Allmänt pyssel med Scale 710 plus

Sixten Fors sa:
Gillas :) Går klibbor på fälgarna att ta bort, det är väl något lackat elände som sitter som berget?

Ja jag tyckte att det var en rejäl kant runt texten vilket det inte varit på de lackade fälgarna jag sett förr. Kändes verkligen klistermärkesaktigt när jag pillade på det. Dock har jag inte tittat jättenoga :)

Det visar sig i helgen när jag får lite tid i garaget.

Håller tummarna!

Före...
180828_XR391_Fram_x.jpg

...och efter :)
180828_XR391_Fram.jpg

Du ser, till och med lite vikt att spara :)

För övrigt, pedalerna jag köpte var Nukeproof Electron EVO, väger in på 354g paret, så inte superlätta men inte jättetunga heller!

Har kollat på hjälm och fastnat lite för Giro Fixture (mips)
Vad har ni för åsikter om den? :)

Jag har precis haft Giro Fixture Mips hemma. Skickade tillbaks den. Den satt inget bra på mig. Det är ju universalstorlek på den och det kändes inget vidare. Den såg även väldigt stor ut. Såg ut som en svamp :), och då har jag ändå M/L på mina andra hjälmar. Jag har en Giro Feature sen tidigare och den är mer slimmad än Fixture. Men säkert en bra hjälm om den passar dig.

Jag köpte den här istället http://www.wiggle.se/sixsixone-evo-am-patrol-mips-hjalm/. Riktigt skön hjälm, och snyggare än Fixture (på mig i alla fall).

Senast ändrad:
Naveus sa:
Du ser, till och med lite vikt att spara :)
För övrigt, pedalerna jag köpte var Nukeproof Electron EVO, väger in på 354g paret, så inte superlätta men inte jättetunga heller!
Shit, va tungt! Mina DMR V12 Magnesium är mycket lättare

Bilagor

• 180828_V12mag_s.jpg
    180828_V12mag_s.jpg
    54.6 KB · Besök: 244
Dricko sa:
Jag har precis haft Giro Fixture Mips hemma. Skickade tillbaks den. Den satt inget bra på mig. Det är ju universalstorlek på den och det kändes inget vidare. Den såg även väldigt stor ut. Såg ut som en svamp :), och då har jag ändå M/L på mina andra hjälmar. Jag har en Giro Feature sen tidigare och den är mer slimmad än Fixture. Men säkert en bra hjälm om den passar dig.

Jag köpte den här istället http://www.wiggle.se/sixsixone-evo-am-patrol-mips-hjalm/. Riktigt skön hjälm, och snyggare än Fixture (på mig i alla fall).

Ok! Precis det jag inte vill ha (hjälm som ser stor ut)
Vill helst hitta en hjälm som jag iaf kan prova i fysisk butik. Lite lätt kinkig när det kommer till saker som ska sitta på huvudet :P

Naveus sa:
Dricko sa:

Ok! Precis det jag inte vill ha (hjälm som ser stor ut)
Vill helst hitta en hjälm som jag iaf kan prova i fysisk butik. Lite lätt kinkig när det kommer till saker som ska sitta på huvudet :P

Nä, stora hjälmar är inte så roligt. Testa Sweet protection Dissenter om du har möjlighet. Helt ok pris på den också. Den satt bra på mig och är hyfsat slimmad. Snygg cykel du har köpt btw!

Har inte funnit tiden att åka för att köpa hjälm men imorgon händer det! (Förhoppningsvis)

Efter ca 10 mil på cykeln så är jag nöjd med mitt köp, nu är den dock utan klibbor på fälgar (gaffel återstår) och utan reflexer. Ett helt annat utseende.
Ska försöka ta en bild imorgon :)

Idag kom min Mudguard och jag väntar på vevarmsskydd, lock-on grips och ett impulsköpt kolfiberstyre (760mm)

Funderar väldigt starkt på att övergå till tubeless efter första punkteringen. Fick inga ventiler med cykeln så detta + vätska får inhandlas

Så här ser den ut nu, skitig och dan och fortfarande sadelväskan (sjukt smidigt men sjukt fult, ryggsäcken kommer snart)

20180908_165148.jpg

20180908_165205.jpg

Nu har jag cyklat en del med hojen och är riktigt nöjd, endast lite efterjustering av växlar har krävts.
Men idag uppstod något mindre roligt/sjukt störande.

Det har uppstått ett kluckande/klickande ljud vid varje gupp/kompression av gaffel.
Vet inte riktigt var jag ska börja felsöka, det är alltså inte bara när man lägger tyngd på gaffeln med frambromsen låst utan vid varje rot/sten/grop i spåren. Ljudet uppstod ca 1 mil in i dagens skogstur på mildare stigar med lite rötter.

Tips mottages!

Jag verkar ha avhjälpt felet på gaffeln på egen hand efter jag tröttnat på tjafset med ÅF.
Så om någon större på samma problem med sin Recon berättar jag gärna åtgärden dom fungerade på MIN gaffel vid intresse.

Jag är nu dock inne på att uppgradera gaffeln till 140mm Pike eller Revelation med bibehållen 51mm offset helst.
Någon som kan bidra med sina tankar kring den något ändrade geon detta medför? Typ BB height och HTA
Idag har jag alltså 120mm slag och 66.5° HTA

Vad gjorde du för att lösa ljudet i gaffeln?

Jag tömde gaffeln på luft och skruvade sedan av topcapen på gaffelbenet med en 24mm hylsa.
Lyfte upp hela topcapen med handkraft, i denna finns det spår för 2 st o-ringar som ska täta mot luftcylindern. Från fabrik sitter det endast 1 o-ring (och en onödigt tunn sådan) i det nedre spåret och på grund av att jag inte fått hem servicekitet än och därför inte kunde sätta o-ring i båda spåren så flyttade jag helt sonika upp den bef. ringen ett snäpp till det övre spåret.

Fettade sedan in allt igen och skruvade ihop för att sedan fylla gaffeln med luft och bara sådär så var ljudet borta.

Teorin är att pga flex högt upp så slår luftcylindern i topcapens aluminium och resulterar i detta oljud.

När jag har materialet så kommer jag demontera det igen för att sätta o-ring i båda spåren.

Screenshot_20200321-153408_Instagram.jpg

Lite vårpyssel idag i finvädret, nu saknas det bara en gaffel med lite längre slag :cool:

Har ni några tips på gaffel eller var jag kan få tag på en till ett ok pris? Beg eller ny spelar ingen roll.

Wiggle hade rea så jag slog till på en ganska otippad gaffel men som fått bra recensioner och har 35mm innerben tex.

En SR Suntour Aion 35 EVO med 140mm slag (justerbart 130-160mm) är nu på väg hem och jag får återkomma med en minirecension när jag använt den ett tag men det känns som ett rejält kliv upp på pappret.

Blir spännande att använda deras Qloc² axel utan gängor också!
Screenshot_20200327-204833_Chrome.jpg

I helgen kastade grabben bort stödhjulen på sin gamla 12" Biltemahoj och krävde snabbt pappa på en bättre cykel efter han visat att han kunde cykla.
Blev en White Xc160 Lite.

Och cykla det kunde han tydligen.. lite för bra! ?
received_633833353849309.jpeg

Tillbaka
Topp