Aerohjul till racer

Stervelo

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Lingon sa:
Whenthingsgowrong sa:
Stervelo sa:
Mina aero 72 för tub väger under 1350 typ. Fungerar för allt. Både på tt hojjen, och i bergen på mallis. Burfect.
Vilka är det du använder? Har du vägt dem själv? Med snabbkopplingar och däck på?
Måste vara utan däck såklart. Men annars är det inget konstigt, tubhjul är 2-400 gram lättare än kanttrådshjul.
Inser att jag hade på mig lite för rose tinted glasses, 1420 är angiven vikt, utan däck så klart.
Köpte just för att de är rejält aero, inte vindkänsliga, och lätta nog att ha till allt. Då blir de använda rejält, och priset gick att motivera, för mig då. Då slapp jag tänka, vilka hjul ska jag i bergen på mallis? Vilka hjul ska jag ha på tt-loppet.

konscious

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
hm sa:
konscious sa:
ejma sa:
konscious sa:
Nu beställdes Reynolds 58/62 DB Carbon Disc med ultegra skivor.
Du får rapportera hur mycket din snittfart ökar på rundbana direkt efter bytet från dina gamla hjul.
Det finns redan bevisat ?
What?? Kan väl omöjligt göra 2-5km/h vid 200-300w ..
Säger mer som Lingon , dom måste glömt kommatecken innan .. 0.2-0.5 låter mer rimligt i mina öron , skulle säga att bra däck och latexslagar ger mer .

Kom inte och förstör den genuina placebokänslan med dyster tysk realism.
Känslan att ha en 15° sydvästlig styv kuling i aktern kanske ger en segelupplevelse utöver det vanliga? :)
(tog 6 veckors slit på en trainer att öka 6watt på tröskeln)

Putteman

Medlem
Aerohjul till racer
Lånar en gammal tråd.

Också sugen på ett par prisvärda halvhöga hjul, ev. begagnat om jag hittar nåt jag vill ha.
Vill ha samma hjul alltid året runt, skivbroms så bryr mig inte om slitage på nån fälg av bromsandet.

Snyggast tycker jag själv är 50 mm höjd, men mitt enda "bekymmer" är att jag bor i Malmö, och som många vet så är normalläget här på slätten att det blåser. Ibland mer, ibland mindre.

Jag har bara cyklat på Shimano RS81 C24 senaste åren, så har ingen erfarenhet av högre profil.
Rent estetiskt skulle jag vilja ha 50 mm, och vill ha samma fram och bak.

Tror ni man upplever att vinden drar tag mycket i framhjulet? Är det smartare att gå på något mellan 35-40 mm? Estetiskt tycker jag det är en stor skillnad, 50 är klart mer den looken jag söker, men märker man någon skillnad? Jag fattar att min sunkiga motionärskropp märker ingen skillnad i fart, men av vinden?

Och om man ska handla nytt, vad är det som gäller då för att få mest bang for the buck? Är Prime det nya svarta?

nisseson

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Jag har kört 50mm fram och bak (upplands/södermanlandsvägar) sen åtta år tillbaka. Vid inget tillfälle har jag tyckt att det varit otrevligt i vind. Jo, det känns att vinden drar lite i framhjulet ibland, men inget som inte hjärnan automatiskt korrigerar för av sig själv.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Cyklar aldrig med lägre än 55mm och oftast med 62,5 i Malmö-området. I början kanske du känner att det tar lite tag i styret men inget jag tänker på alls.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Cyklar aldrig med lägre än 55mm och oftast med 62,5 i Malmö-området. I början kanske du känner att det tar lite tag i styret men inget jag tänker på alls.
Det beror ju såklart på vad ekipaget väger också. Jag på 65 kg har inga problem med mina 45-ish hjul så länge det blåser mindre än, säg, 10-12 m/s. (Utgår från Malmö.)

Aerohjul till racer
Frågan var uppe på GCN nyligen. Nu säger man att man tjänar 30 sek på 40 km TT @ 40 km/h. Det ger 0,33 km/h högre hastighet. Att jobba på att kunna hålla en mer Aero och mer obekväm position på cykeln kan göra flera km/h alldeles gratis.

NLC

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Frågan var uppe på GCN nyligen. Nu säger man att man tjänar 30 sek på 40 km TT @ 40 km/h. Det ger 0,33 km/h högre hastighet. Att jobba på att kunna hålla en mer Aero och mer obekväm position på cykeln kan göra flera km/h alldeles gratis.
Inte gratis, det kostar träning och kräver förmågan att trycka ut lika många W i aeroposition som i komfortdito. Men kostnadsfritt kanske.

