Allebike MB31 MTB

Allebike MB31 MTB
Allebike MB31 MTB
Det var den listan jag tittade igenom utan att hitta något som var nära Trekgaffelns 510 mm A2C. Tittade kanske inte så noga på stål men i övrigt så är de flesta gafflar kortare eller har du något konkret förslag?

Allebike MB31 MTB
Någon som har inside info? Den ena versionen efter den andra försvinner. Är alla byggda och inga fler ramar finns?
Vad är planerna inför 2025?

Jag hade hoppas på höstreapris på en ram men jag kanske gapar över för mycket

Allebike MB31 MTB
En MB31 för i huvudsak bikepacking? Men jag vill ha stel gaffel. Treks 1020 träffar AC-måttet ganska bra (5 mm diff) om man drar bort 20 % sag på en 120 mm gaffel. Bra idé?

Varför? Jag vill ha en mtb för syftet. Jag vill ha specarna, komponenterna (Shimano) och priset.
Hur blev det? Kör du stel gaffel? Lite sugen på köpa ett ramset och sätta dit en stel kolfibergaffel och använda som pendlar/vinterhoj.

Allebike MB31 MTB
Ja, dämparen är väl värd 4000... nu har jag en gaffel liggande men oservad och i fel längd....

Någon som kan säga om det är centerlock på hjulen?

Allebike MB31 MTB
Crap. 6 bolt på hjulen. Blir lite meck med fel body och fel skivor. Inget jag egentligen vill ha men jag får väl gambla på att sälja. Alt cykla på den som den är...gud förbjude

Allebike MB31 MTB
Om du köper en är jag helt klart spekulant på sadeln. Älskar den jag har på min mb31.
Har redan en dyr och relativt ny sadel på min slash så kan inte argumentera för ny köp av en sådan. Min sambo hade sett det direkt 😅
Om sadeln är neutral så har jag behov av den. Svårt att hitta nåt som uppskattas.
Det är främst hjulen som irriterar mig. Skönt när allt är samma och dyrt att byta body och sen ändå ha fel skivor

Allebike MB31 MTB
Om sadeln är neutral så har jag behov av den. Svårt att hitta nåt som uppskattas.
Det är främst hjulen som irriterar mig. Skönt när allt är samma och dyrt att byta body och sen ändå ha fel skivor
Min sambo gillar inte sadeln. Den är hård och smal säger hon.
När jag sitter på den skulle man kunna tro att den är mig dom använt som mall 😂
Nu cyklar jag inga längre sträckor på min slash ändå, rillsr bara nedför. Så har egentligen ingen anledning att byta mer än att jag har härdat baken efter just den sadeln 😎
Man kan väll köra adapter från centerlock till 6 bolt och vise versa? Rätt säker på att dt Swishs har sådan adapter för inte så många kronor.

Allebike MB31 MTB
Nu cyklar jag inga längre sträckor på min slash ändå, rillsr bara nedför. Så har egentligen ingen anledning att byta mer än att jag har härdat baken efter just den sadeln 😎
Man kan väll köra adapter från centerlock till 6 bolt och vise versa? Rätt säker på att dt Swishs har sådan adapter för inte så många kronor.
Finns bara adapter för att sätta 6-bults skivor på centerlock, inte tvärt om.

Allebike MB31 MTB
Bara andra hållet. Klart jag kan köpa en massa 6 bolt och använda på alla hjul men problemet är mer att jag vill kunna byta lite snabbt mellan cyklar med olika storlek på skivorna. Visst, ska det det göras intensivt vid tillfälle så kan jag synka skivornas storlek.

Jag får våndas idag och räkna på det. Jag har dålig erfarenhet av att sälja grejor är ute i provinsen men jag får väl testa och annars antingen använda hjulen eller lägga i låda.

Allebike MB31 MTB
Hur stort framfrev får man plats med på en MB31 Rescue?
38t på min med marginal till vad jag skulle gissa 40t eller kanske tom 42.

IMG_9424.jpeg

Allebike MB31 MTB
Beställde en helcykel. Bara ram + gaffel är ju nästan värt det.

Lite ångest att behöva sälja av en massa skit bara. Får se om det blir första och sista gången.
Kommer att göra en Sixten och läggga ut för 70% tyskpris. Tror ni det funkar?
Hjul, grupp och Vev. Kanske läggger ut bromsarna också om nån vill ha. Framför allt är det 12s jag vill bli av med.

Allebike MB31 MTB

Lite ångest att behöva sälja av en massa skit bara. Får se om det blir första och sista gången.
Hjul, grupp och Vev. Kanske läggger ut bromsarna också om nån vill ha. Framför allt är det 12s jag vill bli av med.
Jag har varit kluven att göra detta, så skynda dig lägg ut sakerna snabbt :D Skämt åsido, jag har mer och mer landat i att kanske hoppa över det och bara köpa en ram isåfall. Men det är egentligen inte ekonomiskt försvarbart att bara köpa ram.. Men förklara det för en sambo som tycker att vi drunknar i cyklar och cykeldelar.......

Allebike MB31 MTB
Jag har varit kluven att göra detta, så skynda dig lägg ut sakerna snabbt :D Skämt åsido, jag har mer och mer landat i att kanske hoppa över det och bara köpa en ram isåfall. Men det är egentligen inte ekonomiskt försvarbart att bara köpa ram.. Men förklara det för en sambo som tycker att vi drunknar i cyklar och cykeldelar.......

Jag tvekade just pga förklaringsproblematiken. Det finns dessutom väldigt grumliga anledningar till att jag behöver ramen. Med höstrean så blev det för bra deal. Jag fick ingenjättedeal på bara ram...och här är vi nu.

Jag får se det som ett experiement. Det som antagligen funkar är att bygga en annan cykel och sälja hel. Vi får se vad jag hittar på. Marinon vill jag inte sälja annars vore det enklast.

Allebike MB31 MTB
DHL verkar snurrat till det. Tänkte hämta själv imorgon o kom på att jag inte fått notis.
Står att den är bokad till 8e oktober men jag kan ändra till igår, imorgon eller hämta själv. Testar hem leverans imorgon istället...

Allebike MB31 MTB
Du har en till dottern redan, är nr 2 till dig själv?
Det är komplicerat. Jag lurade på min fru en enduro HT i stål, nu justerar vi till en Mb31 så mitt syskonbarn kan låna när han cyklar med oss. Sen har jag en grabb som kommer att behöva en small så småning om. Vad min fru ska cykla på när grabben är så stor och kusinen har stålisen vet i gudarna.
I alla fall tacksamt att hon kan cykla både medium och small så vi inte behöver 3 small en period.

Så enkla svaret är min fru ska ha den :S
Svart i small blev det till sist.

Det är ju ingen big deal med några extra ramar så länge de kostar 4000 spänn men också därför det är viktigt för mig att ha samma standard på allt.
Jag övervägde att köpa en medium också men vi får lösa det när den dagen kommer.

Allebike MB31 MTB
Hej! Har vi någon Allebike-ägare i Stockholm/Solna/Sundbyberg som skulle kunna tänka sig att låta en st 12-åring få kika på cykeln före sparpengarna skickas till Allebike? Det är S som är på tapeten. Håller tummarna!

Allebike MB31 MTB
Vår är i Skåne men hoppas det finns fler.

EDIT. För storlek kan man kolla på big trail 200. De bör vara rätt lika.
Också fin cykel men inte jämförbara komponenter.

Allebike MB31 MTB

Beställde också en nu. Någon särskild anledning till att bli av med 12s mer än att allt är dyrare har jag märkt?

Allebike MB31 MTB
Beställde också en nu. Någon särskild anledning till att bli av med 12s mer än att allt är dyrare har jag märkt?

Jag tror att jonte standardiserar cyklar i familjen så allt kan utbytas.

Själva har jag sedan flera år Sram 11-delat på alla tre MTB i familjen med flera växlar, plus på två av de tre gruscyklar. Då behövs det bara en reserv bakväxel och växelreglage och en reserv kassett till MTB. Dessutom räcker 11 växlar för oss, är det billigare och lättare och framförallt mindre ful utan pizzadrev.

Allebike MB31 MTB
Ja, mest att hjulen ska kunna växlas. Sen vill jag väl ha minst xt och jag har bättre hjul på den andra hojen....så ska väl utjämna nivån mellan dem lite

Jag vet inte om jag har nåt emot 12s men jag behöver det inte och lättare med reservdelar när allt är samma

Det beror lite på om jag får sålt grejorna också. Blir jag bara av med hjulen så har jag en hel uppsättning m8000 som väntar.

Jag har sett att folk säljer snabbt i Stockholm men jag har sämre erfarenhet här så vi får se. Jag går jämt ut på bara ram, gaffel och dropper. Jag hade iofs en påtänkt gaffel men detta blir bättre...

Annars får jag bygga en till cykel. Om nån har en ram som de vill ha byggd så.....

Allebike MB31 MTB
Det är inget fel på hojen. Det är bara det att jag skulle köpa en lös ram men dealen blev lite för bra. Vi får se om jag får ångrar det eller inte. Om jag säljer grejerna enkelt så jag gjort en väldigt bra affär tyckter jag men hatar att sälja på annons

Tillbaka
Topp