Airtrim med glasögon....

Airtrim med glasögon....
...funkade inte för mig. Testade i går kväll en cykeltur i -10 grader och andningen funkade perfekt och masken kändes skön. Men glasögonen immade igen direkt, då utblåset blir direkt under dom. Har tidigare testat lungplus, men den känns mest som en snor/saliv samlare. Vet att Jag någon gång sett cyklister med någon sorts strumpa som hängt ner från ansiktet. Vet nån något om dessa, eller annat förslag för känslig hals i kyla.

Airtrim med glasögon....
Mycket märkligt. Min airtrim + glasögon kombo funkar perfekt. Även kört med andra glasägon och det har också funkat. Iofs sitter jag ganska så framåtlutad, om det nu kan förklara skillnaden.

Airtrim med glasögon....
Kör airtrimen upp och ned, dvs näsgrejjen nedåt framför/under hakan. Kan gå bättre. Blir mindre luftblås mot brillorna då.

Airtrim med glasögon....
Skulle tippa att det läcker lite mellan mask och näsa rätt upp på glasen. Testa att värma försiktigt och forma den för bättre passform?

Airtrim med glasögon....
Du kan också prova att putta upp den lite, min sitter på hakan i nederkant för jag har tydligen för stort ansikte men har inget direkt minne om problem med imma (mer än jag har annars när det är kallt då...)

Airtrim med glasögon....
Ska prova denna. Satt på en bit tillklippt läskflaska.

Bilagor

• 20170208_153301.jpg
    20170208_153301.jpg
    163.4 KB · Besök: 93
Airtrim med glasögon....
pendlarsvetto sa:
Hade samma problem i början tills jag drog åt remmen ordentligt så att den sitter riktigt tight.

Delar uppfattningen att den är snarast läckage som problemet, dvs troligen hjälper inte din lösning, men det är absolut värt att testa.

Till vilken typ av cykling använder du den? Går det för långsamt får jag problem med imma.

Du kan även testa att flytta ner den så att den bara täcker munnen. Merparten av luften du drar ner i halsen går via munnen.

Airtrim med glasögon....
Katastrof för mig också, i stort sett blind efter ett par km i minus 10, och när det väl har startat måste man stanna varje km för att försöka få tillbaka synen.

Det största sveket imo är att detta inte nämns någonstans i produktinformationen varken hos tillverkaren eller hos återförsäljare, och inte heller i bruksanvisningen. Att masken i stort sett är inkompatibel med vanliga glasögon, troligen oavsett om man springer, åker skidor eller cyklar. 700 spänn i sjön var detta.

Airtrim med glasögon....
Jag har testat både denna och lungplus, gillar inget. För mig funkar det dock att andas in genom näsan (utan mask) och (vid flåsighet) ut genom munnen. Tar också dagligen kortisonspray receptfritt i näsan så slipper jag nysa eller snora alltför mycket.

Airtrim med glasögon....
Katastrof för mig också, i stort sett blind efter ett par km i minus 10, och när det väl har startat måste man stanna varje km för att försöka få tillbaka synen.

Det största sveket imo är att detta inte nämns någonstans i produktinformationen varken hos tillverkaren eller hos återförsäljare, och inte heller i bruksanvisningen. Att masken i stort sett är inkompatibel med vanliga glasögon, troligen oavsett om man springer, åker skidor eller cyklar. 700 spänn i sjön var detta.

Hur bra (eller dåligt) Airtrim funkar beror både på formen på glasögonen och hur man sätter fast den. Med nya glasögon som bara var ett par mm djupare funkade det plötsligt inte längre. Lösningen blev att sätta remmen lägre i nacken och lösare samt att låta masken vila mot näsan. Nu funkar det utan problem igen. Nackdelen är att näsan blir lite irriterad där masken ligger an. Ju kallare desto större irritation.

Airtrim med glasögon....
Jag har testat både denna och lungplus, gillar inget. För mig funkar det dock att andas in genom näsan (utan mask) och (vid flåsighet) ut genom munnen. Tar också dagligen kortisonspray receptfritt i näsan så slipper jag nysa eller snora alltför mycket.

Jag förstår att du inte gillar Airtrim, det är ingen höjdare innan man kommit över tröskeln. Därefter förstår man dess värde.

Jag gör precis tvärtom, dvs använder Airtrim för att minimera användningen av kortisonsprej. Airtrim skonar verkligen slemhinnorna. Mitt råd är att vänta med att använda kortisonsprej så länge du kan, dina slemhinnor kommer inte bli bättre med tiden och då är det synd att ha använt den medicin som hjälper.

Airtrim med glasögon....
Båda produkter fungerar ju med vissa förbehåll, hjälper mot astmaliknande besvär eller resthosta efter förkylningar. Men airtrim som konstruktion ger ett oerhört billigt intryck. Halvmasken en bit sladdrig skumplast, insatsen som spontant vill desintegrera eller hoppa ur, insatsens filter som inte tål beröring när den är fuktig. Spännbandets koppling som hamnar i kläm under hjälmen.

En vanlig målar-halvmask för ungefär samma pris har halvmask i gummi. https://toolab.se/sv/products/sundstrom-sr-100-halvmask-ml?
Airtrim:en gissar jag det räcker att man råkar sätta sig på för att den ska vara bortom räddning.

Airtrim med glasögon....
Poängen med den 'sladdriga' skumplasten är att den isolerar och är hyfsat flexibel. Silikon ger nog bättre passform men hade inte hållit värmen lika bra, vilket ju är vad man har den här typen av mask till. Vikten är en faktor också. Filtren måste man hantera varsamt. Gör man det så håller de bra och sitter stabilt. Visst kan den upplevas som dyr mot vad man får men jag har då inte haft några problem med kvalitén. Man får dock räkna med att den har begränsad livslängd.

Har experimenterat lite med att klippa remsor av hudvänlig tejp som jag viker ihop på längden med en smal remsa klister exponerat längs ena långsidan. Den fästs sedan längs överkant på masken med tejpens utstick vänt inåt/nedåt. Inget klister mot huden alltså. Funkar ok att hålla fuktig luft borta från glasögonen.

Airtrim med glasögon....
insatsens filter som inte tål beröring när den är fuktig. Spännbandets koppling som hamnar i kläm under hjälmen.

Ja, filtrena är känsliga. De är dessutom förhållandevis dyra. Airtrim sålde dem betydligt billigare tidigare.

Spännbandet kan man sätta utanpå hjälmen eller runt nacken.

Tillbaka
Topp