Singular

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Låter rimligt - det borde innebära någonstans runt 7-8 W och stämmer rätt bra om man jämför ett par 50mm-hjul med ett par aerodynamiska slagpåsar som C24.

Jacke89

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
55 fram och bak inget speciellt vindfång på hjulen. Brukar väl inte cykla i fullstorm men då blir det vindfång lite här och där :)

ejma

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Även om högre profil ger lägre luftmotstånd kan det vara ganska tröttsamt att köra i byig sidvind. Inte helt självklart att vinsten i en vindtunnel blir lika stor ute på vägen.

Gano

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Jag köpte en cykel med 60 mm fälg fram. Scary. Byttes till 45 mm Light Bicycle, och vilken skillnad, mycket lugnare. Däremot bakhjulet på 88 mm verkar inte spela nån roll. På gamla cykeln körde jag 50 mm fram och 80 mm bak, det var också hanterbart. Gränsen verkar gå där nånstans. Törs inte tänka på 80 mm fram, då får man nog hålla sig inomhus i velodrom.

Adhocalias

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Jag cyklar i princip uteslutande i Göteborg och runt Båstad. Bytte från 62 mm DT Swiss-hjul till 38 mm-hjul från Yoeleo, https://www.yoeleoeurope.com/700c-carbon-clincher-wheelset-sat-c38-db-sl.html, och upplevde en enorm skillnad. De djupare fälgarna var riktigt stökiga när det blåste som värst (och då ligger jag ändå på ca 77 kg och är van vid högprofil), något jag inte alls känner av med de lägre.

Enda nackdelen är att 38 mm ser lite ”tunt” ut på en aerocykel.

ejma

Aktiv medlem
Aerohjul till racer

Singular

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Formen är också en oerhört bidragande faktor till känslan - har ett antal hjul med äldre (smalare, spetsigare) profil i spannet 30-40mm och sablar vad det rycker och sliter i dem när det blåser. Nya, "trubbiga" fälgprofiler är avsevärt lugnare trots högre fälgar.

Adhocalias

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Vindfånget i en aeroram är klart märkbart. Upplever att steget till aeroram gav större vindfång än steget upp till 50 mm fälgar. I hård byig vind känns det som att sitta på en isjakt. MvDP blåste ner i diket härom dagen https://www.velonews.com/events/classics/yves-lampaert-wins-driedaagse-brugge-de-panne/
Absolut är det så.
Formen är också en oerhört bidragande faktor till känslan - har ett antal hjul med äldre (smalare, spetsigare) profil i spannet 30-40mm och sablar vad det rycker och sliter i dem när det blåser. Nya, "trubbiga" fälgprofiler är avsevärt lugnare trots högre fälgar.
Och även så.

I mitt fall var det fråga om moderna/nya högprofilare som jag jämförde med lägre profil på i övrigt samma cykel. Kände nästan att det inte var värt att ge mig ut i våras när det blåste som värst - högg tag i framhjulet och var rätt läskigt i byarna. Något jag inte alls kände på samma sätt efter jag bytte till lägre profil.

Det är svårt att säga var gränsen går och det varierar såklart mellan olika personer och setups. Men min absoluta erfarenhet är att det gjorde stooor skillnad i vinden (till det bättre) att gå ner i fälghöjd.

Fredrik S

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Jag köpte en cykel med 60 mm fälg fram. Scary. Byttes till 45 mm Light Bicycle, och vilken skillnad, mycket lugnare. Däremot bakhjulet på 88 mm verkar inte spela nån roll. På gamla cykeln körde jag 50 mm fram och 80 mm bak, det var också hanterbart. Gränsen verkar gå där nånstans. Törs inte tänka på 80 mm fram, då får man nog hålla sig inomhus i velodrom.
Har 88mm fram på min Triathloncykel och tycker det funkar klockrent. (har dock aldrig cyklat på den, men det ser jävligt coolt ut)

superdea

Aktiv medlem
Aerohjul till racer
Kör ofta 82mm fram och bak både på racer och tt, bor i blåshålet Göteborg. Har väldigt sällan haft problem med vinden mer än att motvind är jobbigt. Tyckte dock mina gamla Fulcrum red wind 50 och shimano rs80 c50 var rejält mycket värre i vindarna än mina nuvarande 82 och 50mm som har modernare profil.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer