Alternativ stänkskärms lösning Canyon Grail?

Telesauvage

Aktiv medlem
Hej,

En kompis har köpt en Canyon Grail och det finns specialdesignade stänkskärmar till som dessvärre inte finns för leverans inom det närmaste. Fästen är långt från standard vad jag kan se på bilder, naturligtvis...., så det går inte helt lätt att få dit några standard utan en väldans massa meckande.

Ngn som känner till lösning eller lämpligt alternativ?

Utan att ha en susning om vad som är så speciellt med just Canyon skulle jag satsa en peng på att det går att lösa med ett par bättre SKS skärmar från XXL (299:- paret) eller ett par sämre från Biltema (100:- paret), beslag som på bilden, evt någon popnit eller två och några böjer på de stag som följer med skärmarna.
Beslagen finns tyvärr inte längre på Biltema men en rörläggare nära dig kan säkert skaka fram ett lämpligt antal i lämpliga dimensioner.

81026386-E1D4-419E-BEA2-3009C9C2B163.jpeg

Senast ändrad:
Jag kör med SKS Speedrocker på min Grail och tycker de funkar helt OK; inte full täckning men går lätt att bygga ut med lappar för egoism och kompisar. Monteras med kardborre och gummistraps. Finns att köpa varstans men bilder på dem + Grail hittar du här

https://www.canyon.com/sv-se/gear/a...sks-speedrocker-fender-set-40mm/10004187.html

(Gällande Biltema-tipset ovan har jag för mig att Grailen har färdiga hål på insidan gaffelbenen så såna borde inte behövas. Däremot saknas hål för montering i toppen på gaffeln (såna som behövs för fälgbroms) - därför valde jag denna lösning där framstänkan är tudelad).

Senast ändrad:
Canyon svarade mig så här på frågan om skärmar till Grail:

”Skärmarna för 28" däck är för närvarande slutsålda men kommer förhoppningsvis in i lager igen inom kort.
Skärmfästen för standardskärmar finns”

Stämmer det inte att det finns riktiga skruvfästen för skärmar alltså? Jag är på väg att köpa en Grail men vill gärna ha fästen där jag kan skruva dit skärmar utan en massa ”hemmafix” eller specialfästen.

Tänkte någon av dessa om Canyon inte får in orginal i lager snart.
https://www.cykelgear.se/tillbehor/...b7E8cO8XatnedwFYS8bIeufEJiD6NrahoCtg4QAvD_BwE
https://bikeshop.se/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=104707&WebSiteMapNodeID=1000001
https://www.cykloteket.se/artikel/s...-52mm/?refSrc=32610&nosto=productpage-nosto-1

Jag cyklar året runt och då vill man ha bergfast montage av skärmarna. Jag skall ha med min kompis på en riktig långtur och då vill jag slippa och mecka stänkskärmar vid vägkanten ;-)

Att Canyon tvunget skulle ha specialfästen är ju tokigt.... det finns massvis med bra stänkskärmar för standardmontage med de vanliga fästpunkterna.

Nåväl, bara hoppas Canyon får fram skärmar...

SKS Longboard funkar för mig. Att fästa på framgaffel är inget problem. Samma gaffel på CF och AL, om jag tror rätt.

Bilagor

• DEE274E8-7284-4FE8-8064-E2E01E035B56.jpeg
    DEE274E8-7284-4FE8-8064-E2E01E035B56.jpeg
    84 KB · Besök: 392
cfslx.jpg

En hel del spekulationer i tråden. Både kolfibergrailen och Alugrailen har fästen för montage av skärmar fram och bak inkl gängat hål i framgaffeln på undersidan. SKS bluemels 45 passar ypperligt utan alltför stor arbetsinsats. Som vanligt så får man längdanpassa stagen och ev göra nån längdanpassning på bakskärmen beroende på ramstorlek, framväxel mm. Men knappast något som skulle vara unikt med Canyon grail. Skulle tro att dom flesta vanligen förekommande skärmar passar på grailen inkl biltemas. På övre bilden CF SLX med original grail-skärmar. Undre bilden CF SL med SKS bluemels. Även originalskärmarna får justeras en smula för perfekt passning beroende på ramstorlek samt hur mycket luft man vill ha mellan däck och skärm- inget konstigt alls.

Bilagor

• cf sl.jpg
    cf sl.jpg
    215 KB · Besök: 406
Ser ju bra ut! Hur löste du infästningen vid gaffelkronan? Har också en AL men saknade som sagt det typiska fälgbroms-hålet där ...

[EDIT] BLEKINGE BAD ASS hann svara på frågan innan jag skickade den ...

Senast ändrad:
BLEKINGE BAD ASS sa:
En hel del spekulationer i tråden. Både kolfibergrailen och Alugrailen har fästen för montage av skärmar fram och bak inkl gängat hål i framgaffeln på undersidan. SKS bluemels 45 passar ypperligt utan alltför stor arbetsinsats.

Tack för klargörande och tips om skärm. Nu vilar fingret på köpknappen för en Grail AL7 SL!

BLEKINGE BAD ASS sa:
En hel del spekulationer i tråden. Både kolfibergrailen och Alugrailen har fästen för montage av skärmar fram och bak inkl gängat hål i framgaffeln på undersidan. SKS bluemels 45 passar ypperligt utan alltför stor arbetsinsats. Som vanligt så får man längdanpassa stagen och ev göra nån längdanpassning på bakskärmen beroende på ramstorlek, framväxel mm. Men knappast något som skulle vara unikt med Canyon grail. Skulle tro att dom flesta vanligen förekommande skärmar passar på grailen inkl biltemas. På övre bilden CF SLX med original grail-skärmar. Undre bilden CF SL med SKS bluemels. Även originalskärmarna får justeras en smula för perfekt passning beroende på ramstorlek samt hur mycket luft man vill ha mellan däck och skärm- inget konstigt alls.

Har du fixat ngn ”brygga” mellan sadelstagen?

Senast ändrad:
Visa bilaga 398625
Snygg hoj!

Håller på att montera Bluemels 45 på Grail al. På mina skärmar är det ett vinklat metallstag, hur skruvade du fast det i hålet under framgaffel och på baksidan av sadelröret?

Tillbaka
Topp