Tack för info!Gano sa:Jag är ju ingen raket direkt, men bytte från Fulcrum 3 (rätt hyfsade hjul med platta ekrar) till karbonhjul med aluminumbromsyta, typ HED Jets. Sapim CX aerodynamiska ekrar med DT Swiss 370 nav. Kör 50 mm fram och 80 mm bak, ville inte ha högre fälgar fram pga vindkänsligheten.
Nu körde jag lite trainer över vintern, men sedan blev jag sjuk i nästan 2 månader, så jag vete tusan hur mycket jag fick ut av det egentligen. Inte mycket misstänker jag, kanske status quo.
I höstas kämpade jag runt 32 i snitt. Nu efter hjulbytet så hamnar jag uppåt 34 km/h. Det man märker är att det är lättare att bibehålla hastigheten. Har man vind snett bakifrån så går det väldigt fort. Det kan bli spännande med kastvindar, man får hålla i styret när det blåser. Vet inte riktigt min FTP, gissar på 220 W. 52 år gammal, 85 kg, 185 cm.
Jag känner ibland när man kommer ikapp någon som har samma nivå konditionsmässigt på en vanlig cykel med vanliga hjul att man har lite fördel, lite fusk nästan. Hade aldrig klarat att hämta hem +2km/h på träning, inte vid min ålder i varje fall.
I så fall är väl dischjul det man ska satsa på!? Åtminstone låter det rejält när någon med sådant kör om en!cerro sa:gör mindre än kläder och hjälm. Men rent placebomässigt och för ljudet gör det jättemycket :)
Det är ju snabbast! Hörs ju på lång väg!GoranS sa:I så fall är väl dischjul det man ska satsa på!? Åtminstone låter det rejält när någon med sådant kör om en!cerro sa:gör mindre än kläder och hjälm. Men rent placebomässigt och för ljudet gör det jättemycket :)
Har inte tänkt så mycket på ljudet, men jag kör ju för det mesta musik när jag tränar. Kanske hörs mer runtomkring...GoranS sa:I så fall är väl dischjul det man ska satsa på!? Åtminstone låter det rejält när någon med sådant kör om en!cerro sa:gör mindre än kläder och hjälm. Men rent placebomässigt och för ljudet gör det jättemycket :)
Visst är det snyggt dessutom vinner man tid.Lingon sa:0,2 kmh ligger nog närmare sanningen än 2 kmh. Men det är ju snyggt, så köp!
Det var inte mycket, inte mätt i watt iaf. Källa?Lingon sa:0,2 kmh ligger nog närmare sanningen än 2 kmh. Men det är ju snyggt, så köp!
lundatok sa:Kan ingen klistra in bilden med wattbesparingar?
Du har alltid nytta av dem, men om det blåser byig sidvind och har över 50mm i profil på framhjulet så kommer du ångra dig.konscious sa:Så när har man mest nytta av dom.
Vadå watt? TS frågade efter fartökning med hög- vs lågprofilhjul vid 30 kmh.NickPick sa:Det var inte mycket, inte mätt i watt iaf. Källa?Lingon sa:0,2 kmh ligger nog närmare sanningen än 2 kmh. Men det är ju snyggt, så köp!
+1Lingon sa:0,2 kmh ligger nog närmare sanningen än 2 kmh. Men det är ju snyggt, så köp!
Detta har av några testare ansetts vara det bästa allround hjulparet.konscious sa:Nej men om någon har ett tips så är jag med i matchen.
Läst på lite och 40 fram och 50 bak verkar vara en bra komb.
+1Lingon sa:0,2 kmh ligger nog närmare sanningen än 2 kmh. Men det är ju snyggt, så köp!
Skall du använda slangar i dina (kanttråds-)däck är det en fördel att välja fälgar som är ~35, ~45 och/eller ~65mm höga.konscious sa:Nej men om någon har ett tips så är jag med i matchen.
Läst på lite och 40 fram och 50 bak verkar vara en bra komb.
Är säkert jättebra .konscious sa:Nu beställdes Reynolds 58/62 DB Carbon Disc med ultegra skivor.
Du får rapportera hur mycket din snittfart ökar på rundbana direkt efter bytet från dina gamla hjul.konscious sa:Nu beställdes Reynolds 58/62 DB Carbon Disc med ultegra skivor.
Njaaaejma sa:Du får rapportera hur mycket din snittfart ökar på rundbana direkt efter bytet från dina gamla hjul.konscious sa:Nu beställdes Reynolds 58/62 DB Carbon Disc med ultegra skivor.
Vilka är det du använder? Har du vägt dem själv? Med snabbkopplingar och däck på?Stervelo sa:Mina aero 72 för tub väger under 1350 typ. Fungerar för allt. Både på tt hojjen, och i bergen på mallis. Burfect.
Måste vara utan däck såklart. Men annars är det inget konstigt, tubhjul är 2-400 gram lättare än kanttrådshjul.Whenthingsgowrong sa:Vilka är det du använder? Har du vägt dem själv? Med snabbkopplingar och däck på?Stervelo sa:Mina aero 72 för tub väger under 1350 typ. Fungerar för allt. Både på tt hojjen, och i bergen på mallis. Burfect.
Det finns redan bevisat ?ejma sa:Du får rapportera hur mycket din snittfart ökar på rundbana direkt efter bytet från dina gamla hjul.konscious sa:Nu beställdes Reynolds 58/62 DB Carbon Disc med ultegra skivor.
Dina hjul är nyare och har högre profil än Enve Smart 4.5. Klart att du måste verifiera att du minst är 3 km/h snabbare i snitt på en ca 20-30 km lång rundbana.konscious sa:Det finns redan bevisat ?
What?? Kan väl omöjligt göra 2-5km/h vid 200-300w ..konscious sa:Det finns redan bevisat ?ejma sa:Du får rapportera hur mycket din snittfart ökar på rundbana direkt efter bytet från dina gamla hjul.konscious sa:Nu beställdes Reynolds 58/62 DB Carbon Disc med ultegra skivor.
Nä, men ts förväntningar måste byggas upp ordentligt!hm sa:What?? Kan väl omöjligt göra 2-5km/h vid 200-300w ...
ejma sa:Dina hjul är nyare och har högre profil än Enve Smart 4.5. Klart att du måste verifiera att du minst är 3 km/h snabbare i snitt på en ca 20-30 km lång rundbana.konscious sa:Det finns redan bevisat ?