Alternativ till On-One 456 Carbon?

snoogans

Aktiv medlem
Tjo! Är i tagen att skaffa cykel igen, har tidigare cyklat på en On-One 456 stålare och funderar på en "lika dan" fast i kolfiber. Trivdes bra på stålaren men lackade ur på att rikta det fasta växelörat i tid och otid!

Så till frågan, ska jag köpa en 456 Carbon:
http://www.on-one.co.uk/i/q/PBOOC456X9/on_one_carbon_456_x9_complete_bike

eller har ni några andra tips på Hardtail i AM-segmentet under 20.000kr?

Har kvar allt ifrån gamla hojen förutom bakväxel och ramen(är nog ute efter ny gaffel med om jag inte köper komplett hoj) om någon har tips på vettig lös ram!

Kan tillägga att den ska cyklas med i skogen med så lite inslag av grusväg som möjligt!

/Marcus

Vad är det för geometriskillnader på Sunn:en och OnOne?
Jag får för mig att Sunn Tzar är lite mer AM:ig i geometrin?

Inte det du tror du vill höra kanske, men har du tänkt igenom om du vill byta till kolfiber från stål? Det enda är förlåtande och smutt, det andra är tokstyvt. Det kommer göra mycket ondare i kroppen i stöket. Frågar eftersom du skriver AM och listar andra hojar som Sunn Tzar som alternativ.

Om du vill ha en AM-hardtail och hålla ner vikten känns titan som ett bättre alt än kolfiber tycker jag. T ex http://www.kingdombike.com/Legion.html

Westman: Jag har kanske inte tänkt igenom detta tillräckligt. Men säg så här då:

Jag letar efter en lite tåligare Hardtail stigcykel, helst inte över 20.000kr och gärna runt 140-150mm slag! Vikten är inte prio ett! Hit me med alternativ!

Senast ändrad:
Fast att kolfiber-456'an skulle vara styvare i vertikal ledd vet vi väl inte. Den kan ju lika väl vara mujukare/behagligare i den ledden än stål/titan-ditot?

Klart du skall ha en kolfiber 456:a köpte min i höstas och är grymt nöjd med den,körde innan på en meta 55:a men tycker att 456 är mkt rappare och snärtigare i sitt uppförande. och växelörat tror jag inte blir nåt problem här då det är en stöddig konstruktion :o)

Bilagor

• DSC_0011.JPG
    DSC_0011.JPG
    102 KB · Besök: 26
Tjabba skrev:
-------------------------------------------------------
> Klart du skall ha en kolfiber 456:a köpte min i
> höstas och är grymt nöjd med den,körde innan
> på en meta 55:a men tycker att 456 är mkt
> rappare och snärtigare i sitt uppförande. och
> växelörat tror jag inte blir nåt problem här
> då det är en stöddig konstruktion :o)

Vilken snygging, 26'er är det nya svarta!!!

// Larsa :)

snoogans skrev:
> Westman: Jag har kanske inte tänkt igenom detta
> tillräckligt. Men säg så här då:
>
> Jag letar efter en lite tåligare Hardtail
> stigcykel, helst inte över 20.000kr och gärna
> runt 140-150mm slag! Vikten är inte prio ett! Hit
> me med alternativ!

Tidigare skrev du Cotic Soul, det är en riktigt bra AM stigcykel, men den är gjord för 130-140 gafflar. Kör själv en sådan sen 2004, nu med en RS Sektor 140mm gaffel. Efter åtta hårda vintrar håller ramen än, känns fortfarande som ny. :-)

Men eftersom du funderar på mer slaglängd så är väl Cotic BFE nästa steg isåfall, men då får du en lite tyngre och styvare ram än den lekfulla och lättare Soulen.

/Leo

Cotic verkar ha specat om Soulen, den ska funka upp till 140mm nu!

Känns som jag inte kan göra fel på dessa tre hojar, får väl bestämma mig om jag ska ha stål eller kolfiber helt enkelt!

Senast ändrad:
PerryE skrev:
> Om du ändå har kvar det mesta från gamla hojen
> behöver du ju bara köpa ram + lite småkrafs?
>
> http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOC456P/on_one_carbo
> n_456_frame känns som ett klockrent alternativ -
> 400 pund för den ramen är definitivt prisvärt.

I USA verkar On-One kolfiberramen säljas för $400. Är det en annan årsmodell eller hur kan det vara så billigt? http://shop.titusti.com/products/on-one-carbon-456-un-decalled-frame

Komplett för $2000 (typ 14500 SEK).
http://shop.titusti.com/collections/on-one/products/on-one-carbon-456-chassis-x9

edit: Ah, jag fattar. Färgen verkar göra stor skillnad på priset.

Senast ändrad:
Leo skrev:
>
> Tidigare skrev du Cotic Soul, det är en riktigt
> bra AM stigcykel, men den är gjord för 130-140
> gafflar. Kör själv en sådan sen 2004, nu med en
> RS Sektor 140mm gaffel. Efter åtta hårda vintrar
> håller ramen än, känns fortfarande som ny. :-)
>
>
> Men eftersom du funderar på mer slaglängd så
> är väl Cotic BFE nästa steg isåfall, men då
> får du en lite tyngre och styvare ram än den
> lekfulla och lättare Soulen.
>
> /Leo

+1 på Soul alt Bfe

Velade som en lite flicka fram tills idag, blev att jag beställde en 456-stålram igen. Tanken är att den ska bli en vinter, slit och slängcykel. Får bli en finare sommarcykel sen framåt våren!

Nu ska jag bara ordna ett par vinterdäck sen ska fläsket brinna!

Vilken gaffel skall du ha? Ser inte riktigt fördelen med en sådan ram för vinter, slit och släng eftersom den väl ändå är optimerad för hyfsat stor slaglängd på gaffeln?

Är själv riktigt sugen på en 456 carbon som komplement till min Epic ... men men ...

Nja den funkar bra ner till 100mm, jag har en RS 100-130mm som funkat bra med gamla ramen! Tanken är att det blir billigt och tåligt!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp