en likadan ram med allt det lättaste som fanns runt -76, då min ram är byggd. Skulle vara intresserad av att köpa din ram för att bygga upp en "original" executive.
Hör av dig om du är intresserad av att sälja! Hans
Dagtid 0451-100 50, Mail hans-hnordgren@hotmail.com

Kan det möjligen vara så att det är mer lämligt att bygga den på 622 mm-hjul? Sannolikt är väl ramen byggd för 27"-hjul, dvs 630 mm. Hoppet från 630 mm till 584 mm blir ganska stort...

EDIT: Såg nu att tråden var två år gammal :)

Senast ändrad:
John Blaze skrev:
> Kan det möjligen vara så att det är mer
> lämligt att bygga den på 622 mm-hjul? Sannolikt
> är väl ramen byggd för 27"-hjul, dvs 630 mm.
> Hoppet från 630 mm till 584 mm blir ganska
> stort...
>
> EDIT: Såg nu att tråden var två år gammal :)

Jag har för mig att den var byggd för 622 från början, men eftersom den hade utrymme för skärmar så behövs det hur som helst long reach-bromsar om man ska gå ned i hjulstorlek.
Det är faktiskt så att extra long reach-bromsar (Tektro 559 - http://store.velo-orange.com/index....pers/tektro-r559-extra-long-reach-brakes.html ) precis räcker till på 650b-hjulen. Markfrigången för vevarna ser också ut att fixa sig, men jag kan ju inte direkt påstå att det här projektet gått snabbt framåt under de här två åren ... :)

/s-o

Jovars, det ramlade in ett par Grand Bois Papillon-fälgar i 650b förra månaden, och en brun Selle An-Atomica kom några dagar senare. Sedan hoppas jag att det ska komma en uppsättning Campa Record-styrändsreglage som jag köpte på k&s förra veckan också vilken dag som helst.
Men jag kan ju inte påstå att det går undan med bygget. ”Lågintensivt” är nog ett bra ord för att beskriva det :)

/s-o

Dags för en liten uppdatering på det här evighetsprojektet. Eftersom jag redan har byggt framhjulet så var det dags för ett bakhjul också. Jag gick in på firman med det märkliga namnet http://www.freshtripe.co.uk , och beställde ett Velo Orange Grand Cru baknav att bygga hjulet runt. Fyra dagar senare, helgen inräknad, fick jag en avi.

Titta, det kom ett paket:

paket.jpg

Oj, jag har viss köpt bubbelplast:

p+last.jpg

Nej, men titta! Det var en praktisk liten påse inne i all plasten:

pase.jpg

Och i påsen var det ett nav. Va bra, ett sånt behöver jag ju:

nav.jpg

Och för Campa också. Precis vad jag ville ha:

drivsida.jpg

Det här ser nästan klassiskt ut. Undrar om det håller hyfsat också?

koppling.jpg

Nu ska bara tyskarna få tummen ur och leverera ekrar också, så blir det lilla hjulafton ...

/s-o

JLarsson skrev:
> O helv... jag som undrade vilket baknav jag skulle
> köpa till mina VO Raid-fälgar. Nu vet jag. (Fram
> blir det navgenerator).

Jo, det ser rätt ok ut det här navet. Dessutom tror jag att det passar rätt bra till SP-navdynamon ( http://happymtb.org/forum/read.php/1/1873127/1914325 ) utseendemässigt också :)

Nu måste jag nog bara börja träna igen ...

/s-o

Det kommer att bli en stilig cykel. Håkans varning för ramen är dock tyvärr befogad. I princip olegerad Titan i den där ramen. Men stilig är den!

cerberos skrev:
> Det kommer att bli en stilig cykel. Håkans
> varning för ramen är dock tyvärr befogad. I
> princip olegerad Titan i den där ramen. Men
> stilig är den!

Jag har en backupram i Reynolds 531 att falla tillbaka på, så bara den här inte havererar fullständigt alldeles för långt hemifrån eller under hög hastighet är det nog lugnt :)

/s-o

gandhi skrev:
> Är det 2013 års happytrend vi ser - att
> renovera/bygga upp gamla titancyklar?
> Underhållande retrospektivt.
> /K

[hipster] Nu började jag ju med det här projektet redan 2009, så jag låg lite före trenden :p [/hipster]

/s-o

Det är alltid dags för uppdateringar :)

Dagens fynd på en veteranmarknad: En sadel. Närmare bestämt en väldigt lite använd Idéale 90 i ljusbrunt läder, med Rebours signatur.

bild1.jpg

Tydligen var ”rodée main selon Rebour” Idéales namn på en oljebehandling av lädret som skulle mjuka upp det en del.

bild2a.jpg

Allt fler delar börjar dyka upp. Nu ska jag bara försöka få tid att skruva ihop dom också :)

/s-o

Nibbe skrev:
> Nä dags för en uppdatering igen tror jag :)

Men vad du tjatar :)

Just mu lever jag studentliv, och har ram, verktyg och roliga delar i ett garage 25 mil bort. Dessutom är budgeten lite begränsad. Men kanske till hösten ...

tropfrog skrev:
> Femårsprojektet som slutar som 10 årsprojekt?
>
> MVH
> Magnus

”Slutar”? Ser du nåt slut på det här? :)

Tillbaka
Topp