Aero-ekrar skruvar sig, hur skruva tillbaka

Linus Harald

Aktiv medlem
Hej,

Jag håller på att rikta hjul med aero/bladed ekrar. Har bara riktat hjul med runda ekrar tidigare men insåg nu att ekrarna vrider sig under tiden jag skruvar. Hur justerar man detta? Ska man se till att de hålls på plats under tiden man riktar så de alltid hålla raka eller efterjusterar man när man fått till ekrarna korrekt? Behövs specifika verktyg?

Hej! Man får hålla i ekern med ett verktyg när man skruvar på nippeln... Ett specialverktyg ser ut typ såhär:

20230618_222336.jpg

Sen måste man ju inte ha specialverktyget, har för mig jag använde en polygrip för att se till att ekern inte blev vriden.

Jag använder en liten plattång. Det blir en liten vridning nedanför tången då såklart men man vrider bara förbi ett kvartsvarv och sedan tillbaks så blir det rakt och fint. Men specialverktyget såg ju fiffigt ut. Bygger jag fler hjul med aeroerkrar blir det till att införskaffa ett sådant men för ett mindre riktningsjobb sparar man inte många sekunder mot att använda en tång.

det lär hjälpa att ha lite smörj till gängorna. just till detta gärna wd40, som torkar in sedan.

det underlättar också för platta sidan bak, där krafterna är störst, om man ligger lite före med ekerspänning på den sidan och gör sista justeringen på andra sidan.

Jag gillar Sapims motsvarande verktyg som är utformat som en ring som går att ha runt fingret vilket gör det lättare att fippla runt med tensiometern samtidigt utan att tappa nåt.

Återuppväcker denna tråden då DT swiss verktyg ska inhandlas nu. Det finns två versioner av det verktyget, vilket är den vanligaste bredden på dem ifall man bara köper en? Eller är det lika bra att köpa båda direkt?
Mät hur tjocka ekrar du har.
Jag gissar att du har smalare cx-ray eller aerolite och ska ha det smala.
På riktiga hjul(såna som jag bygger?) kan det dock vara både och, mät bägge sidor bak.

Mät hur tjocka ekrar du har.
Jag gissar att du har smalare cx-ray eller aerolite och ska ha det smala.
På riktiga hjul(såna som jag bygger?) kan det dock vara både och, mät bägge sidor bak.
Har mätt båda hjulens ekrar, fram och bak som på båda sidor. Får alla till 1mm, ska jag då köpa den stora? Är det nån fördel med tjockare ekrar mot smalare?

Har mätt båda hjulens ekrar, fram och bak som på båda sidor. Får alla till 1mm, ska jag då köpa den stora? Är det nån fördel med tjockare ekrar mot smalare?
Jag gissar att dom är 0,9mm och du ska ha det smala, mät igen.
Det bredare är för kraftigare ekrar som man använder på drivsida bak för att få lateralt styvare hjul och mer lika förlängning av ekrarna på bägge sidor.
Dom ekrarna är (typ) 1,3mm tjocka.
(Jag borde ha koll för jag har skruvat på dina hjul, är dock ett långt tag sen för en gubbe?)

Det var ingen enkel uppgift att mäta skillnaden mellan 0,1mm
Om det fortf finns ngn kvar och du har en Lidl-butik tillräckligt nära,
kanske ett sådant här kan vara intressant
1RDJEMTkwRDMzMkIzODYwODMxMTU4QjgwRTk1RjZCMzJERTlDM0FFLnBuZw.png

(Det finns säkert ännu billigare ngn annanstans på nätet)

Förutom den stackars eker du klämt ihop till ca 0,5?
Det senaste årets hetsiga cyklande har gjort mig alltför stark

Om det fortf finns ngn kvar och du har en Lidl-butik tillräckligt nära,
kanske ett sådant här kan vara intressant
1RDJEMTkwRDMzMkIzODYwODMxMTU4QjgwRTk1RjZCMzJERTlDM0FFLnBuZw.png

(Det finns säkert ännu billigare ngn annanstans på nätet)
Intressant ? ska kolla efter denna nästa gång jag är förbi Lidl

Återuppväcker denna tråden då DT swiss verktyg ska inhandlas nu. Det finns två versioner av det verktyget, vilket är den vanligaste bredden på dem ifall man bara köper en? Eller är det lika bra att köpa båda direkt?
Det är bra att ha båda. Jag bygger alltid hjul med tjockare ekrar på drivsidan bak, om resten DT Aerolite så DT Aero Comp där (eller Sapim CX-Ray och CX-Sprint). DTs hållare fungerar bra även med andra ekernycklar av "ögletyp", vilket för egen del behövs då jag brukar bygga med Wheel Fanatyk nipplar.

Tillbaka
Topp