Akut mekhjälp, blödning av skivbromsar.

Står i köket med ett par nya bromsar, Deores skivbromsar. Ska blöda frambromsen och har börjat fylla på mineralolja, men jag får INTE ner det i slangen! Vet inte hur jag ska bära mig åt för att få det att rinna in i systemet. Någon som har något tips? Luftningnippeln är lite öppen, oket hänger nedanför handtaget. Har provat att hjälpa till lite genom att trycka lite på bromsahandtaget men inget händer.

/Calle

Ahhhh....*står och tittar på den fina bromsen och pillar naveln..* Första blödningen avklarad. Köket fullt med bromsvätska och en skiva som jag antagligen får byta men vafan...den bromsar..

/Calle

Stålkalle skrev:
-------------------------------------------------------
en skiva som jag
> antagligen får byta

Äsch, torka av den såmycket det går och lägg den sen på spisplattan och dra på tills det slutar ryka, då är det bara ut och köra med den igen.

Om det är skivan som är oljig så torka av den med något avfettande tex rödsprit eller billig whiskey :)

Jag har luftat mina Deore en gång och då använde jag två sprutor, den ena med en bit slang på. Jag luftade nerifrån, trädde på slangen på luftnippeln och tryckte genom bromsvätska, sög upp i den övre koppen med spruta två. Det räckte med en gång sedan blev systemet bra.

/Mats

Tack för tipsen. Jag lyckades faktiskt få bromsen riktigt bra, bättre än den som var luftad från fabrik. Det var första gången, men skulle jag göra det igen skulle det ta en tiondel av tiden skulle jag tro. Var inte så svårt som jag föreställt mig. Den urusla instruktionsboken från Shimano kunde man också varit utan..
Det funkade att torka upp oljan försiktigt med lite papper, inga problem att köra, fastän det ösregnar ute!

/Calle

MatsS skrev:
> torka av den med något avfettande tex rödsprit eller billig
> whiskey :)

Det ska göras med riktig whiskey, annars är det ingen mening. Man får vad man betalar för.

talisker_10years_gr.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Hälla fin whisky på skivbromsar?
Ni är inte kloka, inspärrade är vad ni borde bli! I madrasserad cell med tvångströja! :-)

Senast redigerad av en moderator:
Hwergelmer skrev:
> men hallå, nu är du väl ändå ute och cyklar.
> sån här ska det vara!

benromach%2055%20yo.jpg
Kostar £3000. Tror denna skulle göra riktigt rent, faktiskt.

Jag köpte en billig Whiskey av en lastbilschaffis som kom till jobbet en gång, och den var helt odrickbar, men skulle säkert fungera för rengöring. Om jag av ekonomiska skäl skulle behöva köpa en billigare whiskey så blir det en Black Ribbon <http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=565&Butik=0&SokStrangar=SPRITDRYCKER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a>

/Mats

Tillbaka
Topp