[99% OT] Google sheets-utmaning

Bele

Aktiv medlem
Till en sammanställning som vi har gjort i Google Sheets (ursprungligen i Excel) över våra alpcyklingar vill vi knyta en flagga till en viss cell, så att när vi sorterar på olika sätt följer flaggan med.

Ex om vi har cyklat ett pass i Österrike så vill vi koppla den Österrikiska flaggan till en viss cell. Oavsett om vi sen väljar att sortera på höjdmeter, betyg eller något annat ska flaggan följa med sin "rad", dvs med data som den hör ihop med. Det går mao inte att använda bilder, eftersom de inte följer med data utan ligger "fristående" och därmed ligger kvar när man sorterar om. Jag har letat efter möjligheten att koppla värdet i en cell till en bild, men inte hittat något. Ex tänkte jag att A1 tilldelas värdet X och X är bild X. Jag tror inte att det går, men utmanar alla Google sheets/Excel-gurus...

Edit: ändrat rubriken från Excel till Google sheets och lagt till google sheets i sista meningen.

Bilagor

• Exempelbild.JPG
    Exempelbild.JPG
    73.3 KB · Besök: 16
Senast ändrad:
Tack för tipset!

Happy är snabbare än Google :-)

Jag hade kollat igenom funktionaliteten och inte tolkat det som att den gjorde det jag ville och i hjälpen fanns det inget mer, hade dock inte googlat. Det verkar fungera som de tipsar om i länken. Får testa lite mer utförligt imorgon.

Notera att vi behöver använda funktionaliteten i Google sheets också. Har googlat det men det verkar inte fungera eller så har jag inte googlat tillräckligt bra. Jfr nedan:

In Google Docs spreadsheets images float separately from the spreadsheet cells. They can be anchored (lop left corner of image in top left corner of a cell) but this connection is severed when a sheet is sorted. :(
från
https://productforums.google.com/forum/#!topic/docs/X1BU6kBA5RM

och

Right now, images are only "floating" objects. While you can position an
image onto a specific row and column using the insertImage method, it does
not anchor the image to the cell. If the cells are resized, moved, or
sorted, the image remains in its X and Y absolute position.
från
https://code.google.com/p/google-apps-script-issues/issues/detail?id=65

Lite noggrannare test visade tyvärr att det inte funkade. Dessutom är det förenat med en del jobb om man har lite större data mängder och de redan har flaggor, då man måste sätta egenskapen på varje bild. Om man börjar från scratch så kan man sätta egenskapen först och sen kopiera flaggorna.

Efterlyser mao fortfarande möjligheten att tilldela en cell en bild.

Kan ni inte bara skriva landets namn istället för att använda landets flagga?

Edit1:
Här står det att bildobjektet måste rymmas helt i cellen för att följa med vid sortering:
http://excelforum.se/Forumetsstartsida/tabid/174/forumid/2/postid/144/scope/posts/Default.aspx

Edit2:
Testade ovanstående och det funkade fint i excel, trist om det är annorlunda i Google Sheets.
Viktigt att bilderna har samma storlek och ryms inom cellerna och att cellerna i kolumnen med bilder alla har samma storlek så att inte bildernas placering förskjuts vid sorteringen.

Senast ändrad:
Landet står i tredje kolumnen :-) Det är dock visuellt mycket mer tilltalande att ha flaggor, det ger en mycket bättre överblick, i synnerhet när man har ca 300 rader (och det är snyggt).

Jag har också testat, men det funkar inte pga(?) radhöjden varierar och så vill vi ha det (olika kommentarer kommer att påverka radhöjden).

Det verkar bli till att inse att land i klartext verkar vara det enda som fungerar.

Haha, nej det blir ju inte så utrymmeseffektivt eller läsvänligt att behöva ha maximala radhöjden på samtliga rader. Det tycks tyvärr vara enda sättet om bilder ska kunna sorteras och följa cellerna. Vissa kolumner får då ha mindre bredd istället, men blir ju inget vidare läsvänligt med typ ett ord per rad =)

Synd att cellformateringen bara finns för textjustering och inte gäller för bildobjekt i cellen.

Edit:
Testade att högerklicka på bildobjektet och välja Formatera Bild... Objektplacering Flytta och ändra storlek med celler-men det vart inget bra ändå...

Testade även att lägga till ett bildobjekt som en kommentar och lägga kommentaren i cellen och välja visa kommentar så att den alltid är synlig. Blev inget bra det heller när radhöjden varierar, bilden/kommentaren förksjuts och hamnar innanför cellen ovan/under.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp