Har själv alkoholism i min familj. Har sett skadeverkningarna på nära håll, min uppväxt var under lång tid en kurs i hur en normal, hårt arbetande, vanlig människa kan gå ned sig i ett missbruk. Har även varit med på behandlingar (av anhörig) och fått kurser, utbildningar m.m om alkohol och dess skadeverkningar.
Anser fortfarande att vi ändå borde kunna diskutera whiskey och öl, bruk av alkohol etc. Bara vi gör det med sunt förnuft. Vi måste tänka på att det finns forum-medlemmar som är underåriga.
Det handlar ju knappast om att någon här på forumet aktivt går ut och glorifierar alkoholen i sig, eller uppmanar till att "nu efter dagens tur träffas vi och blir dyngraka", eller "jädrar vad radiostyrd jag var i helgen, hö, hö", Eller ens diskuterar att det är så jäkla roligt att vara skitfulla...för, rent krasst sett, det är det ju faktiskt inte.... Bara för stunden, och den känslan är egentligen bara ett stort självbedrägeri skapat av hjärnan som tycker att etanol är kul (skapar endorfinliknande ämnen => beroendeframkallande och hämningsdämpande), medans alla övriga inre organ protesterar hej vilt.
Tar mig själv en whiskey då och då (har ett par fina single malts i skafferiet) om jag vill det, öl eller vin till maten ibland. Sen att man vid en del tillfällen druckit lite för hårt ibland är något man inte ska sticka under stolen med. Men det är då man ska dra lärdom och vara självkritisk. Varför gick det så här, var det nödvändigt, var det egentligen SÅ kul. Alkohol är INTE samma sak som fest, även om fest ofta innebär alkohol.
Nu har vi alkohol i samhället, inte så mycket att göra tyvärr. Hade det varit en ny drog, lanserad på 60-talet hade den förbjudits ögonaböj. Men den är såpass djupt rotad sen långt tillbaks i vår historia, så det handlar om att försöka leva med den istället. Alla människor har ett eget ansvar för sig själva. Speciellt föräldrar, de har även ett stort ansvar för sina barn fram till vuxen ålder. Även om alla ungdomar någon gång utsätts för alkohol i "okontrollerade" miljöer så är det ingen ursäkt för att köpa ut till dem. Ungdomar ska helt enkelt inte dricka. Så är det. Allt har sin tid, och ju senare man börjar desto mognare är man och desto egnare uppfattning om hur man egentligen brukar alkohol (om man nu ens ska det?) kan man skapa sig.
// Peter