Första stigcykeln, Allebike Discovery?

GLHF

Medlem
Hej! Vill införskaffa en heldämpad stigcykel som kan ta mig dit det är för stökigt för min gravelcykel. Kommer mest bli cykling i (stenig) skog, en del lutning, men är total nybörjare på MTB så sannolikt inget riktigt farligt till en början. Kan hända att jag testar Vallåsen/Isaberg någon gång i framtiden. Cykelvasan ska väl också avklaras någon gång. Kollat en del begagnat, men tycker det är svårt att hitta något i min prisklass där det är enkelt att avgöra vad jag faktiskt köper från annonsen. Ser att Allebike har rea på sin stigcykel MB31 Discovery, den har kolfiberram framtill, 14 kg, 130/130 mm dämpning (ROCKSHOX Revelation RC & ROCKSHOX Deluxe Select+), Deorekomponenter 1x12. Två kolvar på bromsarna, räcker förhoppningsvis och kanske går att uppgradera vid behov? Koniskt styrrör och Boostnav som jag har förstått är eftersträvansvärt. Boost borde innebära thru-axle om jag förstått det rätt? Dropperpost 150 mm ingår.

Baserat på vad jag läst här och på andra ställen verkar det vara en rätt bra deal för 18900 kr, men tar tacksamt emot er hjälp. Dämparna och hjulen kan jag inte riktigt bedöma. Geometrin har jag ingen koll på alls vad man ska kolla efter, jag är 180 cm lång med armlängd på 182,5 cm och en benlängd på 88 cm (långa ben och armar, kort bål), så blir en L enligt tillverkaren. Tror ni denna cykeln kan funka för en ny men entusiastisk MTB:are? Kul att köpa svenskt också, särskilt i dessa tider.

Tack för alla svar! Har beställt en nu, ska bli jättekul att komma ut ännu mer i bushen nu i vår och sommar!

Bonusfråga: Tips på platta pedaler? Kör OneUp Composite på graveln, kan ju börja med att skruva på dem i alla fall. Något annat man "måste" ha när man cyklar MTB kontra gravel? Knäskydd? Tips på stänkskärmar?

Oneup-pedalerna är nog funkis. Greppiga skor, om du inte redan har, är ju ett tips. Dessa är löjligt prisvärda https://cyclstore.se/mtb-touring-sk...EAs4kWwbJKzaD8I6uyHUYJZiQTJnW1OBoCD9EQAvD_BwE
När det gäller stänkskärm så kör jag själv bara en enkel variant, typ https://bikeshop.se/marsh-guard/nymg003/marsh-guard-20-20-skärm-till-mountainbike-26-29-mange-farger på framgaffeln. Skyddar mest ditt ansikte.
Knäskydd är en god investering och jag själv gillar armbågsskydd som flera gånger räddat mig. Gillar själv POC Vpd air för stigcykling, både som armbåge och knäskydd.

Hjälm, knäskydd, skor, pedaler, däck, bromsar. I den ordningen.

• Hjälm antar jag att du redan har.
• Knäskydd Sweet Protection om du letar budget, annars POC eller Fox m fl.
• Riktiga skor gör stor skillnad för grepp och kontroll. Jag gillar Vaude och FiveTen.
• Pedaler, dina OneUp funkar säkert bra. Xpedo Spry finns i roliga färger och kostar inte skjortan.
• Din cykel kommer med Barzo som funkar bra på torra stigar men har uselt våtgrepp vilket inte är toppen så här års. Kolla 29"-däck under 1000g-tråden, jag kör på Dissector.
• 2-kolvsbromsarna som kommer med är utmärkta för vanlig stigcykling men i minsta laget om du vill köra utför, speciellt med bara 160 mm skiva bak.

Och sist men inte minst så levereras cykeln med slangar, byt till slanglöst omgående.

Krångla inte till det med utrustningen om du bara ska cykla normal svensk stig i måttlig fart. Hjälm, heltäckande handskar och greppiga plattisar räcker långt. Ryggsäck kan ge lite ryggskydd och är användbart för vattenblåsa, extrakläder, verktyg, reservdelar och något ätbart.

Cykla i någon vanlig gammal sko med tillräckligt styv och passande sula. Köp greppigare skor/pedaler om det behövs senare.

Superstar Components Nano pedaler är prisvärda när det är rea. Brexit har gjort det krångligt att beställa Nano, men gick för 2-3 år sedan, kanske har blivit stopp sedan dess?

Glöm inte verktyg med mera för underhåll av fjädring. Är både vid 60 timmar och årligt. Går att gör det mesta själv eller lämna in om man har för mycket pengar.

Stort tack för tipsen! Ska ta det lite steg för steg, men tubeless blir det absolut från start, kört det sedan länge på min gravel. Är det dumt att köra med vaxad kedja på MTB med tanke på lera osv eller funkar det bra?

Grattis till bra köp. Köpte en själv på rean i höstas och är mycket nöjd. Det enda jag gjort är att jag bytt bort dom superhala däcken som satt på. Borde kanske gått på tubeless också men det får bli nästa steg.

Allebike slängde på 1700 hjul istället för 1900 också så tack för det Allebike :)

Det är bara att säga till när du beställer så fixar Allebike tubeless åt dig.
"Tyvärr" så har besten redan anlänt nu ikväll 😁 Blir i alla fall samma gucka jag är van vid från start.

Det funkar toppen. Den lite enklare kedjan som sitter på är inte så korrosionsbeständig så du vill kanske köra slut på den och sedan skaffa en av de lite dyrare varianterna. Finns säkert någon i visa din vaxning som har koll på shimanokedjor.
Tack för tips! Har du någon prisvärd kedja att rekommendera? Kan ändå vara skönt att ha två i rotation när man vaxar. Följde f ö med Vittoria Syerra istället för Barzo, men vad jag kan läsa mig till är även de mindre bra på vått underlag.
Grattis till bra köp. Köpte en själv på rean i höstas och är mycket nöjd. Det enda jag gjort är att jag bytt bort dom superhala däcken som satt på. Borde kanske gått på tubeless också men det får bli nästa steg.

Allebike slängde på 1700 hjul istället för 1900 också så tack för det Allebike :)
Även jag fick XM1700 ser jag nu! Även positivt förvånad över remote lockout till framgaffeln.

Ska bli jättekul att ta ut den på en första runda! Utöver att fixa med kedjan och ta ut slangarna, är det något annat man behöver ställa in innan första turen? Tänker främst på dämpningen och bromsarna (inte haft hydrauliska tidigare).

Har du någon prisvärd kedja att rekommendera? Kan ändå vara skönt att ha två i rotation när man vaxar.
Två är klart smidigt. Jag kör SRAM X01 men det funkar dåligt på shimanokassett, så kolla i tråden.

Utöver att fixa med kedjan och ta ut slangarna, är det något annat man behöver ställa in innan första turen? Tänker främst på dämpningen och bromsarna (inte haft hydrauliska tidigare).
Beläggen behöver bromsas in (bromsa ett halvdussin gånger från 25 till 5 km/h, upprepa på andra bromsen, du känner när de börjar nypa) men annars ska det bara vara att köra.

För gaffeln slå upp den på trailhead och mata in din vikt så får du inställningar att börja med. Dämparpump behövs.

Finns säker något motsvarande för X-Fusion om man söker lite.

Jag har bara justerat luften i dämparna så här långt och bytt däck då. Har inte riktigt hittat rätt tryck i bakdämparen än och börjat lite hårt. Ska släppa lite till innan nästa runda. Växlarna kändes som dom behövde lite finjustering i början men jag har inte gjort något där än men ska se efter någon mer tur om det finns något att göra.

Angående lock out till framgaffel så tog jag bort den det första jag gjorde. Jag har i princip aldrig använt den på min andra cykel så tänkte att jag provar att köra utan. Sparar massa vikt om inte annat :). Jag hade dock gärna haft möjlighet att justera den direkt på gaffeln istället.

"Tyvärr" så har besten redan anlänt nu ikväll 😁 Blir i alla fall samma gucka jag är van vid från start.

Tack för tips! Har du någon prisvärd kedja att rekommendera? Kan ändå vara skönt att ha två i rotation när man vaxar. Följde f ö med Vittoria Syerra istället för Barzo, men vad jag kan läsa mig till är även de mindre bra på vått underlag.

Även jag fick XM1700 ser jag nu! Även positivt förvånad över remote lockout till framgaffeln.

Ska bli jättekul att ta ut den på en första runda! Utöver att fixa med kedjan och ta ut slangarna, är det något annat man behöver ställa in innan första turen? Tänker främst på dämpningen och bromsarna (inte haft hydrauliska tidigare).
Jag har kört med Barzo/Mezcal och tycker att de inte är så illa i väta. Rötter kommer alltid att vara hala hur du än gör. Lågt tryck under de blöt dagarna är din bästa vän vilka däck än du har. Men det sagt så finns det bättre däck för just väta, men att direkt byta dom känns onödigt innan du provat.

Jag har kört med Barzo/Mezcal och tycker att de inte är så illa i väta. Rötter kommer alltid att vara hala hur du än gör.
Rötter är alltid hala*, men det som framför allt ligger Barzo i fatet är noll och inget grepp på våta stenhällar. Där jag cyklar blir det kraftigt begränsande, men det är ju olika.

Lågt tryck under de blöt dagarna är din bästa vän vilka däck än du har. Men det sagt så finns det bättre däck för just väta, men att direkt byta dom känns onödigt innan du provat.
Jag har inte testat Mezcal, men Barzo har så tunn stomme att det viker sig om man går ner till de tryck som behövs för att skapa grepp. Missförstå mig inte, det är ett jättetrevligt däck för rätt förhållanden — det flyger fram på torra sommarstigar och har faktiskt helt okej grepp i klafsig lera, men så här års blir det bara onödigt utmanande.

Men det är klart man ger sig ut och cyklar på dem tills de nya däcken man beställt kommer.

*) Undantaget fatbikedäck med 6 psi 😁

Väldigt mycket cykel för pengarna och folk verkar vara väldigt nöjda. Om du vill ha 4-kolv så kan du skriva till allebike och se om de kan montera det istället. Dem ska vara flexibla har jag hört.
Jag tror nog bromsarna duger till att börja med.
I värsta fall så uppdaterar jag senare, och skickar över dom gamla bromsarna på grabbens hoj 😀

Jag fick svar av Allebike via mail.

Hej Erik,
Discovery är helt slutsåld och vi kommer ej att producera mer av denna modell inför 2026. Modellen kommer att ersättas av en ny modell med release senare i höst.
Vi uppdaterar delar av vårt modellprogram och flyttar stora delar av vår kolfibertillverkning till Portugal. Därav ett glapp i produktion nu innan alla nya tillverkningsformar är klara.
Trevlig helg!

intressant och väldigt roligt att det ska till EU.

Jag hade inte varit 100% trygg i att random återförsäljare har säkrat försörjningen. Självklart kan de ha obyggda ramar men gissar att de inte har det.

Tillbaka
Topp