All mountain MTB runda i Skåne

• Trådstartare Trådstartare cq0
  • Start datum Start datum

cq0

Ny medlem
Hejsan!

Någon som vet några roliga rundor i Skåne som är lite vassare än XC-åkning? Vill hitta något ställe som har lite upp och ned samt lite hopp och så utan att bli så vasst som downhill då.

Har sett nån köra AM-hoj borta vid militärmasten uppe i Genarp. Där verkar finnas nån hemmasnickrad bana. Men den är inte så lång.

cq0 skrev:
-------------------------------------------------------
> Dirty har du tips på något lite roligare för en
> nybörjare med lite hopp och så?

Finns det inte ett gäng som kör downhill i Tyringe?

cq0 skrev:
> Jo vet vilka de är men tänkte mer något lite
> lugnare än dh. Har en am-hoj.

Med risk för att bli tjatig men Hovdala och runt om är fint att cykla. Finns ett par korta och lätta DH-banor. Ska jag va ärlig så är jag nog inte riktigt klar över vad skillnaden mellan AM och XC är

cq0 skrev:
> Var i Hovdala är det folk är och kör?

Lite då och då, lite här och där :)

cq0 skrev:
> Var exakt på åsen skulle du kunna markera på en
> karta? Jag hade varit sjukt tacksam.

Jag tror att Dirty rider tänker på Vallåsen Bikepark.
Men jag kan ha fel...

Jag är med och leker DH i Tyringe med min AM-cykel. Det är absolut inte hojen som sätter begränsningen där. Just nu är det fortfarande snö och sån skit på spåren men så fort det blir barmark kör vi ganska regelbundet. Förbaskat skoj är det!
Släng iväg ett PM för mer info!

Inte direkt ett stort område, men råkade till min stora förtjusning på ett trevligt parti stigar utanför Sofiero i Helsingborg som var rätt kuperat. Var även ett gäng färgglada downhillkidz med stora hjälmar och låga sadlar som övade hopp där.

Haha, ber om ursäkt för mina "fördomar" där. :) Hade förmodligen vågat mig närmare och hälsat på om jag inte hade känt mig lite bortkommen pga en längre tids uppehåll från skogen och en sprillans ny, icke fullt funktionabel hoj. Eller med andra ord, jag cyklade som en fegis och skämdes lite.

Men du kanske kan upplysa mig om det går att fortsätta norrut från det området? Tycker Pålsjö verkar ganska trist, men Landborgspromenaden och ert hoppställe är hur skoj som helst! Och om man kan cykla vidare åt det hållet så börjar det ju bli en liten runda av det.

Winberg skrev:
> Vi dem färgglada med stora hjälmar är faktiskt
> vuxna med volvo villa å vovve ;)

Så har vi det i Tyringe oxå. Eller nåja, jag har tre hundar...

Rekomenderar verkligen inte Helsingborgsrundan och den lilla nedfarten vid Sofiero om man vill ha kul på en AM cykel.

Ge dig upp på någon av åsarna. Vallåsen bike park, Genarp vid klinten. Klåveröd för mer tuff XC körning där AM kan komma till sin rätt. Då inte främst XC-banan utan många av de vandringsleder som går där.

Tillbaka
Topp