Alla borde ha ett eget skruvstäd

Visst, för tyngre jobb finns det tyngre städ som är mer lämpliga, men för diverse cykelrelaterade och lättare uppgifter är det riktigt trevligt. Fiffigt med snabbgreppet om man vill öppna snabbt också. Mitt sitter på en lavettplattform så städet går att svänga samt enkelt flytta på.

Har också ett sånt, perfekt till mitt bruk. Gillar att det är ganska kompakt men att det ändå är 120mm brett. Bra för finlir.
Har satt mitt på en stor tung träbit så det går att flytta dit det behövs :)

Här är mina två skruvstäd, ett Heuer och ett vad jag tror är ett Matador.

Två mycket trevliga städ, speciellt Heuer, då det har en annan stigning på gängorna så det går snabbt att öppna och stänga.
Köpt Heuer på marknad för 400:-
Matador av en bekant för 300:-
Bra pris för 2 kvalitets städ. :)
20220306_110735.jpg
20220306_110720.jpg
20220306_111530.jpg

Har ett Brockhaus Heuer Compact som jag köpte 2019 (se tidigare inlägg i annan tråd). Inte använt det så mycket men sedan började det gå rätt trögt att veva ungefär på mitten. Brydde mig inte så mycket om det men i höstas tänkte jag bara jag skulle fråga där jag köpte och tillverkaren och se vad som händer.

Så jag började med att fråga Conrad där jag köpte det. Fick inget svar. Då mailade jag Brockhaus Heuer direkt. Fick svar dagen efter att det var ju tråkigt att jag har problem men att de vill gärna ha nöjda kunder så de erbjöd att skicka ett nytt. Alternativt att jag kunde vänta tills nästa år (nu då), då de har en uppdaterad modell på gång. De frågade inte efter kvitto eller något sådant. Men jag svarade att jag har ingen brådska och kan vänta tills den nya kommer.
Ett tag började jag undra om de glömt bort mig, men idag kom ett paket!!

Ett purfärskt nytt Heuer Compact (120mm) 2022 års modell. Med ölöppnare och ett sött brev! I brevet vill de gärna att jag kontaktar dem så de kan ordna med frakt till mitt gamla.

Alltså, man älskar tysk ordning!! Helt underbart detta. Snacka om bra kundservice!

20220401_202420.jpg20220401_195122.jpg

20220401_195228.jpg 20220401_195733.jpg

20220401_201253.jpg

Det nya är 375g tyngre, en gnutta större. Också har de ändrat snabblås-mekanismen till en grej man trycker på istället för att vrida röret. Känns lite stabilare. Förhoppningsvis har de förbättrad så det här problemet jag fick inte kommer uppstå igen. Ska försöka göra som de sade att ge den vad den tål och komma med lite feedback!

Har ett Brockhaus Heuer Compact som jag köpte 2019 (se tidigare inlägg i annan tråd). Inte använt det så mycket men sedan började det gå rätt trögt att veva ungefär på mitten. Brydde mig inte så mycket om det men i höstas tänkte jag bara jag skulle fråga där jag köpte och tillverkaren och se vad som händer.

Så jag började med att fråga Conrad där jag köpte det. Fick inget svar. Då mailade jag Brockhaus Heuer direkt. Fick svar dagen efter att det var ju tråkigt att jag har problem men att de vill gärna ha nöjda kunder så de erbjöd att skicka ett nytt. Alternativt att jag kunde vänta tills nästa år (nu då), då de har en uppdaterad modell på gång. De frågade inte efter kvitto eller något sådant. Men jag svarade att jag har ingen brådska och kan vänta tills den nya kommer.
Ett tag började jag undra om de glömt bort mig, men idag kom ett paket!!

Ett purfärskt nytt Heuer Compact (120mm) 2022 års modell. Med ölöppnare och ett sött brev! I brevet vill de gärna att jag kontaktar dem så de kan ordna med frakt till mitt gamla.

Alltså, man älskar tysk ordning!! Helt underbart detta. Snacka om bra kundservice!

Visa bilaga 547581Visa bilaga 547576

Visa bilaga 547575 Visa bilaga 547574

Visa bilaga 547573

Det nya är 375g tyngre, en gnutta större. Också har de ändrat snabblås-mekanismen till en grej man trycker på istället för att vrida röret. Känns lite stabilare. Förhoppningsvis har de förbättrad så det här problemet jag fick inte kommer uppstå igen. Ska försöka göra som de sade att ge den vad den tål och komma med lite feedback!
Men … du missade ta bild på ölöppnaren! Den vill vi också se!

I övrigt: schnüggt, sehr schnüggt!

Det sitter fast på den träfärgade träbiten som går att flytta dit jag behöver det. Oftast ett annat arbetsbord med lite mer plats.
jo, det fattade jag. Det jag funderade över var varför du sätter det så långt från kanten på brädan.
Behöver du spänna fast något långt vertikalt bredvid spindeln städet, så ser det ut som att det tar i brädan.

Se röd ring och tänk att det är tvärsnittet på ett rör eller någon längre "pinne" som du ska bearbeta änden på:
501363-5623aab528e52fa8972104d9a16a578a~2.jpg

Det jag tänkte var att oavsett hur nära bordskanten din bräda ligger kommer röret ta i brädan... och även om man aldrig använder skruvstädet till sådant... så rätt som det är ska man göra något man aldrig gjort förut...

jo, det fattade jag. Det jag funderade över var varför du sätter det så långt från kanten på brädan.
Behöver du spänna fast något långt vertikalt bredvid spindeln städet, så ser det ut som att det tar i brädan.

