[a Supertramp production] The Commuter

gsb skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter att ha läst den här tråden är min dag
> gjord!
> Tack!

Oavsett hur det går med filmmanuset så visste jag från början att det här skulle bli en underhållande tråd i alla fall! :-)

Jag vill ha en statistroll!
Jag kan vara han som blir omkörd uppför A'd'H. Det är jag van vid...

Supertramp: hatten av för ditt projekt.
Mycket trevligt knasprojekt med stor potential. Dessutom sjukt skönt med en tråd som har ett eget driv och inte bara består av några missförstådda foilehattar som får gängspö...
Keep up the good work!

DT skrev:
> Supertramp, helt utan sarkasm eller ironi, här
> är två filmtips som inspiration och lite
> bakgrund på temat:
>
> Stars and Watercarriers:
>
(Girot73)
> A Sunday in Hell:
>
> (Paris-Roubaix 76, hittar inte hela filmen just
> nu)

OK tack. Men jag tror inte jag behöver nån inspiration. Inte just nu i alla fall. Jag har hela storyn klar. Ska bara försöka anpassa detaljerna så att den känns trovärdig och i alla fall inte innehåller uppenbara faktafel. Tex när det gäller cykelscenerna.

Jag kom precis på vad SG ska köra för bil!
En Volvo 145 Express. Den där specialversionen av kombin som hade ett extra fack ovanför ordinarie bagageutrymme. Perfekt att förvara cykelhjul! :-)

Volvo145Express2.jpg

Hade det klassats som bitter översittarfason att påpeka att Vasa kanske var felkonstruerat? Fast å andra sidan hade man ju missat en underhållande jungfrufärd då.

Tille skrev:
> Hade det klassats som bitter översittarfason att
> påpeka att Vasa kanske var felkonstruerat? Fast
> å andra sidan hade man ju missat en
> underhållande jungfrufärd då.

Jag skulle nog mer säga besserwisserfasoner - INNAN jungfrufärden, efter kanske jag skulle klassa det mer som viktigpetter alt. skadeglad beroende på hur mycket glädje du visat. Samt även rättshaverist om du malt på riktigt mycket om det.

Tille skrev:
> Hade det klassats som bitter översittarfason att
> påpeka att Vasa kanske var felkonstruerat? Fast
> å andra sidan hade man ju missat en
> underhållande jungfrufärd då.

Ge gärna lite konstruktiv kritik om du har lust! :-)
Vad är det som är felkonstruerat? Dålig historia? Dåligt skrivet? Jag har berättat historien för flera som tyckte den var jättebra. lla behöver ju inte hålla med. Och om den inte håller för att bli en riktig film spelar mindre roll. Jag har valt att skriva i film-format för jag har filmscener i huvudet. )Jag sa i och för sig att jag inte helt vill utesluta möjlgheen att det skulle kunna vara grundne till en riktig tilm. Men det är och var aldrig syftet. Jag skriver för att jag tycker att jag tycker det är kul. Och om någon annan tycker att den var läsvärd så är jag nöjd.

Konstruktiv kritik: Lombardiet Runt, Liege-Bastogne-Liege eller Flandern Runt passar bättre om det är viktigt för storyn med en brant backe strax innan mål. Paris-Roubaix är så långt ifrån en Giro-bergsetapp man kan komma.

schture skrev:
> Han kan inte köra en Volvo, måste vara en bil
> som klarar kullerstenen...
>
Tänkte först att SG skulle ha en Padda. Eller en fin gammal Alfa. Men det passar inte handlingen (du förstår sen...)

Eftersom du frågar...

Min kommentar var framför allt en kommentar till paha och att det inte nödvändigtvis är bittra översittarfasoner att vara kritisk. Så for någon är kritisk skriks det normalt saker om jantelag eller härskarteknik. Även dåligt formulerad kritik bör beaktas om man verkligen vill förbättra.

Angående konstruktiv kritik har jag inte mycket att komma med eftersom mitt grundproblem är att det nog finns få saker jag har mindre intresse av att se skildrat på en bioduk än en hollywoodifierad hjältesaga om en pendlarcyklist. Men visst om det handlar om att övervinna hinder osv rekommenderar jag att du försöker plagiera "Chariots of Fire" utan att det märks.

Konstruktiv kritik: det torde vara större chans till success om du mellanlandar i ett bokmanuskript först, och sedan ett manus på det ???

Känns som att det trycks fler nya boktitlar än det görs filmer (men då bortser jag medvetet om det okända refuserade antalet för respektive).

Kolla Johanna Ekströms böcker, som åtminstone jag gillar. Tänk också Davincikoden som är skriven med den kommande filmes cliffhangers redan i bokform.

DT skrev:
> Konstruktiv kritik: Lombardiet Runt,
> Liege-Bastogne-Liege eller Flandern Runt passar
> bättre om det är viktigt för storyn med en
> brant backe strax innan mål. Paris-Roubaix är
> så långt ifrån en Giro-bergsetapp man kan
> komma.

Jag har också tänkt den tanken. Men fastnade för Paris Roubaix för att jag tänkte lite stort. Större tävling liksom, Roberto Vacchi kan bli ännu mer upphetsad och skrika ännu mer. Också kanske PP på den leriga pavén kan lite mer utnytja erfarenehter från misärpendlingen. Tänker mig en lite kul scen också där PP och SG är inne i Gamla stan klockan fyra en vardagmorgon och kör fram och tillbaka över kullerstenen.

Sen är nog inte backar viktigt för storyn. Var nog mest att jag hade blider med scener från en stigning i huvudet. Funkar nog minst lika bra med slätåka och pavé om jag tänker efter och modifierar en aning.

Fliken skrev:
> Konstruktiv kritik: det torde vara större chans
> till success om du mellanlandar i ett
> bokmanuskript först, och sedan ett manus på det
> ???

Tror inte att jag orkar skriva en bok. Tror inte ens att jag kan skriva i bokform. Inte så att det blir bra i alla fall. Vet man i och för sig kanske inte säkert förrän man försökt (har aldrig skrivit något tidigare annat än typ rapporter på jobbet och sånt) men jag tror verkligen inte det. Och så är ju som sagt inte målet att det ska bli en film.

DT skrev:
> Knagglig dödsis/dödsmodd kan också vara en bra
> tränings-setting för pavén...

:-)

Tille skrev:
> Angående konstruktiv kritik har jag inte mycket
> att komma med eftersom mitt grundproblem är att
> det nog finns få saker jag har mindre intresse av
> att se skildrat på en bioduk än en
> hollywoodifierad hjältesaga om en pendlarcyklist.

Öh, du borde nog sluta läsa den här tråden...
Trodde det framgick ganska tydligt att det just handlade om en "hollywoodifierad hjältesaga om en pendlarcyklist" ;-)

EDIT: Fast det finns faktsikt en liten annan sida också i storyn om du orkar läsa resten när den kommer.

Senast ändrad:
Annars hade jag mer hoppats på att få lite konstruktiv på det jag hade skrivit och publicerat (och inte det jag ska skriva). Men ni kanske vaknar till liv när det kommer lite fler cykelscener! :-)

Kanske är det jag som är bitter, men jag tycker att Supertramp möttes av ett happy på dåligt humör. Även om inget av detta någonsin blir verklighet är detta den bästa idén jag sett på happy under väldigt lång tid. Tack Supertramp för att vi får ta del av den.

En bok lät som en bra idé även om du redan förkastat den. En bok där varannat kapitel handlar om en fiktiv P-R tävling på "riktigt" och varannat om PPs dagliga vedermöder. Jag tycker helt klart att du ska hålla dig till P-R som huvudlopp i boken då det i mina ögon är klassikernas klassiker.

Hur ska du få in PP i P-R? Som nämdes ovan, en tävling där startplatser lottas ut och PP vinner en plats. Eller så kör han en motionsvariant av loppet och upptäcker att det är låångt fram till eliten. Eller så tävlar PP på nationellnivå och är en duktigt cyklist som får ett kontrakt?

Tack för att du tagit dig tid att delge oss dina tankar. Jag älskar att läsa cykelböcker, både skönlitterära och självbiografiska och att se cykelfilmer. Alla sätt som cykelsporten kan spridas på är bra, i media är cykel=doping och det behövs såklart lyftas fram så mycket mer.

Supertramp skrev:

> Öh, du borde nog sluta läsa den här tråden...

Ja, jag kan bara hålla med. Normalt är den dold, men chrometillägget funkar inte på mobilen. Och du känner säkert till min störning angående läsa/skriva på happy sedan tidigare.

Har dottern något namn än?

Rosa (efter deRosa...) kanske?

Sen tycker jag att tennis är en fin sport som inte behöver få ta på sig rollen som snobbsport... Ta valfri lagsport istället.

Sen tycker jag generellt att detta är en toppen tråd!

Tycker det skulle vara extremt roligt om det trycktes in hur mycket Happyreferenser som möjligt. Landrover mannen tipset tex. Man skulle kunna se Landrover mannen och Landrover kvinnan sitta på date på ett fik i förbifarten. Och om PP blir kränkt på cykelbanan så måste det bara vara Assos mannen som är kränkaren. Och på landsvägsturen i det fina landskapet skulle Aron kunna poppa fram ur en skogsdunge osv osv

Nu har jag skrivit några scener till i Akt 1.
Men jag tog bort några också, men de ska in längre fram i stället.

Är lite osäker på vilket format jag ska sriva i.
Vet inte hur man ska skriva för att det ska blir lättläst.
Testade ett nytt sätt nu.
Om man skriver för en film så måste ju allt man säger framgå av det man ser på filmen. Om man inte har en berättarröst förstås (men det har inte min film).

EM heter nu Jenny.
Jennys son heter Bernard.
PP kallas fortfarande för PP men hans dotter heter Bianca.
SG är numera "Zorro" och har en 1964 års Alfa Romeo.

Nån som vet hur TV-bevakningen såg ut 1964 på ett Giro?
Hade man kamerabilar? MC?

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> EM heter nu Jenny.
> Jennys son heter Bernard.
> PP kallas fortfarande för PP men hans dotter
> heter Bianca.
> SG är numera "Zorro" och har en 1964 års Alfa
> Romeo.
>
> Nån som vet hur TV-bevakningen såg ut 1964 på
> ett Giro?
> Hade man kamerabilar? MC?

Grymt!
I den här filmen är det några klipp där det visas hur bevakningen kunde se ut 1962

Supertramp skrev:
> Nån som vet hur TV-bevakningen såg ut 1964 på
> ett Giro?
> Hade man kamerabilar? MC?

Visserligen 1965, men ändå:

Nu vill jag skriva vidare på Akt 2.
hAR LAGT UPP det arbetsmaterial jag har för att slutföra Akt 1.
Syr ihop denna del senare + fixar till detaljer och dialoger.

Det går ju framåt! Säg till om du kör fast så skall jag anstränga mig för att ge dig en vettig och en idiotisk kommentar. Den vettiga kanske går att spinna vidare på, eller den idiotiska. Fantasi kan vara användbart.

jomper skrev:
> Skriv direkt i ScreenWriter, det är det alla i
> branschen använder :-)
>
> http://www.screenplay.com/p-29-movie-magic-screenwriter-6.aspx

Det där verkar lite överkurs för mig (just nu i alla fall).
Men jag tror jag måste försöka göra det lite mer lättläst.
Fast det är svårt i forum-formatet tycker jag.
Så här skulle jag vilja att det såg ut ungefär:

Commutermanus.JPG

Kul idé. Måste säga att det är imponerande hur väl du lyckas plocka in schabloner/klyschor från underdog-filmer. Det jag undrar lite över är tonen, har du tänkt att dessa klyschor ska framföras med överdriven tydlighet eller ska det vara en film som ändå på något sätt utger sig för att vara en "riktig story" men som man vid minsta eftertanke inser i viss mening driver med genren?

Edit: Fråga föll bort efter att jag läst kommentarerna.

Senast ändrad:
Fliken skrev:
> Konstruktiv kritik: det torde vara större chans
> till success om du mellanlandar i ett
> bokmanuskript först, och sedan ett manus på det
> ???
>
> Känns som att det trycks fler nya boktitlar än
> det görs filmer (men då bortser jag medvetet om
> det okända refuserade antalet för respektive).
>
> Kolla Johanna Ekströms böcker, som åtminstone
> jag gillar. Tänk också Davincikoden som är
> skriven med den kommande filmes cliffhangers redan
> i bokform.

Gabriella Ekström antar jag att du menar.

Min gissning är att sannolikheten att detta blir en "riktig film" är väldigt låg. Större (om än inte så stor) chans är det väl att det blir en charmig lågbudgetfilm för en mkt speciell tittargrupp som kan ha överseende med vissa tekniska brister för en stunds nördig underhållning. En övervägande "risk" är att det hela slutar i lite underhållning för happykollektivet, vilket absolut inte är det sämsta.

Med ovanstående i åtanke skulle jag säga: skriv för att du tycker det är kul och strunta i kommersialiseringsmöjligheter/strategier. Om det skulle bli aktuellt går det ju att modifiera, strukturera om, etc. senare. Om ngn sorts crowdfunding är målet skulle det möjligen kunna vara en fördel att skriva på engelska, men det går ju att översätta i efterhand.

Dessutom är jag inte säker på att det är en fördel att försöka kopiera andra. För en nördig publik kan det kännas lite blekt att bara stuva in en historia i en redan existerande mall. Nämnda Ekström har ju t.ex. i cykelsammahand använt mallen att byta fram och tillbaka mellan förberedelse och tävling och i det sällskap som kan uppskatta rakade ben, spända deffade vadmuskler och misärpendling finns det nog en viss risk att de läst hennes böcker och därmed skulle tycka det var lite fantasilöst att köra efter den mallen. F.ö. är ju byte fram och tillbaka mellan nu- och dåtid rätt vanligt inom film och litteratur och i mitt tycke ibland gjort mer för sakens skull än fär att det verkligen tillför ngt jämfört med en rent kronologisk framställning.

Och, strunta i cliffhängandet. Blir lätt lite tröttsamt i längden.

Angående Giro-64.

Ett problem här är att en del av de stigningar som numera är klassiska och anses som hårda inte körts på girot på den tiden, så om man vill ha autenticitet är det inte speciellt bra att ta med stigningar som Mortirolo, Zoncolan, Gavia, ...

Om man kan leva med rent fiktiv bansträckning skulle jag dock kunna tänka mig att den berörda etappen är Bormio - Tre Cime di Lavaredo. Då skulle etappen starta med klättringen upp till Passo dello Stelvio, sen ha en lång lätt körning förbi Merano, Bolzano, Bressanone, Brunico, Dobbiaco och avsluta med stigningen upp till Tre Cime di Lavaredo/Rifugio Auronzo.
Profil2.JPG

Stigningarna:
Stelvio.JPG

TreCime.JPG

Etappen före det skulle kunna vara något i stil med: Tirano - Aprica - Edolo - Forno Allione - Passo Vivione - Dezzo di Scalve - Passo Presolana - Clusone - Colle di Zamba Alta - San Giovanni Bianco - Olmo al Brembo - Passo di San Marco. Ger en profil enligt (spikarna strax före och efter 160km är falska (orsakade av tunnlar).
Profil1.JPG

Slutstigningens profil:
SanMarco.JPG

En risk är möjligen att den etappen är lite för hård jämfört med hur en riktig bansträckning skulle se ut. Har lite dålig koll på exakt hur hårda bergsetapperna var under den eran. Jag ska inte svära på i vilket skick vägarna var 1964.

Om man vill skulle man kunna köra sista etappen med start i Prato allo Stelvio och ta Passo dello Stelvio från den mer klassiska sidan (med 48 serpor) och sen åka ner via Bormio, Tirano, Sondrio, ner längs Como-sjön till Lecco och sen avsluta med Muro di Sormano som är galet brant och som jag vet var körbar på den tiden (det kördes backtävlingar där i början på 60-talet). Återstår då att ljuga ihop en etapp innan det.

Och, angående PR så är det inte sant att den har fixerad bansträckning. Justeringarna som görs numera är väl rätt små, men det var ju inte så länge sen det t.ex. gjordes ett försök att vända på åkriktningen genom Arenbergskogen så att den togs uppför istället för utför. Detta för att minska farterna och öka säkerheten. Det slog dock inte och man vände tillbaka.

Historiskt startade väl loppet också i Paris medan det numera startar i Compiegne. Dessutom kan det vara värt att veta att det här med pavé faktiskt inte alltid varit karaktäristiskt för loppet. Genom att mer och mer vägar asfalterades efter andra världskriget blev loppet mer och mer lättåkt och jag har för mig att ngn gång på 60-talet så togs ett beslut att medvetet uppsöka pavéavsnitt för att undvika att loppet blev "alltför enkelt" och för att få en historisk koppling.

GoranS skrev:
> Kul idé. Måste säga att det är imponerande hur
> väl du lyckas plocka in schabloner/klyschor från
> underdog-filmer. Det jag undrar lite över är
> tonen, har du tänkt att dessa klyschor ska
> framföras med överdriven tydlighet eller ska det
> vara en film som ändå på något sätt utger sig
> för att vara en "riktig story" men som man vid
> minsta eftertanke inser i viss mening driver med
> genren?

När jag först kom på idén till en film så var det som en parodi på en HOllywood underdog-film. Men det är det inte nu lägre. Jag skulle snarare vilja undvika denna känsla. Jag tänker mig en typ av feegood-film, hyfsat trovärdig (som att det nästan skulle kunna hända i verkligheten) och med en hel del komik. Dock så kan det blir lite svårt att helt undvika känslan av klyshig Hollywod underdog-känsla givet den storyn som jag har kommit på (och vill hålla mig till för jag tycker den är bra). Risk för lite Karate Kid-varning. "Vax on, Vax off" typ.

Så jag vill alltså egentligen inte överdriva klyshorna. Är det något speciellt du tänker på? Själv tror jag att jag kanske ska tona ner det att jag framställer de andra föräldrarna som överklassparodier liknande TV4:s Solsidan. Så jag kanske ska tänka om lite (och skriva om lite) t.ex. när det gäller dagisscenerena? Samma sak på PP:s kontor. Arbetskamraterna behöver inte vara överdrivet osympatiska.

Men när det gäller Zorro ("Surgrannen") så ska han vara riktigt sur och bitter i början av filmen. Och utvecklingen som kommer ske av hans karraktär ser jag själv nästan som filmens huvudhistoria.

Och syftet med hela skrivandet är att det förhoppningsvis ska kunna bli lite underhållande för happykollektivet (och andra) att läsa. Inte att det ska bli en riktig film. Och det kan ju alltid skrivas om som sagt.

Hur låter dialogerna? Naturliga och trovärdiga? Svårt avgöra när man skriver dom själv.

Senast ändrad:
Här är den fiktiva etappen från 1964 som snart kommer att figurera i storyn:

stage_14_profile_670.jpg

Profilen passar upplägget som jag har.

EDIT: Det är Etapp 14 från 2013 års Giro. Nån som kan hitta stigningarna med angiven %? Inte så jättenoga, vill bara att Zorro ska vara korrekt när han nämner denna siffra (upp till xx%)

Senast ändrad:
Ska testa få till lite mer lättläst text.
Är detta alla funktioner som finns att tillgå, eller finns det något mer?

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1077931

Ett problem som jag har upptäckt är att om jag vill göra lite "ful-tabning" med hjälp av multipla mellanslag så funkar inte det, verkar som att forummotorn editerar bort dessa.

EDIT:
Testar lite...

17. (Zorros radhus)

PP går in på Zorros garageuppfart. Prydlig tomt. På garageuppfarten står en välvårdad Alfa Romeo från tidigt 60-tal. PP slänger en blick på brevlådan: K. Soronen. PP knackar på ytterdörren. Zorro öppnar dörren med butter min.
Zorro: Kom du hit för att berätta för mig vad jag heter?
PP:Jag vet vem du är! Zorro. Team Molteni.

EDIT2:
Tabell-funktionen funkar (om än lite omständligt att skriva koden) för kort dialog (mindre än en rad) men bli rinte helt bra när det är repliker som sträcker sig över fler rader (första kolumnen hamnar för långt ner, mitt framför dialogen).

17. (Zorros radhus)

PP går in på Zorros garageuppfart. Prydlig tomt. På garageuppfarten står en välvårdad Alfa Romeo från tidigt 60-tal. PP slänger en blick på brevlådan: K. Soronen. PP knackar på ytterdörren. Zorro öppnar dörren med butter min.
Zorro: Kom du hit för att berätta för mig vad jag heter?
PP:Jag vet vem du är! Zorro. Team Molteni. Jag har sett dig på film! Giro d’Italia. Bardonecchia 1964. Du var helt otrolog! Du drog sönder hela klungan!

EDIT3:
Kanske OK ändå? Bra att dialogen blir lite annan font (eller är den bara lite fetare?) än övrig text. Blir tydligare vad som är dialog och vad som är berättande text.
Och det borde gå att relativt enkelt få till koden med hjälp av hitta/ersätt-funktionen i Word (kan hitta på enkla specialtecken före och efter varje replik som jag sen byter mot forum-koden)

Senast ändrad:
Luke skrev:
> *applåderar*
> Så Supertramp, när kommer fortsättningen?

Tack! :-)

Jobbar på så fort jag hinner. Har hela storyn klar men det tar tid att skriva, speciellt efterso jag inte är van att skriva "skönlitterärt" och får testa mig fram.
Mycket att göra på jobbet också just nu. Jobbar aldeles för mycket, sena kvällar och så (alltså hemifrån). Men försöker få någon timme att skriva på den här historien då och då. Behöver lite paus från jobbet ibland...

Tillbaka
Topp