Alperna, Schmalperna.. varför gå över ån efter vatten...

Tjena!

Man torkar lättare ut på hög höjd..
alperna - skåne 0-1

Detta måste vara första gången i mitt liv som jag försöker göra skåne till ett bra ställe.. fy fan för mig själv..

Tjena!

Jag är inne på min andra Pilsner Urquell och till middagen blev det en Newcastel BA så jag är ltie småblöt just nu faktist..

8 juli drar jag ut en sväng till Vaxholm för att flukta lite på män i grönt och bli lite nostalgisk...och åka lite båt, som back in the days.

/M

Ska nog knoppa hos min mekhora på söder, så det är klart att du får sprita ihjäl mig igen, mangeponken...

/M

Hittade lite tips om kullaberg här... http://www.swebikers.se/forum/viewtopic.php?t=9561

Mycket golfbana och skogsmark ser det ut som?

vandringsleder.jpg

Senast ändrad:
Japp... det var så vi körde... mkt trevlig runda... nästa gång ska jag dock inte vara dödsbakis o spytt hela morgonen o dessutom ska jag nog dricka lite när jag hojar oxå... :)

Ser fantastiskt fint ut och värt en resa. Men blir det inget gnäll om man cyklar där och är det tillåtet? Det verkar vara väldigt välvårdade vandringsleder med mängder av utflyktsmål och antagligen hög trafik av vandrare, ihop med fågelskyddsområden och naturreservat?

O med på kartan finns några av sveriges bästa surfspots oxå.. ha ha! Det blir nog en combo trip. Jag åker i Juli!!!

Nja vi stötte inte på så många den dagen vi var där... iof en lite mulen söndag i augusti men men... lederna var inte så fantastiskt omskötta o lite svårhittade på några ställen... men som sagt mkt skojs...

Under min skånetripp så hojade vi på några stigar runt Höör... körde nästan en hel dag i Vedema... tog en snabbrunda i Forsakar... ägnade en lång eftermiddag i Skäralid/Kopparhetten o avslutade med heldagsrunda runt Kullen... som sagt så gör jag jättegärna ett återbesök i skåneland igen... då kanske man hinner med att "poacha" Stenshuvud oxå som vi egentligen hade tänkt oss men aldrig orkade vakna tidigt nog för... :)

Stenshuvud har man ju knallat runt i många gånger. Fin miljö där, vackra bokskogar. Men frågan är hur populärt det är med cykling där? Är det öht. tillåtet?

Det var visst "bara" 15 mil från päronens sommarhus över till Kullaberg, 30 minuter till Stenshuvud, 1h till Vånga. Så man får väl ta med sig hojjen nästa gång man är där.

Senast ändrad:
Stenshuvud är vad jag minns off-limits för cykling (var där för 5 år sedan och blev mäktigt sugen)
Men vem ser om man gör en gryningspatrull?

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------

> Men vem ser om man gör en gryningspatrull?

Ornitologerna?

Visst, låter kul, när?

Det beror på vad som är inskrivet i föreskriftena. För just Stenshuvud är det cykling förbjuden men jag lovar att inte skvallra...

Ursäkta spammande här men jag kollade närmare på föreskrifterna för Stenshuvud och kan inte hitta något om cykling. Mao står det fel på Stenshuvuds hemsida http://www.stenshuvud.se/tank.htm! Cykling tillåten...

Edit: hmm, jag kanske har fel trots allt. Fordon är förbjudet att framföra och cykel klassas nog som fordon trots allt enligt lagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.HTM.

Senast redigerad av en moderator:
Min cykel är ett lekredskap så den faller inte under definitionen för "cykel". :P

Cykel                   1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp-
                        eller vevanordning och inte är ett lekfordon.

2. En eldriven rullstol som förs av den åkande och
                        är konstruerad för en hastighet av högst 15 kilometer
                        i timmen.

3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller
                        vevanordning om elmotorn
                        a. endast förstärker kraften från tramp- eller
                        vevanordningen,
                        b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter
                        över 25 kilometer i timmen, och
                        c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt.

Sluta nu nojja över om cykling är tillåtet eller ej. Så fort man nämner potentiella ställen att cykla på så kan man ge sig f-n på att tråden för eller senare övergår i nån sorts "förbudsdebatt". Jag åker dit nångång i juli o cyklar. Punkt!

Rippa, det är förbjudet att vissa tider windsurfa utanför Stenshuvud också. För din egen skull, var inte rebell i det fallet...

Då kommer det ett gäng barska karlar med kepsar det står kustbevakningen på.

Sen att kullen ligger på ett mycket trevligare avstånd än kinnekulle är ju bara bra.

Pojkar, jag blir oerhört sugen på att tillbringa en helg i galenskapens tecken med er. När, var, hur?

/M, er lokale Danmarks-spritlangare

Markus F skrev:
> Stenshuvud är vad jag minns off-limits för cykling
> (var där för 5 år sedan och blev mäktigt sugen)

Betyder det att stället som Rippa frestar med justa bilder på (på första sidan i tråden) är belagt med cykelförbud?

Per

Per: Bilderna i första inlägget kommer från Kullaberg, inte stenshuvud.

Tjena!

Just nu planeras en veckolång roadtrip i augustitider då hela kullen är använbart, (under juni juli häckar det italienska jåglarna runt i vissa områden)
Då med kopparhatten och lite annat godis i södra sverige inplanerat och kanske lite granitsufrning norrut.. *host* calle f *host*

Rippa skrev:

> Förbudsfinnare ombedes stanna hemma.

Är det ok att göra avbön?

JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD JAG SKA INTE LETA FÖRBUD

Skulle själv kunna tänka mig att cykla kring stenshuvud trots cykelförbudet. Det gäller väl bra att inte köra dagtid och högsäsong. Det är mycket fina stigar där har jag för mig.

Mitt syfte var egentligen tvärtom, att hitta att det är tillåtet.... Förlåt!

Edit: fast jag kommer nog inte med ändå...

Senast redigerad av en moderator:
Tjena!

Aha, projektledare.. det låter ju som ett riktigt yrke.. nä då vill jag inte.. =P
Eller ok då.. Rippa du kommer få en inbjudan framöver..
Markus F: Eftersom du inte vill cykla där så slipper du inbjudan, så det inte hamnar massa skräppost i din låda..
Hur går det med grappan? Du såg rätt död ut på tågresan hem, har det något med saken att göra??

Knäskål, det var alldeles för tungt att cykla med flaskor i väskan. Däremot köpte jag en 5-liters tunna med Löwenbräu på Münchens flygplats. Jag hade tänkt ringa dig men tunnan tog slut jättesnabbt, jag förstår inte hur det gick till.

Tjena!

Det var ju tur det, för sånt rävgift skulle kunna få mig att fly till småland..
Sunkigaste tyskan ölen som existerar och den sunkigaste krogen på fridhemsplan...

Du ska ju inte få följa med till München nästa gång, det hör jag det.
Har du druckit äkta Löwenbräu, och inte den dyngan som Spendrups kränger?

Tjena!

I München dricker man Spaten och Franziskaner Cristal...
Löwenbräu har jag druckit både spendrups krökmedlet och det tyska rävgiftet..

Måste du alltid hugga på allt jag säger? Det är för faan som om vi varit gifta i 30 år.
Jag känner faktiskt han som äger det här forumet, så passa dig..

Till ämnet:
Augustiner är bättre.http://www.augustiner-restaurant.com/home/augustiner_braestuben.html
Men den fanns inte på burk att släpa hem..

Tjena!

Jag äger en bil tillsammans med han som äger detta forumet!! Pilutta dig!!

Augstiner är riktigt trevlig, men min avsky mot Löwen kommer alltid att finnas kvar..
Vi får knata till Zumen och dricka lite Fraziskaner och Spaten nån kväll.. Tror iofs dom har bägge på Humlehof åxå..

Btw: Till ämnet.. HAHAHA.. Och att det är nära till aplerna från München men ändå.. =D

Jepp, tyskt bier-race runt Zum Franziskaner. En pilsner, sen ett varv runt Gamla Stan. Snacka om Pavé.
Kunde ju bli en bra partykväll.

Inspekterade pavén i Gamla stans många gränder i torsdags efter jobbet, väldigt fint att köra racer på, men hur får man dit leran? Kanske räcker långt med regn?

Tillbaka
Topp