"akut" köp av Dropper!

"akut" köp av Dropper!
Ska köpa en dropper har jag tänkt, lite beroende på vad alla ni säger :)

Vilka kör ni med eller vilken tycker ni man ska satsa på, most bang for the buck som man säger?

Tacksam för alla inputs!

Och jag har 1,5 timme innan jag måste lägga ordern, för sen kommer sambon hem :D

"akut" köp av Dropper!
Dom tenderar att gå sönder. Så köp från ett ställe som har bra service/garantihantering. Rock Shox Reverb Stealth är väl standarden. KS Lev har också några som verkar lika bra. Thompson om man vill ha något otestat som kostar supermycket pengar. Vill man ha något som är sämre köper man en Specialized Comand post och får enbultsadelkämma...

"akut" köp av Dropper!
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Gravity Dropper är lättare än en reverb. Den
> har däremot mycket sämre funktion eftersom den
> kommer med fasta lägen.

Själv tycker jag att det är positivt att den har fasta lägen så att man slipper få olika höjd på sadeln varje gång man vill hitta "stigläget".

"akut" köp av Dropper!
Om man har ett "stigläge" på sin dropperpost betyder det bara att man inte använder sin dropperpost. En QR-sadelstolpsklämma ger dig ett stigläge, väger mindre och strular aldrig.

"akut" köp av Dropper!
Håller med Rattnalle (och Makten) ang GD, jag köpte denna fula pjäs pga sin förträffliga tillförlitlighet. Och tycker precis som Makten nämnde faktiskt dom fasta lägena är rätt smutt, dock tror jag att med en Reverb så lär man sig att "hitta" trail-läget ganska enkelt.

// Larsa

"akut" köp av Dropper!
jofahjalm skrev:
> Om man har ett "stigläge" på sin dropperpost
> betyder det bara att man inte använder sin
> dropperpost. En QR-sadelstolpsklämma ger dig ett
> stigläge, väger mindre och strular aldrig.

Öhh, va? Stigläget är mellan landsvägs/grusvägsläget och trixarläget. Jag växlar mellan alla tre ganska frekvent i skogen. Men du menar alltså att eftersom jag har ett stigläge så skall jag byta till en stel stolpe och sätta den permanent i stigläget? Låter ju hur dumt som helst.

"akut" köp av Dropper!
För att förtydliga tycker jag inte heller konceptet med fasta lägen verkar bra. Eller snarare det är inget för mig.

Min stolpe är iofs oftast topp eller botten. Topp är som på landsvägscykeln. Då vill jag kunna trampa med full kraft. Det funkar att trixa en hel del ändå precis som det gör med asfaltscykeln. Botten är för annat och då står jag. Fördelen med att inte ha fasta lägen topp och botten är för mig mest att ibland hinner jag inte få ner den helt och då är det bra om den kan stanna var som helst.

"akut" köp av Dropper!
Jag har två Crankbrothers Joplin. Den anses enlig internet vara en mardröm att serva, sjunkar, läcker, glider och pajar jämt. Det är inte min erfarenhet. Jag är ingen supermek men köpte en beg på Happy och en ny ex-display från Actionsports. Båda har funkat perfekt, den beg är dock lite sliten och glappar så sadeln kan "rotera" något i sidled. När den väl behöver riktig isärplocknimg måste den dock skickas till England och då åker den nog ut på eBay som reservdelar.

Jag använder sänkfunktionen mer och mer och mer ju mer jag kört med dem. Det börjar sakteliga komma naturligt att skicka den upp och ned.

Jag skulle i ditt läge satsa på en Reverb med tanke på enkel möjlighet till service, reservdelar mm.

"akut" köp av Dropper!
Jag har en xfusion som jag tycker funkar fint. När man kikar på deras servicevideo så verkar den lätt att serva med. Kan bara säga gott om den.

"akut" köp av Dropper!
Hej, jag är också ute efter en dropper.
Kan tyvärr inte ha en Rockshox reverb eftersom jag har shimano bromsar och växlar, de är ivägen.

Är det någon som har en KS lev som vill ge en Review?
Spezialiced Command Post, någon som vill dela med sig om erhfarenheter?, stämmer det att på en command post, måste man sänka sadeln helt för att få upp den maximalt läge igen?

Command post verkar vara väldigt lätt att serva, vilket jag tycker är viktigt. Hur lätta är de andra tillverkarnas produkter att serva?

"akut" köp av Dropper!
Min Command Post har funkat klockrent och den behöver inte sänkas i botten innan toppläge :-) Har pumpat i lite luft en gång under de 15 mån jag haft den, men har aldrig servat den så det vet jag inte hur det är med.
Styr den med framväxelreglaget som är obeskrivligt mycket bättre än originalreglaget. Dock ser nya reglaget ut som ett växelreglage så de har nog kopierat mig :-)

"akut" köp av Dropper!
Jag har shimano växlar fram på bägge cyklarna å ena har jag en cp på å andra en reverb bägge funkar bra. Har dock filat lite på ena växelreglaget har jag för mig. Å cp n behöver inte ner helt innan den ska upp. Jag gillar att den är snabb på returen med.

"akut" köp av Dropper!
s skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man har ett "stigläge" på sin dropperpost
> > betyder det bara att man inte använder sin
> > dropperpost. En QR-sadelstolpsklämma ger dig
> ett
> > stigläge, väger mindre och strular aldrig.
>
> Öhh, va? Stigläget är mellan
> landsvägs/grusvägsläget och trixarläget. Jag
> växlar mellan alla tre ganska frekvent i skogen.
> Men du menar alltså att eftersom jag har ett
> stigläge så skall jag byta till en stel stolpe
> och sätta den permanent i stigläget? Låter ju
> hur dumt som helst.

Håller med s -tycker det är gött med fasta lägen. Blir irriterad varje gång jag testar andras och man håller på och åker upp och ner med den där jävla pinnen för att hitta tillbaka till sitt optimala trampläge.

"akut" köp av Dropper!
glitch skrev:
> Håller med s -tycker det är gött med fasta
> lägen. Blir irriterad varje gång jag testar
> andras och man håller på och åker upp och ner
> med den där jävla pinnen för att hitta tillbaka
> till sitt optimala trampläge.

Längst upp brukar man väl ha det?

--

Min KS Eten dog väldigt fort och klarade inte minusgrader alls.

En RS Reverb stealth borde fungera bättre tänkte jag eftersom mina RS-dämpare inte verkade påverkade av kylan. Den verkar också ha en sådan "wiper seal" som sitter på gaffelbenen - verkar ju bättre än att grus åker ner när man sänker... Men de går också sönder frekvent? Helst vill jag inte behöva totalservice/garantiärende på den flera gånger om året... Vad är det som brukar gå sönder egentligen - hade en ordentlig tätning kring stolpen femdubblat livslängden?

Tänkte köra med QR-klämma och vanlig stolpe tills vidare, kanske nöjer mig :)

"akut" köp av Dropper!
Jag har en KS Eten som har funkat fint i 1,5 år, både i minusgrader och utan service :-)
Det händer ibland att den stannar ca. 10 mm från toppläget när man vill höja helt, men det är bara trycka en gång till på remoten och dra lite i sadeln - inget stort problem för mig.
Jag betalade cirka 700 spänn på Bike-discount och är nöjd.

Tillbaka
Topp