Aerohjul till racer

konscious

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Gör det nytta som är värt insatsen eller är det bara cykelporr?

Har hört att man tjänar runt 2km/h vid 200W från 30km/h med vanliga lågprofilhjulet.

Vad är en vanlig komb 45-55mm profil fram och bak för vanlig lvg åkning.

Vad säger expertpanelen?

Gano

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Jag är ju ingen raket direkt, men bytte från Fulcrum 3 (rätt hyfsade hjul med platta ekrar) till karbonhjul med aluminumbromsyta, typ HED Jets. Sapim CX aerodynamiska ekrar med DT Swiss 370 nav. Kör 50 mm fram och 80 mm bak, ville inte ha högre fälgar fram pga vindkänsligheten.

Nu körde jag lite trainer över vintern, men sedan blev jag sjuk i nästan 2 månader, så jag vete tusan hur mycket jag fick ut av det egentligen. Inte mycket misstänker jag, kanske status quo.

I höstas kämpade jag runt 32 i snitt. Nu efter hjulbytet så hamnar jag uppåt 34 km/h. Det man märker är att det är lättare att bibehålla hastigheten. Har man vind snett bakifrån så går det väldigt fort. Det kan bli spännande med kastvindar, man får hålla i styret när det blåser. Vet inte riktigt min FTP, gissar på 220 W. 52 år gammal, 85 kg, 185 cm.

Jag känner ibland när man kommer ikapp någon som har samma nivå konditionsmässigt på en vanlig cykel med vanliga hjul att man har lite fördel, lite fusk nästan. Hade aldrig klarat att hämta hem +2km/h på träning, inte vid min ålder i varje fall.

konscious

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Gano sa:
Jag är ju ingen raket direkt, men bytte från Fulcrum 3 (rätt hyfsade hjul med platta ekrar) till karbonhjul med aluminumbromsyta, typ HED Jets. Sapim CX aerodynamiska ekrar med DT Swiss 370 nav. Kör 50 mm fram och 80 mm bak, ville inte ha högre fälgar fram pga vindkänsligheten.

Nu körde jag lite trainer över vintern, men sedan blev jag sjuk i nästan 2 månader, så jag vete tusan hur mycket jag fick ut av det egentligen. Inte mycket misstänker jag, kanske status quo.

I höstas kämpade jag runt 32 i snitt. Nu efter hjulbytet så hamnar jag uppåt 34 km/h. Det man märker är att det är lättare att bibehålla hastigheten. Har man vind snett bakifrån så går det väldigt fort. Det kan bli spännande med kastvindar, man får hålla i styret när det blåser. Vet inte riktigt min FTP, gissar på 220 W. 52 år gammal, 85 kg, 185 cm.

Jag känner ibland när man kommer ikapp någon som har samma nivå konditionsmässigt på en vanlig cykel med vanliga hjul att man har lite fördel, lite fusk nästan. Hade aldrig klarat att hämta hem +2km/h på träning, inte vid min ålder i varje fall.
Tack för info!

Verkar som en bra investering om man vill höja snittet på distanspassen men samtidigt ser det rackans snyggt ut också.

Skrmavbild2019-04-03kl.21.35.24.png

Gano

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
GoranS sa:
cerro sa:
gör mindre än kläder och hjälm. Men rent placebomässigt och för ljudet gör det jättemycket :)
I så fall är väl dischjul det man ska satsa på!? Åtminstone låter det rejält när någon med sådant kör om en!
Har inte tänkt så mycket på ljudet, men jag kör ju för det mesta musik när jag tränar. Kanske hörs mer runtomkring...
Upplever hjulen som styvare och lugnare, flyter fram på nåt mystiskt sätt. Man kan köra lite högre profil bak, men det ger mindre än på framhjulet å andra sidan.
Placebo är det inte, det är det enda jag ändrat sedan förra året. Men kläder och hjälm är kanske av större betydelse.

Aerohjul till racer
Jag skulle kört på högre profil om du ska ha något ut av det. Upplever inte någon större skillnad vad det gäller kastvindar med mina 808:or jämfört med mina Reynolds assault striker som har 2cm lägre profil än förstnämnda, 808:orna klart bättre aerodynamik. Prisskillnaden är också marginell när man ändå köper hjul för +15tkr.

Carl A

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
oaktat om d går snabbare e ej, så är det nog ytterst få som ångrat investering i högprofil.

vad jag gillar mest med högprofil är den styva o direkta känslan i transmissionen och "rullet" (då de oftast är styvare - o tyngre - än lågprofil). Lite som att jämföra en OK manuell växellåda med en saggig komfort-automatväxellåda.

utseendemässigt kan jag ha en viss aversion mot olika höjd bak o fram.

jag har 80 samt 44 profil. Är det redigt blåsigt tar jag ofta 44 profilerna. Inte för att 80 profilerna är svåra, farliga, läskiga, men oharmoniska i sidvind, främst byig sådan, skulle jag säga.

Har du beställt än?

