Alkohol och Happy

Alkohol och Happy
TACK för de orden Jonas!!! *drar en suck av lättnad* Började fundera över om jag skulle behöva frånsäga mig moderatorrollen. Nån dadda vars åsikter skall styra vad som får skrivas vill jag absolut inte vara!

Alkohol och Happy
Så här tycker jag:

Happy är ju mer att betrakta som ett rum där en massa människor sitter och pratar. Det vore befängt att sätta upp regler för vad man får prata om elller inte.

Däremot tycker jag det är bra att alkoholfrågor debatteras. Man kan behöva tänka till en extra gång ibland. Det gäller inte minst mig som i princip tycker att alkohol är förkastligt, men som gärna tar en öl eller två själv... Det är ju ganska gott, trots allt.

/Per

Alkohol och Happy
Tack för kloka ord Mattias L och övriga som är inne på samma bana. Håller med fullt ut.

För egen del har jag lyckats - ja, LYCKATS - uppfostra tre ungar som alla tre är vuxna vid det här laget. Alla tre har klarat sig helt suveränt genom den "farliga" ungdomstiden och har hittat rätt här i livet. Otroligt skönt!

Skall vi gå in på vad som är farligt för ungdomar, så är det absolut farligaste - i mina ögon - alla dessa föräldrar som tror att skolan och samhället är de som uppfostrar deras barn!!!!!! Finns inte mycket som gör mig så förbannad (ursäkta språkbruket) som just det. Som förälder har du ett enormt ansvar - ta det och se till att dina ungar vet vad som gäller och framför allt varför.

Alkohol och Happy
Anki skrev:
Skall vi gå in på vad som är farligt för ungdomar, så är det absolut farligaste - i mina ögon - alla dessa föräldrar som tror att skolan och samhället är de som uppfostrar deras barn!!!!!! Finns inte mycket som gör mig så förbannad (ursäkta språkbruket) som just det. Som förälder har du ett enormt ansvar - ta det och se till att dina ungar vet vad som gäller och framför allt varför.

Bravo Anki där slog du huvudet på spiken, men jag vågade inte skriva det själv då jag ju inte är förälder och skulle ha fått på skalle av den orsaken men jag håller med dig till fullo, fram för fler ansvarstagande föräldrar som faktiskt uppfostrar sina barn och är stolta över sitt resultat.

Mer uppfostran till barnen, mot ett bättre samhälle.

Bosse

Alkohol och Happy
Håller jättemycket med TBone. Det går ju inte att maniskt röras upp till moralpanik och försöka förbjuda allting som inte handlar om helnyktra skattebetalande kärnfamiljer med heltidsjobb och föreningsaktiv fritid, bara för att man vill föregå med gott exempel! Och om det nu är en sådan tillvaro man VILL ha, så finns det fortfarande ett antal organisationer i samhället där man kan få ägna sig åt allmänt ryggdunkande med likasinnade duktigbröder.

Än fler organisationer finns det förstås där man ryggdunkar ihop med likasinnade dåligbröder, så jag säger inte att det är dåligt att det finns duktigbrödraskap. Jag föredrar dock att skriva om cykel på ett hyfsat omoraliskt forum. Intelligens och tolerans går ihop som ler och långhalm.

Alkohol och Happy
Det finns inget som är Svensken kärare än spriten, 50 inlägg på ca: 6 timmar och tonen blir bara hårdare och hårdare....

Att slänga ur sig vilken åsikt som helst och sedan försvara det med att folk (barn) får ta eget ansvar för om dom påverkas av media (även internet är ett media) är att fly från ansvar.

JA, Jag tar ansvar för mina barn, och jag tänker göra allt jag kan för att påverka folk i min omgivning att tänka efter först vilken sorts samhälle vi vill lämna över till nästa generation.

Alkohol och Happy
mums:-)
gott.jpg

ha det
Jan

Alkohol och Happy
Det finns andra saker som kan missbrukas också. Precis som redan nämnts i tråden så kan pengar vara en sådan sak, en annan sak (som frekvent diskuteras på happy) är vikt och träning. De sistnämnda har jag kommit i kontakt med en del personligen och vet att det kan förstöra precis lika mycket som alkoholmissbruk. Förstår också mycket väl varför Stewe reagerar som han gör i de här trådarna där alkohol diskuteras om han har en personlig relation på ett eller annat vis till problemet. Själv har jag valt att stå utanför det hela och hoppar helt enkelt över trådar i de ämnena.

Gillar dock att det uppstår diskussioner, men tycker inte att censur och regler är någon som helst lösning på det hela.

Alkohol och Happy
Jag ser ingen större skillnad på denna tråd och kaffe-tråden. Båda tar upp en dryck och folk listar sina favoriter och tipsar. Det har diskuterats smak, rökighet mm mm men något alkoholförhärligande har jag inte sett till.

Alkohol och Happy
Nja, våra barn ska nog för sitt eget bästa
inte lyssna så noga på sina föräldrar.

Och det är ju precis exakt det som alltid
händer i generation efter generation.

Har nån prövat den här?
490.jpg

720ml STARKöl(25%) för 949kr på Systemet (nr 11626)

Alkohol och Happy
Det nämndes tidigare i tråden "kontinentala dryckesvanor" och att det är "bättre på kontinenten".
Det är i stort sett skitsnack. Ungdomarna på kontinenten dricker klart mer nuförtiden som man drack när jag var yngre (är 40 nu).
Alkoholrelaterade skador är klart högre i Frankrike, Italien och Tyskland än i Sverige. Man dricker kanske inte så mycket åt gången, men man dricker oftare.
En stort skillnad mellan Sverige och t.ex. Tyskland är hur man ser på berusade människor och vad de gör. I Sverige har de flesta inställningen "Men han kunde inte hjälpa det, han var jo full", dvs. du kan nästan göra vad som helst när du är full och det OK när du är nykter igen. T.o.m. barn och kvinnomisshandel ursäktas på de viset, typ. "Men han var jo full när han slog ihjäl kärringen" och så är det nästan ursäktad och det är synd om stackars förövaren. Samma sak gäller våra ungar, de är rätt hård pressad att passa in i idealbilden hur man skall vara för att vara med "i gänget". En av de få tillfällen där man kan göra bort sig är när man är full, nästa dag är allt glömt. Gör du samma sak nykter, har du Pucko stämpeln för resten av livet.
På kontinenten är det lite annorlunda, där är du ansvarig för dina gärningar oberoende om du är nykter eller full, om du är full är det ditt eget val och du får stå för konsekvensen. Hela detta avser attityden hos människorna och inte vad som står i lagboken.

Ang. reklam för alkohol. Det är mycket värre med alla dokusopor där man häller in sprit i deltagarna för "att röra om i grytan". Det ger signaler som "man kan inte ha roligt utan att vara full", eller "kan man vara full och göra bort sig på TV, så är det helt OK här hemma med". Och många av dessa löjliga dokusopa "wannabee" stjärnor är tyvärr förebilder för dagen unga.

Hot Chili, tysk som gillar belgiskt öl och scotch singlemalt (och tysk weissbier såklart)

Alkohol och Happy
Steelisreal!
Den där är fin du!
Jag avundas er nere vid kontinenten
som kan köpa god dansk billig öl.
Häruppe får vi nöja oss med licensbryggd
dyr smörja. Enda ljusningen är Konsums
Importerade Vestfyen 6-pack för 22spänn.

Senast redigerad av en moderator:
Alkohol och Happy
Stewe Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns inget som är Svensken kärare än spriten,
> 50 inlägg på ca: 6 timmar och tonen blir bara
> hårdare och hårdare....
>
> Att slänga ur sig vilken åsikt som helst och sedan
> försvara det med att folk (barn) får ta eget
> ansvar för om dom påverkas av media (även internet
> är ett media) är att fly från ansvar.
>
> JA, Jag tar ansvar för mina barn, och jag tänker
> göra allt jag kan för att påverka folk i min
> omgivning att tänka efter först vilken sorts
> samhälle vi vill lämna över till nästa generation.
>
> Stefan
>
> Proud sponsor of Jomper 2005

Hmmm, sen kan man ju se vad som ger bäst resultat. det finns ju olika variationer på hur man försöker uppfostra och ta ansvar för sina barn. bara för att du tycker att ditt sätt är bäst är det inte så att alla gör det.

Jag personligen tycker tex att en 18år gräns på tex ett dataspel eller liknande knappast gör att ett barn inte skulle vilja ha spelet. likaså att försöka dölja så mycket som möjligt för sina barn om sprit tror jag kan ge oönskad effekt.

skall vi sluta visa bilder på cyklister i skogen eftersom de för vissa kan bli farligt oxå?

Alkoholproblemet är ett stort problem. Jag har själv vänner som har problem. men jag tror verkligen inte ett förbud på happy skulle hjälpa någon, eller förvärra.

Se tex om det kommer någon ny på froumet som börjar som startar en ny whiskeytråd. då måste ju någon gå in och berätta att sådant skriver vi inte om på happy. Kan det inte då finnas en möjlighet att ett barn tycker att det verkar spännande med något som är så hemligt att man inte ens får skriva om det?

Alkohol och Happy
jomper Skrev:
> Förstår också
> mycket väl varför Stewe reagerar som han gör i de
> här trådarna där alkohol diskuteras om han har en
> personlig relation på ett eller annat vis till
> problemet.

Jag trodde ALDRIG att tråden skulle sjunka så här lågt. (nästan lite VELO-varning)

Senast ändrad:
Alkohol och Happy
Om du tar illa upp så ber jag förstås om ursäkt, jag menar absolut inte så. Förklara gärna på vilket sätt det är lågt, jag förstår ärligt talat inte.

Det jag menar är att jag själv mycket väl skulle kunna reagera på samma sätt om det rörde de missbruk jag själv har sett på nära håll.

Senast redigerad av en moderator:
Alkohol och Happy
Voops,

där ser man hur lätt det är att bli misstolkad, jag försökte
bara vara rolig med min blandning av Kaffe och Voltaren jöö ...
Man blir dålig i magen av det och V hjälpte inte ett smack
för min del heller.

Högt och ljudligt: _JAG_GILLAR_INTE_PILLER_
Bara så ni vet!

Alkohol och Happy
A view from the balcony

statlerwaldorf.jpg

Nej du Statler, det här med en korrekt inställning till alkohol förstår dom inte här på cykelforumet.

Nej du Waldorf, det börjar likna Velo det här tycker jag. *grmphh!*

Alkohol och Happy
De flesta alkoholrelaterade kommentarer jag kommer ihåg från andra trådar är av typen "jag ska inte dricka så mycket ikväll för då blir jag bakfull till morgondagens happy-tur". Folk slutar dricka och cyklar istället. jättebra.

Alkohol och Happy
Stewe, jag tycker du har lite märklig inställning och hur du tolkar vad folk skriver vete sjutton. På vilket sätt blir tonen hårdare och hårdare? Åter igen, det är ett viktigt och engagerande ämne, klart som sjutton att folk postar.

Och att hoppa på jomper för det han skrev? Det var ju varken lågt eller påhopp (från Jompers sida i alla fall)...

Åsikten (i till exempel wisky tråden) var vilken wisky man gillar. Stackars den tonåring som följer den inköpslistan. Dyrt kommer det bli.

Väntar fortfarande på att du skall förklara varför wisky tråden var alkoholförhärligande.

Eller är det så att du aktivt misstolkar för att du har bestämt dig för att det här är en negativ tråd?

