Allt som det står Shimano på är bra skit!

rularn

Aktiv medlem
Eller hur!?

När jag tänker efter har jag nog aldrig stött på några komponenter, skor eller kläder som dem låtit falla mellan stolarna. Allt har verkligen hållit hög klass och kvalitet, till oftast bra pris jämfört med konkurrenterna. Kanske inte det företaget som satsar på design alla dagar i veckan, men vem bryr sig?

Håller ni med?

Trams. Mina gamla shimano spd har hängt med i ca 20 år. Visserligen inte bara skogskörning, men ändå! Shimano gör både skit och guld.

En gammal cykelkompis sade en gång att Shimanos produkter är nästan aldrig dåliga men heller nästan aldrig bäst.
Tidigare var Shimano mer inovativa än vad dom är nu men samtidigt fungerar produkterna också bättre idag.
Deras hjulsystem och landsvägspedaler lämnade tidigare mycket övrigt att önska, egna speciella lösningar som inte direkt blev trendskapande men numera gör dom samma produkter i ungefär samma klass och kvalitet som de bättre konkurenterna.
Deras landsvägsgrupper väger bly i jämförelse med Sram och Campa men dom fungerar bra (vilket dom andra förstås också gör).
MTB är inte min grej längre så där passar jag i frågan mellan Shimano och Sram men visst tror jag att Shimanogrupperna är välfungerande där också.
Har haft två Shimano skor genom åren, ett par MTB och ett par vintervarianter.
Det förstnämnda paret krympte i vätan men dom var från sent 90-tal och vinterskorna från tidigt 2000-tal var rent bedrövligt kalla i jämförelse med mina nya Nortwave (men nya Shimano är kanske bättre?)

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Trams. Mina gamla shimano spd har hängt med i ca
> 20 år. Visserligen inte bara skogskörning, men
> ändå! Shimano gör både skit och guld.

Snyt dig! ;)

Tourney med gripshift och 2200/2300 är allt annat än bra. Verkligen billig skit bara. Shimano har så sjukt mycket grejjer och många dåliga produkter med. Företag som Sram (på lvg) och Campagnolo har inte så billiga saker utan satsar på färre med bättre produkter.

Shimano, i likhet med de flesta japanska produkter, håller en hög genomsnittsnivå kvalitetsmässigt. Inte bäst design, eller speciellt innovativt, men funktionellt och driftsäkert.

a.svensson skrev:
> ...Deras landsvägsgrupper väger bly i jämförelse med Sram och Campa...

Ja, de är ju hela 125 g tyngre.

Ja jag håller med :)

Jag är stor shimano fam, bra grejjer till bra priser. När första XTR gruppen kom för en 20 år sedan var det häftigt som tusan, man hade aldrig sett något likanande.

Idag har dom ju hård konkurrens från SRAM (som tidigare var rent skräp men som bättrat sig enormt) men tycker ändå att speciellt XT gruppen är grymt bra och prisvärd. Vill man ha en cykel som bara funkar är det bara slänga på en XT grupp och köra.

+1

> tycker ändå att speciellt XT gruppen
> är grymt bra och prisvärd. Vill man ha en cykel
> som bara funkar är det bara slänga på en XT
> grupp och köra.

Snuten skrev:
> Trams. Mina gamla shimano spd har hängt med i ca
> 20 år. Visserligen inte bara skogskörning, men
> ändå! Shimano gör både skit och guld.

Haha det var ju precis det jag skrev :)

rularn skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trams. Mina gamla shimano spd har hängt med i
> ca
> > 20 år. Visserligen inte bara skogskörning, men
>
> > ändå! Shimano gör både skit och guld.
>
>
> Haha det var ju precis det jag skrev :)

Gissar att Snuten läste "...bara skit" istället för "...bra skit".

Jag köpte mina första landsvägsskor våren 2009. De är fortfarande nästan som nya. Lite skav och repor, och en lukt som kan döda noshörningar på 100 m avstånd, men funktionsmässigt lika bra som när de var nya. Jag skulle verkligen vilja byta till nya, men kan inte med att göra det så länge de funkar. Jag slänger ytterst ogärna funktionsdugliga saker.

Skorna är från Shimano.

cerro skrev:
> Tourney med gripshift och 2200/2300 är allt annat
> än bra. Verkligen billig skit bara. Shimano har
> så sjukt mycket grejjer och många dåliga
> produkter med. Företag som Sram (på lvg) och
> Campagnolo har inte så billiga saker utan satsar
> på färre med bättre produkter.

Men också de billiga grupperna har sina poänger för vanligt folk och funkar ju för pendelbruk etc.

Men tittar man på deore och tiagra uppåt så är det klockrent. Bara pressfit som suger men den lösningen är inte shimano ensam om.

Och Hollowtech lagren är helt outslitliga och håller mil efter mil, år efter år eller var det meter efter meter, timme, efter timme?

Ny skrev:
> Och Hollowtech lagren är helt outslitliga och
> håller mil efter mil, år efter år eller var det
> meter efter meter, timme, efter timme?

Typ så ja, om vevlagerhuset är planat och sidorna parallella. Att cykel ram tillverkarna slarvar eller folk drar sina lager för hårt är inte Shimanos fel. (Däremot kunde de allmänt vara generösare med fettet, och den gula sörjan är ju inte jättebra...)

castrello skrev:
> ...tittar man på deore och tiagra uppåt så är det klockrent...

+1

Står det Shimano på lådan vet man att det är seriösa grejer inuti. Shimanos grejer är väldigt prisvärda. Gillar också Shimanos "gnetande" man förbättrar produkterna stegvis. Fighten mellan Sram och Shimano har verkligen gagnat oss användare

konstruktören skrev:
> Står det Shimano på lådan vet man att det är
> seriösa grejer inuti. Shimanos grejer är
> väldigt prisvärda. Gillar också Shimanos
> "gnetande" man förbättrar produkterna stegvis.

I ärlighetens namn är nog de allra flesta tillverkare av kvalitetskomponenter seriösa.

> Fighten mellan Sram och Shimano har verkligen
> gagnat oss användare

Gäller det racer så är det snarare fighten mellan Campagnolo och Shimano som utvecklat komponenterna, Sram har förstås haft ett finger med i spelet dom också men Sram har kommut in långt senare i branschen.

Det som gjorde att jag fick ett litet ont öga till Shimano var att dom använde/använder sin storlek till att försöka slå ut mindre tillverkare.
Tidigare när dom nästan var ensamma inom MTB växlar så gjorde dom STI handtag där växel och bromshandagen var integrerade i varandra, det tillsammans med att Shimano inte använde traditionell bromsolja i sina system gjorde att folk som köpte dessa i grunden dåliga handtag hade svårt att kombinera dessa med andra tillverkares skivbromsar som Magura, Avid, Formula, Hope etc.
Det gjordes förstås för att också köparna av växelkomponenterna i princip var tvugna att köpa Shimanos bromsar också.

Campagnolo bekämpade Shimano tidigare och gör så fortfarande genom att erbjuda de stora cykeltillverkarna bra mängdrabatter om dom utrustar hela cykelsortimentet allt ifrån vardagshojar till MTB och Racer med Shimanos komponenter.
Väljer dom att sätta typ Campa eller Sram på vissa racrar så kan rabatterna totalt sätt bli sämre för ramtillverkaren.

Det är skälet till att vissa kör Shimano rakt av.

idahspark skrev:
> rularn skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Trams. Mina gamla shimano spd har hängt med
> i
> > ca
> > > 20 år. Visserligen inte bara skogskörning,
> men
> >
> > > ändå! Shimano gör både skit och guld.
> >
> >
> > Haha det var ju precis det jag skrev :)
>
>
> Gissar att Snuten läste "...bara skit" istället
> för "...bra skit".

Du gissar rätt. Tack!

Mina XT nav på förra MTBn höll i 15 år utan något egentligt underhåll... För 2 år sedan sålde jag cykeln. Den hade xtr v-bromsar och xtr bakväxel också, grymma fortfarande efter 15 år. Hoppas den rullar fortfarande... Suck.

Jo så är det ju. På nästa års teamcykel blir allt Shimano och jag är supernöjd med att slippa Formula R1-racing; de bromsar som satt på 2014-modellen. Dessutom måste jag erkänna att jag även överger EggBeaters till förmån för Shimano efter 10 år som riktig fanboy. Har slutligen kommit till insikt om att Eggbeaters är för odistinkta efter att ha provat nya XTR-pedalerna några rundor. I Bikes test av min nya Stöckli mot motsvarande high-end hardtails i senaste numret får den pluspoäng för att den är i princip ensam om att inte ha givit upp dubbelklingan fram. Ergo - även där är Shimano bäst, i alla fall för oss som gillar att klättra 4000m på en dag.

Länk till cykeln: http://www.stoeckli.ch/ch-de/produkte/bike-velo/mountainbikes/beryll-rsc-18507

a.svensson skrev:

> var från sent 90-tal och vinterskorna från
> tidigt 2000-tal var rent bedrövligt kalla

+1
Hade nåt liknande, kallt och inget hälgrepp, rejäl besvikelse, sen gick de knappt att sälja heller.

Faema skrev:
> Dom gör bra fiskerullar..................

Och borde nog ha hållit sig till det.......

Jag väljer alltid shimano framför något annat och är sällan missnöjd.

Med detta sagt, så jobbade jag på ICA för ett antal år sedan och då fick vi återkalla en herrans massa shimano-kittade "fs-hojjar". Felet var att baknaven var skeva nått fruktanvärt (eller ja, felet var väl att mustang/ica bestämt sig för att bygga en heldämpad cykel som skulle säljas för 1500 kr), hela kasetten vobblade så att växlarna hoppade hit och dit. Jag vill minnas att det stod shimano på navet, det gjorde det på växlar och allt iaf. Jag tror att i princip alla cyklar som vi sålde av den varianten reklamerades och slutligen återkallades skräpet...

Senast ändrad:
frause skrev:
> OK. Jag ska försöka komma ihåg att inte köpa
> nästa cykel på ICA då.

Nu är det väl få som köper sin skogscykel på ICA, detta var mer för att svara på den fråga som ställts av OP. Sen tror jag nog att deras enklare herr och damcyklar går an om man skall cykla till affären och så och inte är allt för kräsen :)

En bekant med jobb i cykelbutik uttryckte det som att det finns oftast nån annan som är lättare, billigare, snyggare, starkare... men Shimano faller inte igenom på nån punkt. de har oftast bästa helheten i varje prisklass. Lite som Toyota.

Hade det inte varit en skön skräll om man i ICA's nästa utskick hittar ett par herrejösseshojar i 100,000kr-klassen men XTR Di2 och RS-1 gafflar och allt annat lull-ull.

Fullt utrustad med ekerskydd i plast, fina hjulreflexer och Welgopedaler samt dynamolampa.

"Kvalitetscykel i sportutförande med Shimanokomponenter".

Man har tex återkallat spdpedaler pga produktionsfel som gör att man riskerar att inte få loss foten från pedalen. Juli 2014. Om det är bra grejjer så...Tja.

Har haft både mycket bra och en del dåliga grejor. Tycker allmänt att de håller kortare tid än sina italienska konkurrenter.

Men det är väl tanken att sakerna ska hålla kort tid för då går ju den godtrogne kunden och köper nytt som i sin tur snart ger upp osv.

Vad jag vet så har de inte återkallat produkter pga kvalitetsbrist vilket shi(t)mano har gjort inte bara en gång. Ge gärna ett exempel.

KentS skrev:
> Har haft både mycket bra och en del dåliga
> grejor. Tycker allmänt att de håller kortare tid
> än sina italienska konkurrenter.

Visst är det så.
Shimano är ett multinationellt företag som tillverkar enligt vissa normer.
Prylarna skall klara tillräckligt lång tid för att få anses ha en viss kvalitet men inte så länge så att folk inte handlar igen.
Dessutom tillhandahåller mig veterligt Shimano väldigt lite reservdelar, ett krånglande reglage betyder oftast ett slängt reglage medans ett krånglande italienskt reglage kan lagas.

Drosa skrev:
> Nej, och vet du varför??? För att den här
> tråden handlar om shimano och inget annat märke.

Odlar du citroner i din bostad???

T skrev:
> Drosa skrev:
> -----
> > Nej, och vet du varför??? För att den här
> > tråden handlar om shimano och inget annat
> märke.
>
>
> Odlar du citroner i din bostad???

Bittermandel kanske?

De två sista kommentarerna var bara så låga så de bortser jag ifrån. Förklara i stället varför Shimano är så fruktansvärt bra i era ögon.

Tillbaka
Topp