Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

Som det har nämts tidigare så borde ju wiggle/crc kunna gå runt det på något sätt genom antingen ha ett lager i ett annat land eller att dom skickar grejerna direkt från leverantör. Vad blir nackdelen då jo det kommer ju självklart bli svårare för dom att kontrollera lagerstatusen men den risken borde dom kunna ta för att kunna fortsätta sälja utomlands.

Som det har nämts tidigare så borde ju wiggle/crc kunna gå runt det på något sätt genom antingen ha ett lager i ett annat land eller att dom skickar grejerna direkt från leverantör. Vad blir nackdelen då jo det kommer ju självklart bli svårare för dom att kontrollera lagerstatusen men den risken borde dom kunna ta för att kunna fortsätta sälja utomlands.
Kanske är svårt att försvara flera miljoner i investeringar om man inte vet om de behövs innan 1/1. Nu kommer det nog bli någon typ av lagerlösning i nordirland eller kanske Tyskland.

frågan är om det är värt det. Är inte billigare för slutkunden att ha det. Det du tjänar är några få dagars leveranstid. Men bygger du ett lager i EU måste du hantera moms i EU och det är en kostnad.

just dessa är så stora att de utan större kostnader eller besvär kan kringgå dubbel moms.
Dubbel moms/vat etc tillämpas väl aldrig vid export från företag direkt till konsument (eller annat företag)? Export är i regel momsbefriad och momsen läggs då på i importlandet.

( Däremot, åker man till UK nu, köper en cykel där får man VATen tillbaka vid uppvisning av kvittot i tullen där. Sen kan man ju låsas att det är en jetegammal cykel när återinresa sker i Sverige. Men det kräver ju ett blankt ansikte och möjligen spår av användning)

Senast ändrad:
pfaff, det funkar i fallet privat köpare bara om respektive säljande firma är beredda att delta i en god del byråkrati. annars blir det dubbelbeskattning.

grundregeln inom eu är att moms betalas i försäljarlandet, men om säljaren har över en viss omsättning på tror jag runt 20 000 euro i mottagarlandet skall momsen istället betalas där. säljande firma är ålagda att ordna med detta och som konsument märker man bara att priset hoppar upp motsvarande skillnaden mellan skattesatserna (givetvis ligger sverige i topp).

det vi kan hoppas på är ett liknande upplägg i nya brexitavtalet.

när man köper i usa har sales tax inte kunnat tas ut annat än inom en delstat, men nya regler har kommit, och jag vet inte hur det påverkar försäljning vid export till utanför usa

pfaff, det funkar i fallet privat köpare bara om respektive säljande firma är beredda att delta i en god del byråkrati. annars blir det dubbelbeskattning.

grundregeln inom eu är att moms betalas i försäljarlandet, men om säljaren har över en viss omsättning på tror jag runt 20 000 euro i mottagarlandet skall momsen istället betalas där. säljande firma är ålagda att ordna med detta och som konsument märker man bara att priset hoppar upp motsvarande skillnaden mellan skattesatserna (givetvis ligger sverige i topp).

när man köper i usa har sales tax inte kunnat tas ut annat än inom en delstat, men nya regler har kommit, och jag vet inte hur det påverkar försäljning vid export till utanför usa

UK är ju inte med i EU längre, så det ordnar sig nog med tiden. Blir väl lika åt andra hållet, vilken souvenirbutik som helst hanterar detta.
Fribeloppet är i dagsläget 320.000 SEK.

Är Bike bits poäng att de måste moms regga sig i UK istället för att tullen/posten drar moms vid gränsen och tar 75 spänn som i sverige?
De som har volym eller vill ha det löser det, men det är klart att om du fräser komponenter i ett skjul så orkar du kanske inte fippla med det. Så klart tråkigt men inget som den breda massan av Brexit-röstare märker av.

Selle Royale är snarast en reklamkampanj för ja-sidan. I alla fall som jag läser det.

UK är ju inte med i EU längre, så det ordnar sig nog med tiden. Blir väl lika åt andra hållet, vilken souvenirbutik som helst hanterar detta.
Fribeloppet är i dagsläget 320.000 SEK.
souvenirbutiker är ju en sak, de lever ju på det här. men min erfarenhet är att butiker där jag kan vara intresserad att handla skruvar på sig rejält inför detta. vi får hoppas att mina farhågor inte besannas.

Selle Royale är snarast en reklamkampanj för ja-sidan. I alla fall som jag läser det.

Då läser du texten som fan läser bibeln.
(Italiensk ägda) engelsktillverkade Brooks-sadlar kan tyvärr inte säljas i England därför att de färdiga sadlarna skickas till Italien för förpackning och lager och skall i så fall återimporteras med mycket besvär.
0E884905-60BE-4735-B541-84643ACD782C.jpeg

-vi lär få se mera sån’t.

Senast ändrad:
Då läser du texten som fan läser bibeln.
(Italiensk ägda) engelsktillverkade Brooks-sadlar kan tyvärr inte säljas i England därför att de färdiga sadlarna skickas till Italien för förpackning och lager och skall i så fall återimporteras med mycket besvär.
Visa bilaga 462572

-vi lär få se mera sån’t.
Ja, fast jag menar att det var eller är provocerande att engelska produkter för engelska marknaden går via Italien.
Säkert lika rationellt som när lokalproducerad mjölk gick upp till Jönköping och vände eller vad det var. Lite sånt i kommentarerna också så det är nog inte bara jag som är svagsint.

souvenirbutiker är ju en sak, de lever ju på det här. men min erfarenhet är att butiker där jag kan vara intresserad att handla skruvar på sig rejält inför detta. vi får hoppas att mina farhågor inte besannas.

