Äldre racerhoj - lönt att fräsha upp?

• Trådstartare Trådstartare bdn
  • Start datum Start datum

bdn

Aktiv medlem
Fick en äldre racerhoj av en bekant förra veckan. Och nu har jag provat cykla med den några gånger och den fungerar perfekt men den är i behov av lite kärlek om man säger så.

Den är troligt viss från 80-90talet och har växlar som ser snarlika ut dom här: http://www.blocket.se/vi/17352344.htm?ca=23_4_s

Är det möjligt att sätta dit ett nyare växelsystem eller behövs det stora modifieringar?

Är det lönt att lägga några kr på den eller ska jag köpa mig en lite nyare hoj? Har precis börjat cykla så jag vet inte riktigt om det är min grej med asfalts körning.

Kan lägga in några bilder på hojen imorgon efter jobbet.

/Dennis

Om den fungerar perfekt, varför ge den annat än din kärlek?

Men lägg gärna upp några bilder, så är det lättare att råda.

J.

Om det är ramväxel och gängad frikranskasset så är det inte värt pengarna att uppdatera. Reglage, ev ny bakväxel, nya hjul, däck, kasset och kedja är ca 5000 för budget alternativet. För bara några tusen till så får du en bra begangnad cykel samtidigt som du inte får tillbaka pengarna om du säljer den gamla.
Fräsha istället upp cykeln. Byt brommsklossar och kedja, ev. vajrar och frikrans om du kan hitta en sådan. Om däcken har sprickor byt dem. Pris 200 - 1000 pengar. Tvätta rent cykeln, speciellt drivlina, smörj vajrar och kedja och se hur den funkar.
Om motionsåker så funkar ramväxel helt acceptabelt och du får ändå fartkänslan.

Tack för svaret popeye :). Jo jag kunde nästan tänka mig att det skulle gå loss på några tusen för att fixa den. Ska fixa ett nytt styre samt sadel och eventuellt nya däck/slang. Var kan man hitta billiga däck? Den fungerar ju att cykla med tills jag har pengar att köpa en annan :).

Senast redigerad av en moderator:
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> om det är svårt att få plats med stora däck
> och stänkskärmar kan ju 650B-hjul vara ett
> alternativ.

men det var väl ett förbannat tjat om de där hjulen, man får nästan lite gazza-vibbar av det hela.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp