Aeroläge

Bigblue

Ny medlem
Aeroläge
Finns det ett någorlunda enad skola kring hur man ska böja höften/ryggen för tempokörning? Jag försöker idag att fälla fram höften tills det att jag känner att trycket på sittbenen minskar något och att det istället trycker för mycket i grenen. Därifrån fäller jag ryggen frammåt (från naveln).
Eller är det bättre att fälla sig framåt spikrakt och istället vinkla sadeln något nedåt för att minska trycket i grenen? Eller ska man försöka behålla höften så vinkelrät (vertikalt) mot sadeln som möjligt och istället kuta rygg som en katt?

Aeroläge
Inte helt säker på vinklar, sök på slowtwich.com så hittar du massor med grafer och vinklar i ämnet.
Däremot har jag lite erfarenhet... Det tar tid att hitta till en bra aeroposition, be om hjälp av någon erfaren "bike-fitter" (eller om du bor nära en vindtunnel...). En Tri/TT specifik sadel har extra padding för att bli lite bekvämare. Det jag tycket är viktigt är dock att du tränar "i bågen" dels när du är ute o kör men särskilt på trainern i vinter. Rygg o nack musklerna brukar bråka lite i början men alltefter som de stärks kommer du att sitta och framförallt köra bättre. Att bara "sitta" i aeroposition kommer inte att hjälpa så mycket du måste även kunna cykla starkt i aeroposition.
Att det är skillnad på att cykla i "linje" vs. "Aero" position har du ju redan märkt.

Aeroläge
Tack, jag testar på em-rundan.
Går det att hitta en position där man inte upplever några som helst domningar "där nere" oavsett hur många timmar man kör. För min del måste jag göra en kort bensträckare (1-2 sek) per mil. När jag väl kliver av så är dock allt snabbt tillbaka till det normala.

Aeroläge
Precis so Little Stereo skriver, tänk dock på att inte "mosa ihop" lungorna utan att armbågarna och axlarna måste flyttas så pass långt fram att du kan andas ordentligt. Annars kan du inte prestera.

Aeroläge
Ingen av de i filmen har en godkänd cykel för tempolopp.
Det blir lite svårt om du redan har besvär där nere eftersom du inte får vinkla ned sadeln som ska vara vågrätt enligt UCI-reglerna.

Aeroläge
> "...Rygg o nackmusklerna brukar bråka lite i början..."
> "...domningar "där nere"..."
> "...tänk dock på att inte "mosa ihop" lungorna..."

Har jag berättat om liggcykel?

Aeroläge
Lågflyga skrev:
-------------------------------------------------------
> > "...Rygg o nackmusklerna brukar bråka lite i
> början..."
> > "...domningar "där nere"..."
> > "...tänk dock på att inte "mosa ihop"
> lungorna..."
>
> Har jag berättat om liggcykel?

+1

Aeroläge
På vilken nivå av (svensk) tävling riskerar man i praktiken få sin cykel underkänd pga UCI-restriktioner? Uppenbara saker som t.ex. otillåtna hjul kan jag förstå att man anmärker på, men hur vanligt är det t.ex. att cyklarna kontrollvägs? Och hur ofta tar man fram måttbanden och mäter geometrin?

Aeroläge
Det konstigaste med uci regler är väl att man inte får ha skivor som täcker hjulet istället
för ett par fullcarbonhjul på 10-20tusen? Allt för att sprida cykelsporten över världen och
att alla ska kunna tävla på "lika" villkor där inte enbart matrial och pengar styr???? :-)
Det är väl det mest störande med ucis reglemente tycker iaf jag. Hur kollas det upp på svenska
tävlingar nu för tiden? Kommer ihåg på den gamla tiden när jag tävlade hur viktigt det var
att man hade vita strumpor-det hade kommisarierna stenkoll på. Vet t om att cyklister i ungdomsklasser nekades start pga detta fåneri! "Herr Larsson kan inte reglementet" kunde det
(kanske) låta! Start denied!

Aeroläge
hammarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer ihåg på den
> gamla tiden när jag tävlade hur viktigt det var
> att man hade vita strumpor-det hade kommisarierna
> stenkoll på. Vet t om att cyklister i
> ungdomsklasser nekades start pga detta fåneri!

Det borde verkligen återinföras!

Aeroläge
UCI kunde gott ta ett steg längre och börja kontrollera cykelpendlarna också.

"Ajaj. Tempohjälm? Blir tyvärr till att ringa herrns arbetsplats och meddela frånfälle idag!"

Tillbaka
Topp