Ålder-infektion-träna/motionera/Cykla

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Har nu gått i tre veckor med ett envist förkylningsvirus, men är relativt ok nu.
Men med åldern blir man ju lite reserverad för det här med ansträngning med kvarvarande infektion i kroppen.

Vad säger övriga del av happy i mogen ålder (35+)? Hur försiktiga är ni med ansträngning under tiden det finns chans att infektion finns kvar?

Träna försiktigt, lyssna på kroppen, drick mycket vatten. Dilemmat är att försiktig träning hjälpen kroppen att läka ut infektioner men att för hård/tidig träning är direkt skadlig.

När jag känner att infektionen är på väg ur kroppen brukar jag som första koll ta 20min rask promenad på kvällen och sedan känna efter noggrant senare på kvällen och speciellt morgonen efter. I bland så känner man direkt att återhämtningen inte funkar och att kroppstempen/svettningen ökar, ibland är det precis vad man behöver och wow va skönt det är då! (det här görs förstås efter att alla värktabletter har gått ur kroppen)

Men som sagt träning för tidigt eller hårt med infektion är direkt skadligt.

Det är väl som så att när man närmar sej 40-strecket börjar man bli lite fundersam över vad pumpen tycker om ansträngning när det finns risk för kvarvarande infektion som man inte känner att man har kvar....

Men det låter ju som ett vettigt upplägg ovan.........

Håller med om att ta det lugnt och lyssna på kroppen. Men ibland brukar jag försöka "chocka" kroppen för att bli av med skiten :)
Vet inte hur klokt det är, men jag kan bara inte låta bli.
Imorse kände jag mig lätt snuvig för första gången på ett år. Jag körde dock hård cykling till jobbet 19km på 34min. Känns bara prima :)

Håll svinen i stian - oink oink :)

Jag litar på pulsklockan. När den börjar närma sig 120% så trappar jag ner lite. Nä, men allvarligt så visar den rätt tydligt om man behöver ta det lite piano. Vet jag dessutom med mig att jag har en infektion, som efter halsont eller så, så ser jag till att ligga i zon två eller tre.

Mvh
Fredrik

Infektioner är skit. Jag har precis haft en infektion i kroppen utan några symtom. Jag kollar om jag är frisk eller ej genom att köra mitt uppvärmningsprogram på trainer. Uppvärmningsprogrammet innehåller låg låg belsatning plus en del som brukar ge 90% av tröskelpuls.

När jag har infektion i kroppen ligger pulsen 10-20 slag högre genom hela intervallet. Om så är fallet tränar jag inte. Cyklar till jobbet gör jag i alla fall men ser till att jag inte hamnar upp i puls så att hjärtat blir ansträngt.

Jag är feg och väntar tills pulsen är tillbaka till normalt innan jag pressar kroppen igen, djävligt irriterande när det drar ut på tiden. Jag har dock läst för mycket här på Happy om folk som inte gjort det och alternativet är ju ännu värre :-)

EDIT: typo

Senast redigerad av en moderator:
Runt 40 är väl ingen ålder att bekymra sig om! Vad är detta? Hade du sagt 70+ hade jag förstått. Absolut inget skämt.

Har du en pulsmätare så kolla om pulsen beter sig normalt. Gör den inte det så är det något fel i kroppen och du ska inte TRÄNA för det kommer inte ge något. Däremot ska du använda kroppen genom att t.ex. cykla till jobbet men på en nivå där pulsen är under kontroll.

Det här gäller inte bara för de runt 40 utan för personer i alla åldrar och du är inte gammal.

Jag undrar om man inte ska ta en sväng till läkaren om man har en förkylning i TRE veckor!?

Mer än dryga veckan ska det inte ta. Däremot kanske du fått nåt följdinfektion som stör, eller så är det skadade vävnader i hals/svalg/luftvägar som fortfarande känns irriterade, trots att infektionen i sig sen länge lämnat kroppen.

Veloce:

Först och främst är det väl så att det är betydligt vanligare för allvarliga komplikationer vid 35+ jmf med 20-år åldern. Även om det inte är "vanligt". Sedan är det väl som så att självinsikten kommer med åldern, när man är 20 är ju inget farligt...då kan man ju i regel ta en handgranat i bröstet bara man flexar lite med musklerna.... ;)

Geologen:

Troligen är det irriterade vävnader (slemhinnor) och inte kvarvarande förkylning. Men man vet inte riktigt när skolorna börjar när barnen släpar hem några av de ca 200 förkylningsvirus som existerar. Det kan ju vara en följd av flera infektioner.

Framförallt är det nog mest självinsikten om att ta det lite easy som gör att man frågar sej själv och omgivningen någon gång extra.

Har man ont i halsen och feber ska man ta det lugnt oavsett ålder. Hjärtmuskelinflammation är mig veterligen inget åldersrelaterat.

Jag är övertygad om att småbarnsföräldrarna på jobbet släpar med sig en aldrig sinande ström av mykoplasma som ständigt får mig att tro att jag håller på att bli förkyld men det bryter aldrig ut. Eller så är jag bara paranoid.

pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är övertygad om att småbarnsföräldrarna
> på jobbet släpar med sig en aldrig sinande
> ström av mykoplasma som ständigt får mig att
> tro att jag håller på att bli förkyld men det
> bryter aldrig ut. Eller så är jag bara paranoid.

Ja jag har aldrig varit så mycket sjuk som de första åren med barn på daghem, sen var dock imunförsvaret vältränat.

Paranoid eller ej, gör pulstestet jag skrev om tidigare så får du svart på vitt om du är hypokondriker eller ej :-)

JPL skrev:
> Veloce:
>
> Först och främst är det väl så att det är
> betydligt vanligare för allvarliga komplikationer
> vid 35+ jmf med 20-år åldern. Även om det inte
> är "vanligt". Sedan är det väl som så att
> självinsikten kommer med åldern, när man är 20
> är ju inget farligt...då kan man ju i regel ta
> en handgranat i bröstet bara man flexar lite med
> musklerna.... ;)
>
> Framförallt är det nog mest självinsikten om
> att ta det lite easy som gör att man frågar sej
> själv och omgivningen någon gång extra.

Vi är nog egentligen av samma åsikt. Är ju inget fel att fråga en gång extra heller. Men man ska inte oroa sig utan utnyttja självinsikten och erfarenheten till att finna lösningar.

Det där med komplikationerna är fler efter 35 är jag egentligen lite tveksam till. Inte till det i sak men att de skulle ha en biologisk och åldersrelaterad orsak. Ser man på alla över 30 som ska börja med att göra en klassiker, gå ner i vikt eller komma i form så går de ut alldeles för hårt. Deras helt otränade kroppar har inte en chans att hänga med. Klart det blir skador. Sedan saknas ofta tid för återhämtning. Vilka småbarnsföräldrar har tid att återhämta sig överhuvudtaget och inte bara efter träning. Det är bara upp till och med tonåren man egentligen har tid till det. Kroppen kommer ha svårt att tillgodogöra sig träning och lättare att drabbas av infektioner av stressen kroppen lever med.

Då jag har barn som lagsportar kan jag konstatera att väldigt många redan i de yngre tonåren tränar med olika stöd. Antingen såna där blå grejer eller så är de tejpade. Totalt vansinne! De håller på att öva upp färdigheter i sin idrott och en grundfysik men är tydligen redan utslitna. Det man gör är att sätta på olika stöd istället för att ändra träningen så att deras kroppar har den fysik som krävs för idrotten ifråga.

Kroppen är inte kaos utan en ganska välordnad styr och regler konstruktion. När den fungerar som den ska reagerar den långsamt på förändring. Om man får snabba signaler från kroppen är något fel och man behöver komma på vad innan man fortsätter. Exempel på det är snabbt föränderlig puls, plötslig smärta, normal smärta men den kommer fortare än vanligt och interna saker som illamående/svettning.

Kroppen kan däremot fungera länge på en låg ansträngningsnivå utan att skadas. Att hålla igång den på låg nivå trots problem vid hög ansträngning är därför oftast inte något problem utan bara vad den är byggd för.

Cykla mycket, träna lite.

zapiens skrev:
> När jag har infektion i kroppen ligger pulsen
> 10-20 slag högre genom hela intervallet.

Angående det här med att pulsen lättare drar iväg när man har en infektion i kroppen, stämmer det verkligen? Jag upplever raka motsatsen. När jag är krasslig har jag ofta svårt att få upp pulsen, hjärtat är liksom trött och orkar inte jobba. Ungefär som när jag kört hårt under en lite längre period och behöver ta det lugnt några dagar.

cornas skrev:
> Angående det här med att pulsen lättare drar
> iväg när man har en infektion i kroppen,
> stämmer det verkligen?

Vete faan om det stämmer för helas populationen :-) Har märkt det på mig själv, jag ser hur vilopulsen och träningspulsen även är högre 1-2 dagar innan en infektion bryter ut.

> Jag upplever raka
> motsatsen. När jag är krasslig har jag ofta
> svårt att få upp pulsen, hjärtat är liksom
> trött och orkar inte jobba. Ungefär som när jag
> kört hårt under en lite längre period och
> behöver ta det lugnt några dagar.

Om jag kört för hårt, eller startar intervallpass för hårt blir jag slut i benen och orkar inte trycka upp pulsen lika högt.

Nja, för mig så är tydligt högre puls i vila och lätt ansträngning. Hårdare har jag aldrig provat eftersom det inte är direkt lämpligt, bromsar hjärtat så är det nog läge att ta det väldigt försiktigt eftersom det skulle kunna tyda på att infektionen redan finns i hjärtregionen.

/Fredrik

Ja, ni har nog rätt. Det finns ju många anledningar till att det kan vara svårt att få upp pulsen, vätskebrist, lite sömn mm, så det är nog "spurious correlation". Det låter ju vettigare att det är tröttheten och inte infektionen som gör att jag inte får upp pulsen. Det var länge sedan jag var sjuk, däremot har jag ofta trötta ben :-)

Oavsett orsak till att pulsen inte är där den borde vara så kommer det påverka resultatet av träningen. Alltså: är pulsen fel så ska man åtgärda orsaken istället för att försöka åtgärda pulsen.

Jobbar man i kontrollrummet i ett kärnkraftverk och effektuttaget är lägre än det borde vara med de aktuella inställningarna så är det kanske inte så smart att dra upp kontrollstavarna mer.

Den här sommaren har jag hostat i tre långa månader. Efter två månader besökte jag en läkare som konstaterade: Har du inte feber är det inte bakterier och då går det inte att göra någonting åt. Bara att vila bort. Och det försvann ju tillslut. Men väldigt, väldigt segdraget.

Sen har jag hört många andra som hostar flera månader. Verkar vara någonting som går runt i år...

Och det är så superhärligt att vara igång igen. Efter några träningspass är man på banan igen!!

Per.

Jag var förkyld med feber och junk för nån månad sedan.

Fick 80-100 i puls av att ligga i soffan oc glo på TV. I vanliga fall brukar den ligga mellan 45 och 55 vid dylik (in)aktivitet.

Nu kände jag å andra sidan andra symtom, så det var ingen risk att jag skulle ut och motinera då. ;)

Jag råder starkt att du INTE tränar när du har en infektion i kroppen. Och under inga omständigheter om du har ont i halsen. Det kan sätta sig på hjärtat och då blir en total träningsstopp under en lång tid i bästa fall. I sämsta fall så kan det gå riktigt illa.

Jag trodde själv det var överdrivet innan så jag körde lite terränglöpning precis efter en förkylning och det satte sig på hjärtat. Det var inte kul och jag har aldrig sett vården arbeta så fort innan.

Är man dålig så skall man EJ träna, det är min syn.

Krya på dig!

Tillbaka
Topp