Man kan ju hoppas att någon får detta som en affärside, att mot smärre avgift hantera export åt småfirmor. Kan säkert gå om volymen sammanlagt är stor nog. Engelsk cykeltillverkning av ”bespoke cycles” är ju inte så liten.
Vi lär få se en renässans av de små gröna tulldeklarationerna som hamnade på varuprov av ringa värde.
Fast inget lär hända varken imorgon eller i övermorgon.

Ja, fast jag menar att det var eller är provocerande att engelska produkter för engelska marknaden går via Italien.
Säkert lika rationellt som när lokalproducerad mjölk gick upp till Jönköping och vände eller vad det var. Lite sånt i kommentarerna också så det är nog inte bara jag som är svagsint.

Det är ju otroligt vanligt i dagens marknadsekonomi; färsk norsk lax skickas till Kina för att fileas och frysas före återexport till Norge, som ett förfärligt exempel. Det är inte vettigt nej. Ur marknadsekonomisk synvinkel sannolikt så in i helvete vettigt.

Det är ju otroligt vanligt i dagens marknadsekonomi; färsk norsk lax skickas till Kina för att fileas och frysas före återexport till Norge, som ett förfärligt exempel. Det är inte vettigt nej. Ur marknadsekonomisk synvinkel sannolikt så in i helvete vettigt.
Ja, det var så jag menade, att det uppfattas tokigt. På nåt vis måste nåt vara snett men det är annan (politisk) diskussion.

det måste till en rätt fri och för den delen billig handel för att det där skall bära sig...

Kanske är svårt att försvara flera miljoner i investeringar om man inte vet om de behövs innan 1/1. Nu kommer det nog bli någon typ av lagerlösning i nordirland eller kanske Tyskland.

frågan är om det är värt det. Är inte billigare för slutkunden att ha det. Det du tjänar är några få dagars leveranstid. Men bygger du ett lager i EU måste du hantera moms i EU och det är en kostnad.

det blir inte billigare för kunden men som du själv säger så blir det några dagars kortare leversantid och som någon skrev tidigare så tror jag okså att wiggle/crc har råd med dubbla moms, gör dom inte denna lösningen så kommer dom att tappa sjukt mycket kunder då jag gissar att dom flesta av deras kunder är personer utanför uk.

Vad de anser sig ha råd med vet jag inte men jag förstår inte begreppet dubbel moms. De betalar redan svenska moms. Eller rättare sagt deras svenska kunder gör.

De gjorde förlust 2019 och jag tror jag läst att det brukar vara så. Kanske går bättre nu efter covid boomen.

Det är bra att de skriver det på sidan. Det är mer än Wiggle gör.
Kunde inte låta låta bli att fråga.
Jag hade tyckt det var intressant att veta varför det bara gäller cyklar men vi får väl se när det löser sig. Jag vet inte hur de resonerar, kanske är gott om tid eftersom de ändå knappt har nåt att sälja oavsett brexit.
Tack för ditt mejl.

Dessvärre har vi tvingats att tillfälligt avbryta leveranser av cyklar till EU-länder. Vi hoppas fortsätta sälja cyklar inom en snar framtid, men tyvärr kan vi inte förutspå när detta kommer att vara möjligt. Vi ber dig att följa eventuella uppdateringar på vår hemsida.

Vi beklagar besvikelsen detta har skapat.

Vänliga hälsningar

Min gissning, trots min annars pessimistiska inställning, är att momsen är hanterad av de stora spelarna. Spänningen ligger i om det ska på någon adminavgift för hantering av ikke-tullarna.

Läste på BBC att pappersexercisen kommer kosta flera miljarder GBP och nån ska betala.

På given anledning tittade jag in till Hunt som uppenbart kör på som vanligt. Står även för tull och moms enligt

( va som händer efter paketet lämnat UK kan man fråga sig. Jag har ett paket från annan leverantör, skickat kring den 10 december som ännu inte levererats..)

På given anledning tittade jag in till Hunt som uppenbart kör på som vanligt. Står även för tull och moms enligt

( va som händer efter paketet lämnat UK kan man fråga sig. Jag har ett paket från annan leverantör, skickat kring den 10 december som ännu inte levererats..)
Då det är DHL kör dom kunna betala Momsen till dom. Skipper ju postnord helt isf.

Häpp, tre veckor tog leveransen från det förenade kungadömet (och Nordirland).
0149EDAB-DDD7-4FDC-8A65-DCB3D17DC531.jpeg

Undrar hur det blir med leveranstider efter brexit?

Jag kollade på Wiggle i helgen. Och de ville ha ca en vecka extra. De trimmar säkert det efter hand
Dom lär nog få till bra avtal med tex DHL.
Det har företaget där jag jobbar.
Jag sköter alla kontakter och försändelse med dom.
Ingen jätteskillnad på kostnader på försändelse till tex Portugal eller Hongkong.
Och vi skickar allt med express.
Enda skillnaden är att man måste vara väldigt noga när man skapar en tullfaktura.
En jävla bokstav fel och det blir galet jobbigt att få loss det från tullen ?

Inga super nyheter men första Mail svaret sen 21 november!
Spännande att se tills Hope har tillverkat hjulen och skickat till dom, för sen till mig!

Bilagor

• B6E0F878-2852-476C-9100-3A7C8480ABCD.png
    B6E0F878-2852-476C-9100-3A7C8480ABCD.png
    88.7 KB · Besök: 216
Tillbaka
Topp