Alf svamlar om bikepacking

Jag inser att jag inte var så tydlig i mitt svar:) det jag försökte säga var - det finns billigare alternativ som nog är bättre och smidigare än den du länkar om du vill ha GPS utan bakgrundskarta. Jag skulle dock starkt rekommendera bakgrundskarta om du har råd. Det går utan men det blir en hel del av testa ena vägen i en korsning, inse att det var fel och sedan testa den andra. Lite osmidigt om man har bråttom. Men funkar om man har gott om tid :) Det gäller i skog och på grusväg - om man bara kör landsväg brukar det gå bra.
Du svarade tillräckligt tydligt för mig. Men nu fick jag ännu mer bra och användbar information. Det lutar åt en Garmin Etrex 32x. Det känns dumt att snåla på en GPS.

Jag navigerade mig två dagar på stigar i alperna utan bakgrundskarta. Det gick men det blev många vända efter 100 meter och en hel del höjdmeter i onödan. Hade gärna valt bort det där och då i alla fall.
Tack! Jag har en diagnos på 4 bokstäver som bland annat påverkar mitt lokalsinne och hur länge jag orkar att fokusera. Så det känns superviktigt med en bra GPS som hjälp. Jag körde vilse gång på gång strax utanför min gamla uppväxtkommun nu i våras. Det är lite humor att jag har snöat in på bikepacking med de förutsättningarna.

Alternativet, beroende på hur många dagar du kommer vara ute i taget / hur ofta du ska byta väg etc är ju att skaffa en hyggligt bra powerbank (typ 20000 mAh) och använda telefonen för navigation. Jag gissar att du har en smartphone med dig iallafall och en powerbank kostar mindre än en etrex, även om du behöver komplettera med en vattentät mobilväska med fäste.

Annars skulle jag hellre köpa en begagnad Garmin Edge (folk här köper ju nya gps'er i parti och minut, det måste ju finnas en del begagnat att handla) än att köpa en ny etrex. Enkelheten att ladda ned kartor, spår etc är rätt viktig skulle jag säga.

Alternativet, beroende på hur många dagar du kommer vara ute i taget / hur ofta du ska byta väg etc är ju att skaffa en hyggligt bra powerbank (typ 20000 mAh) och använda telefonen för navigation. Jag gissar att du har en smartphone med dig iallafall och en powerbank kostar mindre än en etrex, även om du behöver komplettera med en vattentät mobilväska med fäste.

Annars skulle jag hellre köpa en begagnad Garmin Edge (folk här köper ju nya gps'er i parti och minut, det måste ju finnas en del begagnat att handla) än att köpa en ny etrex. Enkelheten att ladda ned kartor, spår etc är rätt viktig skulle jag säga.
Tack! Jag tycker att mobilens gps-app funkar bra i närheten av bebyggt område. Men den begränsas av sämre mottagning. Min Gaia gps-app är värd varenda krona för planering etc. Jag vill helst inte ha en cykelspecifik gps på grund av att jag också vandrar plus att jag inte bryr mig så mycket om puls, kadens, hastighet etc. Jag har en vattenskyddad Samsung, 10 000 ma powerbank och navdynamo med laddare så egentligen är jag väl ganska välförsedd.

Tack! Jag tycker att mobilens gps-app funkar bra i närheten av bebyggt område. Men den begränsas av sämre mottagning. Min Gaia gps-app är värd varenda krona för planering etc. Jag vill helst inte ha en cykelspecifik gps på grund av att jag också vandrar plus att jag inte bryr mig så mycket om puls, kadens, hastighet etc. Jag har en vattenskyddad Samsung, 10 000 ma powerbank och navdynamo med laddare så egentligen är jag väl ganska välförsedd.

GPS-mottagning eller internet? Vet inte hur gaia fungerar men ride with GPS funkar bra i offline läge om man betalar 500kr/år.

GPS-mottagning eller internet? Vet inte hur gaia fungerar men ride with GPS funkar bra i offline läge om man betalar 500kr/år.
Mottagningen är så bra som mobilens hårdvara medger. På betalvarianten av Gaia så kan du ladda ner kartor för att använda offline. Jag minns inte riktigt vad jag betalar men det är ca 350 kr/år. Det är ingen renodlad cykelapp. Men den har "cykelläge" för planering av rutt och vägvisning. Jag gillar den jättemycket. Men jag vet inget om "Ride with GPS " annat än att båda apparna ofta rekommenderas för cykelturism med mera.

Din telefon kan skilja sig från min, men när positionen diffar litet mellan min gamla Edge 800 och min Samsung är det sällan Samsung som har fel... Om du använder positionering via mobilnätet kan jag förstå din kommentar att det blir bättre i stan, men GPS-signalen blir ju snarare bättre mottagen "på landet" när inga höga hus skymmer eller studsar signalen.

Jag gör rutter i Ride with GPS på datorn (gratis) och laddar ned dem till kartprogrammet OSMAND på telefonen (gratis) och/eller till min Edge där jag också numera kör OSM. Då får jag inga steg för steg instruktioner, men det vill jag heller inte ha utan jag vill bara ha ett snyggt och prydligt streck att följa.

Din telefon kan skilja sig från min, men när positionen diffar litet mellan min gamla Edge 800 och min Samsung är det sällan Samsung som har fel... Om du använder positionering via mobilnätet kan jag förstå din kommentar att det blir bättre i stan, men GPS-signalen blir ju snarare bättre mottagen "på landet" när inga höga hus skymmer eller studsar signalen.

Jag gör rutter i Ride with GPS på datorn (gratis) och laddar ned dem till kartprogrammet OSMAND på telefonen (gratis) och/eller till min Edge där jag också numera kör OSM. Då får jag inga steg för steg instruktioner, men det vill jag heller inte ha utan jag vill bara ha ett snyggt och prydligt streck att följa.
Jag har oftast kört Gaia-appen med mobilen i "flygplansläge" på min Samsung. Men jag vet egentligen för lite för att uttala mig om vad som funkar bäst. Jag kan inte värdera informationen om den ena maskinen endast känner av GPS-satteliter medans den andra påstås kunna hantera både GLONASS, GPS.

Tack för din input! Jag ska kolla upp alternativen som du nämner.

Jag har rest tältet Lanshan Pro 1. Måtten på sajten stämmer och håller sig inom felmarginalen som anges på hemsidan. MEN på grund av att det är ett enkeltält med sluttande väggar så vill jag understryka detta: Om ni är två personer som ska klämma in er så är det risk att ni kommer åt kondensen som bildas på väggarna under natten=blöta sovsäckar. Det är nog ingen höjdare med blöt det dunsovsäck.

I övrigt så ser tältet ut att vara av oklanderlig kvalitet och det tog några minuter att resa. Utrymmet och takhöjden är lagom för mig 194 cm, normalbyggd kropp och en skev hjärna. Mycket prisvärt!

Har du någon känsla för om vattenpelaren räcker?:) Jäkligt sugen på ett lanshan 2 PRO till nästa år. Rev upp knät för två veckor sedan så det här årets säsong är tyvärr över :)

Jag äger inget Lanshan Pro 2. Men min kompis har ett tält av den modellen som han har hunnit testa i blöt väderlek. Han säger att tältet funkar jättebra även vid ihållande regn. Men du kommer att bli tvungen att täta sömmarna själv med åsilikon om du köper ett. Av någon anledning så kan de inte göra det på fabriken. Det tar ca 30-40 minuter att göra det. Det är dessutom hyfsat enkelt. Om du vill så kan du kosta på dig ett par tarpstänger av kolfiber från exempelvis Six Moon Designs som väger 51 g styck och går att få ner i t ex en större ramväska, så slipper du släpa på vandringsstavar. Trist med knät och läk väl!

Helt sinnessjukt. Men jag har köpt på mig allt utom ram(Trek 520 disc) som levereras först i maj 2022. Men såhär blir det ungefär:
Ram: Trek 520 disc röd st. 63
Hjul: Mavic A319 36h med Deore 525-nav fram och bak. Trekors med rostfria ekrar och mässingsnipplar.
Drivlina: Shimano Deore 5100 1x11. Framdrev 34t. Kassett 11-51t. Vevparti och vevlager också Deore.
Växelreglage: Microshift bar end
Bromsar: Avid bb7 road 180 mm skiva fram respektive 160 mm bak
Bromshandtag: Shimano bl r400 ej STI
Styre: Specialized Hover Alloy 44 cm bredd, 15 mm rise
Styrlinda: Red Cycling Products PRO Race tape
Styrstam: PRO LT 110 mm, 17 grader
Pedaler: Shimano Deore XT PD 8000
Däck: Schwalbe Marathon Mondial 42 mm
Sadelstolpe: PRO Lt
Sadel: Fabric Cell Radius
Skärmset: Sks bluemels b53
Pakethållare: Tortec expedition
Flaskhållare: 3 st Cube för 1,5 l PET-flaskor
"Cargo cages": Okänt fulmärke som säljs av t ex Bikester.se och Planet x.

Det var väl allt. Jag överlever även om ingen orkar kommentera.

Helt sinnessjukt. Men jag har köpt på mig allt utom ram(Trek 520 disc) som levereras först i maj 2022. Men såhär blir det ungefär:
Ram: Trek 520 disc röd st. 63
Hjul: Mavic A319 36h med Deore 525-nav fram och bak. Trekors med rostfria ekrar och mässingsnipplar.
Drivlina: Shimano Deore 5100 1x11. Framdrev 34t. Kassett 11-51t. Vevparti och vevlager också Deore.
Växelreglage: Microshift bar end
Bromsar: Avid bb7 road 180 mm skiva fram respektive 160 mm bak
Bromshandtag: Shimano bl r400 ej STI
Styre: Specialized Hover Alloy 44 cm bredd, 15 mm rise
Styrlinda: Red Cycling Products PRO Race tape
Styrstam: PRO LT 110 mm, 17 grader
Pedaler: Shimano Deore XT PD 8000
Däck: Schwalbe Marathon Mondial 42 mm
Sadelstolpe: PRO Lt
Sadel: Fabric Cell Radius
Skärmset: Sks bluemels b53
Pakethållare: Tortec expedition
Flaskhållare: 3 st Cube för 1,5 l PET-flaskor
"Cargo cages": Okänt fulmärke som säljs av t ex Bikester.se och Planet x.

Det var väl allt. Jag överlever även om ingen orkar kommentera.
Nog blir det där bra. :) Men vad är det som är sinnessjukt?

Är det inte den proceduren ganska normal (skrev han som efter mycket funderande beställt ett Alfine 11-nav (rea) för att uppgradera från Nexus 8)?

Nog blir det där bra. :) Men vad är det som är sinnessjukt?
Det är sinnessjukt att pandemin och en incident i Suezkanalen har fått världens varulogistik att hamna i otakt. Följaktligen så är det väntetider på det mesta som har med cyklar att göra.
Att sitta med de allra flesta delarna till en komplett cykel och tänka "äh vafan inte behöver jag väl vänta på någon ram...." pga att jag är så ivrig på att få allt monterat är också en form av galenskap. Likaså att lägga ut minst 20 % mer pengar bara för att få en cykel precis efter eget huvud blir säkert en diagnos så fort den medicinska vetenskapen hinner ikapp

Det är sinnessjukt att pandemin och en incident i Suezkanalen har fått världens varulogistik att hamna i otakt. Följaktligen så är det väntetider på det mesta som har med cyklar att göra.
Att sitta med de allra flesta delarna till en komplett cykel och tänka "äh vafan inte behöver jag väl vänta på någon ram...." pga att jag är så ivrig på att få allt monterat är också en form av galenskap. Likaså att lägga ut minst 20 % mer pengar bara för att få en cykel precis efter eget huvud blir säkert en diagnos så fort den medicinska vetenskapen hinner ikapp
Jag beställde ett växelreglage till navet från en annan butik. Det är några månader bort (men det var rea och jag har andra cyklar). Det är som det är. Och den som väntar på nåt gott! :)
Och att lägga ut pengar på "onödigt" finlir är faktiskt helt normalt (om man accepterar att man har diagnosen cykelnörd).

Bilagor

• 186693.jpg
    186693.jpg
    19.3 KB · Besök: 62
  • fix18xxx_663_xxx_06.jpg
    fix18xxx_663_xxx_06.jpg
    13.5 KB · Besök: 44
Jag är inne på att använda stryktåliga drybags och remmar istället för vanliga pakethållarväskor på pakethållaren. Någon som har testat? Hur har det isåfall varit med nötning etc?

Jag är inne på att använda stryktåliga drybags och remmar istället för vanliga pakethållarväskor på pakethållaren. Någon som har testat? Hur har det isåfall varit med nötning etc?
det beror på hur bra du spänner fast det. om det rör på sig mellan rem och påse kan det gå hål ganska snabbt. men det är väldigt enkelt att laga en vattentät påse med silvertejp inifrån. resultatet blir en påse som är förstärkt där den behöver vara det.

det beror på hur bra du spänner fast det.......
Jag hittade de här remmarna från Sea to summit till ok pris på XXL. Jag har bara använt dem på vattenflaska ännu sålänge. Men beroende på vad det är man spänner fast så går det ofta att undvika att objektet ligger an direkt mot pakethållare eller ram.

Jag hittade de här remmarna från Sea to summit till ok pris på XXL. Jag har bara använt dem på vattenflaska ännu sålänge. Men beroende på vad det är man spänner fast så går det ofta att undvika att objektet ligger an direkt mot pakethållare eller ram.

flexande remmar går emot allt vad jag känner och tror på, men det baseras på dåliga erfarenheter av sådana där gamla gummisnoddar med krokar på. så jag kan inte uttala mig om de där på annat sätt än att hela mitt inre känsloliv skriker nej.

Jag använde ganska länge packsäckar jag spände fast ovanpå pakethållaren men har numera även väskor som hängs på sidorna av pakethållaren. För mina behov behövs båda, de kompletterar varandra. Väskorna är praktiska och gör att tyngdpunkten kommer ned men samtidigt att luftmotståndet blir något högre.

Remmarna skall vara stumma och med bra lås, alternativt använder jag lina att binda med

Jag kommer antagligen också att landa i en kombination av bikepackingväskor, drybags och traditionella pakethållarväskor. Pakethållaren skaffade jag när jag insåg att jag tröttnar på 13 l sadelväska som svajade för mycket för min smak
Precis, svajig last är kass att cykla med, den skall surras ordentligt så den inte rör sig. Pakethållaren "förstör" utseendet på cykeln men är enligt mig ett måste för användbarheten.

flexande remmar går emot allt vad jag känner och tror på, men det baseras på dåliga erfarenheter av sådana där gamla gummisnoddar med krokar på. så jag kan inte uttala mig om de där på annat sätt än att hela mitt inre känsloliv skriker nej.
Nu delar vi genast forumet i för och emot elastiska packremmar. Synd, för vi har ju upplevt så mycket.... ?.

Allvarligt talat så är det skillnad på remmar och remmar även om de flexar lite. Jag har använt de här och remmar för skidor från Black Diamond. De har inga av de nackdelarna som de där gamla katastroferna med stålkrokar och gummiband har. De här beter inte som gummiband överhuvudtaget. Men jag tänker inte försöka att övertyga dig. Om det du använder funkar bra så finns det ju ingen anledning att byta.

Senast ändrad:
Blir det någon leverans av ramen från Soma eller landar det I samma resultat som Treken?
Tackar som frågar. Jag skickade ett meddelande till JustPedal.nl igår och frågade om leveranstid. Men jag har inte hunnit få svar ännu. Som tur är så betalade jag med PayPal och dessutom så gäller EU:s konsumentlagstiftning så det är nog inget problem att få tillbaka pengarna från återförsäljaren.

Vill du att jag återkopplar till dig om jag får veta något om leveranstid?

Tackar som frågar. Jag skickade ett meddelande till JustPedal.nl igår och frågade om leveranstid. Men jag har inte hunnit få svar ännu. Som tur är så betalade jag med PayPal och dessutom så gäller EU:s konsumentlagstiftning så det är nog inget problem att få tillbaka pengarna från återförsäljaren.

Jag fick min Midnight Special därifrån. De mejlade efter order och erbjöd sig att pressa in ett headset vilket jag gick med på, och de levererade ramen ganska snabbt efter det. Skulle inte oroa mig så länge den fanns i lager.

jag nöjer mig med en uppdatering här :)

jag nöjer mig med en uppdatering här :)
Jaha så det blir en Surly Straggler i svart från samma butik. Jag litar inte på att Soma lyckas leverera till slutet av maj. Lite billigare, tyngre och med något högre angiven maxvikt för cyklist+packning(Soma 125 kg vs Surly 160 kg)

Bilagor

• 394392.jpg
    394392.jpg
    20.3 KB · Besök: 36
Är Surly ett amerikanskt Skeppshult? Eller kommer jag att bli nöjd? Ingen vet.

Inget förlåt för dubbelpostning.
Om geometrin passar (ganska lång ram) tror jag absolut du blir nöjd, att den är byggd lite kraftigare gör bara att du inte behöver vara lika försiktigt som med tunnare rör, jag hade själv absolut valt det för bikepacking och touring.

Senast ändrad:
Jag tror absolut att du blir nöjd med en Straggler om du kan vänja dig vid ramens dropout som är lite dumma. Hört att man kan fixa det med deras monkey nut v2.

Spana på r/Surlybikefans under taggen Straggler så har du massa inspiration!

Jag efterlyser en snugg framlampa som blir snyggt integrerad med hojen. Det ska uppladdningsbart med usb-c eller liknande. Jag har kollat på Bookman och några düska retrovarianter som man fäster på gaffelkronan. Har jag missat någon modell? Hit me!

Tillbaka
Topp