Appel sa:
Det länkas till en chatt med cykelpoliser i den tråden:
http://www.mestmotor.se/automotorsp...&utm_content=16809914&utm_campaign=2016-05-20
Detta oroar mig en del:
chatten sa:
Johan: Hur är det med cykelbanor? Jag kör racer, snittar kanske 30/50 km/h, skall jag verkligen cykla på cykelbanor i den farten? Bilister blir vansinniga på mig även om jag kör 30 på en 30-sträcka?
Polisen: Hej! Med nuvarande lagstiftning ska du det. Den ses just nu över och det skulle förvåna mig om den blir kvar.
Mitt intryck av cykelbanor, och andra lösningar som görs för cykeltrafik, är att de har som huvudprioritet att få bort cykeltrafik från övrig motorfordonstrafik. Dels för att underlätta för annan trafik, och dels för att få en snyggare olycksstatistik. Jag har svårt att med dagens lösningar se någon prio på att underlätta/effektivisera för cyklister (OM det finns någon sådan intention så är det Isf rena klantskallar som planerar cykelrelaterade lösningar).
Min oro i sammanhanget är att det kommer att bli fler inskränkningar för lvgcyklister. Dels hårdare regler på att använda cykelbanor (med införande av maxhastighet, kanske 20 km/h), och dels hårdare regler för "klungkörning" på landsväg och liknande, där inga cykelbanor finns i närheten.
Det finns en "fin" tradition i Sverige av att ta bort sådant som kan skapa "falsk säkerhet" för annan trafik än bil/lastbil. T.ex. när "zebralagen" infördes och skapade fler olyckor var en åtgärd att ta bort en del övergångsställen.
Så ja, jag är oroad av hur lagarna blir framöver. I den berömda "häst-tråden" var jag nära att skriva att vi kanske ska lugna oss med hästkritik. Så länge ridning på allmän väg har en lite skyddad tillvaro så är det svårare för lagstiftarna att göra inskränkningar för cyklister.