Se röd ring och tänk att det är tvärsnittet på ett rör eller någon längre "pinne" som du ska bearbeta änden på:
Visa bilaga 547617

Det jag tänkte var att oavsett hur nära bordskanten din bräda ligger kommer röret ta i brädan... och även om man aldrig använder skruvstädet till sådant... så rätt som det är ska man göra något man aldrig gjort förut...
Jaha, var det så du menade. Hmmm. Det kan ju bli problem ja. Fast skulle det bli så kan jag ta snickarbänken istället. Men det här kan vara något att tänka på till nästa version av bräda ?

Framförallt jag. Min cykelverkstad saknar ett mäktigt skruvstäd, så vad rekommenderas att sätta på sin verktygsbänk? Vad ska man tänka på och finns det några prisvärda rekommendationer för hobbybruk? Jag har kollat på Blocket ganska länge, men allt ser ut som att det släpats genom halva Norrland bakom en timmerbil.

Epilog:
Något överbyggt för min lilla mekskrubb.
Men ändå rart för ögat.
49EBD5E2-D7E3-4BFE-8D60-4718DC295CD3.jpeg

Har ett flertal, och några maskinskruvstycken. Maskinskruvstyckena är gjorda på en CNCutbildning jag gick. Bra grejor. Trevliga att tillverka också.
Vet inte vad det är jag använder, men stort och gammalt, från nån loppis. Har även ett Bofors i reserv. Hittat i en kontainer. Finns nåt i miniformat som man kan fästa på bordsskiva någonstans i gömmorna också.
Sämsta jag ägt var ett större noname gjutet, det sprack.

Har blivit lite lätt sugen på ett skruvstäd eller -stycke. Vart vänder man sig då för råd om inte till Happy?
Vilka budgetalternativ erbjuder godtagbar funktion nuförtiden? Fultema? Jula? Conrad?

Min plan är att skruva fast i nån form av bräda som sedan kan klämmas eller clampas fast där det går.
Bör alltså inte vara alltför stort och otympligt.

Användningsområder är ännu lite oklart. (Hobbypyssel™ förmodligen).

Är det någon som vågar ge förslag?

Mycket, om än inte allt, var bättre förr. Tror att ett fint skruvstycke kan vara det optimala begagnatköpet. Kostar lite tid och tålamod via Blockettrålning, men det dyker säkert upp ett inom kort i närheten av där du bor.

Jag hade alla dagar tagit ett lite rostigt och trögt men renoveringsbart skruvstycke framför nytt skräp från någon av skräpbutikerna.😛

Mycket, om än inte allt, var bättre förr. Tror att ett fint skruvstycke kan vara det optimala begagnatköpet. Kostar lite tid och tålamod via Blockettrålning, men det dyker säkert upp ett inom kort i närheten av där du bor.

Jag hade alla dagar tagit ett lite rostigt och trögt men renoveringsbart skruvstycke framför nytt skräp från någon av skräpbutikerna.😛
God tanke. Det förutsätter dock att jag klarar av att bedöma kvalitet och skick. :)

Håller med ovanstående. Vill bara betona det där om tålamod. Många som säljer gamla skruvstycken vet deras värde, räkna med att priserna oftast ligger kring tusenlappen eller mer. Och dyker det upp nått billigare gäller det att man är blixtsnabb och att det är i närheten, för av förklarliga skäl är det ingen som vill skicka. Jag gav upp efter nått år och köpte nytt.

Håller med ovanstående. Vill bara betona det där om tålamod. Många som säljer gamla skruvstycken vet deras värde, räkna med att priserna oftast ligger kring tusenlappen eller mer. Och dyker det upp nått billigare gäller det att man är blixtsnabb och att det är i närheten, för av förklarliga skäl är det ingen som vill skicka. Jag gav upp efter nått år och köpte nytt.
Får man fråga vad du köpte?

flytta till ett hus och "erbjud" förra ägaren att lämna kvar grejor i verkstad och och garage. Det blev några turer till tippen men också lite fina grejor.

Helt sant. Men en tusenlapp för ett rostigt kvalitetsstäd är värt pengarna! Funktionen är fan överlägsen.

Så är det ju inte alltid. Ett par cantis från Paul kostar 4500 spänn, medan Shimanos CX50 kostar 700 spänn och är bättre.

Ja ja, jag vet att cantibromsar är avskydda..

Halloj!
Jag har fått ett 80mm skruvstycke, fullt fungerande men lätt slitet. Var hittar jag nya backar enkelt och prisvärt?

Alltså inte proffsbutik, och inte skyddsbackar med plastyta eller liknande. Det är stålbackarna som är borta.

Om det är ett hyfsat nytt skruvstäd av känt märke så finns det stt köpa. Annars hittar du antagligen inte några som passar om du inte har en väldig tur.

Jag känner jag ångrar grovt att jag köpte ett skruvstäd med fasta backar, som såklart är både härdade och tandade, så allt man klämmer blir helt söndertrasat.

Om ni inte behöver tandade och härdade backar är det väl bara att såga till en bit stål och borra två hål?

Eller gör enkla backar av aluminiumprofil?
Se mitt inlägg:

Satte en magnetlist på ovansidan så att de alltid hålls på plats. Slät och fin yta, fungerar klockrent. Vill jag ha grov yta tar jag bara bort mina egna backar.

Eller gör enkla backar av aluminiumprofil?
Se mitt inlägg:

Satte en magnetlist på ovansidan så att de alltid hålls på plats. Slät och fin yta, fungerar klockrent. Vill jag ha grov yta tar jag bara bort mina egna backar.
Snyggt!

Tillbaka
Topp