Allt inför Happys Vätterngrupp start 04:08

Såja, då är jag anmäld. Jag har väldigt lite erfarenhet av klungkörning, men vilka effekter kan jag vänta mig? Jag hade ett rullsnitt på 28 km/h i somras på Cyclassics i Hamburg, åkte solo nästan hela vägen. Jag har cyklat ca 450-550 km i månaden sedan dess, med 2-3 pass HIIT i månaden. Kommer att trappa upp det nu, framför allt med fler HIIT pass. Känner redan nu att jag är par snäpp bättre tränad sedan i somras... och 7 kg lättare.

Känner framför allt att jag inte vill sinka gruppen eller bli tvungen att släppa.

Mvh/Strakka

Jag är avis på er som har något att lätta på.
Det enda som händer när jag tränar är ökning av totalvikt.

Min änsålämge enda långa klungkörning tyckte jag att ca 32 km/t var fiskörning när man inte förde.

Adam K skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är avis på er som har något att lätta
> på.
> Det enda som händer när jag tränar är ökning
> av totalvikt.
>
> Min änsålämge enda långa klungkörning tyckte
> jag att ca 32 km/t var fiskörning när man inte
> förde.

Om du jämför med att cykla solo, är det stor skillnad? 12 pers i en klunga betyder kanske att man inte drar så ofta...

Ökning? menar du att du inte kan gå ner mer och ökar i muskelmassa istället? lucky you :) själv har jag ett par månader på mig att nå idealvikten...

Starka ben vet jag inte om jag har. Får träna på ordentligt, tur jag har öppet spår att sikta på, då bygger jag bra kondis. Sen ska jag bara omsätta det till cykling, borde vara enkelt eller inte.

Håller på med klassikern.

/Anders

Senast ändrad:
Det är jättestor skillnad att ligga 3-4 man ner och att föra.
Mindre skillnad vid sidvind.

Ja, jag skulle snarare behöva lite 'nödproviant'...

Vasan är ju mest stakning. Du kommer ha stark korsrygg och det är ju bra iallafall :)

Ja, bena är vana från löpning och längdskidor hela livet, cykling mest de senaste 3 åren, med cykelvasan förra året på dryga 3,30. Så får lägga in mer intervaller.

Gött med lite nervositet redan nu :)

Senast ändrad:
Jag har ingen aning om vad för tid det kan bli runt, men tränar på så får vi vart tiden landar. Sub 12 kanske inte är orimligt iaf eller snabbare :)

/Anders

Senast ändrad:
I det man läser här borde sub 12 vara lätt att nå, ni verkar grymt starka!! :)
Håller med Strakka, målet är att inte sinka gruppen och inte behöva släppa den, dessutom försöka vara i såpass slag att man kan tillföra något!

Körde helt solo drygt halva rundan i somras till och med strax efter Jönköping där jag kom ikapp en klunga. Ansträngningsnivån blev betydligt lägre i klungan, se bara på min pulskurva, vilken droppar rejält trots i princip bibehållen medelfart. Rullade in på 9.14 (inkl 3 stopp på totalt 17 min)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    81.1 KB · Besök: 109
Efter att ha läst alla inlägg blir man ju inte mindre nervös :) Sub 12 låter i mina öron ganska så snabbt! Bara det inte blir en hets på Sub 11, det kommer jag nog inte att klara av...

Hur är tanken med antal stopp? och var kommer de att göras?

Målet är givetvis ensiffrigt timtal :)
Tänker träna för det iallafall.
Drömscenariot är att vi är tillräckligt många som orkar dra i det tempot för att lyfta med resten i åtminstone 4 timmar. Sen får vi se hur vi gör.

Jag kommer hata mig själv hela vintern och hela varvet.

Senast ändrad:
Jag sållar mig till de som tar det lite lugnare, känner inget krav på någon tid eller hets på Sub-11 eller 12. Jag vill cykla runt och kunna vara så tränad att jag kan njuta lite av rundan, även om jag såklart ska vara duktigt trött när jag kommer i mål.

Ska tilläggas att VR är den del av klassikern jag bävar mest för...

/Anders

Senast ändrad:
vanm skrev:
> Jag sållar mig till de som tar det lite lugnare,
> känner inget krav på någon tid eller hets på
> Sub-11 eller 12. Jag vill cykla runt och kunna
> vara så tränad att jag kan njuta lite av rundan,
> även om jag såklart ska vara duktigt trött när
> jag kommer i mål.
>
> Ska tilläggas att VR är den del av klassikern
> jag bävar mest för...
>
> /Anders

Jag är helt med dig Anders. Jag kommer att träna hårt, men mitt mål är komma runt. Sub 12 om man tänker tid, känns som att det passar mig.

vanm skrev:
> Då kan vi bilda en egen belgisk kedja ;)
>
> /Anders

hehe bättre än att cykla solo :)

Jag håller med er alla på sätt och vis, 11 tim. hade varit kul att klara det på, men skulle vara helnöjd med 12 tim. oxå! Fast väder och vind spelar ju en väldigt stor roll tror jag. 1-siffrigt vågar jag knappt drömma om ens..... i en bra schysst klunga som väntar in alla vid igångdrag o liknande innan det dras på igen tror jag att man kan surfa med hyfsat även om man är lite sliten.

Nisse 40+ skrev:
> Jag håller med er alla på sätt och vis, 11 tim.
> hade varit kul att klara det på, men skulle vara
> helnöjd med 12 tim. oxå! Fast väder och vind
> spelar ju en väldigt stor roll tror jag.
> 1-siffrigt vågar jag knappt drömma om ens..... i
> en bra schysst klunga som väntar in alla vid
> igångdrag o liknande innan det dras på igen tror
> jag att man kan surfa med hyfsat även om man är
> lite sliten.

Det är bara att vi snackar ihop oss, jag vill varken lämna någon eller bli lämnad. Är man lite sliten så får man kanske ta igen sig lite längst bak innan man är tillbaka i rotationen.

Verkar som vi har några starka ben som kan dra runt oss, med mindre svaga ;)

Vore kul om hela gänget håller ihop hela vägen.

/Anders

Tycker det låter bra att ha som målsättning att alla ska med runt. Jag hamnar gärna sub 11 men ser hellre till att ha trevligt under färden och att alla hänger med än att få lite snabbare tid, sub 12 funkar också. Sen kan ju mycket hända under rundans gång som är svårt att räkna ut i förväg men tycker att ha en "alla ska med"-attityd in i loppet känns bra.

Mitt eget mål är att känna att jag kan bidra med min del och inte behöva lida. Körde på 10:49, 2012, då med tre års mindre träning och +25kg i vikt jämfört med nu, vilket var över gränsen vad jag pallade med egentligen (tittade knappt på cykeln resten av den sommaren). Drog inte en meter av de sista åtta milen. För mig skulle det vara kul att hamna på ungefär samma tid men ha en helt annan upplevelse.

Senast ändrad:
Cykologen, det låter som en fantastisk prestation! Jag har inget att referera till då detta blir min första VR, men din historia inspirerar mig verkligen att satsa ännu hårdare.

Det var verkligen på gränsen för vad jag pallade med och brände som sagt cykelmotivationen ett tag efteråt. Iof var känslan av att ha klarat av loppet helt fantastisk! De sista kilometrarna cyklades med tårar i ögonen och visst hamnar intensiteten i den lyckan/lättnaden bakom saker som att få barn och att gifta sig men den ligger helt allvarligt inte jättelångt ifrån. :)

Nähä...vart lite peppad själv nu, kanske ska sätta mig en stund på rullarna iaf ikväll, jag som tänkt slappa i soffan. :)

är det någon som har kört VR tidigare som har startat 02:14? Tänkte på det här med mörkerkörning, kollat lite på youtube och vid 04:00 starten så är det redan ljust...

Låter som vi får en härlig tur, bara benen är med. Det var de inte på dagens runda, men det är ju ett bra träningspass det med.

/Anders

Idag tittade jag ut och det såg riktigt kallt, blåsigt och regnigt ut. Hoppade på trainern istället och körde HIIT i 20 min. Herregud vad jag var skakig efteråt... och att magen kunde hålla sig lugn, det var en bedrift. men det ger effekt så det var det värt.

Senast ändrad:
Det var dimma över flottsbro-backen hela dan.
Ingen kondisträning men fortsätter jag såhär har jag snart ingen mtb att fuska kondistträningen på :)

Klättring igår o imorrn.

Långt kvar :)

Marren skrev:
> PiPPiW skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Marren skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Vad blir snittrullet om man gör det på 11
> > timmar?
> >
> > 27 km/timmen över 297 kilometer.
> >
> > 27,27 km/timmen över 300 kilometer ;)
>
>
> Mille grazie!! Sen ska man stanna och äta också...

Öööööööö va? Stanna å äta. Nej vet du va. Det blir det inget med. Äter gör man när man cyklar. Lika så med dricka.

Två stopp och tio minuter som reservtid dvs man siktar in sig på 10:50 i totaltid. Och max 2*10 minutersstopp. Så cykeltiden blir 10:30. Man kan om man vill planera för ett stopp, det funkar det också. Men två blir mer smutt,

PiPPiW skrev:
> Kör in i startfållan med Olga helt incognito och
> smyger med i kön utan att ni märker nåt.

Lycka till med det! :)

Tillbaka
Topp