Aerohjul

Mr tips

Ny medlem
Aerohjul
Sitter och börjar funderar på ett par aerohjul till min nya LOOK 585.
Hade funderat först på ett par zipp 404 men har från ett antal håll hört att det skall vara vissa problem med dessa hjul. Någon fler som har hört något ?
Skall använda hjulen på linjelopp och väger ca 85 kg.
Alternativen jag funderat på är Fulcrum och Mavic Cosmic Carbon.
Flera vettig alternativ ?

Aerohjul
HED har väll oxå fina aero hjul.

ZIPP hade väll kvalitetsproblem förut, men sen 2 år eller nått, så ska de vara bättre kvalitetsmässigt.

Aerohjul
Har inga som helst belägg för detta mer än det jag läst på nätet men tittar man runt på olika utländska forum så finns det ju lite rapporter om att ZIPP hjulen har känsliga fälgar och att det inte är helt ovanligt att de spricker. Naven har det varit lite negativa omdömmen om också, helt okej hjul om man är sponsrad men kanske lite dyra om de inte håller. Mavic Cosmic har fått bra kritik och anses vara ett par mycket stryktåliga hjul som tål riktig användning på dåliga vägar, men de är kanske lite tunga om man jämför med vissa av konkurrenterna. Det finns ju iofs PRO varianten av Cosmic som är ganska lätta men då springer ju priset iväg lite mer. Skulle jag köpa ett par hjul för det du tänkt dig så skulle jag satsa på ett par Cosmic Carbon, detta dock utan att ha någon erfarenhet av tävling på landsväg. Det som tilltalar mig är möjligheten att köra med vanliga bromsbelägg och slangdäck om man väljer den modellen (jag är lite sugen på att skaffa ett par men tvekar eftersom jag bara är motionär på lvg). Det finns ganska mycket info om hjul på forumen här http://www.weightweenies.starbike.com/phpBB2/ och här http://forums.roadbikereview.com/

Aerohjul
Det där me fälgarna gälde väll tills för nått år sen? som jag läst mig till så har de gjort om fälgen eller om det var att de bytt tillverkare. angående naven så vet jag att en del ZIPP hjul inför i år (eller om det va förra året oxå) kommer ha nav tillverkade av Hope.

men du har rätt i att cosmic är ett rätt säkert val. PRO varianten finns ju för övrigt till salu här på happy (och blocket). begagnade, men vet att de är ruskigt lite körda.

Aerohjul
Jag har väl uppdaterat dåligt när det gäller det senaste om ZIPP, men som sagt de har uppenbarligen haft en del problem med kvallitén. Att de skulle använda Hopenav är ju positivt dock, jag har bara bra saker att säga om deras nav efter tre hjulpar med deras nav till mtb utan problem.

Aerohjul
Anders G skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har väl uppdaterat dåligt när det gäller
> det senaste om ZIPP, men som sagt de har
> uppenbarligen haft en del problem med kvallitén.
> Att de skulle använda Hopenav är ju positivt
> dock, jag har bara bra saker att säga om deras
> nav efter tre hjulpar med deras nav till mtb utan
> problem.

ja, jag är ju inte säker på att det är sant det där me fälgarna, men har hört en del om det, om det sen ä sant vet ja inte. det där me Hope nav har ja oxå bara hört, men där ä ja hyffsat säker ändå :D lite "källor" :D. dock kan man ju inte vara hundra, såvida man inte själv jobbar där :D

Aerohjul
jomper skrev:
> X-tremecycling har svensk representant.

där ser man, kan ju vara bra att ha om nått går sönder

Aerohjul
Jensen: Nu pratar du rätt ordentligt i nattmössan. ZIPP gör sina egna fälgar och nav. Det fanns tidigare kvalitetsproblem med kanttrådsfälgarna, de höll helt enkelt inte ihop mellan alu-ytan och kolfibret.

Kvalitén på deras helcarbonfälgar har diskuterats rätt ingående och den samlade enigheten är inte alls speciellt samlad i sina omdömen utan är uppdelad i två läger. De ena tror att anledningen till att så många har problem med zipp-fälgar är att det är de utan tvekan mest spridda kolfiberfälgarna i världen. De andra är helt enkelt övertygade om att de går sönder bara man tittar på dom.

Själv har jag bara goda erfarenheter men har kompisar som haft otur. Jag har tex tävlat och tränat på dåliga vägar med mina utan problem medans en god vän lyckades knäcka sin framfälg genom att cykla ner i ett litet hål.

Aerohjul
Dr.Spoke-Home skrev:
> Fråga - Campag eller Shimano?
> Jag ska testa Miche's Supertype fälgar om ett tag
> ( vänta på ram), om dom är bra sen är dom
> riktig prisvärd....Men bara för Campag.

Miche Supertype är byggda med ZIPPs OEM-fälgar. Beroende på prisvärdheten reserverar jag mig dock för att de bytt fälgleverantör.

Aerohjul
Shimano Dura-Aces hjul skulle tydligen vara mycket aerodynamiska och styva enligt testet som Aj hänvisade till. Någon som har prövat dessa ? På velo.se skulle de försöka få tag i 2008 års modell vilka skulle vara ännu lättare och styvare.

Aerohjul
danne skrev:
> Jensen: Nu pratar du rätt ordentligt i
> nattmössan. ZIPP gör sina egna fälgar och nav.
> Det fanns tidigare kvalitetsproblem med
> kanttrådsfälgarna, de höll helt enkelt inte
> ihop mellan alu-ytan och kolfibret.
>
> Kvalitén på deras helcarbonfälgar har
> diskuterats rätt ingående och den samlade
> enigheten är inte alls speciellt samlad i sina
> omdömen utan är uppdelad i två läger. De ena
> tror att anledningen till att så många har
> problem med zipp-fälgar är att det är de utan
> tvekan mest spridda kolfiberfälgarna i världen.
> De andra är helt enkelt övertygade om att de
> går sönder bara man tittar på dom.
>
> Själv har jag bara goda erfarenheter men har
> kompisar som haft otur. Jag har tex tävlat och
> tränat på dåliga vägar med mina utan problem
> medans en god vän lyckades knäcka sin framfälg
> genom att cykla ner i ett litet hål.

ja var kanske fel, men huvudsaken var väll ändå att kvalitetsproblemet tydligen ska va löst. eller hur? eller i alla fall blivit bättre. tråkigt när en del ska agera ordmärkare.

Aerohjul
Mr tips skrev:
> Shimano Dura-Aces hjul skulle tydligen vara mycket
> aerodynamiska och styva enligt testet som Aj
> hänvisade till. Någon som har prövat dessa ?
> På velo.se skulle de försöka få tag i 2008
> års modell vilka skulle vara ännu lättare och
> styvare.

Tyvärr verkar det som om de hjulen satsar på låg vikt på bekostnad av aerodynamiken
åtminstone om bilden stämmer
ct0207226227me2.th.jpg

http://img444.imageshack.us/my.php?image=ct0207226227me2.jpg

Översättn från ett annat Forum
They are adapted from precious materials and overflow with lightness and stiffness. never done before by Shimano. They are the new Dura Ace tubular wheels. They are dressed in carbon which increases the robustness
only where it counts on the outskirts of the nipples. The flanges are widened for increased torsional resistance for superior sprints.
Record weight: Shimano declares 1.2kg. Ready in September.

The writing in red says:
20 spokes in the back and 16 in the front.

Från: http://weightweenies.starbike.com/phpBB2/viewtopic.php?t=26267

Lätta verkar de alltså bli och förhoppningsvis styva oxå (nytt är korsekring på båda sidor i bakhjulet)
Men hur snabba blir de med de aerodynamikstörande 'vårtorna' på fälgen?

/Håkan

Aerohjul
Om man pratar om Aerohjul till linjelopp och kanske även träning (i alla sorts väder) rekommenderar jag att man inte tar någonting med mer än 50mm djup fälg, och att man väljer aluminium bromsyta istället för kolfiber. Djupare fälg kan vara problematiskt när det blåser hårt, och kolfiber bromsyta är inte optimal i regnet.

Man ska också vara medveten om UCI regler när det gäller aerofälger. Kolla här: http://www.uci.ch/english/about/wheels.htm

Aerohjul
Jag har bara positivt att säga om mina Zipp 404.
Tubisar är starka , och det första jag gjorde var att osnyggt bunnyhoppa en refug på Skandis-GP med dom...
En säsong senare är dom forfarende hela & spikraka ! :-)

Aerohjul
Tror att de med carbon fälg är som med carbonram i skogen, många är rädda att de inte håller fast oftast inte det som kör på carbon, utan de som ev ska köpa.
Nyare carbon är starkare än de gamla från början på 2000.

Har själv Zipp 202 som ligger och dammar då jag är tungviktare och kör cosmos på träning.
Framhjulet har gått 12 mil och bakhjulet 3,5 mil så de är inte så genomtestade av mig än ;)

Aerohjul
Jensen: Det handlar inte alls om att märka ord. Det är nåt helt annat. Det var det jag gjorde nu. Det du gör är att du sprider felaktig information i din iver att hjälpa till. Jag påpekade detta för att Mr Tips istället skulle få en rättvisande bild av läget.

Spoke: Ja, med det priset låter det rimligt att det är ZIPP-fälgar. Det är antagligen en äldre version av 404-fälgen utan "dimples". Samma fälg används bla av Ritchey, Cane Creek, American Classics och Vuelta.

Daner: Att många låter sina fullkarbonhjul stå vid regn har mer att göra med att man inte vill förstöra bromsytan med grus å annat skräp än med själva bromsverkan. Varken på Corima eller ZIPP är det någon större skillnad mot vanlig alu-fälg. (egna erfarenheter) Jag håller ändå med om att om man vill skaffa ETT par högprofilshjul så bör det vara kanttråd och alubromsyta. Cosmic Carbone är ett utmärkt val.

Columbus: Fram till i fjol använde Easton ZIPP-fälgar till sina hjul men till i år gör de tydligen egna. De ser dock ganska mycket ut som Reynolds. Så där är det inte många anda än åkarna i Astana som har nåt att säga om...

mvh//

danne, djupt ner i hjulträsket

Aerohjul
Jag skulle nog satsa på ett par bättre begagnade Mavic Cosmic Carbon... med egenvikt på 85 kilo finns det väl ingen anledning att spara gram på hjulen ?
Har du dessutom alufälg-carbonhjul kan du lika gott träna på hjulen som att ha helcarbon och känna att du bara vill ha dom att tävla på !
Schyssta Cosmic finns begangande att tillgå från 7-8 tusen kr/paret ~
Aerodynamiskt är hjulen hårfint långsammare en snabbaste Zipphjulen med "dimples" och allt... :-)

Aerohjul
danne skrev:
> Jensen: Det handlar inte alls om att märka ord.
> Det är nåt helt annat. Det var det jag gjorde
> nu. Det du gör är att du sprider felaktig
> information i din iver att hjälpa till. Jag
> påpekade detta för att Mr Tips istället skulle
> få en rättvisande bild av läget.

jag skrev bara att jag läst/hört att kvaliten blivit bättre, sa inte att det det garanterat var så. och jag måste ju få säga vad jag hört/läst. vi lever inte i en diktatur. det är tråkigt när man får värsta påhoppet bara för att man skriver vad man hört eller läst på andra forum. visst hade jag kanske fel när jag skrev som om de inte tillverkade dem själva, men tycker inte det berättigar ditt besservisser inlägg bara för det.
sen så hade det ju inte varit allt för långsökt om de inte tillverkat dem själva i egen fabrik, då många tillverkare så som t.ex. scott säger att de själva gör sina ramar, när det i verkligheten är så att en asiatisk fabrik tillverkar dem åt dem efter deras specifikationer osv.

sorry om ja förstört tråden, men Mr Tips, Cosmic carbone är absolut ett bra tips för övrigt, precis som många skriver här.

Senast redigerad av en moderator:
Aerohjul
har aldrig handlat från burikten förut, men förra året fanns de hjulen för det priset på många tyska butiker, i år är det högre. så det är nog 2006 hjul som de fortfarande säljer för samma pris som förra året, så åriset är nog inget konstigt i. men nån här kanske har handlat från den där butiken.

Aerohjul
cosmic carbone kostar ca 7500:- nya på tyska nätbutiker och mer än 5000:- behöver man inte betala för beggade, egen erfarenhet./J :)

Little Stereo skrev:
> Jag skulle nog satsa på ett par bättre begagnade
> Mavic Cosmic Carbon... med egenvikt på 85 kilo
> finns det väl ingen anledning att spara gram på
> hjulen ?
> Har du dessutom alufälg-carbonhjul kan du lika
> gott träna på hjulen som att ha helcarbon och
> känna att du bara vill ha dom att tävla på !
> Schyssta Cosmic finns begangande att tillgå från
> 7-8 tusen kr/paret ~
> Aerodynamiskt är hjulen hårfint långsammare en
> snabbaste Zipphjulen med "dimples" och allt... :-)

Aerohjul
johan44 skrev:
> cosmic carbone kostar ca 7500:- nya på tyska
> nätbutiker och mer än 5000:- behöver man inte
> betala för beggade, egen erfarenhet./J :)
>

tror de kostade så förut, i år vekar de vara dyrare dock. men det är ju i o för sig priset på dem förra året som man går på om man köper beggat, det har du rätt i.

Aerohjul
johan44 skrev:
> cosmic carbone kostar ca 7500:- nya på tyska
> nätbutiker och mer än 5000:- behöver man inte
> betala för beggade, egen erfarenhet./J :)

Har du några tips på nätbutiker med cosmic carbone för ca 7000:-?

Aerohjul
Jag kör på Hed ALPS, 50mm kanttråd - köpte dessa förra sommaren och är mycket nöjd med dem.
Känns snabba/kvicka samt så är de bra mycket styvare i sidled än de Ksyrium Elite jag även har.
Inga problem efter ett par hundra mil med mina 85kg/dåliga vägar.
dsc03007.jpg ht=480

Aerohjul
Jag har ett par Reynolds Stratus DV jag är väldigt nöjd med. De är kända för att vara stryktåliga och styva, och jag har inget att invända mot det. Man kan notera att Reynolds kör samma fälgar, men fler ekrar, i sina cross-hjul. Zipp kör en extraförstärkt variant av fälgen i sin motsvarighet... De funkar sisådär i regn dock, trots att jag kör Swisstops gula klossar (mycket bättre än kork).

En sak man tänka på är att hjulet ju också innefattar naven, och där är det ofta strul med vissa märken. På mina är det White-nav som funkat fint, och Mavic, Shimano och Campagnolo har ju erkänt bra nav. Hed har fått lite blandad kritik, liksom Zipp.

Bontragers Aeolus-hjul verkar fina, och Hincapie körde ju Paris-Roubaix på sina (där andra kör handbyggda tubhjul med 36 ekrar för att det ska hålla). Sen hade han oflyt med gaffeln som gick sönder, men hjulen höll ju iaf. De hjulen har fälgar designade av Hed, som tillsammans med Zipp har patent på konstruktionen med att fälgen blir lite bredare under bromsytan och därmed blir lite okänsligare för sidvind.

Aerohjul
Tittade lite på listan på UCI som Danner hänvisade till där var endast Mavic Cosmic Carbone SSC angivet ej SL varianten. Vilket bör betyda att dessa hjul ej får användas på linjelopp. Ej heller Fulcrums eller Dura-Ace Aerohjul i Carbon med 50 profil. Det som då återstår för mig som finns där är zipp 404.

Aerohjul
observera att det ofta är fälgen som är godkänd, vilket gör att även hjul som använder den fälgen är godkända. Det gör att andra hjul som t.ex använder Zipp-fälgar också är godkända

Aerohjul
nja, http://www.comobike.com/en/main/frameset.php 7800:-, bike-discount.de 7200:- tidigare men inte nu.../J :)

JT skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > cosmic carbone kostar ca 7500:- nya på tyska
> > nätbutiker och mer än 5000:- behöver man
> inte
> > betala för beggade, egen erfarenhet./J :)
>
> Har du några tips på nätbutiker med cosmic
> carbone för ca 7000:-?

Aerohjul
Jag köpte Cosmics för några veckor sedan, kollade först in http://www.pro-sport-bikes.de/ , ett par CCs -07 för €899, beställde sen på Bike discount och använde deras best preis garanti.

Dom klantskallarna skickade dock ett par -06 med fuuula klisterloggor på, fick igen 300 spänn så det landade på 8200 med frakt, kom hem på 2 dar. Bort med loggorna å sen har man ett par sjyssta hjul till ett ok pris..

/E

Aerohjul
Hed Jet kommer att testas av UCI under våren. Den har en aning mindre avancerad konstruktion än Alps, men den sägs vara minst lika stark så killarna hos Hed är inte oroliga. Lite mindre dyr än Alps. Jag kommer att ta ett par till Talon SL.

Aerohjul
Så vitt jag vet har det varit samma loggor på Cosmic Carbones sedan 2004 (halva säsongen, hela modellåret 2005) när SL-modellen dök upp.

2005-idag:
05carbonemavic150.jpg

?-2004:
mavic_cosmic_carbone_ssc_pair_04_m.jpg

Själv gillar jag båda varianterna men tycker att ett par "strippade" Cosmics är bland det oläckraste som finns. Överlag så gillar jag iofs rätt mycket klibbor.

//daniel

Erik_S skrev:
> Jag köpte Cosmics för några veckor sedan,
> kollade först in http://www.pro-sport-bikes.de/ ,
> ett par CCs -07 för €899, beställde sen på
> Bike discount och använde deras best preis
> garanti.
>
> Dom klantskallarna skickade dock ett par -06 med
> fuuula klisterloggor på, fick igen 300 spänn så
> det landade på 8200 med frakt, kom hem på 2 dar.
> Bort med loggorna å sen har man ett par sjyssta
> hjul till ett ok pris..
>
> /E

Senast redigerad av en moderator:
Aerohjul
Danne: det finns numer ett par Cosmic Carbone SL Premium, som är som vanliga SL förutom att de har lite titangrejer samt vita (silver?) loggor i samma stil

Tillbaka
Topp