Allebike MB31 MTB

Allebike MB31 MTB
Hej, funderar på att klicka hem en rescue på kampanj nu. Tanken är att ha den som extra hoj på vintern och sen att frugan ska kunna haka på ibland. Nu till frågan, frugan är 170 lång och jag är 175, funkar det att köra M strl?
Jag ligger ju på gränsen till L enligt allebike. Ngn som har erf att ligga mellan strl?

Allebike MB31 MTB
Är 186cm och tyckte att stlk L fungerade fint för mig.

Var själv i valet och kvalet mellan L och XL. Köpte min egen Royal i stlk XL och var nöjd, provade sedan en Rescue i stlk L och tyckte det passade mig bättre då den kändes lite smidigare. Har nu gått ned till L.

Låter som att M borde funka fint…

Allebike MB31 MTB
Borde väl funka beroende på proportioner. Det är ju ingen extrem geo. Jag har själv dock svårt med medium och modernt kort stam.
Jag tror att jag är normalbyggd, frugan har nog lite längre ben än mig😅
Jag kör en canyon spectral cf7 2022 och den passar kanon. Ser dock att det är skillnad på reach tex på den och den nyaste 2024 så jag vet inte om den nya geo är fel eller den gamla(på geometrygeeks) eller så stämmer dem. Jag försökte jämföra så

Allebike MB31 MTB
Jag tror att jag är normalbyggd, frugan har nog lite längre ben än mig😅
Jag kör en canyon spectral cf7 2022 och den passar kanon. Ser dock att det är skillnad på reach tex på den och den nyaste 2024 så jag vet inte om den nya geo är fel eller den gamla(på geometrygeeks) eller så stämmer dem. Jag försökte jämföra så
Utan att kolla siffror, sadel till styre är ändå svårt att räkna på, så tror jag att om du har medium på Canyon så funkar det nog på rescue.
Man kan kolla, reach, sta och Top tube effektiv

Någon av er måste troligen kompromissa med stamens längd....
Kvinnor har tydligen generellt kortare ben. Jag har hela livet trott tvärtom. Korta ben bill tvärtemot vad Canyon inbillar oss ha långa cyklar

Allebike MB31 MTB
Ni som kör MB31 mtb är ni nöjda? Upplever ni den som tung eller smidig? Jag är 175 cm. Passare M eller L bäst?
Jag är 177cm och hade inte velat ha en M. Min sambo som inte kör direkt avancerat tycker också L är bra, hon är 175cm.
Jag är super nöjd med min. Kört en del xc stigar med den och är super nöjd. Älskar den borstade ramen, ger en 90 tals bmx känsla 🤷‍♂️😎

Allebike MB31 MTB
Nu läste jag väl slarvigt men 35mm stam och styre var lite otippat. Verkar vara fina grejor men inget jag vill ha.

Glömde också kolla dropper men den är 125 som önskat

Allebike MB31 MTB
Bilder på bitar är också bilder :)
1000002486.jpg

Snygga däck

Allebike MB31 MTB
En fråga. Nu när jag klätt av cykeln lite mer så har det dykt upp lite frågetecken.

*Specen säger att framgaffeln ska vara en Revelation RC 120mm. Men jag har fått cykeln med en SID Select 120mm, är detta bättre?

*Får inte heller droppern att fungera, den är helt stum. Är det nåt jag missar?

Allebike MB31 MTB
En fråga. Nu när jag klätt av cykeln lite mer så har det dykt upp lite frågetecken.

*Specen säger att framgaffeln ska vara en Revelation RC 120mm. Men jag har fått cykeln med en SID Select 120mm, är detta bättre?

En SID Select är en mycket lättare gaffel med en bättre dämpare. Klar uppgradering skulle jag säga. Enda fördel med Revelation skulle vara att man kan bygga om till mer slag.

*Får inte heller droppern att fungera, den är helt stum. Är det nåt jag missar?

Om du har tur behöver du bara spänna vajern vid reglaget. En annan orsak kan vara att sadelstolpsklämman är för hård åtdragen.

Allebike MB31 MTB
En SID Select är en mycket lättare gaffel med en bättre dämpare. Klar uppgradering skulle jag säga. Enda fördel med Revelation skulle vara att man kan bygga om till mer slag.

Om du har tur behöver du bara spänna vajern vid reglaget. En annan orsak kan vara att sadelstolpsklämman är för hård åtdragen.
Tack!
Då 120mm räcker för mig så får det bli SID helt enkelt.
Å droppern fick jag fart på, mycket riktigt verkar det ha vart sadelstolpen som var boven. Släppte på den å justerade höjden å drog åt med 5nm.

Allebike MB31 MTB
Vad är gjort med denna för att spara kilot? :)
Dyrare hjul och växlar främst. Sen beror det även på vilken gaffel den kommer med. Ovan är båda SID 120mm.
stam, styre, sadel och dropper har jag rätt billiga grejor. Känns tråkigt att kapa ner ett dyrt styre till 700mm men nu när hon slutat växa är det kanske dags för det.

EDIT: Även svindyra bromsar, XTR utom kassett och vev. Finns inga lätta boost vevar på155mm så de väger ungefär som ett par GX.

Senast ändrad:
Allebike MB31 MTB
Vad kan ni rekommendera för uppgraderingar direkt vid beställningen? SID Select och XM 1700 DT får jag för 1500 kr extra, vad kan man nog uppgradera och vet ni vad det kostar?

Allebike MB31 MTB
Hej fellow Mb31 MTB riders! Jag köpte en Royal för snart två år sedan, det är min första MTB så jag är ingen seriös stigcyklare precis. Men jag har den mest för att komma ut i skogen ibland. Men tidigt började bromsarna tjuta både fram och bak varpå jag vid ett flertal tillfällen plockade ner, rengjorde skivor med disc cleaner och slipade belägg. Men efter bara ett par-tre inbromsningar kom det tillbaka. Så jag köpte nya belägg och då slutade det, i typ en kort tur men sen kom det tillbaka igen. Och det förtar lite av den harmoniska skogs-feelingen när det låter som ett inbromsande godståg i varje nedförsbacke.

Någon annan som haft samma bekymmer och/eller har tips på vad jag kan göra?

Eftersom cykeln bara använts för lugn cykling i snitt kanske en gång i månaden borde inget vara utnött.

Mina vanvårdade vardagscyklar som rullar året runt i slask och elände i Gbg har aldrig tjutit (förutom ibland första metern när det är fuktigt förstås).

Allebike MB31 MTB
Dels kan de läcka, vilket aldrig hänt mig, de kan också vara metall medan du har resin på de andra och till sist brukar frambromsen på cyklar där den inte används så mycket låta mer. Så att de andra används mer kan göra det bättre

Sen är det viktigt att köra in bromsarna ordentligt

Generellt har jag samma erfarenhet. Enkla bromsar på barncyklar och liknande ställer inte till så mycket problem

Själv kör jag ice tech skivor. Inbillar mig att det är lite lättare att få att fungera. Om de passar med dina bromsar

Allebike MB31 MTB
Någon som varit med om att droppern åker ned hela tiden, och reglaget är helt stumt? Var så på en helt nymonterad cykel vid första provturen

Tillbaka
Topp