Alternativ till Raceface vevlager för pressfit 4130?

skier

Aktiv medlem
Jag har ett par next sl-vevar med tillhörande vevlager där lagren inte ens höll 2 mån, letar efter mindre dåliga alternativ...

Hittade Hope: https://www.bike24.com/p2158922.html

Någon som provat dem eller har nåt annat tips(förutom det logiska att byta tillbaka till ngt med 24mm axel)?

Jag bytte ut RaceFace lagren på min Jeffsy mot dem, inte rullat mer är 15-20 mil än, inga problem så långt.

Hela idén med PF4130 är ganska befängd med så lite utrymme för lager mellan vevaxel och lagerhus. Bytte precis till en Next SL G4 på min Scott med Shimano press-fit (eller snarare loose fit) BB92 som hade slitit upp lagerläget i ramen så det är väl ur askan i elden. Jag satsade på Rotors keramiska PF4130, de är dubbelradiga och har dubbla tätningar på utsidan. Men jag har bara kört några timmar sedan dess så det är för tidigt att uttala sig om livslängden.

BB86-92 är ju gjord för 24 mm axel. Då är väl standarden ok. Men 30 mm axel är fel i den standarden, jag vet, jag har en bb86 hylsa i tempohojen med en vev med 30 mm axel, det gör jag inte om. Jag har rotors keramiska i den. Det snurrar helt uruselt. Med kraft i snurren kan jag få den att snurra ett varv, ETT.

Stervelo sa:
BB86-92 är ju gjord för 24 mm axel. Då är väl standarden ok. Men 30 mm axel är fel i den standarden, jag vet, jag har en bb86 hylsa i tempohojen med en vev med 30 mm axel, det gör jag inte om. Jag har rotors keramiska i den. Det snurrar helt uruselt. Med kraft i snurren kan jag få den att snurra ett varv, ETT.

du menar så här?
:D alltså, jag kan hålla med om att det inte är optimalt, att bb86/92 inte är designat med åtanke på 30 mm axel och det är långt från optimalt. Men om ditt lager direkt från början snurrar så dåligt, så är det ju något annat fel. Tunna lager borde snarare ge resultatet att de överlever kort. Nu har de ju motverkat lite av detta genom att bygga ihop yttre lagerbana och hylsan i ett, men det blir ändå mindre kulor än önskvärt. Dubbla rader lager så som i wheelmfg osv. ska väll motverka det till viss del, men tror inte det löser hela problematiken. men klart bättre än med en rad.

Tackar för svar, det får bli ett försök med Hope-lagren. Om de rasar lika fort byter jag tillbaka till nåt med 24 mm axel. Synd på ett så lätt vevparti.

Tillbaka
Topp