Aero vs vikt sverige

Aero vs vikt sverige
Hej!

Har precis sålt min aeroad efter många års användning och letar nu efter en ny cykel. Om jag har förstått det rätt så går vi mer och mer mot "allround" hojar, alltså lättviktscyklar som ändå är aero (ex tarmac, colnago v4) alltså inte riktigt längre pure aero cyklar (?). Jag har tittat runt lite och har tyvärr inte budgeten till en tarmac så vad tycker ni är bra cyklar som funkar bra i Sverige?

Har tittat lite på nya supersix evo (beggad), men vad finns det mer för "allround" cyklar om man vill ha något som både går snabbt på platta sträckor men också uppför backar :)

Mvh

Senast ändrad:
Aero vs vikt sverige
Hej!

Har precis sålt min aeroad efter många års användning och letar nu efter en ny cykel. Om jag har förstått det rätt så går vi mer och mer mot "allround" hojar, alltså lättviktscyklar som ändå är aero (ex tarmac, colnago v4) alltså inte riktigt längre pure aero cyklar (?). Jag har tittat runt lite och har tyvärr inte budgeten till en tarmac så vad tycker ni är bra cyklar som funkar bra i Sverige?

Har tittat lite på nya supersix evo (beggad), men vad finns det mer för "allround" cyklar om man vill ha något som både går snabbt på platta sträckor men också uppför backar :)

Mvh
Hur stor är din budget?

Aero vs vikt sverige
Hej!

Mvh
Jag spanar själv lite på förra generationens Scott Foil (2016 - 2022 tror jag årsmodellerna är), särskilt om du inte behöver skivbroms blir det både lätt och billigt, och även med moderna mått mätt aerodynamiskt. Tour Magazin som är de enda som aerotestar oberoende ger Scott Foil 2016 cirka 210 watt, och de bästa aerocyklarna idag ligger på 199, och Specialized Tarmac SL8 ligger på 209 watt.

Här har en snubbe sammanställt en massa tour-tester:

Skivbromsversionen är nog också bra aerodynamisk och är väl vettigare i dagens läge då fälgbromshjul är på utdöende, men blir lite tyngre. Det ska gå få in 28 mm breda sista-generationens-fälgbromsfälgar med 28 mm däck i fälgbromsramen så vitt jag förstår, vilket duger för mig.

Exempel på begagnat-cykel ute just nu:
Det finns piratkopior på Scott Foil, och samma ram görs både i lätt kolfiber "HMX" och mer budget "HMF". Jagar man vikt vill man ha HMX, på begagnatmarknaden kan det ibland vara lite lurigt att veta om det är HMX eller HMF man får, gäller kolla upp modellen ordentligt (exemplet är en HMX, men jag tror årsmodellen är en 2016 inte 2017 som det står, antagligen köpt 2017).

Senast ändrad:
Aero vs vikt sverige
Jag spanar själv lite på förra generationens Scott Foil (2016 - 2022 tror jag årsmodellerna är), särskilt om du inte behöver skivbroms blir det både lätt och billigt, och även med moderna mått mätt aerodynamiskt. Tour Magazin som är de enda som aerotestar oberoende ger Scott Foil 2016 cirka 210 watt, och de bästa aerocyklarna idag ligger på 199, och Specialized Tarmac SL8 ligger på 209 watt.

Här har en snubbe sammanställt en massa tour-tester:

Skivbromsversionen är nog också bra aerodynamisk och är väl vettigare i dagens läge då fälgbromshjul är på utdöende, men blir lite tyngre. Det ska gå få in 28 mm breda sista-generationens-fälgbromsfälgar med 28 mm däck i fälgbromsramen så vitt jag förstår, vilket duger för mig.

Exempel på begagnat-cykel ute just nu:
Det finns piratkopior på Scott Foil, och samma ram görs både i lätt kolfiber "HMX" och mer budget "HMF". Jagar man vikt vill man ha HMX, på begagnatmarknaden kan det ibland vara lite lurigt att veta om det är HMX eller HMF man får, gäller kolla upp modellen ordentligt (exemplet är en HMX, men jag tror årsmodellen är en 2016 inte 2017 som det står, antagligen köpt 2017).
Sorry, glömt nämna att jag har skivbroms som krav :') Men tack för utförligt svar!

Aero vs vikt sverige
Sorry, glömt nämna att jag har skivbroms som krav :') Men tack för utförligt svar!
Jag tror att skivbromsversionen är ett bra alternativ den också, det är bara det att jag själv inte researchat den lika mycket (Är man fattig som jag gillar man att det går hitta riktigt bra begagnat-deals på fälgbroms numera eftersom ingen vill ha det längre.).

Jag tror aeroprestandan på skivbromsversionen är i princip lika bra, för de har tänkt på aerodynamiken runt skivbromsarna, men vikten på ekipaget blir ju lite högre så svårare då att tävla med en 140 kkr-cykel från idag. Scott Foil skivbroms är också svårare att hitta i HMX-bygge begagnat, nästan allt är HMF. Nypris kostade ett frameset HMF ca 25 kkr och HMX ca 40 kkr, men på begagnatmarknaden så skiljer det ofta nästan inget för få vet skillnaden.

Här ett exempel på skivbromsversion, detta är ett HMX-bygge
Inte lika bra priser, men kostade drygt 100 kkr när den var ny 2020. Den har inte 100% integrerad kabeldragning, det kom först i 2021-årsmodellen, men då blir det ännu lite dyrare, här ett exempel storlek small:

Aero vs vikt sverige
Märk väl! Signum för ordet "Aero", vad gäller hojar, i praktiken bara är just ett ord!
Aero indikerar inte på något vis luftmotståndet vid cykling, utan det är du själv, som står för luftmotståndet!

Titta på Tempocyklisterna, där man kämpar mot Aerodynamiken...

Aero vs vikt sverige
Vi hade just lärt oss ”Aero is everything” och ger oss minst 3 km/h mer fart, nu lär vi oss ”Fat is everything” och feta däck ger 3 km/h extra över aero.
De som vill åka ännu snabbare skaffar en extra stor hjälm, axelbredd=hjälmbredd.
De senaste rönen säger extra stora handskar förbättrar farten 0,5 km/h.:sneaky:

Aero vs vikt sverige
Om man ska tro de som mäter och testar för Tour Magazin så är ca 20 watt skillnad i deras mätvärde kännbart för en van cyklist, mindre än det, not so much.

En Giant TCR Advanced mäter in på 240 watt, och en Specialized Tarmac SL8 mäter in på 209 watt, och de snabbaste aerolandsvägscyklarna (ej tempocyklar) mäter in på 200 watt.

Visst, 70% av luftmotståndet kommer från cyklisten själv, men även då kan man känna skillnad på utrustningen. Och faktiskt känns det mer om man är lite halvlångsam, för mest fördelar kommer i sidvind och där har också mest utveckling skett i nya cyklar, de är bättre på segla i vinden. Jag tror inte riktigt på det där att bara snabba snubbar kan uppleva en skillnad med en aerodynamisk hoj. Sen sitter säkert en hel del i huvudet, när man vet att cykeln är snabb känns den snabb, och man duckar kanske mer under vinden än man annars skulle ha gjort, men det är väl inte fel del heller.

Breda däcken handlar väl mest om att man har kommit på att om man designar fälgen efter ett brett däck så blir det inte så mycket mer luftmotstånd, om ens alls, och om det är så, så vill man ju såklart ha breda däck för de är mer komfortabla, har bättre grepp och rullar bättre om underlaget är lite risigt. Och så har ju skivbromsarna gjort det möjligt att fläska på rejält med fälgbredd och stora däck. Det går som sagt att få 28 mm breda fälgar med fälgbroms, och de går in i den sista generationen fälgbromshojar (man kanske måste ha tunna bromsklossar), men sen är det stopp. Det lägger ju emellertid på några hundra gram jämfört old school fälgbroms och smala fälgar och däck, så det blir ohyggligt dyrt om man ska komma ned under 7 kg.

Aerodäck verkar vara nästa marginal gain-grej. Gamla GP4000 visade sig vara aero av en slump genom däckmönstret. Nu har de börjat komma med form och däckmönster designat för aero specifikt, som Schwalbe Pro One Aero. Igen är skillnaden typ noll när vinden kommer rakt på, men kommer vinden från sidan kan den hålla sig fast utan att bli turbulent i brantare vinklar.

Senast ändrad:
Aero vs vikt sverige
En Giant TCR Advanced mäter in på 240 watt, och en Specialized Tarmac SL8 mäter in på 209 watt, och de snabbaste aerolandsvägscyklarna (ej tempocyklar) mäter in på 200 watt.
Bra inlägg
Ett par kommentarer bara
Luftmotståndet Tour mäter upp (dvs de 240W för en Giant TCR Advanced) är i deras testrigg
1148ad9313ca800c0faf4ef3bf7971c96991a4b7-nHNy5XXD.jpg

Det är alltså inte med en cyklist eller hel människostor "dummydocka".
Varför de mäter som de gör kan man läsa mer om här
Även den här länken behövs kanske för ngn?

En sak till:
Aeroskillnaden mellan de cyklar Tour testar går endast att jmf med samma utrustning på cyklarna som i testet, inte minst hjul.
Dessutom måste sittställningen vara exakt likadan för den som vill få samma aeroskillnad som den uppmätta när man cyklar på olika cyklar.

Aero vs vikt sverige
Även den här länken behövs kanske för ngn?

<REDIGERAT>
@fiskarn;
Jag hade inte tid att skriva mer tidigare, därför hänvisningarna till Google Translate
Jag hoppas att du trots mitt korta svar har hittat infon du söker.

Senast ändrad:
Aero vs vikt sverige
Jodå dessa uppgifter stämmer väl med ett flertal tester. Frågar är ju snarare vid vilken hastighet Km/h, detta har någon betydelse för vardagscyklisten och inte bara för proffsen!?
Skall vinsten av den effekt en aerohoj kan ge i kJ, måste hastigheten upp över 25Km/h. Visst många av oss snittar över denna fart. Men hur är det för flertalet?
Vidare tillkommer "Smarta" cykelkläder, Sittställning, Styrbredd, Ramstrl + mkt mer.
Mao att stirra sig blind på ordet "Aero", kan vara grovt missvisande!

Citat ur luffarevisan: För alla vägar bär till Rom. Till salighet och fager blom. Och fast jag äger ingenting, så sjunger jag ändå!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp