GLHF
Medlem
Första stigcykeln, Allebike Discovery?
Hej! Vill införskaffa en heldämpad stigcykel som kan ta mig dit det är för stökigt för min gravelcykel. Kommer mest bli cykling i (stenig) skog, en del lutning, men är total nybörjare på MTB så sannolikt inget riktigt farligt till en början. Kan hända att jag testar Vallåsen/Isaberg någon gång i framtiden. Cykelvasan ska väl också avklaras någon gång. Kollat en del begagnat, men tycker det är svårt att hitta något i min prisklass där det är enkelt att avgöra vad jag faktiskt köper från annonsen. Ser att Allebike har rea på sin stigcykel MB31 Discovery, den har kolfiberram framtill, 14 kg, 130/130 mm dämpning (ROCKSHOX Revelation RC & ROCKSHOX Deluxe Select+), Deorekomponenter 1x12. Två kolvar på bromsarna, räcker förhoppningsvis och kanske går att uppgradera vid behov? Koniskt styrrör och Boostnav som jag har förstått är eftersträvansvärt. Boost borde innebära thru-axle om jag förstått det rätt? Dropperpost 150 mm ingår.
Baserat på vad jag läst här och på andra ställen verkar det vara en rätt bra deal för 18900 kr, men tar tacksamt emot er hjälp. Dämparna och hjulen kan jag inte riktigt bedöma. Geometrin har jag ingen koll på alls vad man ska kolla efter, jag är 180 cm lång med armlängd på 182,5 cm och en benlängd på 88 cm (långa ben och armar, kort bål), så blir en L enligt tillverkaren. Tror ni denna cykeln kan funka för en ny men entusiastisk MTB:are? Kul att köpa svenskt också, särskilt i dessa tider.
Baserat på vad jag läst här och på andra ställen verkar det vara en rätt bra deal för 18900 kr, men tar tacksamt emot er hjälp. Dämparna och hjulen kan jag inte riktigt bedöma. Geometrin har jag ingen koll på alls vad man ska kolla efter, jag är 180 cm lång med armlängd på 182,5 cm och en benlängd på 88 cm (långa ben och armar, kort bål), så blir en L enligt tillverkaren. Tror ni denna cykeln kan funka för en ny men entusiastisk MTB:are? Kul att köpa svenskt också, särskilt i dessa tider.