Newsboy: Det där är väl barley wine? Aldrig varit så förtjust i det. Men syftet med det var kul, att slippa unden skatten på bryggt öl...

Stewe Skrev:
> Det finns inget som är Svensken kärare än spriten,
> 50 inlägg på ca: 6 timmar och tonen blir bara
> hårdare och hårdare....
>
> Att slänga ur sig vilken åsikt som helst och sedan
> försvara det med att folk (barn) får ta eget
> ansvar för om dom påverkas av media (även internet
> är ett media) är att fly från ansvar.
>
> JA, Jag tar ansvar för mina barn, och jag tänker
> göra allt jag kan för att påverka folk i min
> omgivning att tänka efter först vilken sorts
> samhälle vi vill lämna över till nästa generation.
>
> Stefan
>
> Proud sponsor of Jomper 2005

Alkohol och Happy
=David Skrev:
> A view from the balcony
>
>
>
> Nej du Statler, det här med en korrekt inställning
> till alkohol förstår dom inte här på
> cykelforumet.
>
> Nej du Waldorf, det börjar likna Velo det här
> tycker jag. *grmphh!*
>
> Mvh David
>
>
>
> Rätta in dig i ledet!

*ASG* klockrent!! världens bästa griniga gubbar!

Kan bara rätta in mig i ledet som säger slappna av! attityden mot alkohol här på forumet är betydligt sundare än på de flesta andra ställen i samhället. Måate väll ändå kunna disskutera runt på ett normalt sätt utan att betänka minsta kommentar och ämne som kommer ut

Alkohol och Happy
Mattias L Skrev:
> Väntar fortfarande på att du skall förklara varför
> wisky tråden var alkoholförhärligande.

Muerto Skrev:
> När ni skriver så här verkar 18 års dagen långt
> borta... Vill fylla, vill bli man = vill dricka
> Whisky om det nu är så gott som ni får det att
> verka?
>
> /Hellre pank och fågelfri än rik och cykelfri!
> (6 inlägg om dagen i snitt typ... illa!)

Nog är det gott alltid =) Har la stuff för 2000 iaf i hyllan =) Alltid gött med en whirre när man kommer hem från en hård dag på jobbet.

Här är exempel BÅDE på att disskussionen påverkar ungdomarna (Muerto) och att man förhärligar alkoholen genom att man ska belönas med sprit bara för att man har jobbat en hel dag...(Jacob Thoren)

Sen vill jag be om ursäkt till Jomper, jag uppfattade ditt inlägg som att du påstod att jag hade alkoholproblem eftersom jag reagerade så starkt, nu efter lite omläsning ser jag att du inte menade något illa, återigen ursäkta att jag va lite för snabb på tangenten...

Alkohol och Happy
Har själv alkoholism i min familj. Har sett skadeverkningarna på nära håll, min uppväxt var under lång tid en kurs i hur en normal, hårt arbetande, vanlig människa kan gå ned sig i ett missbruk. Har även varit med på behandlingar (av anhörig) och fått kurser, utbildningar m.m om alkohol och dess skadeverkningar.

Anser fortfarande att vi ändå borde kunna diskutera whiskey och öl, bruk av alkohol etc. Bara vi gör det med sunt förnuft. Vi måste tänka på att det finns forum-medlemmar som är underåriga.
Det handlar ju knappast om att någon här på forumet aktivt går ut och glorifierar alkoholen i sig, eller uppmanar till att "nu efter dagens tur träffas vi och blir dyngraka", eller "jädrar vad radiostyrd jag var i helgen, hö, hö", Eller ens diskuterar att det är så jäkla roligt att vara skitfulla...för, rent krasst sett, det är det ju faktiskt inte.... Bara för stunden, och den känslan är egentligen bara ett stort självbedrägeri skapat av hjärnan som tycker att etanol är kul (skapar endorfinliknande ämnen => beroendeframkallande och hämningsdämpande), medans alla övriga inre organ protesterar hej vilt.

Tar mig själv en whiskey då och då (har ett par fina single malts i skafferiet) om jag vill det, öl eller vin till maten ibland. Sen att man vid en del tillfällen druckit lite för hårt ibland är något man inte ska sticka under stolen med. Men det är då man ska dra lärdom och vara självkritisk. Varför gick det så här, var det nödvändigt, var det egentligen SÅ kul. Alkohol är INTE samma sak som fest, även om fest ofta innebär alkohol.

Nu har vi alkohol i samhället, inte så mycket att göra tyvärr. Hade det varit en ny drog, lanserad på 60-talet hade den förbjudits ögonaböj. Men den är såpass djupt rotad sen långt tillbaks i vår historia, så det handlar om att försöka leva med den istället. Alla människor har ett eget ansvar för sig själva. Speciellt föräldrar, de har även ett stort ansvar för sina barn fram till vuxen ålder. Även om alla ungdomar någon gång utsätts för alkohol i "okontrollerade" miljöer så är det ingen ursäkt för att köpa ut till dem. Ungdomar ska helt enkelt inte dricka. Så är det. Allt har sin tid, och ju senare man börjar desto mognare är man och desto egnare uppfattning om hur man egentligen brukar alkohol (om man nu ens ska det?) kan man skapa sig.

// Peter

Alkohol och Happy
Mathias Skrev:
> Relax... säger Bill.
>

"For relaxing times, make it Suntour time"

Alkohol och Happy
Det är väl bara att konstatera att detta är ett forum där folk kan uttrycka sina personliga åsikter (allt som oftast icke-cykelrelaterade) utan allt för mycket censur. Vilka åsikter som är de "rätta" går väl knappast att säga.... men som tur är behöver man ju inte umgås privat med alla heller.

-------------------------------------
"Because the Internet isn't real life"

Alkohol och Happy
Skogling Skrev:
> Jag tycker dessa trådar sabbar Happy ! Totalt
> ointressanta för min som vill chatta om mtb...
>
> :o(
>
>

ta inte illa upp nu, men alla kan ju inte gillar vikttrådar;P, och eftersom så många har skrivigt så finns det nog nått av intresse i den:),

Alkohol och Happy
Jag tror att det beror på cykelabstinens. När folk inte kan trampa ur sig energin så gnäller man på Happy istället. Själv hanterar jag min abstinens med att köpa lätta och dyra grejer, och dricker sprit förståss.. ;o)
/Johan

Alkohol och Happy
bigmollo: har du råd med sprit köper du för tunga saker.

Jag tycker det är jätteroligt med en OT-tråd som berör något jag pysslar med jämfört med alla trista trådar om programmering och skit som man inte begriper något av. Rekommenderar www.alkoholprofilen.se, den är ganska bra. En bra länk också att dela med sig till någon man tycker köper alldeles för tunga cykelsaker och alltså har råd med jättemycket sprit.

Alkohol och Happy
I'm writing in english because this subject stresses me, and I want to explain myself fully, which I find hard to do in my adopted language.
If a society chooses to allow it's population to buy dangerous things, then the society as a whole has a responsiblity to ensure they are used in a safe manner. If society is against alcohol consumption, then simply ban it! But to half allow the use, or to simply bury our collective heads in the sand concerning it's use, is to do a disservice to all that use or might use it. Education - in this case responsible drinking habits ( including abstinence as an option) - and discussion are the best tools to allow people to learn to live with alcohol. Indeed lack of open discussion exacerbates the problems for those in society that find themselves with an abuse/addiction problem.
So back to square one: if you want to allow the sale of drugs in a society - then discuss, educate and be prepared for a certain percentage of the poulation to become addicts, and some to abuse. If you don't want these things then do not allow the sale of the drug ( this has it's own inherent problems...But I don't think we should go into those here...I'll leave that for my lectuers to schoolchildren on drugs!).

For those that claim our children are going to become alcoholics because they drink early, or are given a "bad" image of drinking by their elders are clearly barking up the wrong tree. Drug abuse, usually, stems from many other factors - social and psychological, rather than images in the media etc. Starting to use drugs - alcohol included - is a matter for images in the media etc.; but then we are back on the issue of what society allows.

We allow the sale of certain drugs, this is decided by society through our government, there exists a level of censorship/prohibition already decided upon by our society - do we need more in this forum? Or should this be a forum for real people that can reason, and make valued judgements about a dialogue? One thing I am not happy about is the prospect of leaving my decision of what is allowed to be discussed in the hands of a none elected group that wish to ban/control a drug for OTHER peoples benefits! The first politician that stands up and asks us to ban smoking - so that he cannot smoke - will get my vote!

Well I'm doing my bit as a responsible citizen!....Paying lots of tax on addictive substances that Sweden chooses to allow it's population to buy - alcohol and cigarettes. I'm sure this tax money is going to good use supporting people that have become "utbränd" because of the stress of deciding what is best for OTHER people!

Alkohol och Happy
Jeesh, det där var ett jobbigt test oxr. Jag var tvungen att sätta mig själv i 26-40 kategorin på ålder!

Att jag inte druckit sedan SSSM påverkade resultatet en smula också ;)

Alkohol och Happy
Vi verkar som forum kunna hantera inlägg om alkohol och droger då det skapar en debat där ett flertal olika aspekter belyses. Åsikterna verkar vara så kallat normalfördelade där det finns ytterligheter i båda riktningarna och där den intresserade läsaren tillslut kan anta en svensk lagom attityd.

Alkohol och Happy
Jag håller med Bosse/Lonewolf: andra trådar har varit klart värre. Den om Jonas Gardell var väl oerhört onödig och fördomsfull! I övrigt så kan jag som högstadiepedagog vittna om hur oerhört nyfikna ungdomar är på ens inställning till droger, sex och andra spännande ämnen. Dom VILL veta och ha förebilder. Och frågar i skolan sånt som dom sällan frågar hemma. Däremot så ska naturligtvis föräldrarna FOSTRA sina barn.

Alkohol och Happy
Stewe: Tack för att du refererar till mig som en påverkad ungdom! Ha, inget kunde vara mer fel. Visst jag kan tänka mig att smaka Whisky men jag känner ingen större längtan till det... 18 årsdagen kommer och med det krogpremiären, då blir det antagligen någon öl som sig bör och kanske jag då provar en Whisky. Inte för att jag vill bli full utan mer för att prova på. Gillar jag det inte så tackar jag för mig och lämnar glaset halvfullt/halvtomt på disken/bordet.

Jag tillhör den skara ungdomar som inte dricker för att bli full, dricker oerhört lite och sällan jämfört med mina kamrater. När jag var en vecka i Frankrike drack jag totalt 1 öl och ytte pytte lite Vodka (vilket påminnde mig om avfettningsmedel till lukt och tänkbar smak...) Har sett ett par ordentliga fyllor förmycket för att faktiskt vilja bli full!

Mitt inlägg om hur jag längtar till den dagen när jag (lagligt) får dricka var skrivet med glimten i ögat, inte menade jag på fullt allvar att jag kopplar samman alkoholkonsumtion med att bli vuxen/man.

Tack än en gång Stewe för att du frågade mig hur det egentligen låg till med mitt yttrande och vad som egentligen låg bakom det innan du använde det som ett argument i debatten! ;)

Lagom surt inlägg dock något ironiskt...

Alkohol och Happy
Det här är inte bra, vi måste kanske ha åldersgräns på forumet om ni ska läsa om sådana här vuxensaker. Muerto, jag förutsätter att du blundar när det är spritreklam på TV?

Tillbaka
Topp