Aj, aj, muskelbristning i vaden, Vad göra??

SeCAck

Ny medlem
Ligger i soffan med benet högt och tryckförband :-(. Har haft lite is runt också.
Körde MTB idag och kände en smäll i vaden påväg uppför en bergsknalle. Kan inte böja foten upp/ner utan att det gör ont...men det går att böja, så antar att muskeln inte är av.

Någon som har liknande erfarenhet och vet hur länge det sitter i? Hur kommer man igång igen?
Vill inte gärna missa Stockholm Maran och Vättern rundan.

SeCAck skrev:
-------------------------------------------------------
> Ligger i soffan med benet högt och tryckförband
> :-(. Har haft lite is runt också.
> Körde MTB idag och kände en smäll i vaden
> påväg uppför en bergsknalle. Kan inte böja
> foten upp/ner utan att det gör ont...men det går
> att böja, så antar att muskeln inte är av.
>
> Någon som har liknande erfarenhet och vet hur
> länge det sitter i? Hur kommer man igång igen?
> Vill inte gärna missa Stockholm Maran och
> Vättern rundan.

2 veckor i bästa fall, mig tog det 4v att kunna springa. Stay cool, passa på att träna styrka under tiden, snart kan du köra lvg. MEN, passa dig för att gå på för hårt, det är mkt svårare att läka en bristning andra gången.
EDIT: Ingen Voltarengel el. dyl. första dygnet!

Senast redigerad av en moderator:
Tack, just nu kommer jag ingen vart. Skall hålla mig borta från värktabletter. Lär dock klättra på väggarna om några dagar. Kommer ha en tvättbräda till mage om det tar 4 veckor innan benet är OK igen. Blir fint till beach -08.

Det sitter väll två muskler i vaden om jag inte minns fel? Har du otur har du dragit av den ena.

Jag råkade ut för något liknande för två år sedan på en HappyExtremRide. Jag var i toppform. Det tog några veckor innan man kunde börja cykla igen. Körde lite spinning i början då det är lite snällare. Du skall inte stretcha eller masseras på 48 timmar. Men oj vad man tappade formen.

Nu vet jag mer... var hos en sjukgymnast idag och fick mer info. vilken jag gärna delar med mig av utifall att fler råkar ut för liknande skador.

Kortfattat: Efter läkarbesök och konstaterande av muskelbristning, kontakta en sjukgymnast direkt.

Det finns flera muskler i vaden. Ingen muskel var av utan bristningen sitter troligen längre in i vaden och på insidan av vaden, mot andra benet.

En muskelbristning tar 6 till 8 veckor att läka. Fungerar ung. som en sårskorpa, är man för snabb så dras såret upp igen, så där rök mitt deltagande i Stockholms maran i år :-(...V-rundan...kanske kan klaras, men mkt osäkert.

Fick tips om bra övningar för att hålla blodcirkulation och konditionen uppe.
- simma
- spinning utan motstånd (och det får inte göra ont)
- Stavgång (om det inte gör ont)
- Styrketräning av armar och överkropp-bål funkar också (allt som inte gör ont i vaden)
- Hälinlägg i skon, 1 cm högt i mitt fall och under minst en vecka tills nästa besök hos sjukgymnasten.

Fem gånger om dagen skall man göra "stretch" övningar:
- med benet rakt och en bit bakom kroppen, typ stretcha vaden (det kan göra lite ont, men inte ont, ont) och sedan succesivt flytta benet längre bakåt så länge det käns OK.
- Samma övning som ovan men med böjt ben som man också succesivt flyttar bakåt. Kommer åt en annan muskel då.
- tå-fot vickningar, + innan man reser sig upp och skall gå iväg (ökar blodcirkulationen)
- ha benet högt, gärna i höfthöjd eller högre.. så ofta det går.
(Nu har jag äntligen giltigt skäl till att ha fötterna på skrivbordet, ha, ha :-))

Och för er som ev undrar, jo jag haltar fortfarande och det efter en hel veckas vila (nästan)

Tillbaka
Topp