Acceptabel vikt på cykel?

mochw

Ny medlem
Hallå,
Sitter nu på en hardtail och funderar på en ny heldämpad och undrar lite vad som jag kommer att uppleva som en 'lätt' cykel.
Givetvis är det mycket som hänger på hur cykeln & jag =) är uppbyggd.

Min hardtail tycker jag är lätt och hanteras bra när jag kör. Viktigt att kunna få med sig cykeln på de trixigare partierna i Lunsen. Min cykel är på ca 12 kg. Sen om ni tycker det är lätt är en annan fråga. MTB känns riktigt tung efter jag har lyft min racer innan.

Den heldämpande som jag tittar på är på 14.5 kg.

Vad är för tungt för en hardtail respektive en heldämpad?

wiknil skrev:
-------------------------------------------------------
> En tung cykel är bra för din motion:)

Så sant, dock vill man ju tävla lite emellanåt också! =)

det är ju väldigt svårt o uppskatta då det beror dels på hur man upplever saker, men även på hur "trampeffektiv" hojen är o vart man kör. men jag skulle säga att för vanlig XC äre väll ungefär 1kg , sen börjar man märka större skillnad, men det ä nog väldigt personligt o kör man väldigt tekniskt kan ja tänka mig att man upplever heldämpat som en ännu större fördel.

Absolut inte ett gram över 10.000 gr för en HT. Där är jag stenhård.
Räser måste väga under 7000 gr och fully under 11.357 ½ gr. Om dom väger mer så kan du lika gärna börja med stentrollstillverkning istället. :)

Det är stor skillnad på en tung lättrullade cykel och en tung trögrullande cykel.

Min hardtail väger ca 13.5kg och den heldämpade 17kg, klassar väl in i den tyngre klassen båda två. Båda två har relativt lättrullande hjul, inte för tunga. Slänger man på ett par tunga däck med en mjuk gummiblandning så rullar båda cyklarna riktigt tungt.

Sen beror acceptabel vikt på dig själv och vad du ska ha cykeln till. Är det kamp om sekunder och hög fart på grusvägar, ja då är det ju lämpligt att sikta på något runt tio kilo kanske. I skogen på trixiga stigar och lägre fart så gör några extrakilon inte så mycket.

/Leo

Little Stereo skrev:
> Allt under 10kg är väl okej för heldämpat :-)
> T

Tasko...

Beror väldigt mycket på vad man själv accepterar. Läs bara om Leo's cyklar. Jag har numera som mål 10kg tävlingsklar inkl flaskor för min ht.

Precis om Leo säger är det andra faktorer som gör en cyklist snabb i stökig skog. Jag hade en Giant NRS Composite som vägde 11.3 kg i racerutförande. Då var blev det an mycket lynnig cykel som jag gjorde OTB med. Efter lite viktökning med längre gaffel, längre styre och tyngre däck, så ökade farten radikalt i skogen. Nu har gjord mig av med plasthingsten och satsat på en Giant Reign som väger 13.5 kg. Nu cyklar snabbare än någonsin, både uppför och nedför.
Jag ser vikten på cykeln mer som hobby som inte har så mycket att göra med själva cyklandet. Det finns killar som kör både tyngre och enklare cyklar som kör förbi mig i skogen, för att det har en bättre cyklings teknik.
Köp den cykeln som gör dig lycklig och träna mycket.

Robert skrev:
> Precis om Leo säger är det andra faktorer som
> gör en cyklist snabb i stökig skog. Jag hade en
> Giant NRS Composite som vägde 11.3 kg i
> racerutförande. Då var blev det an mycket lynnig
> cykel som jag gjorde OTB med. Efter lite
> viktökning med längre gaffel, längre styre och
> tyngre däck, så ökade farten radikalt i skogen.
> Nu har gjord mig av med plasthingsten och satsat
> på en Giant Reign som väger 13.5 kg. Nu cyklar
> snabbare än någonsin, både uppför och
> nedför.

beror det på cykeln eller på dig? :D

Jensen skrev:
>
> beror det på cykeln eller på dig? :D
Det klart att det mesta beror på mig. Cykeln förmåga ger en bara lite bättre marginaler när man gör fel.

nenja skrev:
> För heldämpade gäller:
> (Stroke front+back/2)*0.9= ?hg

Hmm, (145+120/2)*0.9 11.2kg...

Jag får banta 3 kg själv mao...

det handlar lite om "var" vikten sitter på cykeln med, två cyklar som väger låt oss säga 11 kg känns oftast inte likadana, vissa är kanske tyngre i fronten, baktill eller mer i mitten.

För min egna del så tycker jag om att ha ganska lite vikt i nosen, kan tänka mig att dom där dart2 gafflarna och liknande är mördartunga och lyfta över stubbar o grejer. I xc åker man ju över saker och inte bombar fram, dämparen är ett hjälpmedel inte ett sätt att cykla.

Kruxxet när man köper på nätet så är det ju att man inte kan känna på cykeln, svårt o läsa sig till hur dom känns, vilket är viktigare än vikten. Men jag har en kompis fs båge ståendes och med mina vanliga däck och intställd ungefär som min HT så upplevde jag den ändå som otroligt tung! men då vägde min HT runt 9.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp