[93% OT] Val av TV - Hur få kontakt m Xboxen??

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Frun, och delvis jag, har tröttnat på ungarnas Xboxande och DVD-filmer i vardagsrummet. Dessutom vill jag ha en get away för att kunna mörta fotboll och cykelfilmer ihop med klonerna.

Vi ska placera en vägghängd 26" LCD i stora grabbens rum.

Nu undrar jag vad happys panel av insiktsfulla audiovideofiler har att säga om:
- Kontrast: är det värt att lägga pengar på 8000:1-kontrast jmf 4000:1 eller 6000:1? (Vi är vanliga dödliga människor)
- HDMI-ingångar: Räcker det med 2 eller ska man gå på 3? (TV, DVD, Xbox) Xboxen grindar så pass att den knappast kan tjänstgöra som DVD-spelare i längden. Isof skulle det alltså behövas 3 ingångar för att vara framtidssäkrad. Jag kommer att lägga på ett Boxerpaket eller Canal Digitalpaket på den här TVn.
- Samsung eller Sony, förstår att detta är lite religiöst men levererar Sony så väldigt mycket mera kvalitet?

Prisspannet är inte dramatiskt (5ca 500-7995) men 3XHDMI och Sony är inte kompatibelt.

Imorgon innan Gurkan och jag sticker ut i skogen ska vi fixa detta och då skulle det vara oerhört bra om vi klarat ut beslutsfrågan här =D

Tacksam för alla insiktsfulla råd!
Oscar

Senast redigerad av en moderator:
jag skulle inte låsa mig vid en sony i alla fall, visst gör de fina grejjer, men ibland känns det som de tar en del betalt me för sitt namn, mer än andra i alla fall.

jag skulle även kolla på (förutom samsung) LG t.ex.

Huga, jag är rätt skeptisk till lcd tv i allmänhet, tycker bilden blir så grynig..

Att kalla 1080p på 42" för HD.. jag får ju plats med lika många pixlar på en laptop med 15" skärm!

Det var typ förra årtusendet som Sony stod för något särskilt märkvärdigt. Du skall ha en Samsung!

Du skall ha en SOny. Deras nya färgteknik är super. Däremot är Samsung hypeat. Jag köpte Samsung och den lämnade jag tillbaka rätt fort.

I övrigt kan jag säga att kontrasten mäts på olika sätt så det ska du inte bry dig om alls när försäljarna börjar mala på om, för det gör dem.

Jag säger som man brukar, gå och titta själv! En 26" tv är rätt okänslig för signal i jämförelse med en 40+" så det är inte jättenoga. Observera att vissa butiker kör med fulknep för att promota vissa apparater. Fulinställningar och t.o.m. prylar som stör bilden. De dyraste är dock alltid rätt inställda.

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> vill jag ha en get away för att kunna mörta
> fotboll och cykelfilmer ihop med klonerna.

Kan inte bidra med någon visdom om platt-tv, men jag undrar vad mörta betyder?

/Magnus

lleberg skrev:
> Huga, jag är rätt skeptisk till lcd tv i
> allmänhet, tycker bilden blir så grynig..
>
> Att kalla 1080p på 42" för HD.. jag får ju
> plats med lika många pixlar på en laptop med 15"
> skärm!

att det blir grynigt är ju mer ett tecken på dålig källa in :D
fördelen me lcd är ju som sagt at man får högre upplösning, vilket ä mycket trevligt med en xbox

Mörta?

Jo, har du sett hur mört glor när han är uppmetad? =)

Inte helt olikt när man glor på TVn

Tror jag köper en Sony m 1366 pxl, 4000:1 kontrast med 2XHDMI o imbyggt DVB-T för 5995kr imorgon (OnOff)

Stålis skrev:
> Du skall ha en SOny. Deras nya färgteknik är
> super. Däremot är Samsung hypeat. Jag köpte
> Samsung och den lämnade jag tillbaka rätt fort.
>
> I övrigt kan jag säga att kontrasten mäts på
> olika sätt så det ska du inte bry dig om alls
> när försäljarna börjar mala på om, för det
> gör dem.

Jag säger tvärtom, du skall ha en Samsung.
Jag köpte en Sony och _skulle__vilja_ lämna tillbaks den.

Kontrastvärdet kan du strunta i vad de uppmätt, som Stålis säger, eftersom en del mäter annorlunda just för att få ett så högt värde som möjligt.

Det bästa är om du kan låna hem kanske två apparater och kolla hemma, i butiken kan det se hur bra ut som helst men sämre hemma.

Jag har redan en Samsung hemma (32 LCD) som pajjade i veckan (bilden slocknade helt) efter 1,5 år. Lämnade in den idag.

Mao, inte så impad av Samsungs kvalitet....

Hejsan,

Kan inte så mycket om det rent tekniska men jag skulle rekommendera dig att köpa en 32 tums tv. Ett standardformat som alla tillverkare har några modeller i och det känns som att man får mycket bildyta per krona jämfört med mindre storlekar. Nu vill du ju ha en 26 tummare men jag har aldrig stött på någon som i efterhand tyckt att dom köpt en för stor tv, snarare tvärtom. Kör på en 32 tummare, mer att välja på och oftast är det alltid bra pris på något märke

/Jari

Tycker också du skall satsa på en 32".. Det är i den storleken priskriget är som värst. Man får helt klart mer och bättre tv för pengarna än att gå ner till 26.
Äger en samsung i lite större storlek och är bilmässigt nöjd. Men det man stör sig på (alla jag har testat, även små) är att samsungs menyer är fantastiskt tröga. Jobbigare än man kan tro i längden! Tror det finns andra märken som fixat det bättre.

En 26:a för att den ska sitta på väggen med ett fäste som kan vrida den 90 grader (max 15kg) + att den ska sitta på ett litet grabbrum.

Ska nog köpa en 42a för vardagsrummet

Jag köpte en Samsung 46f86 för ett tag sedan och den kommer nog gå i retur i utbyte mot en Sony 46:a.
Samsungen lider av lätt banding och clouding vilket stör lite i vissa lägen, har aldrig sett dessa effekter på en kompis Sony. Sen är den så innih**vete seg i menyer och kanalbyten att man håller på att bryta ihop på den. Ska jag kolla på parabolen som sitter på HDMI så måste jag stega förbi båda scartingångarna varje gång, det tar nog närmare 8-10 sekunder. Det går inte att trycka tre gånger lite snabbt och vänta in källan utan man måste stanna upp nån/några sekunder på varje ingång.

Det går inte att lägga in HDMI eller scart på en "vanlig" kanal som jag kunde redan på första gammelsonyn som väl är hundra år nu, inte heller kommer den ihåg vilken extern ingång jag var på senast och hoppar till den direkt när man byter källa. Även detta kunde Sonyn...

Deore XT skrev:
> Hur gammal är han? Råder Dig starkt att undvika
> en teve i ett pojkrum. Kan påverka studier på
> ett negativt sätt.

hehehe, säkert, handlar som disciplin :D du ä bara avundsjuk xinge :D

Satsa på en större tv till grabben och låt honom köra den som datorskärm. Funkar kalas med Samsungs modeller som har vettiga ingångar osv. Sitter just nu med en Samsung LCD och trådlöst tangentbord...

Enda problemet är att den är liiiite för liten. Skulle ha tagit en 32" istället för 19-tummaren.

(Passade på att kika på en 50" LG på jobbet igår... Fysatan vad fin. Blev skapligt sugen på att köpa en.)

Jensen skrev:
> Deore XT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur gammal är han? Råder Dig starkt att
> undvika
> > en teve i ett pojkrum. Kan påverka studier på
> > ett negativt sätt.
>
>
> hehehe, säkert, handlar som disciplin :D du ä
> bara avundsjuk xinge :D

Äh avundsjuk o avundsjuk, jag har aldrig känt behovet av en teve i mitt rum, dessutom känner jag att datorn förspiller tillräckligt mycket av min tid. Undrar hur det skulle vara med en teve på mitt rum, kanske tom skulle börja följa de serierna(skit)som går på diverse halvseriösa kanaler.
Nåväl slut med skitsnacket.
Fjärdebrunn: Vi har en Sony hemma, en 40" apparat i bravia serien.
-Vi/jag har inte stött på några problem med kontrast, tycker att bilden är bra.
-Vi har kopplat in en Sony HDD hårddiskdvd, en gammal videobandspelare(Far min som tjatar) samt Sony hemmabiopaket. Ingen av dessa manicker har vi kopplat till teven genom HDMI, så frågan är om Du verkligen behöver tre stycken? Jag vet inte så mycket(om något alls) om teve samt all kringutrustning, men om det inte kostar extra med tre i stället för två HDMI ingångar så skulle jag personligen självklart gå på tre.
-Vi köpte en Samsung precis innan Sonyn, en 32tummare. Kopplade in den precis enligt manualen, men fick ingen bild, bara myrornas krig; lämnade självklart tillbaka teven(efter snack i ervicetelefonen) till inköpsstället.

-Värt att tillägga är att jag inte är helt nöjd med sonys dvd (HDD 250Gb. När man tittar på teve via Dvd'n blir bilden aningen grynig, något som inte märks så tydligt men ändå kan locka fram de värsta irritations-vredes-besviken-och-arg utbrotten lite då och då.

Fjärdebrunn skrev:
> Tror jag köper en Sony m 1366 pxl, 4000:1
> kontrast med 2XHDMI o imbyggt DVB-T för 5995kr
> imorgon (OnOff)

Kolla att den inbyggda digitalmottagaren verkligen fungerar med kort från den digitaltvleverantör du väljer.

Deore XT skrev:

>
> Äh avundsjuk o avundsjuk, jag har aldrig känt
> behovet av en teve i mitt rum, dessutom känner
> jag att datorn förspiller tillräckligt mycket av
> min tid. Undrar hur det skulle vara med en teve
> på mitt rum, kanske tom skulle börja följa de
> serierna(skit)som går på diverse halvseriösa
> kanaler.
> Nåväl slut med skitsnacket.

skillnaden är väll att du tar skolan på grymt mycket högre alvar än många andra o för dig äre ju bara mvg som duger :D sen kan du ju inte utgå från att alla andra är som dig näre gäller att fastna eller inte. o sen handlar det ju som sagt om disciplin, du kanske inte har det nog för att kunna ha tv på rummet utan slitas från läxorna :D

men som du säger, nog me skitsnacket nu :D

köp inte sony´s dvd-recorder me hårddisk, vi har sådan, o jag måste säga att jag tycker den saknar massa trevliga funktioner, t.ex. kan man inte lägga in filmer från en skiva till hårddisken.

som sagt, vi har en LG o är nöjda med den. kan ju dock konstatera att köper man platt tv, ska man inte ha analog tv :D

Jensen skrev:
> köp inte sony´s dvd-recorder me hårddisk, vi
> har sådan, o jag måste säga att jag tycker den
> saknar massa trevliga funktioner, t.ex. kan man
> inte lägga in filmer från en skiva till
> hårddisken.
>
Håller med dog om att sony's dvd-recorder inte är topp, men jag har för mej att det går att lägga över från skiva till hårddisk, eller så svamlar jag; det kanske är tvärt om som fungerar.

Deore XT skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > köp inte sony´s dvd-recorder me hårddisk, vi
> > har sådan, o jag måste säga att jag tycker
> den
> > saknar massa trevliga funktioner, t.ex. kan man
> > inte lägga in filmer från en skiva till
> > hårddisken.
> >
> Håller med dog om att sony's dvd-recorder inte
> är topp, men jag har för mej att det går att
> lägga över från skiva till hårddisk, eller så
> svamlar jag; det kanske är tvärt om som
> fungerar.

det är tvärt om det går, från hårddisk till skiva. i alla fall har jag inte funnit nå sätt att lägga in och all info jag hittat pekar på att det inte går att lägga in på hårddisken från skiva.

Tack för alla idéer och svar!

TVn är redan hemburen :) (Sony)

Nu till problem nr 2 (Panik) TV-skrället hittar inte Xboxen!

Den har inga problem att få kontakt med digalboxen och DVDn. Men Xboxen som sitter med en HDMI-kontakt hittar den inte. Kör igång Xboxen och försöker få kontakt genom att uppdatera HDMI-apparattabellen via TVns meny. Trots det hittar den inte ett skit :( Har ryckt ur och satt tillbaka HDMI-kabeln, startat och stoppat Xboxen.

Någon som har en idé kring hur jag ska fixa detta?

Fjärdebrunn skrev:
> Tack för alla idéer och svar!
>
> TVn är redan hemburen :) (Sony)
>
> Nu till problem nr 2 (Panik) TV-skrället hittar
> inte Xboxen!
>
> Den har inga problem att få kontakt med
> digalboxen och DVDn. Men Xboxen som sitter med en
> HDMI-kontakt hittar den inte. Kör igång Xboxen
> och försöker få kontakt genom att uppdatera
> HDMI-apparattabellen via TVns meny. Trots det
> hittar den inte ett skit :( Har ryckt ur och satt
> tillbaka HDMI-kabeln, startat och stoppat Xboxen.
>
> Någon som har en idé kring hur jag ska fixa
> detta?

du har väl ändrat den lilla switchen på kablen om du kör HD?

kapar tråden lite . Då jag fortfarande har en fet tv så besökte jag den lokale tv handlaren idag för att inhandla en smal dito. Hans första fråga var vad jag hade för leverantör av bild. När jag svarade att det var Comhem Digital tv sa han att då skall jag ha en Plastma TV och inte en LCD. Anledningen till detta var att Comhems digitala sändningar är kvalitietsmässigt mycket sämre än vad både Visat och Boxer är. Med en COmhem som leverantör så blev det bättre bild med en plasma skärm än med en LCD, han snacka om något om att färgerna inte blödde och en del annat mungo jumbo.

Finns det någon relevans i påstående att bildkvalitén varierar med leverantören av digital tv (vi pratar inte om HD signaler nu) Att Comhem i sitt nät kör med högre komprimering ,lägre bandbredd eller något så att det blir sämre bildkvalité? Jag tycker att det låter märkligt men någon här kanske har en förklaring?

kapar tråden lite . Då jag fortfarande har en fet tv så besökte jag den lokale tv handlaren idag för att inhandla en smal dito. Hans första fråga var vad jag hade för leverantör av bild. När jag svarade att det var Comhem Digital tv sa han att då skall jag ha en Plasma TV och inte en LCD. Anledningen till detta var att Comhems digitala sändningar är kvalitetsmässigt mycket sämre än vad både Visat och Boxer är. Med en COmhem som leverantör så blev det bättre bild med en plasma skärm än med en LCD, han snacka om något om att färgerna inte blödde och en del annat mungo jumbo.

Finns det någon relevans i påstående att bildkvalitén varierar med leverantören av digital tv (vi pratar inte om HD signaler nu) Att Comhem i sitt nät kör med högre komprimering ,lägre bandbredd eller något så att det blir sämre bildkvalité? Jag tycker att det låter märkligt men någon här kanske har en förklaring?

Det har varit en del snack på hembioforum (prisjakts forum) om detta.
jag har själv comhem digital med comhem box inbyggd i LCD-TV'n (finns i vissa apparater) och bilden är grym på många kanaler (t ex SVT, TV4 & Canal+), vissa andra mindre kanaler har sämre bild (ofta de som fortfarande sänds i 4:3 format), men i många fall tror jag mer det beror på programmen/kanalerna än Comhem's bandbredd. Fast min TV anses vara plasmalik i bilden trots att det är en LCD (Sony 46D3000). Så det kan ha en hel del betydelse vilken LCD du väljer.

Är du rik så väljer du Sony X3000/X3500 (LCD) så får du det bästa av alla världar (kalibrerade naturliga färger som Pioneer plasmor, full-HD, comhembox, bra svärta, bra rörelsehantering etc...).

dojan skrev:
> När jag svarade att det var Comhem Digital tv sa
> han att då skall jag ha en Plasma TV och inte en
> LCD.
>
> Finns det någon relevans i påstående att
> bildkvalitén varierar med leverantören av
> digital tv (vi pratar inte om HD signaler nu)

Intressant. Jag köpte mig en 50" plasma i förrgår och har ComHem. Kanske tur att det inte blev en LCD då. Fast om man flyttar kan ju allt stjälpas ändå.
Fast jag tycker att ljudet är väldigt dovt på den, aldrig blir man nöjd.

Nu när Oscar tydligen har fått ordning på sina saker tänkte jag kapa tråden och höra med någon om det är någon större skillnad på olika HDMI-kablar?

Jag hade en s-video --> scartkabel mellan DVD'n och plasman de första dagarna och har nu ersatt den med en HDMI-kabel och inte ser jag någon skillnad inte.
Nu köpte jag en kabel på Clas Ohlson för 169:- och ingen på Hifi-klubben för typ 800:-.

Jag har hört att det skulle bli "sååååååå mycket bättre" men jag ser ingen skillnad alls tror jag.

Det tyckte jag med lät logiskt men sen fick jag höra (rätt eller fel) att HDMI'n på något sätt "fördubblar linjerna" så att även en vanlig DVD skulle bli såååååå mycket bättre/skarpare.

Vete tusan. Nu sitter ju kabeln där och bilden är ju inte sämre men inte ser jag några "fördubblade linjer".

Johan A skrev:
> Nu när Oscar tydligen har fått ordning på sina
> saker tänkte jag kapa tråden och höra med
> någon om det är någon större skillnad på
> olika HDMI-kablar?
>
> Jag hade en s-video --> scartkabel mellan DVD'n
> och plasman de första dagarna och har nu ersatt
> den med en HDMI-kabel och inte ser jag någon
> skillnad inte.
> Nu köpte jag en kabel på Clas Ohlson för 169:-
> och ingen på Hifi-klubben för typ 800:-.
>
> Jag har hört att det skulle bli "sååååååå
> mycket bättre" men jag ser ingen skillnad alls
> tror jag.

HDMI skickar ut uppskalning i antingen 720p eller 1080p.
Troligtvis sitter du med en vanlig HD-ready 1366x768(LCD), eller 1024x768(plasma), vilket då innebär att TV:n måste skala om signalen igen till 768.... Därav uppfattar du inte bilden som bättre...

neptix skrev:
> HDMI skickar ut uppskalning i antingen 720p eller
> 1080p.

Njae. DVD-spelaren kan skicka ut det mesta på HDMI. Alla skalar inte upp till HD-formaten utan kan lämna signalen i 576p. HDMI i sig säger inte så mycket om vad som kommer fram. Hela kejdan av källa, spelare, överföring och bildvisare påverkar slutresultatet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp