Alice i underlandet och spegellandet

sdx sa:
För mjuk fjädring ser man på bilder så är oringarna i botten på både framgaffel och bakdämpare oich det är det som är troligt att du åker omkull.

Rymdis kanske har onödigt lite luft i dämpare o gaffel, men det lär knappast ha varit det som gjorde att hon åkte omkull på en platt grusväg. Möjligen kanske en snabbare retur fram hade gett fäste tidigare efter att ha gått över den utpekade stenen. Den eventuellt för mjuka dämparen bak lär isåfall möjligen ha stoppat en onödigt kraftig kickback från den utpekade stenen.
Ibland går man omkull, då känner man på sina gränser. Bra där!

Är stödet borta?!

Ramlar gör man. Jag kraschade in i ett träd idag. Öm i tummen nu. Hade hellre fått några snygga skrubbsår.

Blod > Stukning

H. sa:
Är stödet borta?!

Ramlar gör man. Jag kraschade in i ett träd idag. Öm i tummen nu. Hade hellre fått några snygga skrubbsår.

Blod > Stukning
Jag gjorde en jätteonödig vurpa på vägen hem från pumptracken. Övade på att hoppa med bakhjulet i sidled medan jag cyklade i gångfart. Körde ner i diket och vurpade på de asfalterade ytan på andra sidan. Har ett sånt där schysst svidande skrubbsår på knät nu.

Rattnalle sa:
Angående att ha saker i blåsan.. jag har haft samma Camelbak-blåsa sen 2012 eller så och haft all möjlig skit i den (sportdryck, sjövatten, spanskt klorvatten, mm). Skakar ur med lite diskmedel efteråt om det varit något annat än rent vatten i eller om den stått länge (>2mån). Den verkar bli ren, vattnet smakar rent vatten och jag blir inte konstig av den.

Måste erkänna att dagens vatten hade ett inslag av ölsmak :P
Förhoppningsvis borta nu efter andra rundan diskmedel/ bakpulver...

Der Kaiser sa:
sdx sa:
För mjuk fjädring ser man på bilder så är oringarna i botten på både framgaffel och bakdämpare oich det är det som är troligt att du åker omkull.

Rymdis kanske har onödigt lite luft i dämpare o gaffel, men det lär knappast ha varit det som gjorde att hon åkte omkull på en platt grusväg. Möjligen kanske en snabbare retur fram hade gett fäste tidigare efter att ha gått över den utpekade stenen. Den eventuellt för mjuka dämparen bak lär isåfall möjligen ha stoppat en onödigt kraftig kickback från den utpekade stenen.

Ok Ok... Rymdis ska ge lite extra kärlek till dämparen och gaffeln. Hur fort kan man tappa trycket då? Jag hade ju pumpat inte så länge sen....

Stenen var hal som fan och detta var första störningen; sedan landade jag halv snett på ett underlag som var något nytt för mig. En tjock och konstig lera som kändes som nåt mellan kviksand och Play-Doh.
Andra och tredje gången klarade jag sträckan utan problem :)

CosmicGirl sa:
Der Kaiser sa:
sdx sa:

Ok Ok... Rymdis ska ge lite extra kärlek till dämparen och gaffeln. Hur fort kan man tappa trycket då? Jag hade ju pumpat inte så länge sen....

Stenen var hal som fan och detta var första störningen; sedan landade jag halv snett på ett underlag som var något nytt för mig. En tjock och konstig lera som kändes som nåt mellan kviksand och Play-Doh.

Testa en begränsning igen. Ännu bättre!! :)
Jag sa inte att du har för lite luft eller dåligt inställda dämpare/gaffel, sdx sa det. Jag utslöt det bara inte men offentliggjorde min egen killgissning på incidentorsak.
Men f.ö. så är det idealiskt att använda upp till 100% av fjädringsvägen på sina cyklingar, då utnyttjar man hela cykeln, mind you, man ska bara (nästan) bottna en gång per tur...

Senast ändrad:
Der Kaiser sa:
CosmicGirl sa:
Der Kaiser sa:
sdx sa:

Jag sa inte att du har för lite luft eller dåligt inställda dämpare/gaffel, sdx sa det. Jag utslöt det bara inte men offentliggjorde min egen killgissning på incidentorsak.

Sant. Jag var för lat och klumpade ihop svaret till er två ;)

Jag gjorde ett grodhopp över styret igår när cykeln plötsligt ville göra en kullerbytta bland stenarna. Jag landade bättre än cykeln, och imorgon planerar jag att kolla med en skadereglerare om det finns möjlighet att få hjälp med att få cykeln i bra skick igen.
Jag var inte tuff nog att köra det partiet 2 gånger till. Bra gjort av dig att testa igen... och igen.
Hur var det med stödet? Var det det som var blurrat uppe i vänstra hörnet av en bild när det flög iväg i samband med kraschen?

toysc sa:
Jag tror bikarbonat funkar bättre än bakpulver,ja och hur va det nu med stödet ;)

H. sa:
Är stödet borta?!

Blod > Stukning

Bonuspoäng till er två ;) Jag hoppades på att komma undan obemärkt med detta..

Ja, OK, jag erkänner: Jag hatade det. Det påminde mig om mig själv när jag hade en herrejösses tandställning. Plus att jag var rädd för att det skulle ställa till det på nåt sätt i skogen. Plus att jag bara har cyklat med ett barn i tagen på sistone...

:P

Wow vilken tråd! Precis lika inspirerande som när Jennie (ähär på forumet startade sitt nya liv! ???????‍♂️

Följer med spänning!

Ps, en öl i ryggan ör du värd när du är ute i det gröna, om den får plats jämte vattenblåsan. Annars har du för liten ryggsäck.. :) Ds

Lars.E sa:
Jag gjorde ett grodhopp över styret igår när cykeln plötsligt ville göra en kullerbytta bland stenarna. Jag landade bättre än cykeln, och imorgon planerar jag att kolla med en skadereglerare om det finns möjlighet att få hjälp med att få cykeln i bra skick igen.
Jag var inte tuff nog att köra det partiet 2 gånger till. Bra gjort av dig att testa igen... och igen.
Hur var det med stödet? Var det det som var blurrat uppe i vänstra hörnet av en bild när det flög iväg i samband med kraschen?

Oj.. Känner nästan på att säga "krya på" när jag hör att en cykel har blivit skadad.

Nä... det som var blurrat var ett litet område i skogen jag har trakasserat.

:)

CosmicGirl sa:
[...]
Denna helg har jag testat Cyklotekets nya knä och armbågsskydd.
http://www.cykloteket.se/artikel/alpinestars-paragon-knaskydd

Första intrycket:

+ Prisvärda
+ Täcker bra; går även ner, delvis över smalbenet 
+ Mjuka, flexibla, håller sig på plats
+ Inte tokvarma, ventilerar lagom

- Uppenbarligen 3 cm för korta
- Skyddar inte mot myggbett
- Skyddar inte mot vassa plattisar

Angående min "Skyddar inte mot myggbett" påstående måste jag lägga till att myggorna verkade tycka om just precis det området där knäskyddet sitter. Kanske fick bättre fäste på meshen? 90% av helgens myggbett ligger där :/

20180528_094018.jpg

lindengbg sa:
Wow vilken tråd! Precis lika inspirerande som när Jennie (ähär på forumet startade sitt nya liv! ???????‍♂️

Följer med spänning!

Ps, en öl i ryggan ör du värd när du är ute i det gröna, om den får plats jämte vattenblåsan. Annars har du för liten ryggsäck.. :) Ds

Tack för dina ord och kul att du tycker om tråden!

Jag trivs här kan man säga ;)

Ps, haha... Det är sånt man måste testa minst en gång i livet :P

Der Kaiser sa:
CosmicGirl sa:
Der Kaiser sa:
sdx sa:

Men f.ö. så är det idealiskt att använda upp till 100% av fjädringsvägen på sina cyklingar, då utnyttjar man hela cykeln, mind you, man ska bara (nästan) bottna en gång per tur...

Är det inte damm på hela innerbenen förutom på typ 2 cm?

Der Kaiser sa:
sdx sa:

Jag har upptäckt en bugg i systemet...

20180530_071339.jpg

toysc sa:
Ja se där på bar gärning ;) men det är nog mamma som riggat bilden så vi förstår haha

Näää!!!!!!! Jag hade mina misstankar.. Det enda jag gjorde var lämna cykeln framför dörren innan vi skulle ut, precis som vanligt och vänta tills "det hände", med kameran i handen. Det räknas väl inte som att rigga (?!) ;)

CosmicGirl sa:
toysc sa:
Ja se där på bar gärning ;) men det är nog mamma som riggat bilden så vi förstår haha

Näää!!!!!!! Jag hade mina misstankar.. Det enda jag gjorde var lämna cykeln framför dörren innan vi skulle ut, precis som vanligt och vänta tills "det hände", med kameran i handen. Det räknas väl inte som att rigga (?!) ;)

Är troligen Bevisprovokation, och är tillåtet

Men någon jurist kanske kan reda ut den frågan ?

Edit: Fast detta kanske kan ses som brottsprovokation...

Senast ändrad:
fhloston sa:
CosmicGirl sa:
toysc sa:

Nä... inte alls övertygad. Som småbarnsförälder måste man lösa ett antal "mysterier" om dagen ("borttappade" nycklar, singelstrumpor, bortglömda halvmackor, mystiska lukter...) och då kan man inte riktigt köra 100% "by the book". Men jag är ju ingen jurist... ;)

CosmicGirl sa:
fhloston sa:
CosmicGirl sa:
toysc sa:

Nä... inte alls övertygad. Som småbarnsförälder måste man lösa ett antal "mysterier" om dagen ("borttappade" nycklar, singelstrumpor, bortglömda halvmackor, mystiska lukter...) och då kan man inte riktigt köra 100% "by the book". Men jag är ju ingen jurist... ;)

Bäst var ju en post i "Visa din misär" (tror jag) för ett tag sen, men en som fick punka i skogen, och när han öppnade sadelväskan så fanns det bara en duplo-gubbe där i.

ceel sa:
CosmicGirl sa:
fhloston sa:
CosmicGirl sa:
toysc sa:

Bäst var ju en post i "Visa din misär" (tror jag) för ett tag sen, men en som fick punka i skogen, och när han öppnade sadelväskan så fanns det bara en duplo-gubbe där i.

https://happyride.se/forum/read.php/1/1761672/3218173

Re: Visa din misär!
Av: ceel
16 augusti, 2017
ALK skrev:
Två mil hemifrån. Punktering pga björnbärsbuske. Däckverktygen utbytta mot en duplo-gubbe av vår 1.5 åring.

Har ett vagt minne att hon faktiskt lekte med en av däck-krängarna häromdagen.

Tack! Det var längesen jag skrattade tills jag grät. :)

Senast ändrad:
CosmicGirl sa:
toysc sa:

Jag domare fråga 1 varför lägga hjälmen på andra sidan om cykeln om du ska ut ?
fråga 2 är din dotter vänsterhänt ? ?

toysc sa:
CosmicGirl sa:
toysc sa:

Jag domare fråga 1 varför lägga hjälmen på andra sidan om cykeln om du ska ut ?
fråga 2 är din dotter vänsterhänt ? ?

Svar på fråga 1: Jag vet inte var mitt huvud ligger när vi ska ut. a.k.a rent kaos. Jag nöjer mig med att barnen har skor på sig (som min dotter i exhibit A) och allt som ska ut ligger "nära dörren". Vi promenerar till skolan och sedan cyklar jag till jobbet. Jag tar inte på hjälmen från början alltså.

Svär på fråga 2: Ja, hon är vänsterhänt. Bifogar lite bevis, t.o.m. gamla bilder ;)

20180601_060246.jpg

FB_IMG_1527826748484.jpg

FB_IMG_1527826983057.jpg

:P :P

Senast ändrad:
WSMC sa:
ceel sa:
CosmicGirl sa:
fhloston sa:
CosmicGirl sa:
toysc sa:

https://happyride.se/forum/read.php/1/1761672/3218173

Re: Visa din misär!
Av: ceel
16 augusti, 2017
ALK skrev:
Två mil hemifrån. Punktering pga björnbärsbuske. Däckverktygen utbytta mot en duplo-gubbe av vår 1.5 åring.

Har ett vagt minne att hon faktiskt lekte med en av däck-krängarna häromdagen.

Tack! Det var längesen jag skrattade tills jag grät. :)

Hahaha.. Härligt välkomna till min vardag :)

Back in business efter helvetesveckan. Som egentligen har hållit på under ett halv år.

20180609_121520.jpg

Livet fortsätter trots alla avvikelser och det gäller att välja rätt utväxling och trampa vidare i uppförsbacken. Framför allt när det finns ett par barncyklar i gruppen.

20180609_111821.jpg

Ändringar hit och dit, nya sätt att angripa helgerna, det kan bara bli bättre =)
Dagens äventyr var en härlig mix mellan cykling med barnen..

20180609_111353.jpg

Och lite annat..

20180609_111835.jpg

(Han är så himla duktig med bollen)

20180609_110609.jpg

Dottern tvärbromsade, klev av cykeln och analyserade en pytteliten blomma i typ 5 min. Jag tog med mig budskapet och hoppas på att bli klok nog att kunna tillämpa samma princip i livet lite oftare..

20180609_112930.jpg

Sugen på att skaffa Fivetens till mina småttingar.

20180609_114116.jpg

Mellis-picknick och mycket vätska under hela passet. Fick en bra tips; det går utmärkt att passa på träna "slow speed skills" när barnen följer med.

20180609_114314.jpg

Fick en liten omväxling till lördags öl och vinägerchips efter cykling. Majoriteten fick bestämma.

20180609_142941.jpg

Planerar ta en sväng till Hellas imorgon bitti och även börja vistas där oftare framöver. Bara jag denna gång. Tips på bra nybörjarstigar mottages tacksamt =) Vad sägs om Milbanan?

"If you don't know where you want to go, then it doesn't matter which path you take." Lewis Carroll, Alice in Wonderland

Senast ändrad:
I den nya mtb i stockholm-boken som Aron o Kalle har skrivit så finns en beskrivning av och guide till "Hellas snällaste sida".
Jag har dock inte läst igenom den så kan inte redovisa vad den innehåller.

Däremot cyklade jag runt Visättra idag, snälla spår med utgångspunkt från huddinge pendeltågsstation.

Fast hellas är, beroende på var man bor, något av Stockholms standardområde så det är klart att du ska lära dig vad som finns där.

Boken är nu beställd =)

Der Kaiser sa:
I den nya mtb i stockholm-boken som Aron o Kalle har skrivit så finns en beskrivning av och guide till "Hellas snällaste sida".
Jag har dock inte läst igenom den så kan inte redovisa vad den innehåller.

Däremot cyklade jag runt Visättra idag, snälla spår med utgångspunkt från huddinge pendeltågsstation.

Fast hellas är, beroende på var man bor, något av Stockholms standardområde så det är klart att du ska lära dig vad som finns där.

Tack för tipsen! Jag bor ändå närmare Visättra än Hellas så det kommer jag definitivt att testa nån gång...

Lars.E sa:

Jag kom på att sen jag upptäckte Happy har jag inte orkat hålla min FB vid liv typ alls. Bara en observation...

Lars.E sa:
Hoppas för övrigt att du får en bra vecka kommande vecka, och att kommande halvår blir bra.
Ser även att du lyckats täta glipan mellan strumpor och skydd.

Tack! Jag med =)

Angående glipan; ja, delvis. Jag har dragit på strumpan ganska hårt och skyddet sitter lite länge ner nu som default. Men så fort jag böjer benen och rör på mig ordentligt börjar saker och ting glida upp och ner...

Härlig tur! Att cykla med små barn är ju fantastiskt roligt, fast inte för att man gör så många kilometer. Utan för allt det andra.

Mina är några år äldre, har klubbkläder och pratar om att vinna medaljer (alla får medalj). Ett helt annat fokus på att cykla, gärna snabbt och coolt. Men fortfarande lite glimtar av den ursprungliga spontaniteten, som sist vi var ute. Vi hade tagit en egen tur, bara vi tre, på en lite tuffare bana tekniskt. Rätt möra, och lite mörbultade, hade vi bara den långa sega traktorbacken kvar. Och plötsligt tvärnit på stora tjejen och hon hittar smultron, precis som förr!

Mer bär-ätande åt cyklister!

ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
Härlig tur! Att cykla med små barn är ju fantastiskt roligt, fast inte för att man gör så många kilometer. Utan för allt det andra.

Men...då får man ju ingen träning?
Kan du inte bara lägga av? Absolut oskönast på Happy just nu, och det är ju som vanligt hård konkurrens. Du kan väl åtminstone hålla dig i bråk-trådarna?

Freddie L sa:
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:

Men...då får man ju ingen träning?
Kan du inte bara lägga av? Absolut oskönast på Happy just nu, och det är ju som vanligt hård konkurrens. Du kan väl åtminstone hålla dig i bråk-trådarna?

Grand. Bjälke. Frågor på detta?

Du verkar vara en intresserad cyklist som säkert kan vara trevlig att ha med på cykelturen Forester. Men jag tror att både du och resten av happy skulle må bra om du håller dig till cykelsnack utan att söka ord och formuleringar att påpeka för att göra poäng av. Behåll pikarna i aktuella trådar eller försök att sluta med det helt, och sluta söka grejer att hacka på och ironisera över så kommer du må bättre och uppfattas som jag tror att dina cykelvänner i verkliga livet uppfattar dig.
Be happy.

Lars.E sa:
Du verkar vara en intresserad cyklist som säkert kan vara trevlig att ha med på cykelturen Forester. Men jag tror att både du och resten av happy skulle må bra om du håller dig till cykelsnack utan att söka ord och formuleringar att påpeka för att göra poäng av. Behåll pikarna i aktuella trådar eller försök att sluta med det helt, och sluta söka grejer att hacka på och ironisera över så kommer du må bättre och uppfattas som jag tror att dina cykelvänner i verkliga livet uppfattar dig.
Be happy.

Gäller det alla?

Freddie L sa:

Mina är några år äldre, har klubbkläder och pratar om att vinna medaljer (alla får medalj). Ett helt annat fokus på att cykla, gärna snabbt och coolt. Men fortfarande lite glimtar av den ursprungliga spontaniteten, som sist vi var ute. Vi hade tagit en egen tur, bara vi tre, på en lite tuffare bana tekniskt. Rätt möra, och lite mörbultade, hade vi bara den långa sega traktorbacken kvar. Och plötsligt tvärnit på stora tjejen och hon hittar smultron, precis som förr!

Mer bär-ätande åt cyklister!

Tack för en härlig berättelse! Nä, inte många Km men när "allt det andra" blir fokus så hinner man inte ens tänka på det =)

ForesterGuy sa:
Lars.E sa:
Be happy.

Gäller det alla?

Lite svårt att svara på din fråga då du citerat hela texten som är personligt riktat till dig.
Men i det stora hela så gäller de flesta tipsen alla. Därför är det ganska mycket dubbelmoral av mig att jag tog detta i denna tråd då jag delvis baserar det på saker skrivna i andra trådar.
Jag tror även att Freddies kommentar till dig baserade sig på antaganden som spillt över från andra trådar.

Att det inte ger så mycket fysisk träning att cykla med små barn förstår nog de flesta utan att du ska behöva påpeka det, men det ger annan typ av träning som många skulle behöva.

Har du mer funderingar om detta så kan vi ta det via pm istället för att smutsa ner denna fantastiska tråd mer.
Hoppas även att din och Freddies tjafs lämnar denna tråd.

Jag tror för övrigt att du är en vettig människa IRL. Försök att visa det även på nätet. Be happy.

Delar med mig en reflektion efter dagens Hellas cykeltur.

I suck at this, big time!
(Eller kan det faktumet vara inbakat i hela det här med att vara nybörjare?)

Men det betyder inte att jag kommer att ge upp eller nåt utan att jag behöver göra nåt åt det.

20180610_104523.jpg

Problem #1: Jag har hittils aldrig cyklat med någon annan (som är längre än 115cm och inte går på dagis/förskoleklassen) så jag har varken nån referens eller nån som kan rätta till/ dela lite tips "live" alltså på plats. Youtube eller snack i efterhand blir alldeles för abstrakt.

Problem #2: De stigarna där jag har "tränat" mina (o)fardigheter är ett skämt jämfört med den lättaste stigen i Hellas.

20180610_110820.jpg

Problem #3: Färgerna på stigarna kan vara missvisande. Plus att jag faktiskt råkade gå vilse ett par ggr. då jag antingen "bytte färg" eller körde helt offroad. Ej optimallt för självförtroendet.

20180610_145434.jpg

Behöver bli bättre på att följa spår och kanske ha bättre hjälp av teknologin än gps:n i min mobil.

Nu. Jag är säker på att visa delar av gröna spåret inte är "gröna". Vad säger ni?

Exhibit A) Jag var tvungen att bära upp cykeln som ni kan se...

20180610_114820.jpg

Exhibit B) WTF(!)

20180610_115311.jpg

Ja, trots allt var det en väldigt rolig och givande upplevelse och jag kommer att åka dit ofta. Att fixa MTB lektioner blir nästa projekt. Någon som känner till nåt som är bra? Gärna privata innan jag kan tänka mig vistas i grupp ;)

Och sist men inte minst:

Problemet med glipan är tyvärr inte löst.

20180610_123850.jpg

Passar på tacka de tre glada cyklisterna som hjälpte mig hitta Milbanan.

Ber hemskt om ursäkt till en cyklist som körde utför och träffade mig (lite för nära) på väg upp.

Edit: stavfel, autokorrekt plus att jag fortfarande kämpar med "en/ett"..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp