Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

Jag vet inte riktigt hur mycket s.k. kallad expert man måste vara för att hänga med på att svensk moms ska in och att den inte är 20%.

Man får nog lugna sig lite med att handla ifrån de som inte tydliggör att de har koll på hanteringen. Det kommer så klart att bli bättre dag för dag.

Jag vet inte riktigt hur mycket s.k. kallad expert man måste vara för att hänga med på att svensk moms ska in och att den inte är 20%.

Man får nog lugna sig lite med att handla ifrån de som inte tydliggör att de har koll på hanteringen. Det kommer så klart att bli bättre dag för dag.

Menar du mig så är jag inte precis expert och fattar att det är olika moms, mitt problem var att jag beställde ”tidigt” och i november för att slippa detta men riskerar ju nu att betala moms igen pga sen tillverkning/leverans

men jag uppskattar allas hjälp här inne på små luckor/lösningar ?

Menar du mig så är jag inte precis expert och fattar att det är olika moms, mitt problem var att jag beställde ”tidigt” och i november för att slippa detta men riskerar ju nu att betala moms igen pga sen tillverkning/leverans

men jag uppskattar allas hjälp här inne på små luckor/lösningar ?
Nej, jag menade inte dig. Det är klart man får fråga.

Edit. Och vad annars ska man göra än fråga och spekulera.
Jag tycker det är väldigt intressant var detta ska ta vägen.

Vissa här verkar tro att England hamnat på månen?
Då kan jag gladeligen berätta att så är inte fallet.
Vi sickar fortfarande saker till både Indien Bangladesh Hong Kong etc med DHL express. Även till England.
Och det inte nån jättestor skillnad i pris.
Inte ens mot att Portugal Spanien etc...

Vissa här verkar tro att England hamnat på månen?
Då kan jag gladeligen berätta att så är inte fallet.
Vi sickar fortfarande saker till både Indien Bangladesh Hong Kong etc med DHL express. Även till England.
Och det inte nån jättestor skillnad i pris.
Inte ens mot att Portugal Spanien etc...
Du har missat poängen lite va? Problemet är inte fraktkostnaden..

Sen är väl stor bit att det kom så hastigt att de inte har reglerna klart för sig. Än mindre har de hunnit göra eventuella justeringar.

Jag testade att beställa en garanterat "icke brittisk produkt" från en brittisk handlare (värde under 1600kr).
I kassan drogs den brittiska momsen av.
Ska bli roligt att se vad slutnotan landar på.
Jag gissar på 25% moms och inga avgifter.

Jag tror det är tämligen säkert att man inte SKA betala dubbel moms. Sen ser vi ovan att det säkert kan bli knas.
Vi får väl vara glada att vi har en unikt hög moms så att det inte går att ta fel.

Någon mer som fått sin leverans från Wiggle inställd? Jag hade två som skulle komma fram i veckan, men fick ett mailk att dom ska skickas om med "express courier", men inte hört nåt mer efter det...

Någon mer som fått sin leverans från Wiggle inställd? Jag hade två som skulle komma fram i veckan, men fick ett mailk att dom ska skickas om med "express courier", men inte hört nåt mer efter det...
Någon annan har skrivit samma högre upp.
Några som verkar jobba med transport har skrivit att man får teckna avtal med tex DHL för att hantera administration billigt. Kanske handlar om de 75 spänn PostNord eventuellt vill ha per paket.
Wiggle skriver ju att de tar alla kostnader.

Någon annan har skrivit samma högre upp.
Några som verkar jobba med transport har skrivit att man får teckna avtal med tex DHL för att hantera administration billigt. Kanske handlar om de 75 spänn PostNord eventuellt vill ha per paket.
Wiggle skriver ju att de tar alla kostnader.
aha, missade det :) Jo, man får väl se vad som händer...

Wish har ju nån deal med Postnord så man betalar momsen direkt när man handlar och därmed slipper att det fastnar i Postnords nät. Har dock ingen aning om hur de löst det praktiskt sinsemellan (vem som betalar in t Skatteverket, etc)

Har för mig Postnord erbjöd samma upplägg till andra stora kinesiska aktörer, men tror det var bara wish som nappade.

Jag testade att beställa en garanterat "icke brittisk produkt" från en brittisk handlare (värde under 1600kr).
I kassan drogs den brittiska momsen av.
Ska bli roligt att se vad slutnotan landar på.
Jag gissar på 25% moms och inga avgifter.
Du åker nog på någpn form av hanteringsavgift gissar jag på.

Jag har en Fox-hjälm som är på väg från Wiggle, de packade och beställde frakt den 28/12. Nu ombokad enligt emailet ni skriver om och ny frakt bokad 8/1. Ska bli spännande att se hur det blir med paketet, moms och tull framöver.

Lite fundersam dock. Ponera att jag handlar från cykla.se, men när ordern är lagd visar det sig att varorna skeppas från UK istället för SE som domänadressen antyder? Bikeshop.se går från Norge, Wiggle.se från UK... Gissar att webshopparna borde bli mycket tydligare var de skeppar från?

Mvh
Magnus

UK ligger fortfarande inte på månen.
Det är inga problem så vida man inte orkar ta en kostnad på ca 100 spänn extra.
Då blir det jobbigt att leva ....?

Det är inga problem så vida man inte orkar ta en kostnad på ca 100 spänn extra.
Det beror ju helt på vad man köper Om det bara är moms som ändras så blir det 50kr per tusenlapp, givet att allt annat är samma. Plus 75kr eller vad nu Postnord kommer ta ut. Men i och med att det bara gäller saker som är "brittiska" så kan man dessutom behöva betala tull, och är det en kinesisk cykel så ligger tullen på 63%. Så då är det inte längre en hundralapp det handlar om.

Den har tråden handlar om den osäkerheten.

Man undrar vad de skulle ha gjort om det blivit en hård brexit, det hade ju inte varit mindre ”paper work” då. Har de bara suttit på arslet och väntat hela 2020, istf att förbereda sig utifrån olika scenarier?

Man undrar vad de skulle ha gjort om det blivit en hård brexit, det hade ju inte varit mindre ”paper work” då. Har de bara suttit på arslet och väntat hela 2020, istf att förbereda sig utifrån olika scenarier?
Jag förstår inte den biten heller, jag vet inte hur de kunnat tro att det skulle bli bättre än så här.
Antingen har de varit helt hjärntvättade eller så är det någon form av inrikespolitisk markering. Va det nu skulle vara bra för.

regeringen - ”förbered er!!!”
Företagen - ”ööhh... förbereda för vadå exakt?”
Regeringen - ”jag vet inte men ni ska förbereda er!”

Svårt att förbereda sig när vad som helst kan hända :). En liten regel som exempel denna UK origin regeln kan göra allt man planerar för irrelevant. Att räkna ut hur mycket av slutvärdet av en produkt är UK-made lär inte vara trivialt. Systemstöden lär vara obefintliga så är garanterat manuellt arbete.

Svårt att förbereda sig när vad som helst kan hända :).

förbereda sig utifrån olika scenarier, skrev ooms i det du citerat.

Precis så gör man.

Här i sverige har olika myndigheter skickat ut information senaste två åren om hur man kan förbereda sig för brexit. Tullen skickar information om att det ska skaffas speciella nummer för tullhanteringen av gods från icke EU länder om man inte redan har det, Skatteverket skriver om skatter. SCB förtydligar om hur statistiken för import/export ska göras.

Britterna kunde ha förberett sina webbshoppar för hantering av extra avgifter och annan moms. och liknande istället för att klia sig i huvudet nu i efterhand.

Rimligen borde de varit preppade för hard brexit eftersom det var det som gällde när de gick hem från jobb den 23e.

Jag läser den. Och jag jobbar fortfarande på ett företag där jag ansvarig för logistiken över hela världen.
Och brexit är inga problem.
Det går att kringgå med rätt avtal.
Fast vi här på forumet är inte företag. Vi är privatpersoner som vill veta hur det kommer gå för oss att handla vidare från uk. Det är inget man kan skriva egna avtal om.

Jag läser den. Och jag jobbar fortfarande på ett företag där jag ansvarig för logistiken över hela världen.
Och brexit är inga problem.
Det går att kringgå med rätt avtal.
Men om alla som jobbar med logistik världen över tänker som du, så förklarar det en del om varför det gick som det gjorde tror jag. Nu jobbar inte jag med logistik så har inte riktigt koll.

Det är inte så jävla svårt att förstå. Hantering beräknas kosta 5.9 miljarder GBP (eller vad det var). Det stämmer säkert att man kan styra upp det billigare än PostNord men tvek på att det finns någon som gör det gratis.

Hur som helst är det inte detta som är problemet. Regelverket gör det osäkert eller osannolikt att cyklar svetsade i Asien räknas som engelska eller europeiska. Då blir det tull.

Varför en asiatisk hoj designad i Belfast måste passera gränsen mellan EU och England begriper jag fortfarande inte. Det lär väl ge sig när de gråtit ut. Annars får vi vara tacksamma att Canyon börjat gänga bb.

Fattar bara inte vad ni är så rädda för.
Tror ni allt som ni köper från England tillverkas i England ?
Dumt isf ....

Tillbaka
Topp