Adapter(?) för smalare sadelstolpe

juanxxx

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om det finns någon smart lösning på adapter / hemmafix för att få en "extra" smalare sadelstolpe?

Jag har köpt en vagn som fästes i sadelstolpen men min sadelstolpe är för grov. Jag skulle därför behöva en "adapter" med en smalare sadelstolpe som fästes i min vanliga sadelstolpe. Eller någon annan smart lösning på detta problem.

Se bild där jag ritat en adapter. Tanken är sedan att vagnen fästes i adaptern. Ingen aning om detta är en möjlig lösning ens givet krafter osv.

Blir kul att höra era förslag :-)

Bilagor

• adapter.png
    adapter.png
    9.2 KB · Besök: 69
Ett alternativ som slog mig nu är om man kan hitta en annan klämring som kan bytas ut. Var kan jag hitta sådana som passar min sadelstolpe som är 31,6 mm i diameter (Syncros Duncan 2.0 sadelstolpe 0 mm Offset x 31,6 mm)

Bilagor

• adapter2.png
    adapter2.png
    93.5 KB · Besök: 47
Annars köra ett shims i ramen och köra med en smalare sadelstolpe till cykeln? Beror lite på hur mycket smalare sadelstolpen måste vara för att din vagnkoppling skall passa.
+1

Länk till typen av spacer som det pratas om här. https://www.bike-components.de/en/Cane-Creek/Reducing-Sleeve-for-27-2-mm-Seatposts-p13217/

Om det verkligen är så att sadelstolpen som är nu är alldeles för tjock så kanske du kan reducera ner sadelstolpen till en tunnare. Passar fästet 27.2mm så är det rätt standardstorlek på stolpar, så borde finnas adaptrar dit från det mesta

Lite meckig och dyr lösning. Men helt klart ett alternativ om det inte går att modifiera fästet.

mer information om cykeln och vagen skulle såkert hjälpa att få mer konkreta tips.

Går det inte att ändra fästet på något sätt? Bild?

https://www.jula.se/catalog/fritid/...barnstolar-och-cykelkarror/cykelkarra-326036/

Det är en sådan. Ska användas för att köra badkläder till stranden. Osäker på vilken cykel eller sadelstolpe jag kommer använda. Men diametern på ringen är ca. 25 mm enligt kundtjänst.

Man vill ju gärna få in lite gummi också så att inte sadelstolpen skadas. Alternativet som andra skriver är att byta stolpe... (eller cykel...)

+1

Länk till typen av spacer som det pratas om här. https://www.bike-components.de/en/Cane-Creek/Reducing-Sleeve-for-27-2-mm-Seatposts-p13217/

Om det verkligen är så att sadelstolpen som är nu är alldeles för tjock så kanske du kan reducera ner sadelstolpen till en tunnare. Passar fästet 27.2mm så är det rätt standardstorlek på stolpar, så borde finnas adaptrar dit från det mesta

Lite meckig och dyr lösning. Men helt klart ett alternativ om det inte går att modifiera fästet.

mer information om cykeln och vagen skulle såkert hjälpa att få mer konkreta tips.
Jag har en sadelstolpe 27.2mm som jag skulle kunna prova med. Den borde gå att klämma fast vagnen på.

IMG_0859.jpeg

Sådär blev det. 30 mm sadelstolpe. Ska tipsa jula om att ändra sitt fäste.

Vagnen var för övrigt lätt att montera. Har inte hunnit cykla mer än ett varv runt huset med en treåring i (kanske inget man borde göra - alltså köra barn i) men den känns bra.

Tillbaka
Topp