Alternativ till Schwalbe Marathon Supreme?

meffe

Aktiv medlem
Jag hittar varken favoriterna Schwalbe Marathon Supreme, eller forna favoriten Vittoria Voyager Hyper hos webbhandlarna längre, någon som vet vad som liknar dem?

Bör vara mjukt, lättrullat, långlivat och 28-32mm brett med minimalt mönster.
Vikbart och inte tubeless om jag kan välja. Gärna med reflexkant.

Hade Gatorskins en gång, de tycker hade väldigt dåligt våtgrepp i jämförelse.

GP Urban är för brett för att gå in under skärmarna.

Schwalbe har hållit i en evighet utan punkor, jag betvivlar att ett racerdäck hade haft ett lika underhållsfritt och långt liv?
Cyklar genom centrala Göteborg med skräp, kanter och allmän misshandel.

Tack. Durano verkar som ett rimligt alternativ i “hållbart racerdäck” med OK pris.
Men GP 4 Season i finns nu visst i 32mm, den har jag inte provat än, kostar kanske lite mer men borde ha bättre punkaskydd än GP5000, och bör rulla bättre än Supreme.

Contact Urban hade varit ett alternativ, men bara kanttråd och nästan 200g tyngre.

Delvis som svar på min fråga verkar Marathon Efficiency ha ersatt Supreme men bara i större bredder.

Tack. Durano verkar som ett rimligt alternativ i “hållbart racerdäck” med OK pris.
Men GP 4 Season i finns nu visst i 32mm, den har jag inte provat än, kostar kanske lite mer men borde ha bättre punkaskydd än GP5000, och bör rulla bättre än Supreme.

Jag hittade inte GP 4 season med reflex. Bra val om den finns.

Contact Urban hade varit ett alternativ, men bara kanttråd och nästan 200g tyngre.

Delvis som svar på min fråga verkar Marathon Efficiency ha ersatt Supreme men bara i större bredder.

Har själva bytt Marathon Supreme i 42 mm till Marathon Almotion i 40 mm. Lite mjukare och greppigare gummi och rullar lika bra (bara på känslan). Dessutom lite mer mönster till vinterpendling. Men 40 mm är smalaste versionen.

Senast ändrad:
GP Urban är för brett för att gå in under skärmarna.
Fast den verkliga bredden stämmer ju inte alltid med vad som står på däcket. Det är ju sen gammalt. Men det kanske ändå är för stort för din cykel. (?)

Screenshot_20230627-102432-801.png

Grand Prix Urban verkar annars vara ett mycket bra och hyffsat snabbrullat däck om man vill ha bättre punkaskydd än t.ex. GP5000.

Jag cyklar i Stockholm och hade förut Marathon Supreme. På nya cykeln blev det Continental Urban Contact. 37 mm, eftersom det enligt min erfarenhet ger lagom marginal för att köra över kanter, men ändå ryms i typiska 45 mm stänkskärmar. Bra grepp och rull de två månader jag använt dem. Glaskross-säsongen har emellertid bara börjat.

men vilken dimension önskar du egentligen mest?
Egentligen? Ny ram ;)
I denna, 32 mm. Har 28 mm på nu och vill ha lite mer. Men det är redan på gränsen med skärmarna, de tar i ibland när jag åker över gupp (45 mm SKS Longboards som är kortade framtill och moddade för att gå under gaffeln/bromsen), men har haft 32 mm tidigare.
Har också skrotat ett hjul så kör med 17 mm innerbredd fram och 15 bak, om jag köper nya blir det 17 eller 19 mm.

Pirelli Cinturato Velo verkar ju vara ett bra alternativ. TLR, men ska ju inte vara några problem att köra med slang.
Detta verkar väldigt lovande! Det verkar väldigt nära Marathon Supreme enligt bicyclerollingresistance. Lite svårt att få på men om man inte får punka så gör det ju inte så mycket.

Fast den verkliga bredden stämmer ju inte alltid med vad som står på däcket. Det är ju sen gammalt. Men det kanske ändå är för stort för din cykel. (?)
GP Urban kanske kan passa, kan ju vara värt ett försök. Verkar väldigt likt Vittoria Voyager Hyper... Annars får jag hoppas på fint väder och plocka bort skärmarna :)

Blir nog till att börja med den av dessa två jag jag hittar en bra deal på! Tack!

Tillbaka
Topp