Aj, ont i ljumsken!

kalis

Aktiv medlem
Aj, ont i ljumsken!
Jag har haft lite känningar i vänstra ljumsken vid längre turer och provat lite olika sadelhöjder, vinklar och positioner men har inte hittat något som funkar bättre än något annat.

Efter dagens 7 mil på fixien känner jag att jag har nåt jävulskt ont i vänstra ljumsken.
Det känns bara när jag sitter ner och trampar och går tämligen kvickt över när jag står upp eller stannar.
Hur fan pin-pointar man orsaken? Eller ska man helt enkelt acceptera att man börjar bli gammal och det SKA göra ont?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Aj, ont i ljumsken!
Mitt stalltips är mkt stretching och linement. Jag gjorde en comeback (till motionsklass...) i år efter sex års uppehåll och har tidvis haft mycket problem med ljumskarna. Efter ökad mängd stretching samt linement innan längre/hårdare pass är problemet borta.

Aj, ont i ljumsken!
Nänä, den lätta går jag inte på. Liniment i närheten av lill-Kalis kommer inte på fråga, jag har lirat hockey och där var det tydligen jätteroligt med linement i min susp ;)

Skämt åsido kanske man ska prova lite försiktigt.

Aj, ont i ljumsken!
kalis skrev:
-------------------------------------------------------
> Nänä, den lätta går jag inte på. Liniment i
> närheten av lill-Kalis kommer inte på fråga,
> jag har lirat hockey och där var det tydligen
> jätteroligt med linement i min susp ;)
>
> Skämt åsido kanske man ska prova lite
> försiktigt.

Har åxå spelat hockey och varit med om samma sak. har varit med om roligare saker.. av isen och rakt in i duschen med grillor o allt på för avklädning.. otrevligt.

Aj, ont i ljumsken!
Kan vara samma symtom som tvingade Raul Fahlin att sluta om jag inte misstager mig. Klämd nerv eller dylikt. Påbörjat ljumskbråck.

Vila, pröva ny fotvinkel, upp med styret, ge fan i linement! Det bedövar och då känner du inte smärtan! Smärta är en varningssignal.

Aj, ont i ljumsken!
Ljumskbråck har snurrat omkring i skallen ett par gånger då både far och bror har opererats för denna åkomma. Men enligt deras vittnesmål gjorde det jävligt mycket ondare än vad jag upplever det som nu!
Man kanske ska besöka en sån där... *ryyyyser*...*skramlar i spargrisen*... läkare och se om de har något klokt att säga för en gångs skull ;)

Aj, ont i ljumsken!
Har också spelat hockey men tigerbalsam är för mesar. När jag gick över till Am. fotboll var det Radital (hästlinement) som gällde. Miss Lycka må ha en poäng men utan bedövning kommer man inte långt inom Am. fotboll, det var mer än en gång man fick frågan om man blivit misshandlad när man var på gymmet...

Hur som helst, i detta fall menade jag mildare saker. Jag kör med muscle recoverer eftersom den är just mild och djupverkande. Mina ljumsproblem kommer främst från undermålig stretching och då är linement ett bra komplement. Dessvärre verkar de flesta cyklister sky stretching som pesten.

Aj, ont i ljumsken!
En gissning = kort höftböjare, muskeln som sträcker på framsidan av ljumsken och ner mot insida lår -gissar att du sitter lågt på cykeln och kör tungt på fixien...
Börja med att stretcha ut bägge höftböjarna efter varje cykeltur, stretcha lite senare samma dag och kör något med lättare utväxling tills det känns helt bra.
Sen när ljumsksmärtan är helt bort kan du exprimentera med att försiktigt höja sadeln (1-2 mm/per pass) för att inte sitta så ihopvikt, em fortsätt stretchningen i förebyggande syfte.
Komplettera med stretch av vader, framsida & baksida lår -tar bara några minuter och gör mycket nytta efter långa/hårda pass...
Se till att bli bra till SF :-)

Aj, ont i ljumsken!
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> En gissning = kort höftböjare, muskeln som
> sträcker på framsidan av ljumsken och ner mot
> insida lår -gissar att du sitter lågt på cykeln
> och kör tungt på fixien...
> Börja med att stretcha ut bägge höftböjarna
> efter varje cykeltur, stretcha lite senare samma
> dag och kör något med lättare utväxling tills
> det känns helt bra.
> Sen när ljumsksmärtan är helt bort kan du
> exprimentera med att försiktigt höja sadeln (1-2
> mm/per pass) för att inte sitta så ihopvikt, em
> fortsätt stretchningen i förebyggande syfte.
> Komplettera med stretch av vader, framsida &
> baksida lår -tar bara några minuter och gör
> mycket nytta efter långa/hårda pass...
> Se till att bli bra till SF :-)

Fina tips Stereon, jag sitter ganska ultimat i höjdled men att jag kör tung utväxling stämmer. Stretching har jag aldrig pysslat med men man måste kanske anpassa sig och börja med det nu när man står på ålderns brant (26 år)

Tyvärr kommer jag inte hinna/kunna cykla nånting i SF, men det ska bli ett sant nöje att vara där ändå!

Aj, ont i ljumsken!
7 mil på en fixie låter ju som att be om problem...:)

Ljumskbråck behöver inte göra så där in i helsike ont. Mitt är mest obehagligt men börjar värka när jag cyklar hårt. Framförallt bör du ju kunna känna när tarmen ploppar ut. Att den går att trycka ut och peta in brukar vara rätt säker diagnos.

Jag ställde mig i operationskö i onsdags...:/

Aj, ont i ljumsken!
Hade samma problem fast på höger sida. Försvann helt när jag flyttade bak klossarna ca 1.5cm..

Tillbaka
Topp