Åh nej, inte ännu en köprådtråd...(29" mtb HT)

kogoyo

Aktiv medlem
Tjena.
Efter att ha byggt/moddat fyra barnhojar anser jag mig själv som om inte expert iaf jävligt grym på att bygga barnhojar utifrån mina barns kapacitet och storlek. Jag vet oxå vad som finns och begränsningar i utbud - för barnhojar.
Har haft en hybrid till låns, som visserligen har funkat att cykla på, tillsammans med barnen, men jag vill inte cykla sönder min väns cykel i terräng den inte är avsedd för. Eller cykla sönder öht, så det börjar bli dags att köpa eget.
Jag har inte stor budget 5-10 000, men har komponenter att använda för att bygga om.
Har även läst i olika trådar och det finns en stor grej som många inte verkar bli kloka på: vevlager. Även om de flesta tycker det är okej att byta vevlager varannan månad, så ligger det inte i min budget (läste ni ovan om att jag har 4 barnhojar att underhålla oxå?)

Jag är man. 169 cm och 65 kg. Hyfsat vältränad, bra proprioception (åkte skateboard, hoppade stavhopp, bl a, som ung). Jag vet att jag bör ha en HT, 29" i strlk M. Tänker köpa begagnad så märke o modell är oviktigt.
Det som är mest intressant är exempelvis vilket vevlager (vilken standard) jag ska hålla utkik efter, gaffel att undvika, samt hjul att föredra (så lätta som möjligt utan att kompromissa hållbarhet, har fattat att jag ska undvika 9-mm QR). Cykeln kommer ej att hårdköras i dh-backar, men lite bröt ska den allt tåla; jag vill inte oroa mig för att den ska gå sönder bara för att jag råkar cykla omkull nån gång.
Hit me!

Senast ändrad:
kogoyo sa:
...Tänker köpa begagnad ...

...har fattat att jag ska undvika 9-mm QR...
Om jag skulle köpa nytt, skulle jag undvika 9-mm QR på en mtb, men en begagnad cykel, om priset är anpassat efter en omodern standard, skulle jag inte ha några problem att köpa. QR skulle inte ha funnits kvar så länge som det gjorde om det spontant brakade ihop vid var och varannan tur.

Det finns annat jag skulle oroa mig för med att köpa begagnat. Dolda/svårupptäckta fel eller att jag stressköper en cykel för att sen upptäcka att jag betalt i överkant, eller att jag köpt en cykel med omodern geometri.
Jag förstår att du gärna vill få användning för prylarna som ligger hemma i lådorna, men det är nog tryggast att kika på cyklarna som nämndes ovan. Då har du ju även garanti på vevlagret ?
Man får ju en bra HT inom din budgetram. I alla fall om man rör sig i överkanten av den.

Bra tips o råd. Kikade på Vitusiast igårkväll. Priset ligger klart i överkant...å andra sidan är den ny.

Skogsgubben: Ang modern/omodern geo. Har läst dessa begrepp i många trådar och har lite svårt att greppa. Vad är modernt o varför? Sedan hur länge tillverkar man cyklar med modern geo? Men främst: varför är modern geo bättre än omodern? Är det ett mode (så görs hojar nu för att det är coolt) eller finns det faktiska fördelar med det? Kommer jag märka av dessa fördelar (som inte ägt en mtb och/eller cyklat mtb i skog sen tonåren)? Kommer det inte komma en ännu modernare geo om 5 år som gör att dagens geo blir ratad av modeförespråkarna?

Jag ska börja med att säga att jag är en riktig söndagscyklist och verkligen ingen hejare på det där med geometri (och därför också något som jag skulle oroa mig för vid begagnatköp). Ska försöka besvara efter mina egna erfarenheter blandat med rena gissningar.

kogoyo sa:
Vad är modernt o varför?
Vad: långa, låga ramar med flack gaffelvinkel.
Varför: Flack gaffel gör att framhjulet hamnar längre fram och gör att risken för att fara över styret minskar. Jag gissar att en flack gaffel kräver en kortare styrstam för att inte upplevas sävliga i styrningen. Om man kortar styrstammen måste man förlänga ramen för att cykel fortfarande ska passa cyklisten.
En låg ram ger möjlighet att använda sänkstolpe vilket gör det möjligt för cyklisten att sänka sin tyngdpunkt. Det minskar risken ytterligare för att fara över styret.

kogoyo sa:
Sedan hur länge tillverkar man cyklar med modern geo?
Olika för olika tillverkare. Min första riktiga mtb var en 26" från 2012. Den skickade mig över styret några gånger. Sen bytte jag till en kortare styrstam. Det hjälpte, men då blev cykeln lite för kort för mig.

kogoyo sa:
Men främst: varför är modern geo bättre än omodern?
För mig handlar de nya egenskaperna om säkerhet. Min nya mtb har nog ganska konservativa mått, men har hittills aldrig skickat mig över styret.

kogoyo sa:
Är det ett mode (så görs hojar nu för att det är coolt) eller finns det faktiska fördelar med det?
Det finns fördelar. Jag skulle nog säga att det är mer än mode.

kogoyo sa:
Kommer jag märka av dessa fördelar (som inte ägt en mtb och/eller cyklat mtb i skog sen tonåren)?
Nja. Du kommer förstås aldrig veta om en otb inte skulle inträffat med en modern cykel.

kogoyo sa:
Kommer det inte komma en ännu modernare geo om 5 år som gör att dagens geo blir ratad av modeförespråkarna?
Jo antagligen.

Detta är en rolig och galet prisvärd cykel och ligger ju inom din budget, du ligger dock på gränsen i längd på en M (minsta storleken). Jag har en själv och kan intyga att den är bra! Skall du cykla mycket på platt mark bör du se dig om efter nya däck dock.
http://www.chainreactioncycles.com/...9-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159766

Jag har haft cyklar med mindre modern geometri och jag har då märkt en markant skillnad, det är inte bara en modefluga! Jag kör hårdare med denna cykeln än någon annan cykel jag haft, heldämpad eller hardtail! Men har du inte haft en riktigt mtb innan så är det såklart svårt att märka någon skillnad.

Men det handlar ju inte bara om geometri, Vitusen ovan har ju lite bredare fälgar än cyklar i den där prisklassen generellt vilket gör däcken stabilare vi lägre tryck vilket i sin tur ger bättre grepp. Det minskar även genomslagsrisken något. Sen har den moderna navstandarder vilket gör det enklare att hitta bra hjul om du vill uppgradera någon gång i framtiden.

Senast ändrad:
DarthVidar sa:
Detta är en rolig och galet prisvärd cykel och ligger ju inom din budget, du ligger dock på gränsen i längd på en M (minsta storleken). Jag har en själv och kan intyga att den är bra! Skall du cykla mycket på platt mark bör du se dig om efter nya däck dock.
http://www.chainreactioncycles.com/...9-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159766

Jag har haft cyklar med mindre modern geometri och jag har då märkt en markant skillnad, det är inte bara en modefluga! Jag kör hårdare med denna cykeln än någon annan cykel jag haft, heldämpad eller hardtail! Men har du inte haft en riktigt mtb innan så är det såklart svårt att märka någon skillnad.

Men det handlar ju inte bara om geometri, Vitusen ovan har ju lite bredare fälgar än cyklar i den där prisklassen generellt vilket gör däcken stabilare vi lägre tryck vilket i sin tur ger bättre grepp. Det minskar även genomslagsrisken något. Sen har den moderna navstandarder vilket gör det enklare att hitta bra hjul om du vill uppgradera någon gång i framtiden.
Din text får en att vilja köpa dock 27,5 tum, kommer cykla på Järvafältet och det verkar finnas lite stigar här.

Large sålde slut snabbt, fick mail om att den fanns i lager igen igår 30 maj 2018, 00:10.

Skogsgubben sa:
Jag ska börja med att säga att jag är en riktig söndagscyklist och verkligen ingen hejare på det där med geometri (och därför också något som jag skulle oroa mig för vid begagnatköp). Ska försöka besvara efter mina egna erfarenheter blandat med rena gissningar.

kogoyo sa:
Vad är modernt o varför?
Vad: långa, låga ramar med flack gaffelvinkel.
Varför: Flack gaffel gör att framhjulet hamnar längre fram och gör att risken för att fara över styret minskar. Jag gissar att en flack gaffel kräver en kortare styrstam för att inte upplevas sävliga i styrningen. Om man kortar styrstammen måste man förlänga ramen för att cykel fortfarande ska passa cyklisten.
En låg ram ger möjlighet att använda sänkstolpe vilket gör det möjligt för cyklisten att sänka sin tyngdpunkt. Det minskar risken ytterligare för att fara över styret.

kogoyo sa:
Sedan hur länge tillverkar man cyklar med modern geo?
Olika för olika tillverkare. Min första riktiga mtb var en 26" från 2012. Den skickade mig över styret några gånger. Sen bytte jag till en kortare styrstam. Det hjälpte, men då blev cykeln lite för kort för mig.

kogoyo sa:
Men främst: varför är modern geo bättre än omodern?
För mig handlar de nya egenskaperna om säkerhet. Min nya mtb har nog ganska konservativa mått, men har hittills aldrig skickat mig över styret.

kogoyo sa:
Är det ett mode (så görs hojar nu för att det är coolt) eller finns det faktiska fördelar med det?
Det finns fördelar. Jag skulle nog säga att det är mer än mode.

kogoyo sa:
Kommer jag märka av dessa fördelar (som inte ägt en mtb och/eller cyklat mtb i skog sen tonåren)?
Nja. Du kommer förstås aldrig veta om en otb inte skulle inträffat med en modern cykel.

kogoyo sa:
Kommer det inte komma en ännu modernare geo om 5 år som gör att dagens geo blir ratad av modeförespråkarna?
Jo antagligen.

Mmm. Många intressanta argument/förklaringar. Det enda av dessa jag inte köper är otb - det går inte att köpa bättre åkteknik ;-). Att man flyger över styret pga cykelgeo skulle innebära att dh-tävlingar skulle vara en sorts rodeo: den som sitter längst tid på cykeln vinner.

Darthvidar har en poäng med att ju modernare cykel desto enklare i framtiden att hitta/byta/uppgradera delar, som hjul. Även om inte qr-hjul kommer gå upp i rök över en natt, blir det ändå svårare ju längre tiden går (det har jag märkt med vissa delar till barncyklarna jag byggde).

kogoyo sa:
Mmm. Många intressanta argument/förklaringar. Det enda av dessa jag inte köper är otb - det går inte att köpa bättre åkteknik ;-). Att man flyger över styret pga cykelgeo skulle innebära att dh-tävlingar skulle vara en sorts rodeo: den som sitter längst tid på cykeln vinner.

Nej, men med exakt samma åkteknik är risken mindre att åka över styret om framhjulet är längre fram på ekipaget. Det behövs då mer moment från din framfart innan det tar stopp och du flyger över...

kogoyo sa:
Mmm. Många intressanta argument/förklaringar.
Är lite förvånad att ingen har ropat till att det jag skrev är helt åt h-e uppåt väggarna. Kanske blev lite rätt då...

kogoyo sa:
Det enda av dessa jag inte köper är otb - det går inte att köpa bättre åkteknik ;-). Att man flyger över styret pga cykelgeo skulle innebära att dh-tävlingar skulle vara en sorts rodeo: den som sitter längst tid på cykeln vinner.
Nu gissar jag igen. dh-cyklar har nog haft flacka gaffelvinklar ganska länge. På den tiden det inte fanns en mountainbike-typ för varje disciplin, var det nog lite rodeo över dh.
När det begav sig:

Men visst, man har ju cyklat med branta gafflar utan att det har ansetts livsfarligt. Men för mig, som inte så skicklig cyklist, har det gjort skillnad att byta cykel.

QR duger nog fint till en 29 ht & vevlager dödas av ägarna när dom tvättar cykeln med vattenslang.

kogoyo sa:

Du får såklart tro vad du vill, jag upplever att jag kan dundra på mer obetänksamt med flackare gaffelvinkel och längre cykel. Jag kan koncentrera mig mer på att välja en linje där jag tar mig fram (och kan vara djärvare när jag gör så) och mindre på att undvika att flyga över styret. Det är mer bara å åk, typ, vilket jag tycker gör cyklingen roligare. Sen spelar såklart åkteknik in, ingen har påstått något annat.

Men eftersom du verkar bestämt dig för att inte tro på "modern geometri" så är det väl bara att skaffa en kort cykel med brant gaffelvinkel, tilltalas du av det så gör du, det finns ju gott om dem på blocket. Det är inget fel på 26", friktionsväxlar eller cantileverbromsar heller iofs...

Men vill du mest försöka syna senaste geometri-flugan i sömmarna bör du kanske byta titeln och inriktningen på tråden.

DarthVidar sa:
kogoyo sa:

Du får såklart tro vad du vill, jag upplever att jag kan dundra på mer obetänksamt med flackare gaffelvinkel och längre cykel. Jag kan koncentrera mig mer på att välja en linje där jag tar mig fram (och kan vara djärvare när jag gör så) och mindre på att undvika att flyga över styret. Det är mer bara å åk, typ, vilket jag tycker gör cyklingen roligare. Sen spelar såklart åkteknik in, ingen har påstått något annat.

Men eftersom du verkar bestämt dig för att inte tro på "modern geometri" så är det väl bara att skaffa en kort cykel med brant gaffelvinkel, tilltalas du av det så gör du, det finns ju gott om dem på blocket. Det är inget fel på 26", friktionsväxlar eller cantileverbromsar heller iofs...

Men vill du mest försöka syna senaste geometri-flugan i sömmarna bör du kanske byta titeln och inriktningen på tråden.

Oj vad svart eller vitt allt blev plötsligt. Tur att inte alla svar e som dina.

Det är mycket sällan jag ser några prisvärda beg cyklar på Happy K&S, det mesta som erbjuds är till dubbelt så högt pris jmf. med vad det borde kosta. Sedan skall det dessutom vara rätt cykeltyp och storlek, inom rimligt avstånd så att inte resa/frakt äter upp budgeten. Min slutsats är att det i 9 av 10 fall är billigare att köpa ny cykel.

Du har redan fått tips om Sentier 29 i storlek M/43cm, vilket nog är det bästa alternativet inom din 10 K budget.

Du skriver "Jag har inte stor budget 5-10 000, men har komponenter att använda för att bygga om", vad är det för komponenter du pratar om?

kogoyo sa:
DarthVidar sa:
kogoyo sa:

Jag ger en målande beskrivning om min upplevelse. Jag drar slutsatsen att eftersom du så ihärdigt slår ifrån dig allt gott som sägs om "modern geometri" så har du bestämt dig för att inte tro på det. Inte så lönt att fortsätta då, heller inte lönt att fråga om du på förhand bestämt dig för vad som är sant för dig. Är det då tämligen likgiltigt för dig vad cykeln har för geometri (för det handlar tydligen mest om åkteknik ändå), köp då något lämpligt objekt på blocket utefter dina preferenser, sannolikheten är då väldigt hög för att den har brant gaffelvinkel och är kort. Och det är ett faktum att 26", friktionsväxlar och cantileverbromsar funkar, mycket handlar ju bekant om åkteknik men också vad du är villig att stå ut med.

Tråden har hittills mest handlat om att du ihärdigt avfärdar "modern geometri" därmed min rekommendation om att döpa om tråden.

Att du sen får detta till svart/vitt-tänkande säger nog mer om dig är jag rädd.

DarthVidar sa:
kogoyo sa:
Jag ger en målande beskrivning om min upplevelse. Jag drar slutsatsen att eftersom du så ihärdigt slår ifrån dig allt gott som sägs om "modern geometri" så har du bestämt dig för att inte tro på det. Inte så lönt att fortsätta då, heller inte lönt att fråga om du på förhand bestämt dig för vad som är sant för dig. Är det då tämligen likgiltigt för dig vad cykeln har för geometri (för det handlar tydligen mest om åkteknik ändå), köp då något lämpligt objekt på blocket utefter dina preferenser, sannolikheten är då väldigt hög för att den har brant gaffelvinkel och är kort. Och det är ett faktum att 26", friktionsväxlar och cantileverbromsar funkar, mycket handlar ju bekant om åkteknik men också vad du är villig att stå ut med.

Tråden har hittills mest handlat om att du ihärdigt avfärdar "modern geometri" därmed min rekommendation om att döpa om tråden.

+1

DarthVidar sa:
kogoyo sa:
DarthVidar sa:
kogoyo sa:

Absolut inte. Läs mina frågor som jag ställde Skogsgubben, igen. Det är rimliga frågor från en som inte vet och som vill få en bredare bild av innebörden "modern geo". I mitt svar skrev jag oxå att alla svar var bra utom just det med att flyga över styret. Jag förstår även ditt svar om att på det sättet kunna lita mer på cykel/kapacitet och därefter välja linje i skogen än att vara försiktig för att man är rädd för att flyga över styret.

Sixten: dina kommenterarer tar jag med en nypa salt då du i annan tråd visat dålig attityd.

Komponenter jag har är att göra om till 11-växlad 11-47t.

kogoyo sa:
Sixten: dina kommenterarer tar jag med en nypa salt då du i annan tråd visat dålig attityd.

Nu kan nog Sixten Fors tala för sig själv men han vet vad han pratar om och är ofta väldigt tydlig och bestämd med vad han tycker, dock upplever jag sällan att han har dålig ton. Sen finns det alltid olika sätt att se på saker och ting och vi har alla olika preferenser.

Om jag vore du skulle jag svälja stoltheten och lyssna till de råd som ges av dem som vet vad de talar om. Sen om du väljer att följa dem eller inte är ju en helt annan sak och helt upp till dig. Men att tala mot bättre vetande är ju bara fånigt.

DarthVidar sa:
kogoyo sa:

Nu kan nog Sixten Fors tala för sig själv men han vet vad han pratar om och är ofta väldigt tydlig och bestämd med vad han tycker, dock upplever jag sällan att han har dålig ton. Sen finns det alltid olika sätt att se på saker och ting och vi har alla olika preferenser.

Om jag vore du skulle jag svälja stoltheten och lyssna till de råd som ges av dem som vet vad de talar om. Sen om du väljer att följa dem eller inte är ju en helt annan sak och helt upp till dig. Men att tala mot bättre vetande är ju bara fånigt.

+1

kogoyo sa:
Har även läst i olika trådar och det finns en stor grej som många inte verkar bli kloka på: vevlager. Även om de flesta tycker det är okej att byta vevlager varannan månad, så ligger det inte i min budget
De tycker nog inte de flesta är okej, vet inte vad du nu har fått det ifrån. De som byter så ofta har nog felmonterat, cyklad varje dag i saltvatten som når över vevlagret (typ i havet!) eller kör med högtryckstvätt mot vevpartiet efter varje runda. Själv brukar jag behöva byta ungefär vartannat till var tredje år. Och då cyklar jag ändå i skog i genomsnitt kanske 2-3 ggr i veckan året runt.

kogoyo sa:
(läste ni ovan om att jag har 4 barnhojar att underhålla oxå?)
Jo, du brukar vara stolt att berätta om det, även i andra trådar... :)

kogoyo sa:
Det som är mest intressant är exempelvis vilket vevlager (vilken standard) jag ska hålla utkik efter
För att göra det enkelt, slitstarkt och samtidigt billigt: En ram/vevparti med Hollowtech II -standard, dvs som specifikt vevlager t.ex. ett Shimano BB52 (ca 100 - 120 kr från tyska handlare) som alltså gängas fast i ramen. Pressfit-lager är också bra på sitt sätt, men upplevs ofta lite krångligare att byta.

Örjan Lax sa:
kogoyo sa:
Har även läst i olika trådar och det finns en stor grej som många inte verkar bli kloka på: vevlager. Även om de flesta tycker det är okej att byta vevlager varannan månad, så ligger det inte i min budget
De tycker nog inte de flesta är okej, vet inte vad du nu har fått det ifrån. De som byter så ofta har nog felmonterat, cyklad varje dag i saltvatten som når över vevlagret (typ i havet!) eller kör med högtryckstvätt mot vevpartiet efter varje runda. Själv brukar jag behöva byta ungefär vartannat till var tredje år. Och då cyklar jag ändå i skog i genomsnitt kanske 2-3 ggr i veckan året runt.

kogoyo sa:
(läste ni ovan om att jag har 4 barnhojar att underhålla oxå?)
Jo, du brukar vara stolt att berätta om det, även i andra trådar... :)

kogoyo sa:
Det som är mest intressant är exempelvis vilket vevlager (vilken standard) jag ska hålla utkik efter
För att göra det enkelt, slitstarkt och samtidigt billigt: En ram/vevparti med Hollowtech II -standard, dvs som specifikt vevlager t.ex. ett Shimano BB52 (ca 100 - 120 kr från tyska handlare) som alltså gängas fast i ramen. Pressfit-lager är också bra på sitt sätt, men upplevs ofta lite krångligare att byta.

Tack för svar, örjan.
Finns en tråd som heter "hur ofta byter ni vevlager?", där tycker många d e ok att byta ofta ftrsom det e n billig del.
Det var inför bygget av barnens hojar jag började hänga här - för att lära mig både från tips och andras misstag.
Tipset om vevlagret är just ett sådant som är till nytta, för mig. Likaså skogsgubbens förklarande svar på mina funderingar.

Jag fick precis min defekta 2017 ("omodern geo" utbytt till en 2018 års modell (modern geo) och tog min första tur med den igår och jag vet inte om det var tillfälligheter men jag slog rekord på alla strava segment.
Skönt med lite flackare HTA (ifrån 70-71 till 68,eller om det berodde på något mer) som gjorde att jag slapp hänga bakom sadeln varje gång det gick lite brantare nerför. I övrigt kändes gaffeln stadigare och det var lättare att hålla linjen, om det beror på geon, boost, thru axle det kan jag inte svara på men jag vill inte byta tillbaka till den gamla :)

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Vitus kör för övrigt BSA på alla mtb-ramar (utom Sommet CR som verkar ha PF).

Tack sixten (från -2 i attityd till -1 ;-)) För- o nackdelar med bsa? E d n standard lr ett märke? Ja, jag kan leta, men nu när svaren börjar komma in så passar jag på att fråga.

Kolan: tack. Precis min mening med frågan ang hur länge d funnits cyklar med modern geo, men e oxå införstådd med att d varierar från märke till märke.

Hur ter sig en mtb med modern geo på asfalt? Kommer ju cykla på platt underlag med jämna mellanrum oxå.

kogoyo sa:
Sixten Fors sa:
Tack sixten (från -2 i attityd till -1 ;-)) För- o nackdelar med bsa? E d n standard lr ett märke? Ja, jag kan leta, men nu när svaren börjar komma in så passar jag på att fråga.
Hur ter sig en mtb med modern geo på asfalt? Kommer ju cykla på platt underlag med jämna mellanrum oxå.

Skit också, jag får jobba på lite för att ta ner mig på minus igen! Här kommer det... :)

Efter att du hängt i "hur ofta byter ni vevlager?" tråden och byggt 4 cyklar borde du veta vad BSA är, kan man tycka...
Det är alltså ramens infästning av vevlagret, gängat vevlager, lätt att montera och demontera, billigt, vanligast, mest omtyckt, minst strul.
De flesta tillverkares vevpartier/axelstandard (men inte riktigt alla) klarar av att leva i en BSA ram, t.ex. Shimano HT2, Sram/Truvativ GXP och DUB, FSA MegaExo etc.
Exempel https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...&content=7&menu=1000,2,81&pgc[10624][10627]=1

Bättre med en modern skogscykel på asfalt än en omodern skogscykel i skogen. Sätt på snabba däck och det går undan på asfalt oavsett modern eller omodern geo. Men en modern och lätt xc-racer är snabbare än en modern sticgykel på asfalt, men en lätt xc-racer kostar nog över 10 K.

Här exempel på en helt ok XC i kolfiber under 11 kg, Scale 935 storlek Large (178-188 cm cyklist) som alltså är för stor, men annars en vettig cykel.

Sixten Fors sa:
kogoyo sa:
Sixten Fors sa:

Skit också, jag får jobba på lite för att ta ner mig på minus igen! Här kommer det... :)

Efter att du hängt i "hur ofta byter ni vevlager?" tråden och byggt 4 cyklar borde du veta vad BSA är, kan man tycka...
Det är alltså ramens infästning av vevlagret, gängat vevlager, lätt att montera och demontera, billigt, vanligast, mest omtyckt, minst strul.
De flesta tillverkares vevpartier/axelstandard (men inte riktigt alla) klarar av att leva i en BSA ram, t.ex. Shimano HT2, Sram/Truvativ GXP och DUB, FSA MegaExo etc.
Exempel https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...&content=7&menu=1000,2,81&pgc[10624][10627]=1

Bättre med en modern skogscykel på asfalt än en omodern skogscykel i skogen. Sätt på snabba däck och det går undan på asfalt oavsett modern eller omodern geo. Men en modern och lätt xc-racer är snabbare än en modern sticgykel på asfalt, men en lätt xc-racer kostar nog över 10 K.

Här exempel på en helt ok XC i kolfiber under 11 kg, Scale 935 storlek Large (178-188 cm cyklist) som alltså är för stor, men annars en vettig cykel.

Jag har byggt 4 barnhojar. De har fyrkantslager. E rätt så standard på barnhojar.
På nämnda tråd nämner d ju bara vevlagret - d berättar junte innebörden.
Du behöver inte jobba så mycket för att hamna på minus. D faller sig rätt naturligt för dig. Men d ska ja ha i åtanke onte tycka att du e kass på cyklar för d. Vi behöver ju faktiskt inte smöra för varann så länge infon kommer fram.

kogoyo sa:
Jag har byggt 4 barnhojar. De har fyrkantslager. E rätt så standard på barnhojar.
4-kantlager är ofta en typ av BSA (eller ITA) lager. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=23775
BSA är en standard för hur lagret fäster i ramen, inte hur vevarmen fäster i axeln som går genom vevlagret. Exempel:
BSA till Octalink https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=134643
BSA till Hollowtech II https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=124108
BSA till GXP https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=7192
BSA till DUB https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=264013
BSA till MegaExo https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=30459

Alltså, om du köper en cykel med BSA-ram gör du det enklast för dig om du är orolig för att vevlager är en källa till problem.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:

Sixten Fors sa:
Det är alltså ramens infästning av vevlagret, gängat vevlager, lätt att montera och demontera, billigt, vanligast, mest omtyckt, minst strul. De flesta tillverkares vevpartier/axelstandard (men inte riktigt alla) klarar av att leva i en BSA ram, t.ex. Shimano HT2, Sram/Truvativ GXP och DUB, FSA MegaExo etc. Exempel https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...&content=7&menu=1000,2,81&pgc[10624][10627]=1

kogoyo sa:

Var är jag otydlig?

Sixten Fors sa:
Sixten Fors sa:

Sixten Fors sa:
Det är alltså ramens infästning av vevlagret, gängat vevlager, lätt att montera och demontera, billigt, vanligast, mest omtyckt, minst strul. De flesta tillverkares vevpartier/axelstandard (men inte riktigt alla) klarar av att leva i en BSA ram, t.ex. Shimano HT2, Sram/Truvativ GXP och DUB, FSA MegaExo etc. Exempel https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...&content=7&menu=1000,2,81&pgc[10624][10627]=1

kogoyo sa:

Var är jag otydlig?

Nu hänger jag med. Tack (på riktigt, inte ironiskt). Okej...minnet börjar komma tillbaka och bsa står för typ british standard ablablablanånting...som man använder på fyrkantslager (barnhojar).
Du var inte otydlig, bara att du inte skrev något om det alls. "D" står för "de", inte "du". Syftade på DE som skrev i nämnda tråd.

Snart får jag tacka dig Sixten för att du hjälpte mig att köpa en Vitusiast, den i länkarna. Om det nu blir av. Finns en tendens att jag helt plötsligt får för mig att inte ska väl jag köpa en hoj för 10 papp när jag har 4 barn att tänka på...

DarthVidar sa:
...
Men eftersom du verkar bestämt dig för att inte tro på "modern geometri" så...

DarthVidar sa:
...
Tråden har hittills mest handlat om att du ihärdigt avfärdar "modern geometri"
...

?
TS ifrågasatte min förklaring av fördelar med modern geometri en gång. Bra att mer erfarna cyklister är med och berättar och förklarar. Men tonen...

Skogsgubben sa:
DarthVidar sa:
...
Men eftersom du verkar bestämt dig för att inte tro på "modern geometri" så...

DarthVidar sa:
...
Tråden har hittills mest handlat om att du ihärdigt avfärdar "modern geometri"
...

?
TS ifrågasatte min förklaring av fördelar med modern geometri en gång. Bra att mer erfarna cyklister är med och berättar och förklarar. Men tonen...

Det är en sak om någon har en bildad uppfattning i en fråga. Men det är en annan sak om någon ber om en förklaring och sen avfärdar den med nån "killgissning", sannolikt för att denne har en på förhand bestämd uppfattning om saken (varför ens fråga då?).

Och så jäkla dålig ton tycker jag mig inte ha haft, att TS tar sig rätt att betygsätta folk tycker jag snarare är mer iögonfallande.

Tillbaka
Topp