Allebike Majestic vs. Specialized Epic Comp, eller annat?

Hej,

2017 köpte jag en MTB HT (Focus Black Forest) som gjorde att jag verkligen fastnade för MTB. Nu känner jag att jag är sugen på en heldämpad hoj. För är det en WOW-upplevelse att gå från hardtail --> heldämpat?

De som jag spanat in mest nu är Allebike Majestic och Specialized Epic Comp (2019). Vill höra era åsikter, positiva som negativa, med dessa cyklar. Men är det så att ni har några andra förslag som skulle passa mig minst lika bra så ge mig alternativ :)
Maxtak: 35 000:-, gärna billigare såklart ;)
Krav: Lockout på styret, helst både fram och bakdämpare.

Som ni kanske märker så kör jag mestadels XC-stuk. Väldigt blandat, grusväg, snabbare stig och lite kuperat. Men kör inga tävlingar.

Tack på förhand!

wow, beror på hur dina stigar ser ut. På slät fin singletrack runt Eksjö har jag "wow" med helstel, FS är soggigt. I Hellas är FS "wow". FS ger inte wow på grusväg ;-)

Giant Anthem & Lapierre XR, båda dessa är väldigt prisvärda modeller (Finns i flera olika prisnivåer).
Kolla även in Canyon, men då är det köpa online så gäller, men det brukar oftast funka finfint.

Jag tycker epic är grym, men de är lite dyrare så det är möjligt att du får mer för pengarna om du köper något annat.
Det är dock väldigt speciell känsla med brain så om du har möjlighet att prova den innan så kan det vara en bra ide.

FreddeMTB sa:
Jag tycker epic är grym, men de är lite dyrare så det är möjligt att du får mer för pengarna om du köper något annat.
Det är dock väldigt speciell känsla med brain så om du har möjlighet att prova den innan så kan det vara en bra ide.

Ja jag har ju funderat lite kring hur Brain upplevs till skillnad mot vanlig bakdämpare. Hur upplever du den?

Första gången jag provade så var det på en gammal hyrcykel med brain 1.0. Då tyckte jag den kändes seg och klonkig.
I somras så provade jag en ny cykel med brain 2.0 och då kändes det mycket bättre.
Om jag jämför med vad jag åker på nu som är en scott spark rc så upplevs det beroende på hur man ställt in brain enheten som ett mellanting mellan HT och FS. För att det inte ska svaja hela tiden så satte jag den lite "hårdare" det krävdes mer för att öppna den.
Det blir lite stötigare men kändes rappare än vad det gör om man kör halvöppet på sparken.
Men som sagt låna en cykel om du kan för jag tror det är väldigt individuellt vad man tycker.
Själv är jag sugen på att byta till en epic :)

FreddeMTB sa:
Första gången jag provade så var det på en gammal hyrcykel med brain 1.0. Då tyckte jag den kändes seg och klonkig.
I somras så provade jag en ny cykel med brain 2.0 och då kändes det mycket bättre.
Om jag jämför med vad jag åker på nu som är en scott spark rc så upplevs det beroende på hur man ställt in brain enheten som ett mellanting mellan HT och FS. För att det inte ska svaja hela tiden så satte jag den lite "hårdare" det krävdes mer för att öppna den.
Det blir lite stötigare men kändes rappare än vad det gör om man kör halvöppet på sparken.
Men som sagt låna en cykel om du kan för jag tror det är väldigt individuellt vad man tycker.
Själv är jag sugen på att byta till en epic :)

Tack för infon :) Ja eftersom jag inte kör allt för stökigt så kanske Brain är ett bra alternativ då (antar att 2.0 sitter på Epic 2019). Har en hyfsat bra deal på en Epic nämligen. Dock är den 1x11 GX Eagle. Stor skillnad mot en 1x12 GX Eagle? Inte så insatt i det, så lite orolig över om det är en stor fördel att ha 1x12.

Se till att få möjlighet att provköra EPIC'en i de miljöer som du sedan kommer befinna dig i, jag har provkört en del EPIC (även med nyaste brainen) och jag gillar inte känslan i den alls, så den går bort direkt för mig.

Så var noga med att prova ordentligt, och inte då upp och nedför en trottoarkant några gånger som de flesta butiker anser vara fullgod "provkörning".

Det är en klar fördel med Eagle(12 delat), hur stor fördel är högst personligt, jag skulle inte gå tillbaka till 11 delat.

(Jag kör själv Spark WC AXS, med 36t oval - Eagle 12 delat)

Brain är kung. Det är bara att cykla. Har haft flera xccyklar med nån dryg remotespak men jag föredrar Brain helt klart. Så nära HT man kommer på en fs?

Bäst är om du provcyklar båda.

Om man nu står i valet mellan en med Brain och en utan.... Om man kör utan Brain, vill man ha twinlock eller vill man kunna låsa fram/bakdämpare separat?

Ska du köra XC inspirerat och grusväg skulle jag rekomendera twinlock, tycker det är sjukt störigt om det gungar när man ställer sig och trampar.

Hur är det med Majestic. Har den inte en bakdämpare med lite föråldrade mått. Tajta installationsmått och endast 1,5" i slag. Kan man inte förmoda att det är påväg att försvinna? Eller lever det kvar på XC hojar tro?

Har en Epic 2019 själv. Mycket nöjd. Brain 2.0 fungerar väldigt bra. På framgaffeln har jag satt dit en remote lockout vilket var bra.
Köper du en lite dyrare Epic så har även framgaffeln brain. Där kan jag dock inte uttala mig om hur bra det funkar då min budget inte tillåtit det :)

Hur är det med Majestic. Har den inte en bakdämpare med lite föråldrade mått. Tajta installationsmått och endast 1,5" i slag. Kan man inte förmoda att det är påväg att försvinna? Eller lever det kvar på XC hojar tro?
Majestic har en dämpare som följer de senaste standarden, metric sizing 165x40mm med trunnion mount. Samma som t.ex Scott Spark RC.

Man har ju saknat dina eviga dämpar och geometrifunderingar. Du har alltså inte bytt ram än??

Nej, jag har inte bytt ram ännu. Inte fs i alla fall. Att fundera är billigt.
OK, så var det nog med dämparen ja. Tack för inputen. Det var bara det att jag läste någon stans om att 1,5" slaglängderna ansågs korta och krävde för hög precision i dämparen. Dvs glapp och annat gjorde sig till känna eftersom relationen mellan dämparslag och slag på bakaxeln blev som den blev. Men 1,5" och 40mm är ju i stort sett samma mått. Har sparken detta så bör det väl funka.

För 35’ kan du få en begagnad Epic Expert vilket jag tycker är det bästa köpet.
Då får du brain fram o bak. Och kolfiberhjul och Eagle 12del.
Jag gillar Epic med Brain, har kört det sen 2013 och jag tänker inte byta. Jag gjorde dock ett gaffelbyte i somras till en fox34 120mm som går helt öppen hela tiden, funkar oxå riktigt bra på den cykeln.

Tack för infon :) Ja eftersom jag inte kör allt för stökigt så kanske Brain är ett bra alternativ då (antar att 2.0 sitter på Epic 2019). Har en hyfsat bra deal på en Epic nämligen. Dock är den 1x11 GX Eagle. Stor skillnad mot en 1x12 GX Eagle? Inte så insatt i det, så lite orolig över om det är en stor fördel att ha 1x12.
Eagle är äll 12 delat

Nr 2 jag har en likadan som du har hugg på .. säger bara köp ,köp ,köp ... så jävla snabb och jag litar på den till 110% ..

Jag har greja lite så min väger under 11kg och det gör den bara ännu galnare

Eagle är äll 12 delat

Nr 2 jag har en likadan som du har hugg på .. säger bara köp ,köp ,köp ... så jävla snabb och jag litar på den till 110% ..

Jag har greja lite så min väger under 11kg och det gör den bara ännu galnare
Med tanke på att tråden är över 4 år gammal så har nog trådstartaren redan tagit sitt beslut…..

Tillbaka
Topp