Manurhin2

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Rätt högprofil kolfiber är absolut styvare / snabbare ( ffa vid solocykling) , hur mkt är oklart men har inte sett ngt test som säger tvärt om .
Om man gillar utseendet och ev högre ljud så är det en inte ovidkommande bonus .

M

konscious

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Så när har man mest nytta av dom.

Vinden som träffar rakt framifrån eller snett framifrån.
Tänker mig medvind skapat en segeleffekt med en yterliggare aerofaktor som ger mer speed.

Tid kapas och de är det ända man äger inte sant?

bellasoda

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
konscious sa:
Så när har man mest nytta av dom.
Du har alltid nytta av dem, men om det blåser byig sidvind och har över 50mm i profil på framhjulet så kommer du ångra dig.

Jag har själv cyklat runt med 80mm på framhjulet och blåser det uppåt 10m/s så är jag uppriktigt orolig för att hamna i diket.

Det sägs dock göra stor skillnad mellan olika hjul hur sidvinden upplevs. Dessutom beror det på hur mycket du själv väger.

Men dra till med 55 bak, 45 fram och försök hitta något inom budget med bra recensioner map sidvind om du tänker ha hjulen på året runt.

emmer

Ny medlem
Aerohjul till racer
Apropå sidvind och sidvindskänslighet så får man även räkna in farten och beakta skenbar vind. Säg att det är 8m/s kranbalksvis och du själv håller 29km/h så är ju skenbara vinden 22 grader förlig och 11.5m/s. Är den då byig och slår mellan 5 och 11m/s så slår skenbar mellan 12 och 17,5m/s och 17 och 26 grader. Samma sak om det är låringsvis vind.
Kontentan är att om man bara pinnar på så är vinden alltid ganska rakt på eller rakt med (som den som seglar vet) och byar gör inte så stor skillnad. Trör man inte fullt så frenetiskt så börjar skillnaderna bli större.

Stervelo

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Rak motvind, minst skillnad, störst skillnad vid skenbar vinkel runt 15 grader tror jag.

Kör med 72 mm fram bak, alltid, i alla vindar. Noll problem.
Köp en med en fälg från någon som vet vad de gör.

Jag har low drag, low lift, fälg, och har inte mer problem än de som kör 40-50 mm fälg, men de är high drag, high lift.
Den första blir mer okänslig för sidvind. De flesta är sistnämnda.

Men, det verkar också bero på piloten, jag hojjar ibland med en herre som har rejält hög profil av ett hjul som ska vara rent livsfarliga enligt somliga, han upplever inga problem.

Manurhin2

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
konscious sa:
Nej men om någon har ett tips så är jag med i matchen.
Läst på lite och 40 fram och 50 bak verkar vara en bra komb.
Detta har av några testare ansetts vara det bästa allround hjulparet.
Gillar du märken där tillverkaren tycker det är en bra idé att fylla tomrummet i fälgen med oarmerande kolfibermatta så köp .
Annars finns liknande fälgar fastän med kvalitetskänsla att köpa i Kina .

https://www.enve.com/en/products/new-ses-3-4-disc/

Edit : ändrat rättstavningshjälpens oarmerad till avsedda oarmerande .

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Lingon sa:
0,2 kmh ligger nog närmare sanningen än 2 kmh. Men det är ju snyggt, så köp!
+1
Men denna i verkligheten begränsade hastighetsökning har inte på något sätt hindrat mig från att skaffa flera aerohjul

konscious sa:
Nej men om någon har ett tips så är jag med i matchen.
Läst på lite och 40 fram och 50 bak verkar vara en bra komb.
Skall du använda slangar i dina (kanttråds-)däck är det en fördel att välja fälgar som är ~35, ~45 och/eller ~65mm höga.
Detta eftersom det är enkelt att hitta bra slangar med ventillängder på 50, 60 och 80mm och
en ventil bör vara ~15mm längre än fälghöjden för enklast möjliga pumpning
typ Schwalbe SV20 https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=5060

Vill du få ännu större "aerobesparing" så bör du även byta styre. Den stora skillnaden gör styrets bredd, inte om profilen är rund eller "aero".
Åtminstone enl vindtunneltest av tidningen Tour 9-2017: http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/tuning-tipps-fuers-rennrad/a45072.html
Ett två(2)cm smalare styre "sparar" 15W vid 45km/h
Aero_smalare_styre-Tour-9-2017.jpg

Riktigt snabba aerohjul (typ Zipp) "sparar" i likn aerotest ~10W

/Håkan

Havoc 5

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Jag har ett par zipp 303 or och jag upplever stor skillnad mot mina lågprofilare, särskilt vid högre farter.
Min polare Mark har ett par exakt likadana med samma vikt fast av ett engelskt märke jag inte minns namnet på.
Måste jag köpa ett par nya hjul väljer jag britten av ekonomiska skäl då jag tycker Zipparna är fjantigt kostsamma.
Mark är nöjd med hjulen.
Vad jag blir lite förvånad över är hur stabila mina hjul känns även vid tuff kantvind.
Jag upplever ingen nervositet överhuvudtaget faktiskt.

konscious

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Har rekogniserat marknaden och olika artiklar.

Vad är optimalt om man inte ska köra tempo men ha hjul som man använda i alla förhållanden.

Krav: Genomgående axel 12mm och DB, Vikt 1600-1700g, profil 50-65mm, Bred fälg med innermått >19mm, bra nav där man kan få tag i reservdelar, klara både rena Clincher/kanttrådsdäck och Tubelessdäck. Priset < 15000kr. Lättsålda den dagen om man tröttnar.

Bontrager Aeolus Pro 5 TLR Disc https://www.bike24.com/p2311568.html 50mm höga, vet inget om naven, något tunga 1720g men ok pris.

Veltec Speed PRO 6.0 TR Disc Carbon Wheelset https://www.bike24.com/1.php?conten...gc[13516]=13519;pgc[17587][17589]=1;orderby=3
DT 240s nav med CX ray ekrar och vikt 1560g.

Reynolds 58/62 DB Carbon Disc https://www.bike24.com/1.php?conten...gc[13516]=13519;pgc[17587][17589]=1;orderby=3
Rel tunga 1730g, bra betyg i RoadBike och sitter original på många premiumhojar.

Budgetvarianter <10000:-

Mantel R50D TLR Disc https://www.mantel.com/se/mantel-r50-tlr-disc-cykelhjul-racer?spec[]=3329&r=L3NlL2hqdWxzZXQtbGFuZHN2YWcmc3BlY1tdPTE3MTExJnNwZWNbXT0xNTQ3OSZzcGVjW109MTUxNTIjc3RhcnQy
Naven okända men noname behöver inte vara kinaskräp men okänt dock, inbyggda nipplar i fälgen och hur justerar man dessa?

Yoeleo SAT C60|60 DB PRO Clincher/Tubeless http://www.yoeleoeurope.com/carbon-wheelset-for-road-bike-disc-brake-sat-c60-road-db.html
DT Swiss 350 SP nav och CX ray men fälgen har inga hål inuti fälgen för ekrarna ganska tunga 1757g. Hur f.. får man i en ny nippel?

Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Aerohjul till racer
Invändiga nipplar och fälgar med hel bana är ju inget nytt så att man står undrande inför det känns underligt.
Hade det varit invändiga nipplar och hel bana samtidigt hade det däremot varit något att fundera på hur faan...

Lingon

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Reynolds verkar ha bra garanti och crash replacement. Pothålen är stora i år, så det kan vara värdefullt. :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
konscious sa:
Nu beställdes Reynolds 58/62 DB Carbon Disc med ultegra skivor.
Är säkert jättebra .
Skulle tro att det sitter ett gammaldags vävt nylonband i orginal som du bör byta mot tape isf .
Har visat sig nästan omöjligt att kränga däck annars .
Polaren fick dessutom rekommendationen att tejpa tl-tejp över originalbandet av CK , sådär smart .
Med bara bra tunn tejp funkar det tillräckligt bra om man är van .
Något är dock annorlunda med Reynolds för det är tight oavsett .

M

Lingon

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Whenthingsgowrong sa:
Stervelo sa:
Mina aero 72 för tub väger under 1350 typ. Fungerar för allt. Både på tt hojjen, och i bergen på mallis. Burfect.
Vilka är det du använder? Har du vägt dem själv? Med snabbkopplingar och däck på?
Måste vara utan däck såklart. Men annars är det inget konstigt, tubhjul är 2-400 gram lättare än kanttrådshjul.

hm

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
konscious sa:
ejma sa:
konscious sa:
Nu beställdes Reynolds 58/62 DB Carbon Disc med ultegra skivor.
Du får rapportera hur mycket din snittfart ökar på rundbana direkt efter bytet från dina gamla hjul.
Det finns redan bevisat ?
What?? Kan väl omöjligt göra 2-5km/h vid 200-300w ..
Säger mer som Lingon , dom måste glömt kommatecken innan .. 0.2-0.5 låter mer rimligt i mina öron , skulle säga att bra däck och latexslagar ger mer .

konscious

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
ejma sa:
konscious sa:
Det finns redan bevisat ?
Dina hjul är nyare och har högre profil än Enve Smart 4.5. Klart att du måste verifiera att du minst är 3 km/h snabbare i snitt på en ca 20-30 km lång rundbana.

Aerohjulen (ZIP 404) ger fördel 7W medel vid 45km/h.
0:56min om man håller 26km/h och 200W i snitt 100km/1500hm mot ref 30mm höga fälgar

26km/h på 100km och 1500hm ger tiden 3:50:46 och med ZIP 404 3:49:50 26,11km/h . Så vinsten är marginell minst sagt :)

Skrmavbild2019-04-09kl.22.14.25.png

Motsvarande tidsvinst med
Aero ram= 3:05
SIttposition= 2:06
Tempodräkt=2:13
Kruka=0:50

Skrmavbild2019-04-09kl.22.11.21.png

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer