Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
lundatok sa:Jag tror till och med att man vill ha lite smalare däck än fälg för bästa effekt. Mina Roval CLX 64 levereras med 26 mm Specialized Turbo Cotton, fälgarna har 29,9 mm som ytterbredd.
Enve har forskat lite på det där, deras framfälg är även lite bredare än bakfälgen tror jag.
Skulle gissa att turbulensen från framhul/gaffel/ram/cyklist också gör luften väldigt turbulent kring bakhjulet.Stumpy sa:Bak "kanske" sadelrörets profil på verkar också. Däcket borde fylla ut utrymmet mellan fälgen och sadelröret, så att det inte skapar virvlar i det området. Men jag är ingen farkostingenjör.
Stumpy sa:Bak "kanske" sadelrörets profil på verkar också. Däcket borde fylla ut utrymmet mellan fälgen och sadelröret, så att det inte skapar virvlar i det området. Men jag är ingen farkostingenjör.
konscious sa:25 mm ytterbredd på fälgen, så borde samma bredd på däck skapa mindre luftmotstånd än 29mm däckbredd.
Det testet jämför olika fälgar med samma däck och svarar inte alls på vilken däcksbredd som är snabbast eller mest aero.konscious sa:Olika breda däck CLX50 vs SLX24 hjul.
vinst störst med 26mm däck, 60s som bäst på 40 km. Med 32mm däck 48s, 42mm däck 40s på 40km.
Gano sa:Ja. Däcket absolut inte bredare än fälgen. 23 mm på 25 mm bred fälg ska ge ännu lägre luftmotstånd. Källa: Hambini + Cannondale Systemsix.
Lingon sa:Det testet jämför olika fälgar med samma däck och svarar inte alls på vilken däcksbredd som är snabbast eller mest aero.konscious sa:Olika breda däck CLX50 vs SLX24 hjul.
vinst störst med 26mm däck, 60s som bäst på 40 km. Med 32mm däck 48s, 42mm däck 40s på 40km.
Det tror jag också, men det finns inget i testet som visar det. Dom visar bara hur många sekunder man vinner vid byte från slx24 till clx50 med samma däck.konscious sa:Lingon sa:Det testet jämför olika fälgar med samma däck och svarar inte alls på vilken däcksbredd som är snabbast eller mest aero.konscious sa:Olika breda däck CLX50 vs SLX24 hjul.
Nej Sherlock, det är olika däck på olika fälgar.
Testet visar aerovinst med CLX50 vs SLX24 oavsett bredd på däck.
Tolkning du vinner mest på kombination 26mm däck och aerohjul i detta fall.
Lingon sa:Gravelhojar med aerobars, högprofilhjul mm är poppis hos amerikanska motionärer som skall rejsa nåt av dom stora gravelloppen, och cykeltillverkarna är såklart där och täljer guld. :D
ejma sa:Gano sa:Ja. Däcket absolut inte bredare än fälgen. 23 mm på 25 mm bred fälg ska ge ännu lägre luftmotstånd. Källa: Hambini + Cannondale Systemsix.
Hambini har inte gjort någon banbrytande upptäckt. Flygplansvingar har >100 år varit tjockast 1/3 från framkant för att luftströmmen skall vara så linjär som möjligt. Båtroder har också länge tillverkats med profil för att få linjär strömning och bättre styrverkan. När turbulens uppstår på rodrets baksida minskar styrverkan och motståndet ökar.
Se framhjulet som cykelns roder. När framhjulet tappar greppet i luften blir styrningen orolig.