Alperna med tonårsbrudar.

Stojje

Aktiv medlem
Jag håller lite lätt på att planera sommarens aktiviteter. Vi i familjen har just bestämt att vi ska ha en bilsemester i Europa innan döttrarna blir alldeles för stora och hindras av sommarjobb eller studier eller absolut inte vill följa med längre. De feminina delarna av familjen har siktet inställt på sol och bad medans de manliga delarna ( jag) har siktet inställt på långa downhillåk. ( typ). Vi har i alla fall varsin heldämpad cykel som jag tänkt få med i folkabussen. Det blir väl till att passera genom alperna 2 gånger, en på vägen ner och en på vägen upp. Planen är i vart fall passera Bourg Saint Maurice och Briancon. Men finns det mer familjevänliga hotspots vi borde passera? kanske mera österut? Jag hoppas kunna hitta långa, flowiga, kuperade men lättsamma åk som är fina men inte skrämmer alltför mycket.

Hur är Verbier, Zermatt, Crans Montana, Davos, Dolomiterna eller något annat? Garda har vi varit för länge sen men där är det nog bara jag som orkar trampa upp.

Var vill de sola och bada då? Finale kan ju kombinera det med god mat och bra cykling på ett utmärkt sätt. Visst lite varmt att cykla där mitt i sommaren men inte värre än att det funkar.

Senast ändrad:
Tackar för svaren:)
Zell am See har väl en ok badsjö men hur är det med cyklingen? Jag antar att man cyklar i Leolang/Hinterglim. Kanske finns något jag kan ta med tjejerna på där?

Det torde ju finnas någon lämplig strand i närheten av Finale Ligure. Vad jag sett på bilder/ film därifrån så tror jag inte att cyklingen passar mina tjejer. Däremot skulle det kanske funkar för mig bara det finns en ok strand i närheten. Någon som vet hur det är med skyltning på cykellederna där eller behöver man guide för att hitta? Där är det väl bikeshuttle som gäller om man ska komma upp till start med någon ork kvar i kroppen?

Stojje sa:
Tackar för svaren:)
Zell am See har väl en ok badsjö men hur är det med cyklingen? Jag antar att man cyklar i Leolang/Hinterglim. Kanske finns något jag kan ta med tjejerna på där?

Det torde ju finnas någon lämplig strand i närheten av Finale Ligure. Vad jag sett på bilder/ film därifrån så tror jag inte att cyklingen passar mina tjejer. Däremot skulle det kanske funkar för mig bara det finns en ok strand i närheten. Någon som vet hur det är med skyltning på cykellederna där eller behöver man guide för att hitta? Där är det väl bikeshuttle som gäller om man ska komma upp till start med någon ork kvar i kroppen?
Finale är en italiensk badort som råkat bli ett cykelmecka så strand finns.

Jag tycker 50 euro om dagen för shuttle och guide är extremt väl investerade pengar. Det blir så mycket mer rolig cykling. Det finns en del lite lättare och flowigare turer att köra också, men lite sten och teknik är det ändå. Kolla om du hittar film t ex från Freeride Finales Garessio och Calizzano turer. De är också en av lite färre firmor som kör mitt på sommarn när det är lite mindre folk.

jonte987 sa:
Jag trodde det hörde till god ton att hålla käft om sina associationer när någon pratar om sina döttrar.

Håller delvis med...men:

Fast då kanske man hade valt "Tonårsdöttrar" i rubriken istället för "tonårsbrudar" om är av det mer känsliga slaget.
Jag tolkar TS som icke känslig person gällande språkbruk av ovan typ.

Men det är bara en helt personlig åsikt.

Banan Lupine i La Thuile kan du med fördel släpa ut ett par rädda tonåringar i så tar det flera timmar att gå ned för och du får motsvarande tid för dig själv i spåren! :D

Mini_me sa:
jonte987 sa:
Jag trodde det hörde till god ton att hålla käft om sina associationer när någon pratar om sina döttrar.

Håller delvis med...men:

Fast då kanske man hade valt "Tonårsdöttrar" i rubriken istället för "tonårsbrudar" om är av det mer känsliga slaget.
Jag tolkar TS som icke känslig person gällande språkbruk av ovan typ.

Men det är bara en helt personlig åsikt.

Du har en poäng.

Tillbaka
Topp