Allebike Gravel - MB31

Allebike Gravel - MB31
Hej! Flikar in fråga om storlek på Bramleyn. Finns kanske i denna tråd men frågar ändå! ? Är 185 och undrar om jag ska satsa på L eller XL? Första bockstyrecykeln för mig och är inte sugen på att sitta ihopvikt utan lagom upprätt och förhoppningsvis något avslappnat. Hur ska jag tänka? Någon styrstam hit eller dit är ju lätt att be dem byta men har som sagt ingen koll på denna typ av cykel, bara att jag vill ha en som alternativ till fs-mtbn!
Jag tror också mer på M eller L! Den största skillnaden mellan dem verkar egentligen bara vara stack så då kanske L skulle vara bättre om du vill sitta mer upprätt.

Allebike Gravel - MB31
Någon ägare som har koll på handlebar reach samt längd på styrstam på Bramleyn?

Reagerade på rejäl reach på ramgeon men stammen ser rätt kort ut på bilderna.

Allebike Gravel - MB31
Hej!

Jag har en mb31 bramley, med grx rx812. Tänkte byta kedja, vilken kedja ska man köpa?

Går det att köpa alla "shimano 1x11 kedjor", är det olika kvalitéer också eller vilka duger, vad ska man tänka på?

Med vänliga hälsningar

Allebike Gravel - MB31
Ja alla kedjor för 11-delat funkar, prisvärt är 105/SLX (SHIMANO 105/SLX CN-HG601, https://www.rosebikes.se/shimano-105slx-cn-hg601-hg-x-11-speed-chain-742735) men jag brukar köpa något snäpp dyrare till lvg. "Näst dyraste" brukar väl ha längst hållbarhet i tester. Graveln får kedja på samma nivå som övriga gruppen eftersom grejerna slits lite snabbare där.

Verkar dock som att på de allra dyraste (typ dura ace) kan hållbarheten bli sämre igen.

Allebike Gravel - MB31
Ja alla kedjor för 11-delat funkar, prisvärt är 105/SLX (SHIMANO 105/SLX CN-HG601, https://www.rosebikes.se/shimano-105slx-cn-hg601-hg-x-11-speed-chain-742735) men jag brukar köpa något snäpp dyrare till lvg. "Näst dyraste" brukar väl ha längst hållbarhet i tester. Graveln får kedja på samma nivå som övriga gruppen eftersom grejerna slits lite snabbare där.

Verkar dock som att på de allra dyraste (typ dura ace) kan hållbarheten bli sämre igen.
Aha! Tack så mycket för informationen, ser att den kedjan finns i 116 och 126 länkar. Du råkar inte veta på rak arm hur många länkar denna cykel behöver? (Är på jobbet just nu) 😀

Ha det!

Allebike Gravel - MB31
Aha! Tack så mycket för informationen, ser att den kedjan finns i 116 och 126 länkar. Du råkar inte veta på rak arm hur många länkar denna cykel behöver? (Är på jobbet just nu) 😀

Ha det!
Det skiljer från cykel till cykel och man får nästan alltid korta ner kedjan. Det lättaste är att jämföra med den gamla, förutsatt att den är rätt längd förstås. Den längre är väl det säkra valet dock.

Allebike Gravel - MB31
Någon som kör med Tufo Thundero 48mm på sin MB31 gravel?

Kör idag Cont Terra Speed 45mm som rullar fint och funkar till det mesta.

Är nyfiken på lite bredare däck då det är ganska grovt grus och även en del snällare stigar på favoritrundorna.

Därför nyfiken på era upplevelser med Thundero 48mm eller liknande?

Ett annat trevligt alternativ vore annars Schwalbe Thunder Burt 2,1” men misstänker att de är lite för breda för att få plats!?

Senast ändrad:
Allebike Gravel - MB31
Beställ min första gravel idag. Det blev en MB31 Bramley 2x12 i Raw utförande. Var länge inne på svart men det lät som det kunde dröja innan dom var åter i lager,men gissar på att Raw ser ganska så nice ut i verkligheten med. Svårt att greppa hur den gör sig på bild tycker jag.

Allebike Gravel - MB31
Beställ min första gravel idag. Det blev en MB31 Bramley 2x12 i Raw utförande. Var länge inne på svart men det lät som det kunde dröja innan dom var åter i lager,men gissar på att Raw ser ganska så nice ut i verkligheten med. Svårt att greppa hur den gör sig på bild tycker jag.
Brev uppringd strax efter orden var lagd och tydligen så fans det en svart ram iaf.
Den skulle även levereras med E1800 hjul istället för dom som står specade.

Allebike Gravel - MB31
Jag kör en Raw (köpte loss Bramleyn jag fick på lån efter förra vårens framgaffelåterkallelse på deras Industrie) och måste säga att den är riktigt läcker i verkligheten.
Både den och den Vita Industrien är sjukt snygga och ångrar inte alls att jag inte köpte en svart. Så tror du blir nöjd oavsett vilken färg du får på cykeln.

Allebike Gravel - MB31
Jag kör en Raw (köpte loss Bramleyn jag fick på lån efter förra vårens framgaffelåterkallelse på deras Industrie) och måste säga att den är riktigt läcker i verkligheten.
Både den och den Vita Industrien är sjukt snygga och ångrar inte alls att jag inte köpte en svart. Så tror du blir nöjd oavsett vilken färg du får på cykeln.
Vad var det för återkallelse? Något produktionsfel?

Allebike Gravel - MB31
Japp, förra årets Allebike Industries framgafflar hade produktionsfel så de återkallades och cyklarna "stoppades" tills att utbytes gafflar fanns tillgängliga.
Fick på en ny gaffel tisdagen innan Vätternrundan så en av premiärturerna blev runt pölen 😅
Ja hittade tråden här! men var bara på -24 års cyklar , har en -23 så borde va lugnt! trodde jag hade missat något!

Allebike Gravel - MB31
Grattis till köp! Köpte du den sista tro? Ser att precis alla Bramley verkar slutsålda just nu plötsligt. Är sjukt sugen på en 2x12 jag med (har varit inne och dräglat på hemsidan några gånger), uppdatera gärna med bild i tråden när du får den. 😊

Allebike Gravel - MB31
Har velat på en Bramley i veckor, men nu verkar tåget gått. Ser ut att vara en ny på gång. Men det är först i höst.
Screenshot_20250307-055857.webp

Senast ändrad:
Allebike Gravel - MB31
Vad är ett seriöst inlägg på detta forum igentligen
Namnet Thor är trademarks så det är väl upp till cykeltillverkan att kanske ha lite bättre koll om det är ett varumärkes namn man kopierar.
Ja ett trademark. Inte skyddad för en cykel kan heta det :)

Lite skillnad på att ha ett helt skyddat namn och ett varumärke skydd. Du får inte öppna upp ett märke som heter THOR. :)

Allebike Gravel - MB31
Visa bilaga 462528
Turen genom Ågesta bjöd på alla väder och underlag idag. Som värst nådde vattnet nästan upp till naven. Men skönt var det trots allt. Cykeln tuggade på bra. Första turen med Speedrocker-skärmarna monterade. De gjorde det de skulle tycker jag.
Hej, ser att detta är en gammal tråd men jag undrar om skärmarna funkar. Jag har en MB31 men tycker att det är för tajt mellan däck och fälgar. Köpte Speedrockers xl.

Allebike Gravel - MB31
Hej, är i färd med att byta vevlager på min Bramley men upptäckte att vevlagret jag ska ersätta det befintliga lagret med har andra yttre dimensioner. Blev tvungen att köpa nytt verktyg för att kunna få av det gamla. Som bilden visar så linjerar ju de befintliga utanpåliggande lagerskålarna med ramens vevhus, frågan är om det nya vevlagret kommer passa? De nya lagerskålarna har en yttre diameter på ca. 40mm.

Bilagor

• IMG_2528.webp
    IMG_2528.webp
    278.4 KB · Besök: 35
  • IMG_2567.webp
    IMG_2567.webp
    374.3 KB · Besök: 32
Allebike Gravel - MB31
Hej, är i färd med att byta vevlager på min Bramley men upptäckte att vevlagret jag ska ersätta det befintliga lagret med har andra yttre dimensioner. Blev tvungen att köpa nytt verktyg för att kunna få av det gamla. Som bilden visar så linjerar ju de befintliga utanpåliggande lagerskålarna med ramens vevhus, frågan är om det nya vevlagret kommer passa? De nya lagerskålarna har en yttre diameter på ca. 40mm.
Det är Shimano som har bytt yttre dimension. Ett tag så skickade de med en adapter mellan de olika dimensionerna.

Allebike Gravel - MB31
Det är Shimano som har bytt yttre dimension. Ett tag så skickade de med en adapter mellan de olika dimensionerna.
Exakt som Weldion säger, Hollowtech II fick nya lagerskålar för några år sedan, som är mindre i dimension. Det finns en adapterring som man kan sätta i (den förvisso rätt usla) nyckeln som många använder för att montera lagret. Väldigt lätt att slinta med den..

Allebike Gravel - MB31
Tack för svar. Jag läste om de ändrade dimensionerna och har nu verktyg som passar båda gamla och nya. Men då tolkar jag det som att det nya vevlagret ändå kommer att passa? Båda ska ju vara för landsväg, det befintliga är Tiagra-standard och det nya jag ska byta till är Ultegra-standard.

Allebike Gravel - MB31
Tack för svar. Jag läste om de ändrade dimensionerna och har nu verktyg som passar båda gamla och nya. Men då tolkar jag det som att det nya vevlagret ändå kommer att passa? Båda ska ju vara för landsväg, det befintliga är Tiagra-standard och det nya jag ska byta till är Ultegra-standard.

Yttre diameter spelar ingen roll, förutom för verktyget. Grupp spelar ingen roll, och ofta lvg eller mtb inte heller.

Allebike Gravel - MB31
Har fått möjlighet att köpa denna ram till fördelaktigt pris. Dock är den i XL och tilltänkt cyklist är 183cm. Blir den på tok för stor för honom?

Allebike Gravel - MB31
Jag är 1,93 och trivs bra på min mb31 i storlek xl som är en stor ram som nog kan upplevas lång och hög om man är för liten. Bra att provsitta om det går, allebike brukar ha några byggda i outleten.

Tillbaka
Topp