Allebike Gravel - MB31

Maverick65

Medlem
Allebike Gravel - MB31
Har kollat efter en Gravel ett bra tag nu och velat mellan olika alternativ och prisklasser.
Klickade nyss på köpknappen på denna modell, verkar ha allt jag vill ha hos en gravel och till bra pris, så hoppas man blir nöjd :-)

Allebike Gravel - MB31
Varför singelklinga?
Jag undrar samma sak. Den enda saken som får mig att inte trycka på köpknappen direkt (nästan...) är singelklingan. Vill man verkligen ha det på en gravelhoj?

Jag har singelklinga på MTBn (12s) och det är superbra på stigar där man ändå sällan kan ligga på en optimal kadens. När jag kommer ut på väg och ska ligga och trycka på mer jämnt tycker jag dock att hoppen i mitten av kassetten ofta blir för stora så att jag inte hittar någon bra kadens. På väg har man ju också mer tid på sig och kan växla enklare mellan stora och lilla klingan.

bokaj

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Jag undrar samma sak. Den enda saken som får mig att inte trycka på köpknappen direkt (nästan...) är singelklingan. Vill man verkligen ha det på en gravelhoj?

Jag har singelklinga på MTBn (12s) och det är superbra på stigar där man ändå sällan kan ligga på en optimal kadens. När jag kommer ut på väg och ska ligga och trycka på mer jämnt tycker jag dock att hoppen i mitten av kassetten ofta blir för stora så att jag inte hittar någon bra kadens. På väg har man ju också mer tid på sig och kan växla enklare mellan stora och lilla klingan.
Allebike/MB31 är inte som de stora märkena! De är små och superduper-flexibla så om man vill ha 2-3-6-8 klingor fram så fixar de det, mail, post, telefonsamtal, fysiskt besök, röksignaler, you name it, de fixar!

Berk

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31

Håller med. Men kanske räcker 11-30 kassett till svensk gravel-cykling? Då har man ett tands steg mellan 11 och 15.

NickPick

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31

En touringcykel bör ha 2x... en gravelcykel däremot... MTB, CX, gravel fungerar för mig.

Men.... Ska man köra touring då köper man nog något där spdsandaler matchar. Men som sagt, jag misstänker att 2x är möjligt utan problem.

Senast ändrad:

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
För jäkla fin Gravel. 👌

Och inte många som kan konkurrera med pris/komponenter heller.

Man får ju hoppas att den framtida kolfibervarianten följer samma tänk.

r72

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Det där ser ju faktiskt ut att vara EXAKT vad jag letat efter... Nu blir det svårt att motivera sig att inte köpa...

marr

Moderator
Forumvärd
Allebike Gravel - MB31
Det blir billigare och de på Allebike vet att det säljer fler cyklar med en prislapp på 15900 SEK jmf med (typ) 16100 SEK trots alla nackdelar
som tydligt framgår nedan (det finns fler förstås)
Visa bilaga 423160
Jmf själv här: 42 11-42 jmf 46/30 12-32
För gravelcykling ser jag inte fördelarna med två klingor. Ska man cykla mycket lvg, fine. Men köp då inte en gravel.

Maakus

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Jag har 1x9, 42t klinga och 11-46 på min gravel.
Försök hitta rätt kadens på den.
Och 650b hjul och är 188cm lång.
Jag har iaf SPD.

Kanske råkade beställa en MB31.

erik h

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
700x47, bravo! Och inga fåniga halvhjul för att få ha feta däck. Nu kan jag inte mycket om nån av disciplinerna med krulliga styren men den ser ju väldigt bra ut, med hydrauliska för den pengen och allt.

erik h

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Som vanligt var det bättre förr. Man köpte en cykel och så tog man bort lite överflödiga klingor efter egen smak, och alla hade en påse framväxlar att sälja på yardsalen.

skier

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
För gravelcykling ser jag inte fördelarna med två klingor. Ska man cykla mycket lvg, fine. Men köp då inte en gravel.
Fast om man nu inte har flera bockstyrecyklar tycker iaf jag att det är vettigare att ha en med två klingor fram. Även om jag cyklar mycket grus så är åtminstone halva distansen på asfalt under en normal 4h runda. På vintern när det är dags för cykelcross-cup är det 30 min jobb att byta till nw-klinga och kedjestyrare. På grusväg blir det ju aldrig den där härliga blandningen av gräs och lera som sätter igen framväxeln, så där kan jag inte se ngn nackdel med växel.

Stora hopp mellan växlarna är sjukt överskattat på grusväg och asfalt, då cyklar jag hellre på en mtb.
Allebiken såg helt ok ut, lite onödigt långa kedjestag kanske för min smak, men det blir väl stabilt gissar jag.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Min Vitus Substance har 20mm kortare reach än MB31-graveln, men gaffelvinkeln är 1 grad brantare än MB31an. Hur spelar sånt här in? Jag är för trög för att räkna ut sånt! :P

skier

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Min Vitus Substance har 20mm kortare reach än MB31-graveln, men gaffelvinkeln är 1 grad brantare än MB31an. Hur spelar sånt här in? Jag är för trög för att räkna ut sånt! :P
Nu kan jag inte Vitus geometri men om det inte skiljer mycket i kedjestagslängd så ger både den längre reachen och den flackare gaffelvinkeln på Allebike tillsammans en längre hjulbas så den kommer vara lugnare i styrningen och ha längre svängradie än Vitusen. Eftersom de inte har en speciellt brant sadelvinkel på Allebiken så får man kompensera den längre reachen med en kortare styrstam.

NickPick

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Jag kollade lite geometri sådär lite snabbt. Ganska långa cyklar. Kompenseras väl såklart av kort stam... Men först blev jag skrämd 😁.

Blir nog en storsäljare, om gravel håller i sig...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Singelklinga funkar bra för lvg om man inte ska sitta i en klunga imho. När det går fort och hetsas vill jag ha täta steg, kör man själv eller ett fikagäng räcker x1 - imho.

glitch

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Hur är det med skärmfästen och väskfästen? Hittar ingen direkt info men har letat dåligt också :)

Allebike Gravel - MB31
Faan, skulle nog köpt denna istället för Grail AL 6.0 om man vetat att den skulle komma. Men hur är det möljigt för Allebike att hålla samma (eller bättre) spec som Canyon? Bra jobbat i alla fall...

Kan bara säga att finishen på deras RAW-ramar är grymt fin ( fick hem grabbens MB31 JR i veckan)

glitch

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Du letade rätt dåligt. 😉
  1. Finns det fästen för skärmar och väskor?
    Ja, det finns fästen både fram och bak för skärmar och väskor. Du har även dubbla flaskställ i lättåtkomlig position
Väntade mig nästan nåt sånt, erkände i alla fall att jag letade dåligt ;-)
Men var är "väskfästena" fram? Inget på gaffelns utsida. Är det på insidan fästena sitter?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer