8 speed 11-48 kassett

Skral

Ny medlem
8 speed 11-48 kassett
https://www.sram.com/sram/mountain/products/xg-899-e-block-cassette

Jag trodde problemet med att köra stora kassetter var att stegen mellan växlarna blev för stora. Därför skulle tex 11-36 vara max på tiodelat medan 11-delat kan köra större kassetter utan att få inexakta växlingar. Det verkar ju inte stämma alls.

Det är ju designat för e-MTB, men 8 växlar med skitstor kassett tycker jag låter helt rätt även för normal stigcykling...

8 speed 11-48 kassett
Crossmax sa:
450 EUR. Joråsatte...

Lär även funka finfint till förankring av medelstora båtar.

Ja det är ju svindyrt. Men det intressanta här är ju konceptet att ha stor kassett med färre växlar. Det borde ju kunna vara lättare, smalare och billigare än 11-delat.

8 speed 11-48 kassett
Skral sa:
Crossmax sa:
450 EUR. Joråsatte...

Lär även funka finfint till förankring av medelstora båtar.

Ja det är ju svindyrt. Men det intressanta här är ju konceptet att ha stor kassett med färre växlar. Det borde ju kunna vara lättare, smalare och billigare än 11-delat.
Lättare? Njä, hela den där prylen är gjord i stål. När du har 48T i stål så väger det mycket. Smalare? Ja, det är väl den enda vinsten här. Billigare? 450 EUR... det får man en hel XT 1x11 för, eller typ 7 st XT 11-42-kassetter.

8 speed 11-48 kassett
8 delat på mtb. Och helstålkassett... för pengar du kan köpa en hel grupp för och få pedalerna på köpet...

Tack, men nej tack....

8 speed 11-48 kassett
"....robust shifting performance in any situation, even with full motor support."

Tänk USA-spec E-mtb med (minst) 750W motor och växling utan tillstymmelse till att lätta på momentet i växlingsögonblicket. Jag tror att det är skälet till att det blev åttadelad stålkassett, helt enkelt kraftigare. Jätterange har ju att göra med problemet att leverera effekt och kadens framifrån pedalerna i ett tillräckligt brett varvtalsområde. Med elassist blir ju hastighetsspannet åtminstone 5-50km/h oavsett nivå på cyklisten. Med elmotorhjälp är inte de stora stegen så besvärande kan jag tänka mig.

8 speed 11-48 kassett
Jag tycker att TS fråga är intressant. Tyvärr verkar den missuppfattas.

Den länkade kassetten är bara ett exempel på att det är tekniskt möjligt att göra en 8-delad med ett spann på 11-48. Jag tror inte att någon vill ha just den kassetten på sin cykel.

Men skulle det vara intressant med en 8-delad kassett (anpassad till vanliga cyklar) med ett så stort spann? Precis som TS skriver borde man kunna göra en sådan både billigare och smalare än en 11-delad. Kanske även lättare.

8 speed 11-48 kassett
Jag tror att proffs och seriösa cyklister alltid kommer vilja ha ner tätstegade kassetter. Därför kommer en 8-delad med jätte-range aldrig utvecklas.

Om den fanns skulle det vara toppen för en söndagscyklist som mig, som helst skulle slippa de flesta av växlarna, men är för klen för att köra SS.

8 speed 11-48 kassett
Skogsgubben sa:
Jag tycker att TS fråga är intressant. Tyvärr verkar den missuppfattas.

Den länkade kassetten är bara ett exempel på att det är tekniskt möjligt att göra en 8-delad med ett spann på 11-48. Jag tror inte att någon vill ha just den kassetten på sin cykel.

Men skulle det vara intressant med en 8-delad kassett (anpassad till vanliga cyklar) med ett så stort spann? Precis som TS skriver borde man kunna göra en sådan både billigare och smalare än en 11-delad. Kanske även lättare.

Jag tror att proffs och seriösa cyklister alltid kommer vilja ha ner tätstegade kassetter. Därför kommer en 8-delad med jätte-range aldrig utvecklas.

Om den fanns skulle det vara toppen för en söndagscyklist som mig, som helst skulle slippa de flesta av växlarna, men är för klen för att köra SS.

Äntligen nån som är med i matchen! ;-)

Sen behöver man kanske inte vara så extrem som ned till 8-delat, men en 9 eller 10-delad kassett med stor range hade ju varit fin. Om något så tyder ju en 8-delad 11-48 på att hetsen mot 11 och 12-delat inte är helt meningsfull.

8 speed 11-48 kassett
Jag vet att det låter som first world problem men jag är faktiskt lite sur på min 11-delad som jag har för att jag fick XTR växel och reglage. Jag använder knappt 42t på bak trotts 36t fram på 650b, 160 hoj med 950g däck. Jag kunde kanske uttnytja det i Alperna men på Göteborska stiga vill jag gärna ha mindre att växla fram och bak. Sen jäklar hur irriterande är detta grejen med kedja som faller ner från 42 klinga på XT kassett när man trampar bakåt...

8 speed 11-48 kassett
WAKIdesigns sa:
Jag vet att det låter som first world problem men jag är faktiskt lite sur på min 11-delad som jag har för att jag fick XTR växel och reglage. Jag använder knappt 42t på bak trotts 36t fram på 650b, 160 hoj med 950g däck. Jag kunde kanske uttnytja det i Alperna men på Göteborska stiga vill jag gärna ha mindre att växla fram och bak. Sen jäklar hur irriterande är detta grejen med kedja som faller ner från 42 klinga på XT kassett när man trampar bakåt...

Kör 11-36 då? Växlar perfekt och lagom stora steg!

8 speed 11-48 kassett
WAKIdesigns sa:

Byt till en 11-36 10-del kassett och spärra bakväxeln med ändlägesskruvarna.

Tillbaka
Topp