Allmänt pyssel med Scale 710 plus

Naveus

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på väg tillbaka från ett längre uppehåll från cyklingen och är nu på jakt efter en instegcykel, beg eller ny.
Jag är 180cm lång.
29" Hardtail eller ev FD
Min budget är max 8k

Har tittat på en beg Cannondale Jekyll, info från säljaren:
Jekyll 900 ram, LX nav o främre växelmek, XT bak, XT bromsar.
Lefty gaffel och Fox dämpare bak. Båda med lockout.

Denna är utannonserad för 6500:- men med tanke på ramens ålder så är jag tveksam till priset.. dock ska cykeln vara redo för spåret.
Tankar om denna?

Har även tittat på en beg Focus black forest 29r 5.0, denna är utannonserad för 4500:-

Tyvärr har jag ingen mer info eller möjlighet att länka till någon annons.

Har ni några råd eller tips?
Vad bör jag tänka på och finns det någon perfekt cykel i mitt prissegment med väl beprövade komponenter?
Och kanske någon modell jag ska hålla mig undan?

Länka gärna andra cyklar/sidor eller skicka ett PM.
Har tacksamt emot alla tips som kan leda mig till en cykel.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Enklaste blir att köpa den bästa Nukeproof eller Vitus som du har råd med från Wiggle eller Chainreationcycles. Att hitta något begagnat i rätt storlek, som är bättre eller mer prisvärt, blir svårt.

Ok! Så ingen av de begagnade cyklar jag tittat på är något att ha? Eller?

Båda säljarna är i min längd nämligen men självklart köper jag ingen innan jag provsuttit/cyklat.

Ska ta en titt på det ni tipsat om!

Mestadels grusväg/snällare skogsstigar men även asfalt och busigare stigar kommer att förekomma.
Det blir cykling på motionsnivå i första ledet

Senast ändrad:
Naveus sa:
Fått erbjudande att köpa en Cube LTD 29 -2014
Sparsamt med bland annat extra däck och spd pedaler använd för 6000 - 7000 beroende på vad som ska följa med.

Se info här: https://www.thebikelist.co.uk/cube/ltd-29-2014

Är denna något att ha och verkar priset ok enligt er?
Dyrt, halva nypriset är den kanske värd. Mycket händer på 4 år. Klipp den som Sixten tipsade om och cykla sen. Bättre än alla cyklar du har länkat till tyvärr.

Ok, misstänkte samma sak.

Cykeln som Sixten tipsade om är en dam MTB.
Jag vet inte vad som är skillnaden men någon skillnad lär det ju vara?

Naveus sa:
Ok, misstänkte samma sak.

Cykeln som Sixten tipsade om är en dam MTB.
Jag vet inte vad som är skillnaden men någon skillnad lär det ju vara?

Om du läser trådarna Sixten länkade till i sitt inlägg så klarnar det mesta. Skulle det sedan vara så att du ändå har frågor går det självklart bra att ställa dem, men börja i den änden. I en av länkarna var det en hel del bra tips på andra prisvärda cyklar också.

Tack för det!

Har läst igenom allt nu men kan inte riktigt komma över färgen. Speciellt på texten på gaffeln.

Måste bearbeta mig själv lite mer.. :P

Och frugan som tycker det är vansinne att jag ska lägga 10k på en cykel när jag knappt suttit på en på 10 år :D

Naveus sa:
Tack för det!

Har läst igenom allt nu men kan inte riktigt komma över färgen. Speciellt på texten på gaffeln.

Måste bearbeta mig själv lite mer.. :P

Och frugan som tycker det är vansinne att jag ska lägga 10k på en cykel när jag knappt suttit på en på 10 år :D

Texten på gaffeln tar du bort på några minuter.

Specialized Carve comp 29 -2013 för 3000:-
Hot or not? :P

Är fortfarande sugen på Sixtens tips men sjukt osäker på färgen, vill inte känna ånger så fort jag slår upp kartongen här hemma.

Och cred till dig Sixten som skrivit en så utförlig förklaring kring (icke)skillnader på dam och herr scale plus!

Beg Cannondale Jekyll, info från säljaren: 
Lefty gaffel och Fox dämpare bak.

Vad skulle ni betala för denna?

Om vi släpper nyare cyklar för en stund bara, för att hålla ner prislappen på "första" cykeln.

Naveus sa:
Beg Cannondale Jekyll, info från säljaren: 
Lefty gaffel och Fox dämpare bak.

Vad skulle ni betala för denna?

Om vi släpper nyare cyklar för en stund bara, för att hålla ner prislappen på "första" cykeln.

Jekyll 900?
5D5E449F-82A1-4A63-B184-BCC61C9C98A7.jpeg

https://images.singletracks.com/2015/01/jekyll900sx-orig.jpg

Haha, nej vacker är den inte.

Men slutsatsen är alltså att man hellre cyklar på en Yosemite med punka än på denna?

Och Focusen nämnd ovan är säkerligen inte värd 4500:- utan snarare 500:-

Eller? :'D

Eftersom du verkar ha total nollkoll på cyklar är det bättre för dig att du outsourcar urvalsprocessen till någon som har lite bättre koll.

Scale Plus i Large är dessutom perfekt i storlek för 180 cm cyklist. Köp den! Innan sista exemplaret försvinner. Du kommer inte att bli besviken.

Det är billigare att köpa en ny modern cykel med allt nytt och garanti. Än en omodern, sämre och halvsliten cykel för halva priset.

Då är utslagsfrågan om det rosa på ramen mot sadelröret är dekal eller lackat?
Någon som har en scale 710 som kan svara på detta? Eller dum fråga, det kan säkert Sixten :D

Någonting vrider sig i mig när jag ser färgkombon lila/rosa och ser mig själv på den cykeln.. tyvärr!

Hands down så är det det bästa valet du tipsat mig om Sixten men kanske är det så att min fåfänga hindrar mig från att köpa rätt cykel..

Fåfäng, och föredrar Jekyll 900 ovan framför https://happyride.se/forum/read.php/1/3381401/3395146#msg-3395146 ?

Jag är rädd att du behöver lämna in sina ögon för kalibrering. Personligen tycker jag att ramfärgen på Scale 710 Plus är skitsnygg, det verkar vara någon lyxig metallic-lila. Klibbor på gaffeln är aldrig snyggt så de tar man bort så är gaffeln helsvart. Cykeln har en snygg och modern form/ram med 67,5° HA och med boost-axlar fram/bak, dropper, relativt feta 35 mm fälgar, snygga och lyxiga 27.5x2.8" Maxxis-däck (som dessutom är riktigt greppiga och kompetenta i skogen, bara däcken kostar 700 kr/st).

Medan du larvar dig hinner sista cykeln bli såld till någon annan.

Sixten Fors sa:
Fåfäng, och föredrar Jekyll 900 ovan framför https://happyride.se/forum/read.php/1/3381401/3395146#msg-3395146 ?

Jag är rädd att du behöver lämna in sina ögon för kalibrering. Personligen tycker jag att ramfärgen på Scale 710 Plus är skitsnygg, det verkar vara någon lyxig metallic-lila. Klibbor på gaffeln är aldrig snyggt så de tar man bort så är gaffeln helsvart. Cykeln har en snygg och modern form/ram med 67,5° HA och med boost-axlar fram/bak, dropper, relativt feta 35 mm fälgar, snygga och lyxiga 27.5x2.8" Maxxis-däck (som dessutom är riktigt greppiga och kompetenta i skogen, bara däcken kostar 700 kr/st).

Medan du larvar dig hinner sista cykeln bli såld till någon annan.

Jäkla Sixten, nu har jag beställt cykeln och frugan har även gett mig en ny sovplats här hemma.. i garaget.

Beställde inget övrigt från startfitness förutom en helsvart sadel, flaskhållare och ett par nukeproof platta pedaler (Neutron Evo) bara för att kunna komma igång.

Nu antar jag att jag behöver en pump till gaffeln och lite övrigt?
Verktyg har jag redan.

Tack för all input Sixten och övriga!

Nu har cykeln lämnat Köpenhamn så förhoppningsvis anländer den snart!

Jag har planer på att konvertera till tubeless men vet inte riktigt vad som krävs för att göra detta.
Någon som kan säga vad jag behöver göra/köpa?

Fälgarna är Syncros X-35, 27.5", 35mm breda, 32H, sleeve joint. Tubeless ready

Däcken är 2.8" Maxxis Rekon:
3C Maxx terra fram
3C Maxx speed bak
Båda ska vara tubeless ready.

Ska väl egentligen räcka med ny ventil för slanglös och gucka. Har dock hört talas om att vissa kan få byta fälgtejp mot ny egen... Kanske bäst att göra så för att vara säker.

Den kom igår! :) snyggare färg än jag väntade mig och den kändes ordentlig. Blir nog kanon.

Gaffeln är den uppgradering som ligger först på listan grundat på första intrycket.
Känns lite billig och "rebound"-justeringen känns minst sagt inte tillförlitlig.
Nog för att jag som nöjesåkare och blivande cv cyklare kanske inte använder den justeringen överdrivet ofta så kändes den rapplig och inte alls precis.

Vad ska man kolla på för rimlig uppgradering? Kanske lite lägre vikt och gärna gedigna reglage.
Ska man hålla sig till RS eller finns det mer prisvärda alternativ från andra fabrikat?

Tillbaka
Topp