Åka bort och cykla hem.

Jenny W

Aktiv medlem
Åka bort och cykla hem.
En väninna frågade med mig om jag ville följa med på en lite längre cykeltur och det är klart att jag är på. Jag tyckte vi kunde ta en 200k hemifrån men hon ville hellre åka söder ut och cykla hem. Jag tog på mig uppgifter att kolla vilka möjligheter som finns att transportera cykel och lite bra vägar hem.
Har 3 dagar på oss, typ åka nattåg neråt på en torsdag sen cykla 25-30 mil om dagen och vara hemma på söndagen. Kan man flyga? Packa cyklarna i papplådor som man lämnar på flygplatsen?
Ett alternativ hade varit att ta färja till Holland (finns det från Göteborg tex?)
Bästa hade varit att få cykla med vinden som oftast blåser från väst denna tid på året. Annat? Tja vi bokar boende på airbnb längs med vägen.
Hur löser vi transporten av cyklar?

Åka bort och cykla hem.
Åhh.. låter härligt. Men det är ju klart bökigare att ta sig söder ut om man nu redan bor i södra Sverige.
Om jag utgår från din hemort, varför inte cykla till Göteborg, ta färjan över till Fredrikshamn för att sedan cykla ner till Ebeltoft Aarhus. Färja över till Själlands Odde. Cykla till Helsingör och sedan hem.

Dag 1: 27 mil
Dag 2: 20 mil
Dag 3: 14+8 mil

rutt.png

Senast ändrad:
Åka bort och cykla hem.
Jenny W sa:
Kan man flyga? Packa cyklarna i papplådor som man lämnar på flygplatsen?

Flyga går bra med cykelkartong som du får från snäll cykelaffär. Min uppfattning är att SAS har generösa bagageregler i jämförelse med andra billigflyg. Kolla upp maxdimensionerna på bagaget med flygbolaget, boka och åk dit du vill. Vid ankomst släng kartongen och cykla iväg. Ganska enkelt faktiskt.

Åka bort och cykla hem.
Jag har gjort det, men åt "andra hållet", alltså cyklat bort (Malmö-Berlin) och åkt tåg hem. Det gick super - tåg i Tyskland och Danmark funkar finfint med cyklar.

(Mer specifikt så cyklade vi till Berlin via färjan Trelleborg-Sassnitz och söderut. Hem igen med tåg till Rostock, cykel de 10 km från Rostock C till färjeläget, färja till Gedser, cykel Gedser-Vordingborg (går ev. att hoppa över den cykelturen - jag vet inte hur nära man kan komma Gedser med tåg) och sen tåg Vordingborg-Hovedbanegården. Ø-tåg till Malmö och sen hem igen.)

Jag vet att man kan åka tåg Kbh-Hamburg med DB - det kanske kan vara något att ta tåget söderut och cykla hem från Hamburg?

Åka bort och cykla hem.
Några kompisar cyklade 4 länder på en helg!
Färjan från ystad till Polen. Därifrån till Sassniz, 17 mil.
Från Sassniz till Rönne på Bornholm, färja.
Cykla runt på Bornholm.
Färja till Ystad,
Cyklka hem.

Åka bort och cykla hem.
Faema sa:
Några kompisar cyklade 4 länder på en helg!
Färjan från ystad till Polen. Därifrån till Sassniz, 17 mil.
Från Sassniz till Rönne på Bornholm, färja.
Cykla runt på Bornholm.
Färja till Ystad,
Cyklka hem.

Coolt. Den rutten diskuterades alldeles nyss. Alltså färjan till Sassniz och cykla hem via Tyskland och Danmark. Fördelen med färja är ju att man slipper bagageproblemstiken. Går det att fixa en gpx på lämpliga vägar?

Åka bort och cykla hem.
På SAS är det tillåtet att checka in hel cykel utan väska/kartong. Man ska dock registrera i förväg om man kommer med opackad cykel. Pedaler ska tas av och styret ska vridas, sedan är det bara att checka in cykeln. Jag har provat det med carbonracer några gånger utan några problem.

Åka bort och cykla hem.
MarcusS sa:
På SAS är det tillåtet att checka in hel cykel utan väska/kartong. Man ska dock registrera i förväg om man kommer med opackad cykel. Pedaler ska tas av och styret ska vridas, sedan är det bara att checka in cykeln. Jag har provat det med carbonracer några gånger utan några problem.

Wow! Tack för tipset!

Åka bort och cykla hem.
Tack för alla tips. Blir ju så cykeläventyrslysten men brist på synk i kalendrar + ANNAT så får det bli budgetäventyr med en 200k hemifrån den 21/10. (häng på vetja).

Kom på att Strava har en finfin kartfunktion/ruttläggare

Hässleholm - Trelleborg 123 km
Färja mellan Trelleborg och Sassniz
Sassniz - Puttgarden 341 km
Färja mellan<puttgarde och Rödby
Rödby - Helsingborg 195 km (alternativt Malmö och ta tåget hem)
Helsingborg - Hässleholm 80 km

Oh well. *längtansfullsuck* Får spara denna ide till våren kanske.

Åka bort och cykla hem.
Jenny W sa:
MarcusS sa:

Wow! Tack för tipset!

Jag har fått två skador på det sättet. Skulle aldrig göra det med fincykeln.

Många andra bolag löser en opackad cykel förutom sas.

Åka bort och cykla hem.
Konkret sa:
Jenny W sa:
MarcusS sa:

Wow! Tack för tipset!

Jag har fått två skador på det sättet. Skulle aldrig göra det med fincykeln.

Många andra bolag löser en opackad cykel förutom sas.

:(

Åka bort och cykla hem.
Jenny W sa:
Tack för alla tips. Blir ju så cykeläventyrslysten men brist på synk i kalendrar + ANNAT så får det bli budgetäventyr med en 200k hemifrån den 21/10. (häng på vetja).

När man bor i 08 så blir dom flesta äventyr med hemmastart begränsade till Finland/Åland. Hem-hem blir då inte riktigt samma grej, jag är väldigt sugen på en randoserie kring Benelux/Frankrike/Tyskland med semestercykling mellan orterna.

Åka bort och cykla hem.
nieves sa:
Jenny W sa:

När man bor i 08 så blir dom flesta äventyr med hemmastart begränsade till Finland/Åland. Hem-hem blir då inte riktigt samma grej, jag är väldigt sugen på en randoserie kring Benelux/Frankrike/Tyskland med semestercykling mellan orterna.

Göttigt att bo på Sveriges framsida ibland. Nära kontinenten. Eller ja, jag har 10 mil till Danmark. Hade varit fränt att cykla en långrunda och möta våren.

Åka bort och cykla hem.
Hade jag bott i sthlm hade jag tagit nattåget till Kiruna, bussen till karesuando. Hämtat hojjen där som man skickat i förväg med bussgods.
Sen är det bara att cykla ner till Helsingfors och tura med Sverigefärjan över igen.

Och är man riktigt cykelsugen passar man på att cykla till treriksröset,(kilpisjärvi) och sen ner igen. En t/r på ungefär 30-35 mil.

Åka bort och cykla hem.
Tillbaka
Topp