66 rc -05 Problem

• Trådstartare Trådstartare 7up
  • Start datum Start datum

7up

Ny medlem
66 rc -05 Problem
Tjenare, har just bytt olja i gaffeln har mätt upp 220 ml (plus lite grann som jag inte fick ur av gamla oljan) i båda benen .
Men nu Fjädrar den bara 85mm av 150mm som det ska vara.
någon vänlig själ som har någon ide om vad felet kan vara ?

Bilagor

• IMGP3284.JPG
    IMGP3284.JPG
    127.1 KB · Besök: 20
Senast redigerad av en moderator:
66 rc -05 Problem
7up skrev:
-------------------------------------------------------
> tycker inte det borde göra sån stor skillnad..
> men jag får väl ta å pröva å tappa ur lite
> grann

Vad man tycker spelar ingen roll.. I sånna här fall ska man veta säkert.

Har man i för mycket olja så blir det här resultatet. Du mätte förståss inte hur mycket olja du tappade ut före du hällde i den nya oljan?

Prova att börja med kanske 185-190ml... slår det då igenom för lätt...fyll på med 2-4ml.. upprepa tills du inte slår igenom för hårt men ändå får ut full slaglängd...

66 rc -05 Problem
Om jag hade haft en så stor skillnad i hur mycket fjädringsväg jag får ur hade jag tagit ur fjädrarna och sett om den går att komprimera utan dem. Går inte det är det definitivt för mycket olja.

MZ gafflar har en cykelpumpsliknande dämpare, i denna kan det stanna kvar olja under service om man inte cirkulerar den noga flera gånger.

Om den bottnar mjukt och fint är det iallafall nästan garanterat för mycket olja.

Ett bra tricks är att mäta från kanten på gaffelbenet och ned till oljan innan man tippar ur den gamla, då har man ett bra utgångsläge om man trivdes bra på tidigare nivå!

Glöm inte att posta din olja ;-)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/661958

Tjipp!

//K

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp